Stora ownCloud/Nextcloud-tråden

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hej igen

Hur man fixar den:
Forbidden

You don't have permission to access this resource.
Apache/2.4.29 (Ubuntu) Server at test.no-ip.org Port 443

mvh
Njanja

Du kanske skulle börja om från början med en annan guide (kanske t.o.m installera om hela Ubuntu). Har inte testat den själv, men den ser enkel ut.:
https://www.digitalocean.com/community/tutorials/how-to-insta...
Det var ubuntu 18.04 du använder va?

välj i guiden ett self signed certifikat (jag tror fortfarande att detta är ditt problem) om du inte väljer att köpa en domän.

Tror den använder Apache istället för nginx.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

@Eazy: Hej och tack för svaret

Vill säga att det fungerar på min första VM. Jag skulle bara skriva en lathund och testa på en annan VM. Allt fungerade tills jag installerade certifikatet. Vet inte vad är orsaken till felet. Apache eller nåt annat?

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

Hej igen

Hur man fixar den:
Forbidden

You don't have permission to access this resource.
Apache/2.4.29 (Ubuntu) Server at test.no-ip.org Port 443

mvh
Njanja

Titta i error-loggen till apache där får du mer vettig information om felet

Permalänk
Medlem

Hej Alla

Först vill tack till alla som hjälpte, men nu fungerar som det ska.

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem

När jag återställde min VM med Nextcloud så har jag visst råkat namnge ZFS-volymen annorlunda. Det här med att uppdatera via de fina skripten blev då genast lite krångligare

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Hejan!

Jag försöker följa följande guide: Change data directory to use another disk partition

Jag kör en VM med en ny installation av Ubuntu 18.04 LTS installation där jag har installerat nextcloud med snap install nextcloud.

I standard läget hamnar då datadirectory i config.php under samt bortcommenterad ny plats:

'datadirectory' => '/var/snap/nextcloud/common/nextcloud/data', #'datadirectory' => '/media/btrfs/data',

Som lagring har jag planerat att använda ett M1015 kort flashat till IT-mode som jag gör passthrough på till denna VM. För att börja har jag lagt dit en disk med BTRFS för att kunna gör snapshots av min data för att hantera problem med eventuella kryptovirus exempelvis.

Via fstab så automonterar jag denna BTRFS volym under sökvägen:

/media/btrfs

,
I denna katalog har jag skapat katalogen "data" samt sätt ägaren enligt guiden då det är där jag har tänkt att lagringen för Nextcloud då ska ligga.

chmod root:root -R data root@nextcloud:/media/btrfs# ll total 4 drwxrwx--- 1 root root 8 Apr 11 22:18 ./ drwxr-xr-x 6 root root 4096 Apr 11 22:13 ../ drwxr-xr-x 1 root root 130 Apr 11 23:09 data/

Jag har testat att följa båda varianterna enligt guiden, att sätta sökvägen före installation samt kopierat data efter installationen.

Båda resulterar i den lite trista texten:

Internal Server Error The server encountered an internal error and was unable to complete your request. Please contact the server administrator if this error reappears multiple times, please include the technical details below in your report. More details can be found in the server log.

Japp, kavlar upp ärmarna lite till och börjar gräva i loggarna och hittar följande

sudo cat /var/snap/nextcloud/current/apache/logs/php_errors.log [11-Apr-2020 21:49:12 UTC] {"reqId":"rZ9y69AUKu2X3z6QHRHY","level":3,"time":"2020-04-11T21:49:12+00:00","remoteAddr":"","user":"--","app":"PHP","method":"","url":"--","message":"fopen(\/media\/btrfs\/data\/nextcloud.log): failed to open stream: Permission denied at \/snap\/nextcloud\/20007\/htdocs\/lib\/private\/Log\/File.php#84","userAgent":"--","version":"17.0.5.0"}

Rättigheterna i katalogen data är följande :

Default:

ll /var/snap/nextcloud/common/nextcloud/data total 60 drwxrwx--- 5 root root 4096 Apr 11 23:12 ./ drwxr-x--- 4 root root 4096 Apr 11 22:58 ../ drwxr-xr-x 8 root root 4096 Apr 11 23:12 appdata_oc07xzzcjy4o/ drwxr-xr-x 2 root root 4096 Apr 11 23:12 files_external/ -rw-r--r-- 1 root root 324 Apr 11 23:12 .htaccess -rw-r--r-- 1 root root 0 Apr 11 23:12 index.html -rw-r----- 1 root root 35009 Apr 11 23:12 nextcloud.log drwxr-xr-x 4 root root 4096 Apr 11 23:00 niklas/ -rw-r--r-- 1 root root 0 Apr 11 23:12 .ocdata

Min nya sökväg:

root@nextcloud:/media/btrfs/data# ll total 8 drwxr-xr-x 1 root root 130 Apr 11 23:09 ./ drwxrwx--- 1 root root 8 Apr 11 22:18 ../ drwxr-xr-x 1 root root 44 Apr 11 23:09 appdata_oc07xzzcjy4o/ -rw-r--r-- 1 root root 324 Apr 11 23:09 .htaccess -rw-r--r-- 1 root root 0 Apr 11 23:09 index.html -rw-r----- 1 root root 1260 Apr 11 23:09 nextcloud.log drwxr-xr-x 1 root root 20 Apr 11 23:09 niklas/ -rw-r--r-- 1 root root 0 Apr 11 23:09 .ocdata

Om jag ändrar tillbaka datadirectory till default så funkar allt perfekt!
Så någon som har något förslag på vart det skiter sig så skulle jag bli mycket glad!

mvh
z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem

@zonar: Rättigheterna bukar vara www-data för det som rör Nextcloud. Vidare så vill jag minnas att vår käre Nextcloud-guru rekommenderar att installera via skript snarare än snap då snap inte är komplett eller hur det nu var.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

@scienta: Provar gurun installationsskrip och ser vart jag hamnar istället.
/z

Edit: Det gick inte så lysande... efter att ha kört igenom scriptet bootar inte maskinen längre. Den hittar inte längre bootdisken...Tror att den hade trassel med att skapa zfs-partitionen där jag har hade min btrfs disk när jag valde att manuellt konfigurera.

Får se om det går att laga eller om det är att börja om igen.

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

@scienta: Provar gurun installationsskrip och ser vart jag hamnar istället.
/z

Edit: Det gick inte så lysande... efter att ha kört igenom scriptet bootar inte maskinen längre. Den hittar inte längre bootdisken...Tror att den hade trassel med att skapa zfs-partitionen där jag har hade min btrfs disk när jag valde att manuellt konfigurera.

Får se om det går att laga eller om det är att börja om igen.

/z

Har du en separat disk för data eller är det bara en separat partition på systemdisken?

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

@scienta: Provar gurun installationsskrip och ser vart jag hamnar istället.
/z

Edit: Det gick inte så lysande... efter att ha kört igenom scriptet bootar inte maskinen längre. Den hittar inte längre bootdisken...Tror att den hade trassel med att skapa zfs-partitionen där jag har hade min btrfs disk när jag valde att manuellt konfigurera.

Får se om det går att laga eller om det är att börja om igen.

/z

Kul att du provar scriptet. Tänk dock på att det måste vara en CLEAN Ubuntu 18.04, endast OpenSSH installerat, inget annat.

Du kan även prova den förkonfigurerade VMen som finns här: https://github.com/nextcloud/vm/releases

Lycka till!

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Har du en separat disk för data eller är det bara en separat partition på systemdisken?

Jag körde en liten vm-disk för operativsystemet och all lagringen ska hanteras via M1015 kortet. Så tanken är att Nextcloud ligger på vm-disken samt data på en annan volym.
/z

Edit 1:
@enoch85
Förra versionen var typ ren, men jag installerade om ubuntu, rensade alla partitioner på lagrinsdisken och körde om hela installationsskriptet. Denna gången gick det bättre och grejerna började hoppa igång.

Dock kanske det vore bra med en avslutande info typ gå till denna adressen för att hitta hemsidan. Blev lite snopen när jag hamnade i Apache-testsida efter installationen innan jag insåg att det krävdes https.

Som det är nu kräver väl denna att få ta hand om sina egna uppdateringar av Lets encryptcert? Jag föredrar att ha en gemensam NGINX proxy som sköter all SSL terminering samt certificat. Det är klart att det går att skapa ett eget CA för att sedan återkryptera trafiken intern till Nextcloud. Hur löser ni andra denna utmaningen med att hantera flera olika tjänster (hassio, bitwarden mfl.) som alla "vill" ha hand om uppatering av SSL-certifikaten?

Sedan kommer här en rykan färsk variant som använder Juju från Canonical för att installera och hantera Nextcloud. Detta möjliggör att du kör ditt eget privata "AWS" typ eller konsumerar denna typer av resurser. Det ska vara på ingång med att den ska stödja storage på extern yta också!

Deploy Nextcloud with Juju

Mvh,
z

Uppdatering
Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem

@zonar: Jag tror du hittar det mesta du söker här: https://docs.hanssonit.se/s/W6fMouPiqQz3_Mog/virtual-machines...

TLDR; När du installerat med scriptet, är tanken att du ska logga in i VMen igen för att köra den avslutande delen.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk

@Enoch85 tänkte installera wallabag på samma server som nextcloud. Installerade ju med ditt script. Har en fråga bara. Vilken databas har jag? 😄 och vilken user/admin inlogg blev satt som standard?

Edit: hittade! Var postresql såg jag hittade även inlogg och skapade en ny user med en egendatabas.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Avstängd

Nextcloud appen suger jag har valt att den bara ska ladda upp när det finns wifi men ändå så laddar den upp, har nu förlorat min surfa två gånger och förlorat 190 kronor.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

Jag har egentligen två frågor:

1. Jag drog in Nextcloud applikationen på Ubuntu 19.10 och började synca data från min Nextcloud server. Efter ett tag fick jag felrapporter om misslyckad syncronisering. Det visade sig att filerna på Nextcloud som var syncade med clienten var av storleken 0 bytes. Jag hittade några rapporter om liknande problem sedan ganska lång tid tillbaka. Är det någon annan som har råkat ut för samma problem då detta känns som en ganska central del av syftet med en Nextcloud, dvs. att syncronisera data.

2. Hur gör man en smidig off-site backup av data från en Nextcloud server. I min enfald tänkte jag att detta skulle lösas automagiskt med federation till en remote Nextcloud server. Dock så syncroniseras inte data utan den görs bara tillgänglig från remote konstaterade jag efter att ha testat samt försöka hitta mer information i dokumentationen. Min nästa fundering att testa just nu är att montera disken via Webdav på remote och använda https://rclone.org/webdav/ för att syncronisera data till en annan disk samt använda veckovisa snap-shots för att få historik. Datan är väldigt statisk så jag tänker att det är i praktiken bara ny data som kommer till vid en snap-shot. Syftet är att gardera sig mot kryptovirus.

Tack för bra diskussioner och härlig hjälp i tråden!
/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

Jag har egentligen två frågor:

2. Hur gör man en smidig off-site backup av data från en Nextcloud server. I min enfald tänkte jag att detta skulle lösas automagiskt med federation till en remote Nextcloud server. Dock så syncroniseras inte data utan den görs bara tillgänglig från remote konstaterade jag efter att ha testat samt försöka hitta mer information i dokumentationen. Min nästa fundering att testa just nu är att montera disken via Webdav på remote och använda https://rclone.org/webdav/ för att syncronisera data till en annan disk samt använda veckovisa snap-shots för att få historik. Datan är väldigt statisk så jag tänker att det är i praktiken bara ny data som kommer till vid en snap-shot. Syftet är att gardera sig mot kryptovirus.

Tack för bra diskussioner och härlig hjälp i tråden!
/z

Rsync eller ZFS med syncoid över SSH är väl rätt standard annars. Gärna över en VPN-koppling

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

@zonar: Har aldrig hört något angående 1 faktiskt. Möjligt att du måste modda Apache för att tillåta max_upload. Deras nya desktop kleint anser jag vara staböe, även fast den har sina brister fortfarande (Nextcloud behöver utvecklare *hint hint*)

Ett annat alternativ är ju att göra det enkelt för dig och tanka VMen, den vet jag funkar och är väääl beprövad. Tankas cirka 100 ggr per dag just nu: https://github.com/nextcloud/vm/releases Bonus: Ubuntu 20.04 LTS.

Gällande 2 så håller jag med föregående talare.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem

Någon som har tips på hur man kan göra backup på sin NextCloud VM? Kör NextCloud VM på VMware Workstation på Ubuntu. Tänkte göra backup till en USB-hårddisk, eller om det inte är möjligt, till en NAS.
Är i första hand ute efter ett sätt att göra en live backup på hela VM:n, men tyvärr fungerar varken BackupChain eller Vimalin på Linux. Finns det ingen lösning för detta så antar jag att man får köra backupen i VM:n via någon programvara eller script som gör backup på filerna.

Jag kan tänka mig att köra VM:n på ESXi free istället för Ubuntu, men det verkar inte finnas någon enkel backuplösning där heller?

Någon som har löst sin backup på ett smidigt sätt och har lust att dela med sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mb-dape:

Någon som har tips på hur man kan göra backup på sin NextCloud VM? Kör NextCloud VM på VMware Workstation på Ubuntu. Tänkte göra backup till en USB-hårddisk, eller om det inte är möjligt, till en NAS.
Är i första hand ute efter ett sätt att göra en live backup på hela VM:n, men tyvärr fungerar varken BackupChain eller Vimalin på Linux. Finns det ingen lösning för detta så antar jag att man får köra backupen i VM:n via någon programvara eller script som gör backup på filerna.

Jag kan tänka mig att köra VM:n på ESXi free istället för Ubuntu, men det verkar inte finnas någon enkel backuplösning där heller?

Någon som har löst sin backup på ett smidigt sätt och har lust att dela med sig?

Finns det inte inbyggt stöd för snapshots? Annars kanske det är bättre att byta till KVM eller något som är tänkt att hantera server-virtualisering. Proxmox fungerar ju väldigt bra. Alternativt Docker, om du vill ha något lättviktigt.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av mb-dape:

Någon som har tips på hur man kan göra backup på sin NextCloud VM? Kör NextCloud VM på VMware Workstation på Ubuntu. Tänkte göra backup till en USB-hårddisk, eller om det inte är möjligt, till en NAS.
Är i första hand ute efter ett sätt att göra en live backup på hela VM:n, men tyvärr fungerar varken BackupChain eller Vimalin på Linux. Finns det ingen lösning för detta så antar jag att man får köra backupen i VM:n via någon programvara eller script som gör backup på filerna.

Jag kan tänka mig att köra VM:n på ESXi free istället för Ubuntu, men det verkar inte finnas någon enkel backuplösning där heller?

Någon som har löst sin backup på ett smidigt sätt och har lust att dela med sig?

Jag använde Rsync som kopierar användarmapparna till en annan disk. Kör det med Cron en gång per natt. Sedan har jag ett script som backar upp databasen till samma disk som användramapparna. ska upp med en server i garaget som det backas upp till ytterligare en gång.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen!

Skrivet av scienta:

Finns det inte inbyggt stöd för snapshots? Annars kanske det är bättre att byta till KVM eller något som är tänkt att hantera server-virtualisering. Proxmox fungerar ju väldigt bra. Alternativt Docker, om du vill ha något lättviktigt.

Jag tror inte att snapshots fungerar så bra som backuper. Jag håller på att titta på Proxmox nu, verkar smidigt. Dock lite omständligt med kryptering på Proxmox.

Skrivet av Eazy:

Jag använde Rsync som kopierar användarmapparna till en annan disk. Kör det med Cron en gång per natt. Sedan har jag ett script som backar upp databasen till samma disk som användramapparna. ska upp med en server i garaget som det backas upp till ytterligare en gång.

Jag ska kolla på rsync, och hur svårt det är att konfigurera det. Vore absolut ett bra alternativ om man fick till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mb-dape:

Jag tror inte att snapshots fungerar så bra som backuper. Jag håller på att titta på Proxmox nu, verkar smidigt. Dock lite omständligt med kryptering på Proxmox.

Eftersom Proxmox är Debian i grunden så bör det inte vara några större skillnader mot det du gör för att kryptera i Ubuntu?

Rsync är förövrigt jättelätt: https://linux.die.net/man/1/rsync
Men jag tror inte det hjälper dig i att kopiera en hel VM.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

@mb-dape: Hejsan, här kommer rsync koden för att ta backup naxcloud till min FreeNas, med email:

#!/bin/sh
yes | cp /usr/local/mylog.txt /usr/local/mylog2.txt
echo `date +”%F-%I%p”` > /usr/local//mylog.txt
echo “” > /usr/local/rsync-`date +”%F-%I%p”`.log
rsync -e 'ssh -p 22' -av /var/www/html/nextcloud/data/user/files root@192.168.1.159:/mnt/StorageYouCanTrust/Backup_cloud/`date +”%F-%I%p”` --log-file=/usr/local/rsync-`date +”%F-%I%p”`.log
mutt -s "$(date)" -- testkonto@gmail.com < /usr/local/rsync-`date +”%F-%I%p”`.log
date >> /usr/local/rsync-`date +”%F-%I%p”`.log

mvh
Njanja

Visa signatur

Server
FUJITSU PRIMERGY TX100 S3P XE E3-1220V2 3.5-8MB 24GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av njanja:

@mb-dape: Hejsan, här kommer rsync koden för att ta backup naxcloud till min FreeNas, med email:

Tack så mycket!

Permalänk
Medlem

Hej, jag har en Nextcloud installation som fungerar mycket bra, den är uppsatt med en proxy framför den då jag har ett par andra tjänster också. Men på min Nextcloud så laddas något längst upp på startsidan (se bifogad bild). Det kommer aldrig upp något, det bara laddar. I övrigt fungerar installationen som den ska.

https://imgur.com/a/Ntgyfo4

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem

@Chichin: Det är en ny "feature" som är att du kan skriva en text på varje mapp typ. Du måste ha "text" installerat för att det ska funka.

Visa signatur

Citera för svar

Stora Owncloud/Nextcloud-tråden: http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1212245-officiell...
Jobb: Datacenter Manager
Grundare: https://www.hanssonit.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av enoch85:

@Chichin: Det är en ny "feature" som är att du kan skriva en text på varje mapp typ. Du måste ha "text" installerat för att det ska funka.

Jag hänger nog inte riktigt med här @enoch85
Jag har namn på mina mappar, text är installerat, vad mer behöver jag göra??

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ok, jag förstår nog hur du menar men jag försöker markera mapparna för att kunna skriva "där uppe" men den står bara och laddar, jag kan inte klicka i något fält så att jag kan börja skriva ens??

Visa signatur

Dator: Gigabyte Z390 i7-9700 32gig RAM DDR4 RTX 2080