AMD Ryzen 3000 "Matisse" – samlingstråd

Permalänk
Medlem

@tellus82: Tack för svaret...då avstår jag nog klockningen ändå

Permalänk
Medlem

Inleder med att varna och ursäkta mig för att ni förmodligen läst om det här åttahundra gånger förut, både i denna tråd och rent allmänt.

Jag har den här semi-charmiga jojo-effekten på processorfläkten i min burk med Ryzen 3600x på moderkortet X570 UD. Det kommer "spikes" som gör att fläkten går upp i varv till synes utan att jag gör nånting. CPU-fläkten susar på i ett par sekunder för att sen gå tillbaka. Det här sker lite sporadiskt utan att jag gör någonting, men alltid när jag öppnar något program eller webbläsare.

Har någon koll på vad den senaste given är för att tackla det här? Eller är det bara mindre charmig egenskap hos AMD-processorer med stockkylare? Har läst lite alla möjliga invecklade taktiker för att lösa det, men så pass många verkar ha undringar om det här så jag sätter hoppet till att det finns nån sorts step by step-guide som man kan prova.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem

@FarbrorBarbr0: Kolla i bios om du kan hitta något som heter typ "fan step up"(heter så på asus), då kan du ställa in om det skall vara en fördröjning innan fläkten går igång. Tex vid dessa spikes av temperaturen.

Eller så kan du ställa om fläktkurvan så att fläktarna bara ökar i hastighet vid tex 70grader+.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Inleder med att varna och ursäkta mig för att ni förmodligen läst om det här åttahundra gånger förut, både i denna tråd och rent allmänt.

Jag har den här semi-charmiga jojo-effekten på processorfläkten i min burk med Ryzen 3600x på moderkortet X570 UD. Det kommer "spikes" som gör att fläkten går upp i varv till synes utan att jag gör nånting. CPU-fläkten susar på i ett par sekunder för att sen gå tillbaka. Det här sker lite sporadiskt utan att jag gör någonting, men alltid när jag öppnar något program eller webbläsare.

Har någon koll på vad den senaste given är för att tackla det här? Eller är det bara mindre charmig egenskap hos AMD-processorer med stockkylare? Har läst lite alla möjliga invecklade taktiker för att lösa det, men så pass många verkar ha undringar om det här så jag sätter hoppet till att det finns nån sorts step by step-guide som man kan prova.

Öppna smart fan avdelningen i bios genom att klicka på cpu fläkten på första rutan eller genom att trycka F6, därefter skulle jag rekommendera att sätta en jämn låg procent på fläkt (rakt streck) upp till 60 eller 65, däröver kan man sätta en stegrande kurva upp till 85 eller 90 där fläkten sedan kan gå fullt, det brukar vara rätt lagom på R3000 serien för att slippa jojo fläkt.

Anledningen till att 60-65 är lagom är att vid lätt last på en kärna typ öppna program så kommer processorn boosta en kärna så hårt den kan, vilket gör just den kärnan rätt varm & det brukar landa på 60-65 som mest och detta oavsett hur du tar i med normal kylning, lägger man en fläktkurva som rampar upp efter det så slipper man jojo effekten helt, en annan metod är att justera vid hur många graders skillnad fläktstyrningen ska reagera (vilket är lite för trubbig metod) eller hur snabbt den ska reagera, det sistnämnda verkar dock inte gigabyte ha med i sin fläktstyrning. Det bästa borde då vara & köra en spikrak vågrätt kurva upp till 60-65 grader & sen stegrande upp till ~90. Annars justerar man normalt tiden det ska ta för fläktstyrningen att reagera som bäst alternativ för att gömma små spikar i tempkurvan.

Edit: Observera att 60-65 gäller för Tdie temp, om moderkortet kör sockel temp så måste man ställa ner tempen en smula, men då den verkar reagera så snabbt som den ändå gör så borde det vara Tdie temp som styr fläkten nu, sockel temp tar nämligen rätt lång tid att värma upp och den varierar inte sin temp snabbt alls.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Öppna smart fan avdelningen i bios genom att klicka på cpu fläkten på första rutan eller genom att trycka F6, därefter skulle jag rekommendera att sätta en jämn låg procent på fläkt (rakt streck) upp till 60 eller 65, däröver kan man sätta en stegrande kurva upp till 85 eller 90 där fläkten sedan kan gå fullt, det brukar vara rätt lagom på R3000 serien för att slippa jojo fläkt.

Anledningen till att 60-65 är lagom är att vid lätt last på en kärna typ öppna program så kommer processorn boosta en kärna så hårt den kan, vilket gör just den kärnan rätt varm & det brukar landa på 60-65 som mest och detta oavsett hur du tar i med normal kylning, lägger man en fläktkurva som rampar upp efter det så slipper man jojo effekten helt, en annan metod är att justera vid hur många graders skillnad fläktstyrningen ska reagera (vilket är lite för trubbig metod) eller hur snabbt den ska reagera, det sistnämnda verkar dock inte gigabyte ha med i sin fläktstyrning. Det bästa borde då vara & köra en spikrak vågrätt kurva upp till 60-65 grader & sen stegrande upp till ~90. Annars justerar man normalt tiden det ska ta för fläktstyrningen att reagera som bäst alternativ för att gömma små spikar i tempkurvan.

Edit: Observera att 60-65 gäller för Tdie temp, om moderkortet kör sockel temp så måste man ställa ner tempen en smula, men då den verkar reagera så snabbt som den ändå gör så borde det vara Tdie temp som styr fläkten nu, sockel temp tar nämligen rätt lång tid att värma upp och den varierar inte sin temp snabbt alls.

Stort tack för ditt svar. Extra tacksam över bilder. Jag var inne och glodde lite på den där fläktkurvan igår. Har förstått att en manuell kurva var ett alternativ, men uppskattar lite mer exakta siffror. Provar att lägga bas-RPM på 65 grader, så får vi se. Jag ringde för övrigt Inets support igår. De trodde hårdvarufel (vilket kändes lite väl drastiskt) alternativt att det blev för varmt i själva chassit. Jag har inga andra fläktar som sitter i burken och friskar på luften därinne. Har AMD några "mellan tummen och pekfingret"-siffror som processorn BÖR ligga på med stockkylare när den snurrar i någon sorts idle-nivå? Kanske svårt att säga för nån i och för sig, då det säkerligen beror på rumstemperatur, damm och massa annat, såklart.

Sägas ska - om någon lyckas googla fram det här inlägget och som har samma problem - att jag har provat de flesta andra alternativen som har att göra med Ryzen Power Plan/Windows Power Plan, uppdatera drivrutinerna, ändra fan-mode i bios till "Silent", köra Eco-Mode och sånt som internet tipsar om/man kan komma på att testa själv. Uppdaterar här när jag har provat att rita om fläktkurvan. Tack Zeraphin också, för ditt svar. Ska kika efter en sån inställning när jag ändå är inne där och gluttar.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem

Uppdaterar mig själv. Provade att rita om kurvan i i Bios lite på feeling efter era rekommendationer.

https://imgur.com/a/YGV5WyQ#mIWhZ8T

Det märks ju ENORM skillnad direkt. Spajkarna är borta och fläkten spinner för det mesta förnöjt. Stresstestar i Ryzen Master och temperaturen maxar runt 75 så allt verkar i sin ordning. Nu ligger ju temperaturen i skrivande stund, med fyra flikar i Chrome och en Youtube-video i bakgrunden på 45 grader ungefär.

Är det här - att manuellt manipulera fläktkurvan så att processorn går med högre temperatur konstant - någonting som kan skada processorn i the long run? Är 45 grader skadligt varmt, så att säga? Och behövs det andra kylare för att slippa manuellt fippla med kurvan?

En sista undran bara: När jag ändrade CPU FAN Control mode, från AUTO till Voltage droppade fläktens RPM drygt 800-1000 RPM och det blev ljuvligt tyst. Även PWM fanns som val, vilket verkade motsvara ungefär samma fläktnivå som AUTO. Jag försöker läsa mig till skillnaden, men blir inte riktigt klok. Vad är skillnaden på dessa?

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Uppdaterar mig själv. Provade att rita om kurvan i i Bios lite på feeling efter era rekommendationer.

https://imgur.com/a/YGV5WyQ

Det märks ju ENORM skillnad direkt. Spajkarna är borta och fläkten spinner för det mesta förnöjt. Stresstestar i Ryzen Master och temperaturen maxar runt 75 så allt verkar i sin ordning. Nu ligger ju temperaturen i skrivande stund, med fyra flikar i Chrome och en Youtube-video i bakgrunden på 45 grader ungefär.

Är det här - att manuellt manipulera fläktkurvan så att processorn går med högre temperatur konstant - någonting som kan skada processorn i the long run? Är 45 grader skadligt varmt, så att säga? Och behövs det andra kylare för att slippa manuellt fippla med kurvan?

En sista undran bara: När jag ändrade CPU FAN Control mode, från AUTO till Voltage droppade fläktens RPM från 1700-1800 RPM till typ 1100 och det blev ljuvligt tyst. Även PWM fanns som val, vilket verkade motsvara ungefär samma fläktnivå som AUTO. Jag försöker läsa mig till skillnaden, men blir inte riktigt klok. Vad är skillnaden på dessa?

Nä det behöver du inte vara orolig för, du kan om du vill sätta så kurvan börjar vid typ 55 men då kan man få en viss jojo effekt men det är svårt att säga på fjärr, 75 full load är helt ok.

Skillnaden mellan pwm och auto och voltage är att med pwm så används pulsbredds modulering för att ge en lägre spänning i snitt till fläkten, under korta intervaller ges ingen spänning och under korta intervaller ges spänning, beroende på förhållandet på/av får man en viss snitt spänning, detta sätts också vid auto då det är en pwm fläkt på kylaren med 4pin kontakt, med voltage så ställs en konstant spänning som sänks eller höjs efter styrningen utan avbrott, det passar äldre 3 pin fläktar bäst rent generellt.

Du kan prova och sätta ännu lite lägre procent på auto/pwm upp till ~60 för att sedan stegra upp till ~90 för att få ner rpm och ljud en smula vid lägre temp

Vad det gäller behov av att justera kurvor så är det snudd på omöjligt att skapa fläkt kurvor som passar alla chassien och kylare och rumsförhållanden, därför brukar nya moderkort ha rätt imponerande möjligheter till justering av fläktar så det kan anpassas till bygget i fråga så man får en bra avvägning mellan temp och ljud i den miljö man befinner sig.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Då jag längre inte kommer in i bios så gav jag mig in på att klocka minnen samt köra PBO i Ryzen master.
PBO var som förväntat bara aktivera och sen var det bra så, CPU hålls på 4.4ghz när jag spelar och jag får känna mig rätt nöjd där utan att pilla allt för mycket igen.
Minnesöverklockningen gick förvånansvärt smidigt. från 3200 till 3600 ,självklart med lite halvdåliga timings (18.19.19.19) då mina minnen nog är corsairs billigaste 3200mhz men måste bara ge AMD beröm för hur bra master egentligen är 👍

En sak jag noterade var att så fort jag aktiverade minnes överklockning var att VDDCR SOC kördes i 1.350, alltså samma som ram borde köras i xmp ,märkligt .hade velat se vilken volt minnena ligger på bara

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Nä det behöver du inte vara orolig för, du kan om du vill sätta så kurvan börjar vid typ 55 men då kan man få en viss jojo effekt men det är svårt att säga på fjärr, 75 full load är helt ok.

Skillnaden mellan pwm och auto och voltage är att med pwm så används pulsbredds modulering för att ge en lägre spänning i snitt till fläkten, under korta intervaller ges ingen spänning och under korta intervaller ges spänning, beroende på förhållandet på/av får man en viss snitt spänning, detta sätts också vid auto då det är en pwm fläkt på kylaren med 4pin kontakt, med voltage så ställs en konstant spänning som sänks eller höjs efter styrningen utan avbrott, det passar äldre 3 pin fläktar bäst rent generellt.

Du kan prova och sätta ännu lite lägre procent på auto/pwm upp till ~60 för att sedan stegra upp till ~90 för att få ner rpm och ljud en smula vid lägre temp

Vad det gäller behov av att justera kurvor så är det snudd på omöjligt att skapa fläkt kurvor som passar alla chassien och kylare och rumsförhållanden, därför brukar nya moderkort ha rätt imponerande möjligheter till justering av fläktar så det kan anpassas till bygget i fråga så man får en bra avvägning mellan temp och ljud.

Alright. Om det är den pulsbreddsmodulering som passar det jag har, så väljer jag nog att göra som du säger och köra vidare med det, och pilla vidare med fläktkurvan efter behov. Just nu är jag mest glad att det bara spinner på utan spikes. Hur bör man tänka när det gäller att byta ut processorns kylare? Gör det stor skillnad att byta ut stockkylaren till någonting annat för typ en femhundralapp?

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Då jag längre inte kommer in i bios så gav jag mig in på att klocka minnen samt köra PBO i Ryzen master.
PBO var som förväntat bara aktivera och sen var det bra så, CPU hålls på 4.4ghz när jag spelar och jag får känna mig rätt nöjd där utan att pilla allt för mycket igen.
Minnesöverklockningen gick förvånansvärt smidigt. från 3200 till 3600 ,självklart med lite halvdåliga timings (18.19.19.19) då mina minnen nog är corsairs billigaste 3200mhz men måste bara ge AMD beröm för hur bra master egentligen är 👍

En sak jag noterade var att så fort jag aktiverade minnes överklockning var att VDDCR SOC kördes i 1.350, alltså samma som ram borde köras i xmp ,märkligt .hade velat se vilken volt minnena ligger på bara

En SOC spänning på 1.35v är mycket, mycket för hög med r3000, jag skulle som högst gå upp i 1,125v och knappt det beroende på LLC inställning. Har du provat att använda en annan utgång från ditt grafikkort för att se bild i bios? Det låter nämligen som att datorn faktiskt bootar in i bios men att du inte får bild, detta har en tendens att hända om grafikkortet inte reder ut utgång och upplösning per automatik i bios miljö, det är inte helt ovanligt.
Har du provat att starta om till uefi inifrån Windows? Det kan ibland hjälpa.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Om man har ett moderkort och minnen som inte finns i qvl listan? Är de helt kört då? Såg att aorus x570 master inte hade speciellt många g.skill i 3600mhz i listan. 3st endast. Räknar med att de fungerar ändå?

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Om man har ett moderkort och minnen som inte finns i qvl listan? Är de helt kört då? Såg att aorus x570 master inte hade speciellt många g.skill i 3600mhz i listan. 3st endast. Räknar med att de fungerar ändå?

Det bör fungera, det du kan råka ut för är att du kan få sätta en del timings manuellt för bästa stabilitet eller cad bus värden eller spänningar. Ett tips är att hålla sig till de kit med jämna cas värden så c16 vid 3600 är att föredra framför c17.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Den här cpun är rätt underlig vid undervolt och samma mhz. Innan jag visste detta så undervoltade jag cpun kraftigt. Tempen låg på ca 65 grade i prime95 vilket är väldigt bra och det tycktes bete sig konstigt.
Fick riktigt dåliga resultat i alla tester och spel kunde dyka till 5 fps utan synbar anledning lite random.
Sen visade det sig att under voltningen inye orsakade några crasher utan istället mördade prestandan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

En SOC spänning på 1.35v är mycket, mycket för hög med r3000, jag skulle som högst gå upp i 1,125v och knappt det beroende på LLC inställning. Har du provat att använda en annan utgång från ditt grafikkort för att se bild i bios? Det låter nämligen som att datorn faktiskt bootar in i bios men att du inte får bild, detta har en tendens att hända om grafikkortet inte reder ut utgång och upplösning per automatik i bios miljö, det är inte helt ovanligt.
Har du provat att starta om till uefi inifrån Windows? Det kan ibland hjälpa.

Skickades från m.sweclockers.com

Väldigt hög,har legat på 1.15 som max förut,dock så sänkte jag denne direkt till 1.1 när jag såg detta,förmodligen därför jag kunde överklocka mina minnen enklare denna gång än i bios vart jag satte volt på 1.15 direkt.
Ja precis,lite som om jag får "No signal" eller "outnof range" dock så fungerade ingen av dem andra uttagen (som förut fungerade, har även testat HDMI som också den ger samma resultat.

Spammar jag Del vid startup går den direkt till windows,utan att passera gå.

Jag kan förstå om en skärm inte kan visa bild,men då bör man komma in i Windows tycker man ju,men att två skärmar ej fungerar (varav ena vet jag har fungerat) kan jag ej förstå. Batteriet bör det ej vara fel på,då minnesinställningar sparas från Ryzen master (som skriver till bios? Om jag förstått det rätt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Det bör fungera, det du kan råka ut för är att du kan få sätta en del timings manuellt för bästa stabilitet eller cad bus värden eller spänningar. Ett tips är att hålla sig till de kit med jämna cas värden så c16 vid 3600 är att föredra framför c17.

Skickades från m.sweclockers.com

Okok. La ett bud på 3600mhz cl15-15-15-35 nämligen. Misstänkte att jag eventuellt får skippa xmp/docp och köra manuellt istället. Minnerna ska vara b-die iallafall.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Väldigt hög,har legat på 1.15 som max förut,dock så sänkte jag denne direkt till 1.1 när jag såg detta,förmodligen därför jag kunde överklocka mina minnen enklare denna gång än i bios vart jag satte volt på 1.15 direkt.
Ja precis,lite som om jag får "No signal" eller "outnof range" dock så fungerade ingen av dem andra uttagen (som förut fungerade, har även testat HDMI som också den ger samma resultat.

Spammar jag Del vid startup går den direkt till windows,utan att passera gå.

Jag kan förstå om en skärm inte kan visa bild,men då bör man komma in i Windows tycker man ju,men att två skärmar ej fungerar (varav ena vet jag har fungerat) kan jag ej förstå. Batteriet bör det ej vara fel på,då minnesinställningar sparas från Ryzen master (som skriver till bios? Om jag förstått det rätt)

Som sagt, omstart till uefi från Windows är nog bästa lösningen att prova först (reboot to uefi)

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Den här cpun är rätt underlig vid undervolt och samma mhz. Innan jag visste detta så undervoltade jag cpun kraftigt. Tempen låg på ca 65 grade i prime95 vilket är väldigt bra och det tycktes bete sig konstigt.
Fick riktigt dåliga resultat i alla tester och spel kunde dyka till 5 fps utan synbar anledning lite random.
Sen visade det sig att under voltningen inye orsakade några crasher utan istället mördade prestandan.

Skickades från m.sweclockers.com

För min del var det så att hyperthreading kärnorna ej längre ville boosta upp som dom skulle när jag undervoltade ,så om spelet/applikationen försökte använda dessa kunde dem ligga kvar på Idle eller väldigt låg klock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Som sagt, omstart till uefi från Windows är nog bästa lösningen att prova först (reboot to uefi)

Skickades från m.sweclockers.com

Ursäkta,jag missade svara på detta.detta är också testat,utan resultat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

Den här cpun är rätt underlig vid undervolt och samma mhz. Innan jag visste detta så undervoltade jag cpun kraftigt. Tempen låg på ca 65 grade i prime95 vilket är väldigt bra och det tycktes bete sig konstigt.
Fick riktigt dåliga resultat i alla tester och spel kunde dyka till 5 fps utan synbar anledning lite random.
Sen visade det sig att under voltningen inye orsakade några crasher utan istället mördade prestandan.

Skickades från m.sweclockers.com

Detta är inget nytt med r3000, undervoltning kan göras men i mycket små mängder, vill man pressa ner effektförbrukning så är det bättre och sätta lägre cTDP. Det är snudd på omöjligt att få zen2 att krascha genom undervoltning men prestandan blir lidande mycket fort, det sistnämnda visar sig dock rätt tydligt om man kör lite blandade tester.

Edit: detta gäller alltså med precision boost igång, aka stock.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWhizeguy:

Ursäkta,jag missade svara på detta.detta är också testat,utan resultat.

Låter som skärmen inte tycker om den upplösning/uppdateringsfrekvens som bios vill spotta ur sig, du har ingen annan skärm du kan koppla på tillfälligt för att komma in i bios? Det du kan behöva ändra i bios för att nya skärmen ska funka är CSM och troligtvis upplösning

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem

Jag har en jag testade köra ensam,dock skulle jag kunna prova köra den i fler uttag, minns ej om jag bytte till det DP uttaget som sitter längst till vänster eller ej! Får se om jag kan aktivera CSM eller ändra upplösning i bios sedan när jag kommer hem

Skrivet av tellus82:

Låter som skärmen inte tycker om den upplösning/uppdateringsfrekvens som bios vill spotta ur sig, du har ingen annan skärm du kan koppla på tillfälligt för att komma in i bios? Det du kan behöva ändra i bios för att nya skärmen ska funka är CSM och troligtvis upplösning

Skickades från m.sweclockers.com

update: kom in i bios och aktiverade compability mode, fick byta uttag till min sekundära skärm och bara se till att den var inkopplad, så missade troligen en kabel i förut.
Min primära skärm är ännu svart, men detta kan jag leva med! Tackar så mycket!.

OC

då kan man ju fortsätta överklocka/tweaka timings på sina minnen, kanske byter över till BIOS på en gång:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TaunyTiger:

Om man har ett moderkort och minnen som inte finns i qvl listan? Är de helt kört då? Såg att aorus x570 master inte hade speciellt många g.skill i 3600mhz i listan. 3st endast. Räknar med att de fungerar ändå?

Gigabyte har ganska få minnen i sin QVL så jag resonerade som så att jag kollar på G.Skills ram configurator istället och köpte minnen som fanns med som kompatibla där för mitt Aorus Elite.
Här kan du kolla vilka minnen G.Skill tycker ska funka med Aorus Master

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Medlem

klocknings fråga till alla med uberskillz. jag brukar klocka det mesta men den här cpun klockar sig rätt bra själv så jag har låtit den vara. vet redan att trots att cpun verkar stabil så med sänkt volt så sänks prestandan lika så, lite ovan vid sådant men men. är van vid maxa volten och klocka dit du kan/vill och sänk sedan volten till BSOD kommer, höj då volt lite, klart.
har testat vad min cpu klarar med auto klock PBO i prime 95 maximum heat test. graderna ligger på max 91 grader. har en liten offset på minus 0.05 vcore, utan den throttlar den på 95+ grader.
trådar: 1 mhz: 4289
trådar: 2 mhz: 4264
trådar: 4 mhz: 4165
trådar: 6 mhz: 4140
trådar: 8 mhz: 4090
trådar: 10-->16 mhz: 4040--->4115
Hur klockar dessa cpuer? vet att max med alla kärnor brukar ligga runt 4.3ghz. flera spel och annat börjar bli mer och mer flertrådat så det kanske lönar sig med manuell klockning och kanske får en svalare cpu på köpet?
vid manuell klockning kommer den fortfarande kliva ned till vila som tex intels där man bara klockar själva turbo läget och alla vilo funktioner och annat fungerar som vanligt?
Har asus prime x370 pro, Noctua NH-D15, 16gb ram i 3333mhz. cpun är en 3700x.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

@Mr Steed: Tack! Blev inget ram-köp. Men bra och har till framtida köp.

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem

NU föll poletten ned. jag har alltid tyckt jag haft lite låg boost klock gentemot alla andra(se inlägget ovan).
har funderar ett tag på att byta mobo från mitt gamla slitna(men trogna) asus prime x370 pro och eller manuellt överklocka kärnorna.
När jag nu mår bättre efter mardröms influensan (bara 38.5 grader mot tidigare 41) så började jag på nått leta och snubblade över ryzen powerplan.
har läst lite om den men jag använde windows 7 ganska länge(bytte i somras) och det gällde inte windows 7.
så nu ändrade jag till ryzen high performance mode och klocken gick genast upp en bit. inte så mkt på 1-3 trådar men när jag körde 6-12 märkte jag en markant skillnad. från max 4140mhz som högst till 4265mhz vilket är ett bra lyft. den körde även inte cpun på monster volt utan på mer snälla nivåer så värmen inte skenade till 90+ grader direkt utan höll sig runt 85 grader.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Er ny her på forumet og som dere merker er jeg ikke svensk Dere må gi beskjed hvis det er noe dere ikke forstår når det kommer til språket

Er ganske ny når det kommer til AMD da jeg alltid har hatt Intel tidligere, men har hatt AMD i noen måneder nå. Det jeg har kommet frem til er at det lite poeng i å manuelt overklokke og kjører offset -0.1V (3900X)? <--Med luftkjøler. Slik fikk jeg en "safe" boost samtidig at temperaturen ikke ble så høy. Da er det offset -0.1V, PBO deaktivert. Opplever at jeg kommer godt ut av det med denne metoden. Dette er en "all rounder" og ikke absolutt max performance. Eller, så mye performance som mulig til en ikke så alt for høy temperatur for å si det på en annen måte Taper jeg noe ved å gjøre det på denne måten? Blender, Cinebench og annet viser at det blir helt ok performance.

En liten reduksjon (omtrent 10 pts) på singel core i Cinebench, men det overlever jeg.

Brukte Ryzen Dram Calculator på minnet. Første gang jeg har OC minnet og ble fornøyd med det. Uten det verktøyet vet jeg ikke hva jeg skulle gjort.

Visa signatur

PC: X570, 5800X, 32GB 3200Mhz, 3070, RM750X, Def C
Hifi: Hegel H390, Kef R3, Node 2i

Permalänk
Medlem

Ett tips till alla som kör PBO på agesa 1.0.0.4B, sätt PPT till 300w och TDC samt EDC till 230A med scalar på 1-4, detta ger absolut bäst prestanda på gigabyte, asus, MSI och asrock bord med just denna agesa.

Buildzoid testade sig fram till detta och jag har själv testat med mycket bra resultat på MSI, ASUS och asrock, har ingen gigabyte planka och prova själv men buildzoid fick samma resultat med gigabyte som övriga bord

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Ett tips till alla som kör PBO på agesa 1.0.0.4B, sätt PPT till 300w och TDC samt EDC till 230A med scalar på 1-4, detta ger absolut bäst prestanda på gigabyte, asus, MSI och asrock bord med just denna agesa.

Buildzoid testade sig fram till detta och jag har själv testat med mycket bra resultat på MSI, ASUS och asrock, har ingen gigabyte planka och prova själv men buildzoid fick samma resultat med gigabyte som övriga bord

Ska försöka hitta dessa värden och testa dem. Har kört allt på Auto hittills så nu är det tid att leka lite.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av tellus82:

Ett tips till alla som kör PBO på agesa 1.0.0.4B, sätt PPT till 300w och TDC samt EDC till 230A med scalar på 1-4, detta ger absolut bäst prestanda på gigabyte, asus, MSI och asrock bord med just denna agesa.

Buildzoid testade sig fram till detta och jag har själv testat med mycket bra resultat på MSI, ASUS och asrock, har ingen gigabyte planka och prova själv men buildzoid fick samma resultat med gigabyte som övriga bord

Kan säga att det funkar likvärdigt på Gigabyte Aorus Master, men den lilla extra effekt man får mot att istället bara köra ren undervolt är inte värt det, inte på min kombo med 3950X och Master i varje fall.
Dom 2-4% det skiljer i tex CB20 kostar mååånga watt, från 136 till 197watt för ~2% ökning i poäng och 15 grader varmare CPU.
Min 24/7 nu är UV -0,10000V PBO = OFF ( överallt där du kan finna den ) LLC Auto, ger ca CB20 9400, Cpu-Z SC 550 MC ~11200, och den går svalt prime95 128 small FFT ( Buildzoids favvo ) ligger på ~66c och tysta fläktar ( drar ju bara 125w)

Så vill man ha en sval maskin som går väldigt nära max utan statisk OC så prova undervolta.
Siffrorna nedan är ifrån ikväll då jag inte hade allt nerskrivet innan så det är ett färskt test, och ja datorn fick svalna av mellan varje testsvit.
Skulle kunna göra en test med UV och PBO på auto men orkar inte

Undervolt -0,10000V, Auto LLC, PBO=OFF, scalar disabled ( HWInfo 64= ON, Volt läst på VR VOUT )

CB20 9463, 1,145V, 136W, TDC 95A, EDC 140A, 62c

HWBot-X265-4K 27,900fps, 1,254V TDC 93A, EDC 139A, 66c

IBT(High x3) 174,5221GFlops, 0,996V, 112W, TDC 86A, EDC 140A 62c

CPU-Z SC 551 MC 11168.3, 1,200V, 130W, TDC 85A, EDC 140A 63c

Prime95 custom 128 FFT, 1,100V, CPU-Mhz 39,3X, 125W, TDC 95A, EDC 115A, 66c ( efter 10 min, tysta fläktar )
Test 1, 140000 Lucas-Lehmer in-place iterations of M2539613 using FMA3 FFT length 128K, Pass1=512, Pass2=256, clm=2.

Undervolt -0,10000V, Auto LLC, PBO=ON 300-230-230, scalar 4x ( HWInfo 64= ON, Volt läst på VR VOUT )

CB20 9548, 1,245V, 176W, TDC 117A, EDC 204A, 74c

HWBot-X265-4K 28,543fps, 1,296V, 165W TDC 110A, EDC 200A, 75c

IBT(High x3) 186,6798GFlops, 1,243V, 186W, TDC 126A, EDC 200A, 76,5c

CPU-Z SC 541,8 MC 11106.5, 1,263V, 140W, TDC 89A, EDC 200A, 70c

Prime95 custom 128 FFT, 1,150V, CPU-Mhz 40X, 199W, TDC 144A, EDC 188A, 84c ( efter 5 min, fläktarna på fullt )
Test 1, 140000 Lucas-Lehmer in-place iterations of M2539613 using FMA3 FFT length 128K, Pass1=512, Pass2=256, clm=2.

Auto Voltage, Auto LLC, PBO=ON 300-230-230, scalar 4x ( HWInfo 64= ON, Volt läst på VR VOUT )

CB20 9620, 1,328V, 197W, TDC 127A, EDC 200A, 77c

HWBot-X265-4K 28,673fps, 1,373V, 184W TDC 117A, EDC 195A, 79c

IBT(High x3) 186,3062GFlops, 1,352V, 208W, TDC 137A, EDC 197A, 79,3c

CPU-Z SC 541,7 MC 11080.2, 1,321V, 160W, TDC 99A, EDC 199A, 76c

Prime95 custom 128 FFT, 1,243V, CPU-Mhz 40X, 218W, TDC 156A, EDC 183A, 87c ( efter 1 min, fläktarna på fullt )
Test 1, 140000 Lucas-Lehmer in-place iterations of M2539613 using FMA3 FFT length 128K, Pass1=512, Pass2=256, clm=2.

Missat skriva scalar X värdet i testerna
Visa signatur

■ AMD 3950X
■ Gigabyte AORUS Master ■ 3 x 960 GB Corsair MP510 SSD
■ 32GB (4x8) AORUS DDR4 3200@3800CL16
■ 3080 Vision OC ■ EK Custom loop 120+240+360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Madcat:

Kan säga att det funkar likvärdigt på Gigabyte Aorus Master, men den lilla extra effekt man får mot att istället bara köra ren undervolt är inte värt det, inte på min kombo med 3950X och Master i varje fall.
Dom 2-4% det skiljer i tex CB20 kostar mååånga watt, från 136 till 197watt för ~2% ökning i poäng och 15 grader varmare CPU.
Min 24/7 nu är UV -0,10000V PBO = OFF ( överallt där du kan finna den ) LLC Auto, ger ca CB20 9400, Cpu-Z SC 550 MC ~11200, och den går svalt prime95 128 small FFT ( Buildzoids favvo ) ligger på ~66c och tysta fläktar ( drar ju bara 125w)

Så vill man ha en sval maskin som går väldigt nära max utan statisk OC så prova undervolta.
Siffrorna nedan är ifrån ikväll då jag inte hade allt nerskrivet innan så det är ett färskt test, och ja datorn fick svalna av mellan varje testsvit.
Skulle kunna göra en test med UV och PBO på auto men orkar inte

Undervolt -0,10000V, Auto LLC, PBO=OFF ( HWInfo 64= ON, Volt läst på VR VOUT )

CB20 9463, 1,145V, 136W, TDC 95A, EDC 140A, 62c

HWBot-X265-4K 27,900fps, 1,254V TDC 93A, EDC 139A, 66c

IBT(High x3) 174,5221GFlops, 0,996V, 112W, TDC 86A, EDC 140A 62c

CPU-Z SC 551 MC 11168.3, 1,200V, 130W, TDC 85A, EDC 140A 63c

Prime95 custom 128 FFT, 1,100V, CPU-Mhz 39,3X, 125W, TDC 95A, EDC 115A, 66c ( efter 10 min, tysta fläktar )
Test 1, 140000 Lucas-Lehmer in-place iterations of M2539613 using FMA3 FFT length 128K, Pass1=512, Pass2=256, clm=2.

Undervolt -0,10000V, Auto LLC, PBO=ON 300-230-230 ( HWInfo 64= ON, Volt läst på VR VOUT )

CB20 9548, 1,245V, 176W, TDC 117A, EDC 204A, 74c

HWBot-X265-4K 28,543fps, 1,296V, 165W TDC 110A, EDC 200A, 75c

IBT(High x3) 186,6798GFlops, 1,243V, 186W, TDC 126A, EDC 200A, 76,5c

CPU-Z SC 541,8 MC 11106.5, 1,263V, 140W, TDC 89A, EDC 200A, 70c

Prime95 custom 128 FFT, 1,150V, CPU-Mhz 40X, 199W, TDC 144A, EDC 188A, 84c ( efter 5 min, fläktarna på fullt )
Test 1, 140000 Lucas-Lehmer in-place iterations of M2539613 using FMA3 FFT length 128K, Pass1=512, Pass2=256, clm=2.

Auto Voltage, Auto LLC, PBO=ON 300-230-230 ( HWInfo 64= ON, Volt läst på VR VOUT )

CB20 9620, 1,328V, 197W, TDC 127A, EDC 200A, 77c

HWBot-X265-4K 28,673fps, 1,373V, 184W TDC 117A, EDC 195A, 79c

IBT(High x3) 186,3062GFlops, 1,352V, 208W, TDC 137A, EDC 197A, 79,3c

CPU-Z SC 541,7 MC 11080.2, 1,321V, 160W, TDC 99A, EDC 199A, 76c

Prime95 custom 128 FFT, 1,243V, CPU-Mhz 40X, 218W, TDC 156A, EDC 183A, 87c ( efter 1 min, fläktarna på fullt )
Test 1, 140000 Lucas-Lehmer in-place iterations of M2539613 using FMA3 FFT length 128K, Pass1=512, Pass2=256, clm=2.

Det jag sett är att det lönar sig ännu mer vid exempelvis fåtrådade lätta applikationer så som fåtrådade spel och under inga omständigheter är PBO eller manuell OC "värt det" i fråga om effektförbrukning, det var därför jag skrev det som ett tips till alla som redan kör med PBO, jag kör normalt en undervolt på ett snäpp då det är generellt det mest effektiva för just mitt ex. För bäst prestanda däremot både SC & MC så är det PBO med de inställningar jag nämnt eller CCX klockning som gäller, fördelen med PBO är att den ger sig om processorn blir för varm/lasten är för tung, det gör inte CCX OC. Att du får lite sämre poäng i single core CPU-Z tyder på ett felaktigt scalar värde.

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5950x | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Lian Li o11 Dynamic | Alienware aw3821dw | >Zen2 på 3-400 mobo< | >x570 VRM< | :::AMD Zen Minnesguide:::|:::AMD Zen & Zen+ Överklockningsguide:::