Veckans fråga: Använder du fortfarande optisk skivläsare?

Permalänk
Medlem

Har nog 3 dammiga CD-RW, om dem funkar än är ju upp till bevis, och en flyttalåda med CD skivor köpta under 90-talet som inte är värt att sälja om man frågar (idag) vad man får per styck I en CD-butik, där jag bor iaf, iiiinte lönt, glöm du det.
Men jag *leker" ju med musik så, hade varit trevligt att ha dem på en gammal HD som man just pensionerat..

Permalänk
Medlem

Har en extern som ibland används till att bränna musik-CD till bilen (Skoda Fabia -06)

Annars sitter det inga i datorerna hemma numera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Nej, ingen optisk läsare i min huvuddesktop. Gör att den får plats i ett betydligt nättare chassi (Define C). Däremot en extern huvudlös äldre maskin med 3 optiska skrivare/läsare jag använder för m-disc backup av viktiga filer och att privatkopiera filmer/musik från skiva.

Permalänk

Det var många år sedan jag använde den sist, men han sitter kvar i datorn, och lär väl göra det fram tills nästa år någon gång då det börjar vankas m-itx bygge.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Extern USB används en del för att göra skivor till äldre datorer där mycket annat inte fungerar.

Permalänk
Medlem

Har inte haft det sedan senaste byggwt 2017, och den jag hade i chassit tidigare användes kanske 2-3 gånger om året. Jag tänker som så att om jag skulle behöva komma åt grejer på mina gamla CD och DVD så kan jag alltid köpa en extern när det behövs. De är ju inte så dyra.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk

Sitter en i datorn, förevigt urkoplad

Visa signatur

STULET: 1600x | 980Ti | Ceslius S24| Prime B350 PLUS | 16gb Vengeance LPX 3000MHz | 850 EVO 250gb | 750gb HDD | RM550X | Carbide 600Q | HD598SE | E10K
Kylpasta på bilden...
Tagg/citat öker risken att jag ser ditt inlägg med upp till 97%!

Permalänk
Medlem

Ja men bara i HTPC'n.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 3950X | Asus Crosshair VIII Hero | 64 GB DDR4 3200MHz | MSI GeForce RTX 3090 Suprim X 24GB

Permalänk
Medlem

Intressant att se att så stor andel använder en optisk läsare. Trodde siffran skulle vara lägre. Själv tror jag att jag separerade från optiska läsare för mellan 8-10 år sedan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Självklart, har 2, 1 bluray och en DVD, använder dom dock som oftast när jag ska rippa någon film för att lägga på servern.

[edit]

Ja och en extern DVD brännare nerpackat någon stans

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Medlem

Slutade med optisk läsare någon gång under XP-tiden. Tror min sista dator med optisk läsare var en Thoroughbred och där åkte den ut efter ett tag när jag lånade ut den. Gissnigsvis kring 2003, sedan "lånade" jag bara hem läsaren vid någon ominstallation av XP. Sedan Windows 7 har jag installerat allt med USB-sticka.
Diskettstationen rök redan under Win98SE-tiden eller om det var Win2000-tiden. Hade en i en låda med startdiskett alltid i. För det var bara för den som jag någonsin kopplade in disktettstationen i någon dator.

Permalänk
Medlem

Nej.
Var nog senast kring 2007 som jag hade en intern.
Köpte då en extern som jag använt några få gånger. Men var många år sedan sist.

Permalänk
Medlem

Japp. Jag köper fortfarande musik på CD som jag rippar.

Permalänk
Medlem

Jag svarar motvilligt "ja". Brände en livecd av ReactOS igår för att köra på mitt gamla Xbox, men jag fick leta länge för att hitta en i gömmorna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 1TB Kingston NV2 | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem

Angav extern, sitter kvar en brännare i gamla datorn som teoretiskt går att använda fortfarande. Brukar privatkopiera några nya skivor varje sommar när bilen ska gå längre sträckor. I somras köpte frugan istället någon bluetoothpryl för att skicka över musiken från telefonen till bilen men det är ju inte riktigt samma känsla...

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Har en extern som jag använder då och då för att bränna musik till bilen.
Är väl vad den används till, så nej inte för ofta den används.

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv

Har en Asus BW-16D1HT som dock inte är installerad för stunden som läser typ allt i skivväg. Tanken är att den ska installeras igen nästa gång jag öppnar upp datorn.

Permalänk
Medlem

Inte använt alls på senaste datorn från 2011. Bort med allt onödigt!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Extern Blu-Ray brännare står vackert kabeldragen på mitt skrivbord

Brukar rippa bluray som jag köpt. Privatkopiera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Vill ha bra bild och ljud.

Avsaknad av optisk enhet på mobil dator, surfplatta och mobil gör att jag har en extern optisk för rippning av film och musik till personligt bibliotek vid stationära datorn.

Bonusen är att jag sparar slitage på skivorna framför TV:n.

Varför gör jag detta?
Månadskostnaden är lägre för film och musik än vad den skulle vara för alla streamade tjänster.
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Avstängd

Det sitter på sin plats i datorn men är ej inkopplad och har heller aldrig varit det sen jag byggde den senaste datorn i mitten av 2016.
Aldrig saknat den heller.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Har två stycken interna i stationära datorn, en DVD-brännare som används för att rippa musik-CD. Blir alltmer sällan som jag köper någon musik så den har det ganska lugnt...
Sedan har jag en Blu-ray-läsare för att rippa film och lagra på servern. Den kan stå på tur att bytas ut, skulle vilja ha en som kan rippa UHD också.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Valde "Ja, extern enhet". Men senast jag använde den var nog för över fem år sedan, har inte haft behovet helt enkelt. Innan dess var det mest under övergångsperioden från skiva till digital distribution. Installerade några av mina (då hyfsat nya) spel via skiva då.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Har en extern i en låda på kontoret. Jag använder den ungefär 1/3 till 1/2 gång per år.

Visa signatur

Var snälla mot varandra och snåla inte på nätaggregatet.

Permalänk
Medlem

Har två stycken, en som jag har haft väldigt länge för att läsa Blu-rays och en lite nyare för att läsa UHD Blu-rays.

Permalänk
Medlem

Funderade faktiskt på att köpa en UHD Blu Ray och koppla in, men det verkar inte finnas?

Har även en extern DVD-RW i nödfall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Tror senast jag hade det var ca år 2008

Permalänk
Medlem

Nej inte sen 2012 tror jag det var, hade en extern som jag nyligen gav bort då den aldrig användes.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av KplSteiner:

Funderade faktiskt på att köpa en UHD Blu Ray och koppla in, men det verkar inte finnas?

Har även en extern DVD-RW i nödfall.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har rippat UHD-BD med Asus läsare: https://www.asus.com/us/Optical-Drives-Storage/BW16D1HT/
Men om den verkligen fungerar med allt är jag dessvärre osäker på. Ganska gammal läsare och kopieringsskydd kan säkert ha förändrats. Samt rätt dyr, men finns säkert någon som har en att sälja någonstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gusnan:

Japp. Jag köper fortfarande musik på CD som jag rippar.

Samma här, jag köper en del lite udda skivor från Discogs, Musicstack, Amazon etc och rippar dem med dbPowerAmp.

Visa signatur

Ett flertal datorer (typ 5-6).
Himla nöjd med min BeadaPanel med Aida64.
Om det alltid var bättre förr så kommer det aldrig att bli lika bra igen som det är just nu.