Permalänk

Ursäkta dubbelpost men.

Voala!

Behold the Speedios!

Stammen från Helios
Höljet från Kailh Speed Pro Burgandy
Fjäder från Gateron Clear

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av StuntmanMike:

Ursäkta dubbelpost men.

Voala!

Behold the Speedios!
https://i.imgur.com/Ypve8ew.jpg

Stammen från Helios
Höljet från Kailh Speed Pro Burgandy
Fjäder från Gateron Clear

Skickades från m.sweclockers.com

Här va det dött så jag antar att det är OK att trippelposta. XD

https://www.tme.eu/se/details/sp-mini20/lodkolvar-och-pistole...

Men skulle den här fungera bra för att löda fast brytare? Vill inte behöva beställa utrustning för samma peng som ett set med keycaps. =P

Glömde länken
Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Åååå detta kommer ruinera mig. Än värre är alla GBs man precis har missat innan man fick upp ögonen för att. 😂

[...]

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har lagt ett förköp för några veckor sedan på MiTos Godspeed SA kit. Solar Alphas, Nordic kit, och Apollo mods. Ska försöka posta bilder när de kommer men dröjer änsålänge.

Permalänk
Skrivet av willesakken:

Jag har lagt ett förköp för några veckor sedan på MiTos Godspeed SA kit. Solar Alphas, Nordic kit, och Apollo mods. Ska försöka posta bilder när de kommer men dröjer änsålänge.

Härligt, jag kommer nog lägga en order på den fast med Ares mods imorgon om jag inte kommer på bättre tankar. 1600kr för keycaps är rätt sinnessjukt.
Men vad tror du oddsen är att få nordic kit till MITOspeed I framtiden?

Hittade brädan jag vill ha inatt dessutom så där försvinner 2400kr till.
Och sedan ~1000kr till för brytare och stabs...

Det jobbiga är att jag hittar ingen info om PCBn.
Each kit will includes:
- Top aluminum housing
- Acrylic bottom
- Weight
- Plate
- suo TKL L (USB-C)
- Medium TX Bag
- USB-C Cable
- Microfiber cloth
- Bumpons and screws

Permalänk
Medlem
Skrivet av willesakken:

Jag har lagt ett förköp för några veckor sedan på MiTos Godspeed SA kit. Solar Alphas, Nordic kit, och Apollo mods. Ska försöka posta bilder när de kommer men dröjer änsålänge.

Kul, jag beställde nästan samma, Solar Alphas, Nordic kit, Classic mods och Solar numpad.
Nu är jag lite ny på detta så vet inte riktigt hur det fungerar men jag antar att det finns något minimum antal av ex. Nordic kit som måste beställas för att de ska köra. Någon som vet?

Permalänk
Skrivet av Gimbal:

Kul, jag beställde nästan samma, Solar Alphas, Nordic kit, Classic mods och Solar numpad.
Nu är jag lite ny på detta så vet inte riktigt hur det fungerar men jag antar att det finns något minimum antal av ex. Nordic kit som måste beställas för att de ska köra. Någon som vet?

I vanliga fall ja, men just denna GBn så kommer alla få det de beställer, vet inte om det är för att det är flera tusen som beställt eller om det är för att det inte finns något grundkit utan vad man än beställer så måste man välja ett par stycken. Eller om det är för att det går via drop.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

I vanliga fall ja, men just denna GBn så kommer alla få det de beställer, vet inte om det är för att det är flera tusen som beställt eller om det är för att det inte finns något grundkit utan vad man än beställer så måste man välja ett par stycken. Eller om det är för att det går via drop.

Skickades från m.sweclockers.com

Ok, det låter bra. Då är det väl bara att luta sig tillbaka ett halvår eller två.

Permalänk
Skrivet av Gimbal:

Ok, det låter bra. Då är det väl bara att luta sig tillbaka ett halvår eller två.

Mmm, augusti är en bit bort, men en bra tröst när sommaren är över och en tidig födelsedagspresent för min del.

Men lite surt när brädan jag ska ha kommer i Maj. Kommer troligen inte se allt för bra ut med de svarta capsen jag har nu. =/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

[....]
Men vad tror du oddsen är att få nordic kit till MITOspeed I framtiden?
[...]

Skrivet av Gimbal:

Ok, det låter bra. Då är det väl bara att luta sig tillbaka ett halvår eller två.

Jag har letat länge med ljus och lykta efter hattar i SA profil med ISO layout och nordiska legends. Det verkar endast gå att hitta via gruppköp så tänkte att vänta 6 månader och 145€ (+ tull till Åland....) får vara värt det. Jag är rätt billig i drift annars så får kosta lite för fina caps.

Har också beställt ett XD68 kretskort samt Kalih Hako Clear brytare. Så något bygge blir det nog av framåt sensommaren. Får se hurdan plåt och chassi jag vill ha.. Men det är ju inte bråttom direkt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av willesakken:

Jag har letat länge med ljus och lykta efter hattar i SA profil med ISO layout och nordiska legends. Det verkar endast gå att hitta via gruppköp så tänkte att vänta 6 månader och 145€ (+ tull till Åland....) får vara värt det. Jag är rätt billig i drift annars så får kosta lite för fina caps.

Har också beställt ett XD68 kretskort samt Kalih Hako Clear brytare. Så något bygge blir det nog av framåt sensommaren. Får se hurdan plåt och chassi jag vill ha.. Men det är ju inte bråttom direkt...

Ja tvyärr verkar utbudet av SA keycaps med nordiska bokstäver vara något slimmat så man får slå till när läge finns. Det jag egentligen önskar är SA Carbon Bone, med Goodspeeden är lite åt samma håll så den blir nog fin den också. Sen var det där med switcharna, tänkte prova lite cherry mx clear om jag bara hittar någon bra leverantör.

Permalänk

Där la jag min beställning, hoppas man inte byter adress fram till dess.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Härligt, jag kommer nog lägga en order på den fast med Ares mods imorgon om jag inte kommer på bättre tankar. 1600kr för keycaps är rätt sinnessjukt.
Men vad tror du oddsen är att få nordic kit till MITOspeed I framtiden?

Hittade brädan jag vill ha inatt dessutom så där försvinner 2400kr till.
Och sedan ~1000kr till för brytare och stabs...
https://cdn.shopify.com/s/files/1/0278/9680/7556/products/EO-87-12_3d63337d-5f74-440f-881b-7b7c863f100c_740x.jpg?v=1581889960

Det jobbiga är att jag hittar ingen info om PCBn.
Each kit will includes:
- Top aluminum housing
- Acrylic bottom
- Weight
- Plate
- suo TKL L (USB-C)
- Medium TX Bag
- USB-C Cable
- Microfiber cloth
- Bumpons and screws

Vad undrar du över PCBn? Kin körde tidigare leeku pcbs till alla TX-brädor, de programmerades med JigOn-mjukvaran. SUO-pcbs kör han nu i sina egna "designs" (TX-brädor har tidigare designats av LZ och Bok) och det har varit lite strul med dem i början (TX108). De programmeras i SUO-mjukvaran och är rätt straight forward. Kin är perfektionist, SUO-pcberna är nog förbättrade sedan de introducerades med TX108.

Permalänk
Skrivet av Emir013:

Vad undrar du över PCBn? Kin körde tidigare leeku pcbs till alla TX-brädor, de programmerades med JigOn-mjukvaran. SUO-pcbs kör han nu i sina egna "designs" (TX-brädor har tidigare designats av LZ och Bok) och det har varit lite strul med dem i början (TX108). De programmeras i SUO-mjukvaran och är rätt straight forward. Kin är perfektionist, SUO-pcberna är nog förbättrade sedan de introducerades med TX108.

Jag undrar väl mest vad för RGB, möjligheter för hotswap.
'PCB supports almost all layouts including split space, ISO, etc.' säger dem på TX keyboard, betyder det att plates'n också gör det?

Kom nu på att jag glömde bort att beställa split space till SA Goodspeed. 😭 Edit: Gick att göra ändringar i ordern, antar att den skickas in när tiden tar slut. 👍

Tror du de här lödpennan blir bra för detta jobb? https://www.tme.eu/se/details/sp-mini20/lodkolvar-och-pistole...

Permalänk
Skrivet av willesakken:

Jag har letat länge med ljus och lykta efter hattar i SA profil med ISO layout och nordiska legends. Det verkar endast gå att hitta via gruppköp så tänkte att vänta 6 månader och 145€ (+ tull till Åland....) får vara värt det. Jag är rätt billig i drift annars så får kosta lite för fina caps.

Har också beställt ett XD68 kretskort samt Kalih Hako Clear brytare. Så något bygge blir det nog av framåt sensommaren. Får se hurdan plåt och chassi jag vill ha.. Men det är ju inte bråttom direkt...

https://www.keyboardplates.com/products

Passa på 40€ !

Permalänk
Medlem

Hur ser andrahandsmarknaden i Sverige ut egentligen? Har råkat ut för en katastrof och lever på mindre än existensminimum.

Men så sitter jag på en IBM Pingmaster, några enjoypbt-set, några externa numpads... men utan ett vettigt "huvudtangentbord".

Vad tror ni, är det nån mening att försöka få sådant sålt ens?

Permalänk
Föredetting

Jag rör mig inte direkt i konnässör-änden av sortimentet, men har ett Steelseries 6Gv2 som börjar bli lite trött och skulle må bra av att bli utbytt.

Vad säger ni om Cherry MX Board 3.0? Finns för runt femhundringen med MX Red, kan leva med att man får spanska keycaps för det priset (är fortfarande 105 tangenter). Om någon har andra vettiga deals att dela med sig av är jag idel öra. Avsaknad av RGB är ett plus, tror jag föredrar just MX Red också.

Visa signatur

Internet of Things. Translation: Anything that connects to the internet, no matter how useless nor how much of a security risk it poses.

Permalänk
Skrivet av phedd:

Hur ser andrahandsmarknaden i Sverige ut egentligen? Har råkat ut för en katastrof och lever på mindre än existensminimum.

Men så sitter jag på en IBM Pingmaster, några enjoypbt-set, några externa numpads... men utan ett vettigt "huvudtangentbord".

Vad tror ni, är det nån mening att försöka få sådant sålt ens?

Du kan väl göra en ordentlig annons här på marknaden, skicka ett pm så kan jag betala annonsen åt dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phedd:

Hur ser andrahandsmarknaden i Sverige ut egentligen? Har råkat ut för en katastrof och lever på mindre än existensminimum.

Men så sitter jag på en IBM Pingmaster, några enjoypbt-set, några externa numpads... men utan ett vettigt "huvudtangentbord".

Vad tror ni, är det nån mening att försöka få sådant sålt ens?

Finns även en marknad i mekaniska tangentbord-discorden. Där har du många entusiaster samlade på ett ställe, och jag upplever att det är ganska bra rullians på annonserna. Skicka ett om så slänger jag en invite (om du inte redan är med dvs )

Permalänk

@huttala

Skrivet av huttala:

Ber om ursäkt för att det blir lite offtopic nu.

Det finns på bland annat aliexpress
Men jag skulle göra lite research före jag beställer. Kan vara problem att få igenom vissa genom hålen i PCBn, och det kan bli jobbigt att skala 120-200+ sockets.

Kan fortsätta här.

Helt klart värt att pilla lite.
Har du använt dem någon gång? Funkar de smidigt när man byter switchar?

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av StuntmanMike:

@huttala
Kan fortsätta här.

Helt klart värt att pilla lite.
Har du använt dem någon gång? Funkar de smidigt när man byter switchar?

Smart att fortsätta här!

Jag har inte byggt något tangentbord med sockets själv då jag inte sett meningen med det tidigare. Nuförtiden finns det ju däremot hur mycket mysiga switchar som helst, så skulle vara najs att slippa löda om allt om man blir sugen på att testa något nytt.

Däremot har jag ett kinatangentbord som har hotswapsockets från fabrik. Och det fungerar hur bra som helst.
Mycket hänger nog på hur hårt switcharna sitter i plattan, och quefrencyplattan är inte vidare jobbig så länge man inte har PCB-mount swithar.

En viktig punkt dock; ge fan i att skicka ner switchar som har varit lödda på tangentbord tidigare, det är alltid lite lödrester kvar och det kommer göra att de blir glapp i kontakten när man slänger in andra switchar sen (mitt kinatangentbord fick smaka på den behandlingen).

Permalänk
Skrivet av huttala:

Smart att fortsätta här!

Jag har inte byggt något tangentbord med sockets själv då jag inte sett meningen med det tidigare. Nuförtiden finns det ju däremot hur mycket mysiga switchar som helst, så skulle vara najs att slippa löda om allt om man blir sugen på att testa något nytt.

Däremot har jag ett kinatangentbord som har hotswapsockets från fabrik. Och det fungerar hur bra som helst.
Mycket hänger nog på hur hårt switcharna sitter i plattan, och quefrencyplattan är inte vidare jobbig så länge man inte har PCB-mount swithar.

En viktig punkt dock; ge fan i att skicka ner switchar som har varit lödda på tangentbord tidigare, det är alltid lite lödrester kvar och det kommer göra att de blir glapp i kontakten när man slänger in andra switchar sen (mitt kinatangentbord fick smaka på den behandlingen).

Okok, jag använder ju Glorious GMMK TKL just nu med Kailh hotswapsockets så tänkte om det va stor skillnad mellan de och dessa "studs". 🤔

Ja, just alla dessa brytare och frankenswitches är det jag fastnat mest för så vill ju gärna ha hotswap om möjligt, men tillsammans med ISO som jag också vill ha är utbudet skralt.

Har beställt en massa saker så ska bygga mig ett 60% I väntan på Quefrency Rev.2. Hade tänkt att löda brytarna på den men tror du hotswap funkar med denna plate? https://kebo.store/collections/plates/products/gb-proto-x-car...

Permalänk
Tangentbordskonnässör

@StuntmanMike: Ingen aning faktiskt, har inte lagt ner någon tid på just hotswap ännu då jag inte börjat köpa grejer än.
Men google är din vän, finns massor med information om olika hotswapsockets som funkar och inte funkar.

Permalänk

Skaffade en laptop häromdan som är äldre än jag är, hade förväntat mig någon slags cherry-switch men istället fann jag gröna alps. Lite sorgligt då jag inte kan kannibalisera keycapsen för egna ändamål, men ändå ett trevligt tangentbord, hade varit spännande att försöka modifiera laptopen så att skärmen kan användas för att visa olika lager beroende på vilken funktionstangent som är nertryckt' Synd att den inte har numpad.

Med på bild är också min improviserade keycappuller (böjt stort gem)

Permalänk
Medlem

Jag sitter och väntar på en trådlös TKL eller 65% som har Hyperspeed- eller Lightspeed-liknande responstider. Borde nog finnas en del efterfrågan men märkligt nog har varken Razer eller Logitech visat intresse hittills.

Permalänk
Skrivet av BeardedRobot:

Jag sitter och väntar på en trådlös TKL eller 65% som har Hyperspeed- eller Lightspeed-liknande responstider. Borde nog finnas en del efterfrågan men märkligt nog har varken Razer eller Logitech visat intresse hittills.

Ja jag trodde också att det skulle komma, men nej..

Permalänk
Medlem
Skrivet av AetasSerenus:

Skaffade en laptop häromdan som är äldre än jag är, hade förväntat mig någon slags cherry-switch men istället fann jag gröna alps. Lite sorgligt då jag inte kan kannibalisera keycapsen för egna ändamål, men ändå ett trevligt tangentbord, hade varit spännande att försöka modifiera laptopen så att skärmen kan användas för att visa olika lager beroende på vilken funktionstangent som är nertryckt' Synd att den inte har numpad.

https://i.imgur.com/DxvKm4m.jpg

Med på bild är också min improviserade keycappuller (böjt stort gem)

Wow! Jackpot! Den där lär ju vara hyfsat unik - svenska tecken och allt! Och i till synes väldigt gott skick. Den är nog värd en hel del

Permalänk

Dagens fynd, en IBM 6747 skrivmaskin, lite sugen på att ta ut tangentbordet och konvertera det för användning, ingen numpad dock. Bra att ha lite svenska keycaps om jag skulle lyckas hitta en IBM 122 Battleship någon gång (eller köper en ny från unicomp). Ändå värt 150 med tillhörande skrivremsor och allt

Permalänk

@huttala:

Skrivet av huttala:

Nyss fått ihop mitt Quefrency 65% tangentbord. Blev riktigt nöjd med resultatet. Detta trots att micro-usbkontakten fick för sig att lossna när jag koppla in sladden. Kvalitén på dessa kontakter är ju total katastrof!
Som tur är kan man ju flasha firmware på båda delarna genom controllern på höger sida också.

https://i.imgur.com/U12bYSc.jpg

Sååååå fiiiiin!! <3

Går det att köra utan kabel i mellan dem och istället köra två ner till datorn?

Väntar fortfarande på Rev.2 ...

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av StuntmanMike:

@huttala:
Sååååå fiiiiin!! <3

Går det att köra utan kabel i mellan dem och istället köra två ner till datorn?

Väntar fortfarande på Rev.2 ...

Tackar tackar!
Ja det går utmärkt (om man inte bryter av micro-usbkontakten i en av controllerserna.

Däremot agerar delarna som varsitt eget tangentbord. Så du kan inte hålla inne FN på vänster sida och förvänta dig att FN-lagret är aktiverat på höger sida.

Med andra ord skulle jag rekommendera att köra med TRRS-kabeln mellan delarna istället. Det finns gott om snygga kablar om man går igång på sånt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Emir013:

Nytt bygge - Gråblå polaris som visade sig vara blå. Halvplåt i polykarbonat samt svarta inks med 205g0 smörja.
https://i.imgur.com/PDcG7PQ.jpg

Så det var ditt bygge man såg i Polaris-tråden på Geekhack imorse

Fick du hem detta innan KBDFans beslöt att temporärt sluta leverera saker till Europa?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII