GIF eller JIF, hur uttalar ni det?

Permalänk
Medlem

Jag uttalar det giff (ej jiff).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Har vi hittat den skyldige som alltså röstade för JIF?

Säger du JIFFLAR också? Det är orimligt!

Ja, du säger jifflar, jif. precis som redan folk påpekat : "G följt av mjuk vokal ska enligt svensk praxis uttalas med "j" ljud."
Gå samma sätt som att du uttalar "gift" som "jift", "Gira" som "jira" och "Gitarr" som "Jitarr" men inte med j i exempelvis Grotta, gris, gård...

Förstår inte hur folk kan tycka detta är konstigt, det är svenska språket grundkurs.
"Vokalljuden kan delas in i hårda /a, o, u, å/ och mjuka vokaler /e, i, y, ä, ö/. Den indelningen har samband med att konsonanterna /g, k, sk/ framför de mjuka vokalerna blir mjuka, det vill säga /j, tj, sj/ -ljud."

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

GIF
EXE som ord, utan extra e från x'et
Gifflar
Kex med hårt K
Jipegg
Jitarr

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Zyces:

Ja, du säger jifflar, jif. precis som redan folk påpekat : "G följt av mjuk vokal ska enligt svensk praxis uttalas med "j" ljud."
Gå samma sätt som att du uttalar "gift" som "jift", "Gira" som "jira" och "Gitarr" som "Jitarr" men inte med j i exempelvis Grotta, gris, gård...

Förstår inte hur folk kan tycka detta är konstigt, det är svenska språket grundkurs.
"Vokalljuden kan delas in i hårda /a, o, u, å/ och mjuka vokaler /e, i, y, ä, ö/. Den indelningen har samband med att konsonanterna /g, k, sk/ framför de mjuka vokalerna blir mjuka, det vill säga /j, tj, sj/ -ljud."

Det är ju inte regler i en lärobok som bestämmer hur språket är, det är hur de använder språket som är det som räknas på riktigt. I bästa fall så är en regel en "tumregel". En slags geschwint regel som oftast stämmer, men inte nödvändigtvis alltid.

Permalänk
Medlem

GIF, givetvis.

Detta med uttal kan ju vara ganska kontroversiellt. Jag tror jag såg en meme för ett tag sedan som var i linje med ett födelsebevis (?) där namnet på pojken var XHJBGEFUYEFVEFKLAYU och under stod det att det uttalas "Stefan". Såg nån annan meme (eller var det en tweet?) mer nyligen där nån skrev att de skulle döpa sina tvillingar till Gif och Gif, men att de uttalas Giff och Djiff. Kommer ju inte orsaka problem vid klassupprop, prov och liknande där lärarens underlag är skriftligt. Två skriftliga prov med Gif lär ju garanterat leda till huvudvärk för någon.

Själv har jag ett vanligt svenskt förnamn som har tre olika sätt att stavas, men alla uttalas likadant. Finns efternamn med ex -kvist, -quist, osv, där alla uttalas likadant. Vad är min poäng? Jag vet inte, men stavning och uttal är en gröt.

Jag ska iväg till Sthlm några dagar, jag tar tillfället i akt att testa detta. När jag träffar nya personer ska jag introducera mig med mitt förnamn, men säga att det uttalas Stefan. Jag kan uppdatera på söndag på hur folk reagerade på detta. Alt. att jag säger att jag heter Stefan, men stavas (mitt förnamn). Jag får suga på den karamellen på vägen dit.

Edit:

Skrivet av Zyces:

Förstår inte hur folk kan tycka detta är konstigt, det är svenska språket grundkurs.

Av ren nyfikenhet, då jag fokuserade lika lite under språklektionerna som gemene man, vad säger reglerna kring förkortningar? GIF är ju inte ett ord i sig, likt IKEA eller Ica. Ikea uttalas ju mer i:kea (mjukt i) och inte íkea (hårt i), men ica uttalas i:ka och inte íka. Sen vet jag inte om Ica är en fortkortning, så kanske dåligt exempel.

Ett annat exempel är mitt fiktiva aktiebolag KEB AB, vilket uttalas "Keeb a: be" (mjukt e), men Kebab uttalas Kébab (hårt e).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vargas:

Jag har inte hört någon som hejar på "JIF" Sundsvall.

Aldrig hört nån som erkänt att dom hejar på GIFfarna Sundsvall heller

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

Ja, du säger jifflar, jif. precis som redan folk påpekat : "G följt av mjuk vokal ska enligt svensk praxis uttalas med "j" ljud."
Gå samma sätt som att du uttalar "gift" som "jift", "Gira" som "jira" och "Gitarr" som "Jitarr" men inte med j i exempelvis Grotta, gris, gård...

Förstår inte hur folk kan tycka detta är konstigt, det är svenska språket grundkurs.
"Vokalljuden kan delas in i hårda /a, o, u, å/ och mjuka vokaler /e, i, y, ä, ö/. Den indelningen har samband med att konsonanterna /g, k, sk/ framför de mjuka vokalerna blir mjuka, det vill säga /j, tj, sj/ -ljud."

Finns ju undantag till alla regler. Hur uttalar du giraff t ex?

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Giff

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

Nu fick jag myror i huvudet! GIF!?!? G följt av mjuk vokal ska enligt svensk praxis uttalas med "j" ljud. Tror det krävs ett förtydligande

Men Gif är ju inte ett svenskt ord/förkortning.

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Hedersmedlem

Giff, finns det alternativ?

JIF är rengörningsmedel

och jordnötter är jag allergisk mot...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Finns ju undantag till alla regler. Hur uttalar du giraff t ex?

Sjiraff, dvs det korrekta uttalet, dvs g bilr ett /sj ljud.
Dvs faller in under det jag skrev ovan "konsonanterna /g, k, sk/ framför de mjuka vokalerna blir mjuka, det vill säga /j, tj, sj/ -ljud"
jag säger inte Giraff med G i alla fall.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Zyces:

Ja, du säger jifflar, jif. precis som redan folk påpekat : "G följt av mjuk vokal ska enligt svensk praxis uttalas med "j" ljud."
Gå samma sätt som att du uttalar "gift" som "jift", "Gira" som "jira" och "Gitarr" som "Jitarr" men inte med j i exempelvis Grotta, gris, gård...

Förstår inte hur folk kan tycka detta är konstigt, det är svenska språket grundkurs.
"Vokalljuden kan delas in i hårda /a, o, u, å/ och mjuka vokaler /e, i, y, ä, ö/. Den indelningen har samband med att konsonanterna /g, k, sk/ framför de mjuka vokalerna blir mjuka, det vill säga /j, tj, sj/ -ljud."

Nej usch, helt fel. Man kan ju inte gå omkring och säga jifflar...

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Nej usch, helt fel. Man kan ju inte gå omkring och säga jifflar...

Är absolut inte fel i det.
giffel [jif´el el. gif´el] substantiv ~n gifflar
Båda två är helt korrekt. Dock så väger /jif tyngre då det går i hand med det svenska språkbruket, /gif uttalet ligger fortfarande kvar för att ordet kommer från det tyska ordet "Gipfel".

Men om du tar spaltar ner alla ord du kan som börjar på gi- så så ska du se hur många du får fram där man har uttalet /gif och hur många som uttalet /jif?
Än så länge har jag enbart hittat 2 ord, det ena är Giljotin - men även här så blir uttalet så för att det är ett direkt taget ord från franskans "guillotine" där man inte har vår sammansättningsstruktur.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

Sjiraff, dvs det korrekta uttalet, dvs g bilr ett /sj ljud.
Dvs faller in under det jag skrev ovan "konsonanterna /g, k, sk/ framför de mjuka vokalerna blir mjuka, det vill säga /j, tj, sj/ -ljud"
jag säger inte Giraff med G i alla fall.

Men enligt dig ska det ju uttalas jiraff. Det var ju grundkurs i svenska språket sa du.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

GIF är ju en förkortning så korrekt borde ju vara "GIF". Varför Steve Wilhite tycker det ska vara "JIF" är fan ett mysterium. Antar att han då uttalar "Graphics" med "J"...

Permalänk
Medlem
Skrivet av OSkar000:

JIF är rengörningsmedel

Uttalas dock vim som det stod förut på flaskorna.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton341:

GIF är ju en förkortning så korrekt borde ju vara "GIF". Varför Steve Wilhite tycker det ska vara "JIF" är fan ett mysterium. Antar att han då uttalar "Graphics" med "J"...

Född i småland kanske? gJaphics

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tempel:

Uttalas dock vim som det stod förut på flaskorna.

Ja, det har du helt rätt i. Morsan lär alltid kalla det för Vim

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Zyces:

Är absolut inte fel i det.
giffel [jif´el el. gif´el] substantiv ~n gifflar
Båda två är helt korrekt. Dock så väger /jif tyngre då det går i hand med det svenska språkbruket, /gif uttalet ligger fortfarande kvar för att ordet kommer från det tyska ordet "Gipfel".

Men om du tar spaltar ner alla ord du kan som börjar på gi- så så ska du se hur många du får fram där man har uttalet /gif och hur många som uttalet /jif?
Än så länge har jag enbart hittat 2 ord, det ena är Giljotin - men även här så blir uttalet så för att det är ett direkt taget ord från franskans "guillotine" där man inte har vår sammansättningsstruktur.

Agree to disagree, helt enkelt

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk

Jag uttalar det korrekt, och inte felaktigt.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Irregular Programming:

Jag uttalar det korrekt, och inte felaktigt.

Samma här. Smidigare att göra rätt och inte fel.

Permalänk
Inaktiv

Giffel

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Hif, bara för att spanska till det för skojs skull, jajaja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

Tror att jag har kvar ljudfilen från tidig stenålder där Linus talar om hur han uttalar Linux

Ooooh, det var länge sedan man hörde det ljudklippet.
Det är förenat med glädje när man hörde Linus röst ur högtalarna, då var ljudkortet konfigurerat och fungerande

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

GIF lika självklart som KEX

Inte om du frågar språkvetare, både kex och chex är båda korrekta i det svenska språket. Skiter i vilket, båda är accepterade att använda.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av NatureBoyyy:

Inte om du frågar språkvetare, både kex och chex är båda korrekta i det svenska språket. Skiter i vilket, båda är accepterade att använda.

Håller med till 100% det du säger förutom den lilla detaljen att folk som säger JIF och chex förtjänar att brinna i skärselden i all kommande evighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Aldrig hört någon säga JIF.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Uttalar det med g inte j, samtidigt finns ju många med ord på gi som de flesta uttalar med j som giro, giv, gilla, gissa o.s.v....

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyces:

Förstår inte hur folk kan tycka detta är konstigt, det är svenska språket grundkurs.
"Vokalljuden kan delas in i hårda /a, o, u, å/ och mjuka vokaler /e, i, y, ä, ö/. Den indelningen har samband med att konsonanterna /g, k, sk/ framför de mjuka vokalerna blir mjuka, det vill säga /j, tj, sj/ -ljud."

Med andra ord heter det CHEX och inte KEX. Check mate, Stockholmare!

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teknocide:

Med andra ord heter det CHEX och inte KEX. Check mate, Stockholmare!

Som jag nämt tidigare så händer det att ett ord kan uttalas på två sätt, OM ordet är taget från ett utländskt ord.
Båda uttalen, [keks] och [çeks], är korrekta. Anledningen till variationen är att ordet har sitt ursprung i engelskans cake, som förstås uttalas med k. Som svenskt ord lyder kex däremot under svenskans uttalsregler, som säger att k normalt uttalas som tj-ljud framför mjuk eller främre vokal (e, i, y, ä, ö). Det uppstår därför en konflikt mellan två regelsystem.

Vet inte vad du menar med Stockholmare, jag är inte därifrån.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch