Veckans fråga: Använder du fortfarande optisk skivläsare?

Permalänk
Medlem

Yes, intern DVD brännare. Fram till uppgraderingen förra året så hade jag en IDE enhet som kunde läsa DVD men bara bränna CD.

Används ibland, mest för att bränna.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Jag har en, jag har aldrig använt den, men så länge det finns plats i chassit för den och de kostar 199:- styck så kommer jag fortsätta köpa.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Har både intern och extern, men har nog inte använt någon av de på ett par år, så skulle nog säga nej, jag använder uinte optisk läsare

Permalänk
Medlem

En gång per år när en ny "GPS karta" ska brännas till bilen

Visa signatur

chmod 775

Permalänk
Medlem

OS = USB-stickor.
Backup och dylikt = Nasen.

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

Har en blueray läsare/dvd-brännare intern, dock ej inkopplad.
Nästa dator blir utan, men köpte nyligen en extern blueray brännare. Dels för dator och dels för mediaenhet.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk

Har en intern slimline Bluray. Använder den främst för att bränna ut backupskivor av bilder och dokument så jag kan ta med och förvara hemma hos föräldrarna i händelse av brand eller katastrofala strömspikar. Har dock varit väldigt dålig på att göra backuper på ett tag, så jag vet inte ens om brännaren fortfarande funkar :S

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kör med en extern blu-ray läsare. Använder den till att köra ner mina blu-ray filmer till hårddisk.

Permalänk

Har alltid haft och kommer alltid att ha. Används extremt sällan. Men aldrig någon nackdel att ha den där för den enstaka gången man skulle behöva den.

Visa signatur

Moderkort: ASRock Z790 PG Lightning
Processor: Intel Core i7-13700K 3,4Ghz
Grafikkort: Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Ram: Corsair 32Gb DDR5 5600Mhz Vengeance S
SSD: Samsung 990 PRO 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Jag har en extern som jag använder ibland.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Avstängd

Jag kasserade mina för länge sedan. Glömde dock bort det när jag såg Backpacker 3 med alla expansioner oöppnat på en loppis för en tjuga, kom på mitt misstag först när jag kom hem. Så köpte en extern DVD-brännare. Sen funkade det ändå inte för jag behövde XP eller tidigare Windows, så jag installerade XP i en virtuell maskin, men lyckades ändå inte få liksom direkt åtkomst till den optiska enheten så kopieringsskyddet satte stopp. Sen har jag inte orkat ta tag i det riktigt, men det borde ju gå att lösa på något sätt.

Permalänk
Medlem

Japp! Är man "retro-gamer" så är man.

Permalänk
Medlem

spelar fortfarande cd skivor i bilen. Provade spotify för några år sedan men kvalitén på ljudet var kass så gick tillbaka till skivor. Har lagt in alla skivor jag har i iTunes så bränner lite blandade skivor beroende på vad man vill lyssna på

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Till spel eller musik, nej. Då är det enbart "digital downloads" som gäller.

Dock, så har jag massvis med dvd-film & tv-serier, så en normal kväll kan ofta bestå av 5 minuters fruktlöst sökande efter något att se på Netflix...följt av att jag frustrerad ger upp och istället slänger i en gammal dvd från "Frasier" serien (eller Magnum p.i., Chuck, Dark Angel eller ngt liknande)

Permalänk
Medlem

minns inte hur länge sen jag kastade ut min, men har en extern bara för att.

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem

Har en extern dvd brännare jag använder vid de fåtal tillfällen jag behöver den. Fungerar bra

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem

Har en intern dvd-enhet i min server men till övriga enheter (arbetsstation och bärbar) har jag en extern brännare. Ibland händer det att jag vill lämna ifrån mig lite musik till någon som inte börjat strömma ännu och då kan det vara bra att ha en brännare. Men det är inte många gånger om året det sker

Jag var iofs ganska sen att skrota min diskett-läsare, ville man tex installera Windows XP på en raidkonfiguration var man ju tvungen att läsa in drivrutinerna den vägen. Mycket märkligt med tanke på att windows upptäckte raid'en under installationen men ändå krävde separata drivrutiner för att kunna fortsätta!

Jag råkar faktiskt ha kvar en diskettläsare i servern, men det var nog mer än 10-12 år sedan jag använde denna. Och minns jag rätt handlade det nog mest att kolla några disketter för att se om de hade ngt jag ville spara.

/ B

Permalänk
Medlem

Det sitter en DVD-brännare i datorn som lär hänga med tills den går sönder. Har använt den i närtid när jag skulle installera om Windows och inte hittade något USB-minne. Har en hel trave med DVD-R skivor på hyllan. Vilken tid det tog att bränna samt läsa filerna efteråt...

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk

Jag använder optiska skivor for att installera operativsystem.
Jag har enbart haft problem med att installera ett OS med en USB sticka så därför använder jag DVD skivor.
Jag har gått över till DVD RW så att jag slipper ha en massa olika skivor för alla versioner av Windows 10 och Linux.
Jag använder en extern USB-ansluten DVD-läsare/brännare eftersom de flesta bärbara datorer idag inte har någon inbyggd version längre.

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Avstängd

Har en bluray-brännare som jag fick gratis när jag bodde i Helsingfors. Har kanske 30st cd-skivor så har rippat dem till wave format. Sällan den används men det händer att jag bränner nya träningsskivor (blir ibland hemma, sparar tid när jag skippar gymmet)

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Entusiast
Skrivet av gothdeus:

Japp! Är man "retro-gamer" så är man.

Word!

Permalänk

Har mina två brännare kvar i datorn även om de används väldigt sällan. Vill ha möjligheten att läsa och bränna skivor åtminstone fram till nästa datorbyte. Den nuvarande är f.ö. Sweclockers testexemplar av Cooler Masters full tower för 10 år sedan.
Med dagens stora USB-minnen och tv som kan visa video direkt från dem är behovet av BD- och DVD-spelare så gott som överspelat.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Öh, datorn börjar bli gammal nu.

Permalänk
Medlem

Har inte haft någon intern läsare sedan 2012 tror jag det var, däremot har jag en extern bluray för att rippa filmer så att man slipper en surrande spelare när man tittar på film.

Visa signatur

WS: R7 2700x | RTX 2070S | Corsair AX860W | Lian Li PC-O11 Dynamic
Unraid: R7-2700X | GTX1050 | 3U chassi med 20 diskplatser
Servrar: 3x NUC 10 i5 ESX-kluster

Permalänk
Medlem

Jag har en dvd-brännare som jag kan koppla in vid behov, men behov inträffar inte så ofta... Det var nog 2 dator-byggen sedan den var inkoppad senast, så jag är inte helt säker på var den är längre.

Permalänk
Inaktiv

ja, köpte ett tiopack dvd förra helgen, brände lite CoinOps till en kollega som skulle blåsa in det i hans gamla xbox

Permalänk
Medlem

Tog med mig den från förra datorn och kompletterade med en billig minneskortsläsare för fotandet när jag köpte ett R3 chassi, det fanns plats för den och har använt den nån enstaka gång sen jag bytte till R3... 2012?

Visa signatur

"En riktig gamer har två skärmar. På toa."

Permalänk
Medlem

Om man inte har någon läsare monterad i datorn men har en USB-läsare som man inte använt på flera år, är det då "Ja (extern vid behov)", eller "Nej"?

Behovet är ju minimalt, så mycket är klart...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Använde min för att installera Bad Company 2 och Black Ops för nästan 10 år sen och sen jag skaffade mig en ny dator för ett år sen så har jag inte ens haft plats i mitt chassi för att sätta in en.

Visa signatur

| Asus Prime Z390-A | Intel Core i5 9600K | Corsair Vengeance RGB Pro 32GB | MSI GeForce RTX 2070 Gaming Z |

Permalänk

Har en intern blu-ray i min burk, använder den ofta till film och musikuppspelning i kodi. Har fortfarande en del program på skiva som den används till vid behov.

Visa signatur

Chassi Fractal Design Define R6|Moderkort Asus ROG x570f|CPU AMD Ryzen 9 3950x|CPU Kylning Noctua NH-U12S|GPU Gigabyte 2070 super|RAM Corsair 32GB 3200MHz CL16 Vengeance|Ljud Logitech Z906 5.1|Optisk ASUS Intern BW-16D1HT Blu-ray|SSD Corsair Force MP600 1TB|HDD 3st 3TB WD, 3st 4tb Seagate IronWolf |PSU Corsair RM 750w 80+ gold|Skärm Skantic B5512FHD 55"|OS Win 10|Plexpass|Fiber 1000/1000|

Permalänk
Medlem

Jag återanvänder de jag har, varför kasta dem om de funkar och jag har skivor?

Förövrigt finns det fortfarande vissa spel och annat som inte är tillgängligt på nätet.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself