Bluetooth mottagare till stereo

Permalänk
Medlem

Bluetooth mottagare till stereo

Hej!
Jag har en äldre stereo (en denon) där jag kopplar in min telefon/platta ibland via sladd för att lyssna på tex Spotify.
Jag vill köpa en bluetooth mottagare för att slippa koppla telefonen till sladd.
Hifiklubben rekommenderar denna:
https://www.hifiklubben.se/streaming/fler-produkter-med-strea...

Men finns ju billigare (typ halva priset på typ teknikmagasinet o Clas Ohlson). vet ngn om det är stor skillnad i kvalitet? Blir det ngn skillnad i ljud tex eller vad är det som motiverar skillnaden i pris?

Permalänk

billiga och random Kineiumadaptrar har ofta tummat väldigt mycket på kvaliteten...

har själv en random alldrig hört talas om märket adapter. funkar väl typ bra hemma där det mesta är skärmat men i bilen plockade den upp hela tändningen typ så skärmning var saknades helt i adaptern...

och så brukar speccen på rebranded kinesium vara lite sisodär så räkna inte med för mycket om du går på billigt.

typ säger kinesiumadaptern.

* BT 4.0 räkna med att det troligen är BT 2.0.
* 10m räckvidd räkna med 3-5m vid fri sikt
* AptX. kanske men troligen inte.

kort sagt köp välkännt märke så får du troligen iaf vad som står på kartongen även om den kostar 100-200:- mer.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Kanske en Chromecast audio om de fortfarande går att få tag på?

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Köp en echo input istället så kan du använda spotify connect / röststyra.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Min fundering skulle vara att göra en lösning med en Raspberry Pi, en USB BT-adapter och ett USB-ljudkort.

Beror på hur "hackvillig" man är.

Permalänk
Avstängd

Jag har gått igenom ett par billiga "kinaprodukter" till tidigare bilar och de har alla funkat ganska bra, däremot har kvaliteten på hårdvaran varit väldigt varierande. De flesta har ramlat sönder av sig själv efter ett år eller så.

Jag hade nog satsat på en Chromecast Audio, om du får tag i en då de har slutat tillverkas. Det är inte en BT-dongel utan man castar till den, men i praktiken så blir ju resultatet samma, ljud från Spotify eller andra appar till stereon. Fördelen är att flera kan ansluta enkelt, men också att man kan utöka och få till någon form av multi room-lösning, antingen med flera CC Audio eller med någon av de många högtalare med inbyggd CC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evvi-j:

Vet ngn om det är stor skillnad i kvalitet?

Ja. Kan vara stora skillnader.
Priset säger faktiskt nära på ingenting om kvalitén på ljudet och musiken som du får.
Har själv hittat en för under hundralappen som är otroligt bra.

Nu för tiden har jag inte någon användning av den. Du kanske är intresserad? Den säljs inte ny i butik längre.

Permalänk
Medlem

Jag kör på denna hemma: https://www.inet.se/produkt/6607163/logitech-bluetooth-audio-...

Kanske inte den bästa men fungerar rätt så bra faktiskt

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Evvi-j:

Hej!
Jag har en äldre stereo (en denon) där jag kopplar in min telefon/platta ibland via sladd för att lyssna på tex Spotify.
Jag vill köpa en bluetooth mottagare för att slippa koppla telefonen till sladd.
Hifiklubben rekommenderar denna:
https://www.hifiklubben.se/streaming/fler-produkter-med-strea...

Men finns ju billigare (typ halva priset på typ teknikmagasinet o Clas Ohlson). vet ngn om det är stor skillnad i kvalitet? Blir det ngn skillnad i ljud tex eller vad är det som motiverar skillnaden i pris?

De billigare typerna komemr nog inte med egen nätdel och det lär vsara skillnader i ljud men de är inte särskilt stora, CC audio är å andra sidan en väldigt bra enhet som jag inte alls kan förstå varför de tagit bort, den kan ju dels fungera ensam likt alla andra billiga usbsrivna streaming och bt enheter men den kan också agera trådlöst ansluten toslinkutgång så man kan koppla in den till valfri apparat med toslinkingång och få helt annan ljudkvalitet och möjliggöra andra funktioner, modellerna med hdmi är bara bökiga att använda i samband med musik.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Denna: https://www.kjell.com/se/produkter/ljud-bild/tradlos-ljud-bil... borde vara ganska bra, AptX så ljudet håller hyfsad kvalitet. Den jag hade sist tror jag hette Himbox HB01, den hade fått bra betyg då, men det var några år sedan.

Permalänk
Medlem

Har använt mig av Fiio BTR3 i bilen tidigare, har varit sjukt nöjd, att den stödjer LDAC är också trevligt så man får lite kvalité på ljudet!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

En viktig fråga är vad du vill ha ut för signal från BTmottagaren också.

Kan du få ut ljudet digitalt till stereon så kan du göra konverteringen från digitalt till analogt i din stereoanläggning. Digital output erbjuds med hifiklubbens alternativ.
Lustigt nog är det väl den digitala outputen som inte borde behöva kosta så mycket.

Analog ljudutgång däremot. Det innebär att BTmottagaren också behöver ha en DAC som är bra nog. Följdfrågan är väl hur bra de är om de är billiga. Jag skulle gissa på att de billigare BTmottagarna bara har analog ljudutgång. De som egentligen ställer större krav på att BTmottagaren hanterar ljudet på ett bra sätt. Motsägelsefullt.

Men fundera över hur du vill få ut ljudet från BTmottagaren helt enkelt.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Jag kör på denna hemma: https://www.inet.se/produkt/6607163/logitech-bluetooth-audio-...

Kanske inte den bästa men fungerar rätt så bra faktiskt

Precis en sån har jag också. Den kopplad direkt till underbara logitech z4 så har jag en klockren köksradio från mobilen.

Visa signatur

Så blir det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evvi-j:

Har exakt denna till en gammal Harman Kardon stereo och det fungerar galant. Var inte speciellt insatt i vilken jag skulle köpa så det blev vad som rekommenderades. Inte missnöjd.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X3D, GPU: Powercolor Radeon RX 6900 XT Red Devil Ultimate, MOBO: MSI B550M MAG Mortar, RAM: 32GB 3200MHZ, Nätdel: be quiet! Dark Power 12 750W, Lagring: 3TB SSD