Permalänk
Medlem

Excel eller ACCESS

Hej Sweclockers,
Jag sitter med ett problem. Just nu sitter jag och uppdaterar samma information i fyra olika excelfiler när jag får en ny post eller ska ta bort en post.

Jag tänkte att jag skapar en stor tabell i en excelflik med all information som kan behövas och sen kör en query för att plocka utvald information från den tabellen i andra flikar.

Totalt skulle det handla om ca 130 frågor från den tabellen. Finns det någon fördel med att skapa en DB i access istället? och kanske dela upp det på fler filer?

Det är i grund och botten kunduppgifter så som adress, namn och kanske 3 kolumner till.

Anledningen till att jag vill ha det i excel är egentligen att det måste vara enkelt för mig att göra utskrifter på frågorna. Men det kanske man kan få till på ett bra sätt även i Access?

Permalänk
Avstängd

Access är ju byggt för den typen av saker, Excel är inte det, så allt borde gå lättare med Access. Dock är det ju vanligt att använda Excel som en enkel databas så det finns en del funktioner för det, och Access tar väl säkert en dag att bli produktiv i. Utskrifter från Access har jag inte mycket erfarenhet av men funktionen för att skriva ut rapporter och så finns i alla fall.

En annan sak är att du bör tänka på GDPR. Har du en databas eller lista med kunder så måste du ha explicit godkännande och så om du inte vill att företaget ska bli ruinerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Access är ju byggt för den typen av saker, Excel är inte det, så allt borde gå lättare med Access. Dock är det ju vanligt att använda Excel som en enkel databas så det finns en del funktioner för det, och Access tar väl säkert en dag att bli produktiv i. Utskrifter från Access har jag inte mycket erfarenhet av men funktionen för att skriva ut rapporter och så finns i alla fall.

En annan sak är att du bör tänka på GDPR. Har du en databas eller lista med kunder så måste du ha explicit godkännande och så om du inte vill att företaget ska bli ruinerat.

Tack jag ska kika på det. Det är endast företagsnamn och adresser så där borde jag jag väl vara safe. Varken org nr eller personnr är sparat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NeKeM:

Hej Sweclockers,
Jag sitter med ett problem. Just nu sitter jag och uppdaterar samma information i fyra olika excelfiler när jag får en ny post eller ska ta bort en post.

Jag tänkte att jag skapar en stor tabell i en excelflik med all information som kan behövas och sen kör en query för att plocka utvald information från den tabellen i andra flikar.

Totalt skulle det handla om ca 130 frågor från den tabellen. Finns det någon fördel med att skapa en DB i access istället? och kanske dela upp det på fler filer?

Det är i grund och botten kunduppgifter så som adress, namn och kanske 3 kolumner till.

Anledningen till att jag vill ha det i excel är egentligen att det måste vara enkelt för mig att göra utskrifter på frågorna. Men det kanske man kan få till på ett bra sätt även i Access?

Båda! Access för databasen och excel för pivottabeller mm.

Permalänk
Medlem

google sheets gör ju detta.

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

@Mordekai: Så DU menar att jag borde bygga databasen i Access och ställa frågor mot den i excel? Jag känner att risken finns att det kommer gå långsamt men det kanske det inte kommer göra?

Permalänk
Medlem

@NeKeM: Bara att testa, jag vet ju inte vad för frågor du vill ställa men tror inte prestanda kommer vara några problem om tidigare kunnat ha hela databasen i excel. Nu är det läne sedan jag använde Access, väljer MS SQL Express i sådana case men en accerssfil är ju helt portabel så klar fördel om man vill ha det.