AMD Ryzen 5000 "Vermeer" – samlingstråd

Permalänk
Medlem

3990x here i come!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Jag som har tänkt att uppgradera min intel i5, frågan är om man ska invänta nya ryzen 4000 o prova röda laget, det som känns lite tråkigt är väl att hoppa på tåget lite sent när detta vad jag fattar för kommer att bli sista processorn med AM4 sockel, vilket gör att nästa gång man uppgraderar i vilket fall behöver både mobo och cpu :/
Det känns dock som AMD ligger före Intel numera med 7nm och kärn/trådmässigt, även om intel släpper 10/20 core/threads i gen 10. Ska bli kul att se hur 4000 serien kommer att stå sig i spel också.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Jag som har tänkt att uppgradera min intel i5, frågan är om man ska invänta nya ryzen 4000 o prova röda laget, det som känns lite tråkigt är väl att hoppa på tåget lite sent när detta vad jag fattar för kommer att bli sista processorn med AM4 sockel, vilket gör att nästa gång man uppgraderar i vilket fall behöver både mobo och cpu :/
Det känns dock som AMD ligger före Intel numera med 7nm och kärn/trådmässigt, även om intel släpper 10/20 core/threads i gen 10. Ska bli kul att se hur 4000 serien kommer att stå sig i spel också.

Får nog se hur det går där. Det troliga är väl snarare att de bryter kompatibiliteten när DDR5 rullas ut till konsumenter då det kräver helt ny UMC. Men än sålänge har de ju sagt "minst till och med" och inte "absolut stopp vid", så att Ryzen 4000 blir sista på AM4 är varken bekräftat eller hugget i sten. Personligen tror jag inte att det blir så. Man har ju märkt vilket oerhört momentum de byggt upp tack vare bibehållen socketkompatibilitet, medans intel får scrabla och ser mycket fåniga ut när de lanserar ny sockel och chipset vartannat år utan några nyheter alla, så det är ett bra vapen de har där och skulle förvåna mig om de slänger bort det.

Så vill du testa är det väl bara hoppa på liksom? Ska man alltid "vänta tills det kommer nytt" så får man ju aldrig köpa något alla, då det lanseras nytt precis hela tiden, oabsett märke.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Får nog se hur det går där. Det troliga är väl snarare att de bryter kompatibiliteten när DDR5 rullas ut till konsumenter då det kräver helt ny UMC. Men än sålänge har de ju sagt "minst till och med" och inte "absolut stopp vid", så att Ryzen 4000 blir sista på AM4 är varken bekräftat eller hugget i sten. Personligen tror jag inte att det blir så. Man har ju märkt vilket oerhört momentum de byggt upp tack vare bibehållen socketkompatibilitet, medans intel får scrabla och ser mycket fåniga ut när de lanserar ny sockel och chipset vartannat år utan några nyheter alla, så det är ett bra vapen de har där och skulle förvåna mig om de slänger bort det.

Så vill du testa är det väl bara hoppa på liksom? Ska man alltid "vänta tills det kommer nytt" så får man ju aldrig köpa något alla, då det lanseras nytt precis hela tiden, oabsett märke.

Absolut är det så, dom har tjänat mycket på det. Och det är väl det som fångat min uppmärksamhet kan jag säga.
jag håller med dig angående uppgraderingen där. Och i mitt fall uppgraderade jag precis till ett 2080 super, trots att "alla" säger att vänta på 3000 serien, den kommer vara så mycket bättre. Jag är supernöjd med min uppgradering trots allt.
Och vad det gäller r4000 så kanske jag hoppar på det när den släpps.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sINsen:

Absolut är det så, dom har tjänat mycket på det. Och det är väl det som fångat min uppmärksamhet kan jag säga.
jag håller med dig angående uppgraderingen där. Och i mitt fall uppgraderade jag precis till ett 2080 super, trots att "alla" säger att vänta på 3000 serien, den kommer vara så mycket bättre. Jag är supernöjd med min uppgradering trots allt.
Och vad det gäller r4000 så kanske jag hoppar på det när den släpps.

Så är det. Finns ju alltid något bättre som lanseras "snart" så om man alltid väntar så hade folk suttit kvar med C64 Är väl en sak om man vet att produkten lanseras om en månad och prestandan är känd i förväg, men det blir vanskligt med produkter som lanseras "I framtiden" och vars prestanda endast är spekulationer. Sen är det såklart svårt med Zen just nu om dragplåstret är att kunna uppgradera CPU årligen men kunna behålla resten. Då var det lättare när 1000-serien kom ut och de uttryckligen lovat att den skall hålla till "minst" 2020, nu med Zen2 så vet vi att, ja, Zen3 kommer funka men hur det blir med Zen4 är ju än sålänge höljt i dunkel, men personligen så tror jag de fortsätter på DDR4 till Zen4 då DDR5, om det ens nått konsumenter vid det laget, är i sin linda. Och jag tror inte det är en mogen teknik vid det laget. Vore ju dessutom snyggt att kunna lansera Zen5, på AM5, med DDR5

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Hej, snabb fråga här! Tänkte bygga en ny dator med am4 och funderar om det är värt att spara pengar nu och köpa en 3600 istället för t.ex. en 3700x och sedan vänta på ryzen 4000?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yukki:

Hej, snabb fråga här! Tänkte bygga en ny dator med am4 och funderar om det är värt att spara pengar nu och köpa en 3600 istället för t.ex. en 3700x och sedan vänta på ryzen 4000?

Tack på förhand

Det kommer alltid nytt som är bättre, du kommer aldrig att kunna göra det "ultimata" köpet. Med det sagt, 3600 räcker bra för dom flesta så har du inga speciella önskemål så kör på en sån.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yukki:

Hej, snabb fråga här! Tänkte bygga en ny dator med am4 och funderar om det är värt att spara pengar nu och köpa en 3600 istället för t.ex. en 3700x och sedan vänta på ryzen 4000?

Tack på förhand

Verkar som ett bra val med tanke på vad som ryktas komma

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

https://twitter.com/TUM_APISAK/status/1214817379537973248

Permalänk
Inaktiv

Och usb 4 mm. verkar vara på väg till zen 3 🙂💪

"AMD will have a flagship X670 chipset, something that will continue to support the AM4 socket and PCIe 4.0 standard, but we could also see native Thunderbolt 3 support included. Other rumors do state that AMD could shift away from the AM4 socket, but that would be a big shift -- it would end backwards compatibility, but it could introduce new tech like DDR5 and PCIe 5.0 standards going forward."

https://www.tweaktown.com/news/69997/amd-zen-3-600-series-chi...

Permalänk
Medlem

Jag såg den här videon för några dagar sedan där Lisa Su pratar om Big Navi och Zen 3. Det som gjorde mig lite förundrar dock är det sättet hon väljer att uttrycka sig på där hon säger att "I can say you are going to see big navi in 2020", ett par sekunder senare om Zen 3 "Zen 3 is doing really well, we are excited about it. I'm looking forward to TALKING more about it later in 2020"

Vad tror ni, är det bara ett sätt att inte ge för mycket info? Kan det vara så att Zen 3 inte finns i butik förrän tidigt 2021?
Personligen hoppas och tror jag att det handlar om det tidigare. Hon vill helt enkelt inte berätta för mycket så här långt innan lansering, men samtidigt få in 2020 för att lugna de som kanske är oroliga.

Permalänk
Medlem

@Chrisism8: vad jag har förstått juridiskt får hon inte prata detaljer om nya produkter innan aktieägarna får reda på det, typ via officiella kanaler. Lite osäker på vad de exakt betyder men typ vid aktieägarmöten och vid officiella kanaler som är utannonserade i förväg vad jag har förstått.

Däremot får hon prata om att hon ser fram emot att prata om dem då har hon inte sagt något av betydelse för aktiens värde.
"Announcement of an announcement"

Som jag personligen tänker och tolkar det så kommer hon att nämna något vid Computex och antagligen då för cpu:er, jag tänker att samtliga befintliga produkter kommer att ligga på 7nm (då Apple kommer gå över till 5nm om jag minns rätt, och då frigöra kapacitet för TSMC 7nm) samt att Zen 3 på 7nm+ kan dyka upp i någon form, kanske som server innan desktop eller samtidigt.
Jag tror AMD vill ha kompatibilitet på serversidan fram tills lansering av DDR5 för att minska kravet för validering hos kunder, enklare att nå marknadsandelar då samt att de redan ligger så pass långt före med både prestanda och pris; och därmed kommer ha samma styrkretsar/socket.

Men innan detta med Computex och cpu:er i Juni, runt Mars så kan vi se stora Navi på GDC tror jag, antingen som 5900 med RDNA eller 6900 RDNA2. Hoppas på att stora navi blir RDNA2 och 6900 och att de hoppar 5900 RDNA1. (namnet har jag inget belägg på, bara tänker att 5000 serien är RDNA och 6000 serien RDNA2, men som vanligt med AMD, Nvidia och Intel så skulle det inte vara ovanligt med ett RDNA1 på 6000 serien )

Permalänk
Medlem

Zen 3 is backward compatible with the current platforms, so still uses DDR4 / PCIE 4 and retains same core count as previous generations
IPC gains are 10 – 12 percent for Int and 50 percent for FP, average IPC is 17 percent.
Clock speeds – likely 50 – 100 MHz for Ryzen at best, though Epyc (Milan) might be about 200MHz faster.
Potentially higher sustained boost clocks when more cores are under load
Level 3 cache is unified for Zen 3 CCX, and potentially much larger (50%?). L1 cache is 40 percent greater bandwidth compared to Zen 2.
TDP is similar to the current generation of products.
Retains SMT-2 support.
General architectural improvements (many haven’t been leaked or disclosed yet)
AVX-256, and not AVX-512 support.
Platform is X670 (details of the platform are sketchy right now)
Release date is Q4, 2020

http://www.redgamingtech.com/zen-3-ryzen-4000-analysis-ipc-cl...
[/quote]

Inför Ryzen 3000 så var spekulationerna i full gång vid den här tiden.(27 sidor i tråden om 3000 serien) Frågan är varför är det så tyst om kommande 4000 serien. Varför får "kanalerna" som hade förhandsinfo om 3000 serien nu inget att rapportera om. De borde fortfarande ha samma kontaktnät så det borde sippra ut info vid det här lagret.

Finns det någon krets ute med 7+nm som tillverkades på 7nm så man kan få någon fingervisning om vad vi kan räkna med i prestanda ökning.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sesese:

Zen 3 is backward compatible with the current platforms, so still uses DDR4 / PCIE 4 and retains same core count as previous generations
IPC gains are 10 – 12 percent for Int and 50 percent for FP, average IPC is 17 percent.
Clock speeds – likely 50 – 100 MHz for Ryzen at best, though Epyc (Milan) might be about 200MHz faster.
Potentially higher sustained boost clocks when more cores are under load
Level 3 cache is unified for Zen 3 CCX, and potentially much larger (50%?). L1 cache is 40 percent greater bandwidth compared to Zen 2.
TDP is similar to the current generation of products.
Retains SMT-2 support.
General architectural improvements (many haven’t been leaked or disclosed yet)
AVX-256, and not AVX-512 support.
Platform is X670 (details of the platform are sketchy right now)
Release date is Q4, 2020

http://www.redgamingtech.com/zen-3-ryzen-4000-analysis-ipc-cl...
[/quote]

Inför Ryzen 3000 så var spekulationerna i full gång vid den här tiden.(27 sidor i tråden om 3000 serien) Frågan är varför är det så tyst om kommande 4000 serien. Varför får "kanalerna" som hade förhandsinfo om 3000 serien nu inget att rapportera om. De borde fortfarande ha samma kontaktnät så det borde sippra ut info vid det här lagret.

Finns det någon krets ute med 7+nm som tillverkades på 7nm så man kan få någon fingervisning om vad vi kan räkna med i prestanda ökning.

Min tanke är att man inte ser någon vits att hajpa Zen 3. Zen 2 säljer bra och så länge inte det finns något de som släpper information anser att konkurrerar så håller man tyst eller något.

Funderat i samma banor med, tycker det är väldigt tyst om just Zen 3 även med rena rykten. Men ganska många andra lanseringar innan dessa är aktuella med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Min tanke är att man inte ser någon vits att hajpa Zen 3. Zen 2 säljer bra och så länge inte det finns något de som släpper information anser att konkurrerar så håller man tyst eller något.

Spontant min tanke också. Hypen existerar redan och behöver inte spädas på. Jag sitter med känslan att det kommer bli lite bättre än 3000-serien. En ipc på int på 10% hade varit helt underbart i mina ögon. 15% hade varit närmast fantastiskt.

Man har innan klagat på Intel för att de endast ökat typ 10-15% per generation i prestanda och det kanske stämmer med AMD, förutom att de fläskat på med fler kärnor. Nu kanske det inte kommer fler kärnor, men att IPC stadigt ökar och kommer i paritet med intels totala SC-prestanda.

Jag kommer antagligen att vänta tills 12 eller 16 kärnor släpps, men då kommer jag också hamra köpknappen. Det känns så jävla skönt att ha en processor som sväljer vad jag än slänger på den.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Finns det någon krets ute med 7+nm som tillverkades på 7nm så man kan få någon fingervisning om vad vi kan räkna med i prestanda ökning.

Snapdragon 865 är 7nm+, dom börjar ju dyka upp i händerna på testare redan nu, men där ser man att man använt strömbudgeten till att ha törstigare skärmar med snabb uppdateringsfrekvens så att man behövt större batteri i alla fall. Prestanda är ju rätt mycket bättre, tex klarar DSPn att spela in 8k film och det är 5G modem inbyggt. CPU-kärnorna har nog fått minst del av boosten, men det är trots allt rätt mycket mer funktion för samma formfaktor än med Snapdragon 855.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Datavetare
Skrivet av the squonk:

Snapdragon 865 är 7nm+, dom börjar ju dyka upp i händerna på testare redan nu, men där ser man att man använt strömbudgeten till att ha törstigare skärmar med snabb uppdateringsfrekvens så att man behövt större batteri i alla fall. Prestanda är ju rätt mycket bättre, tex klarar DSPn att spela in 8k film och det är 5G modem inbyggt. CPU-kärnorna har nog fått minst del av boosten, men det är trots allt rätt mycket mer funktion för samma formfaktor än med Snapdragon 855.

En sak det pratats om och vi nog nu ser effekten av i nämnda SD865 är dark silicon. Givet den effekt/mm² som utvecklas på 7 nm+ var det en dålig idé att integrera 5G-modemet, så SD865 är helt designat för 5G men själva modemet sitter i en separat krets för att SoC och modem inte ska throttla varandra.

Sett till CPU-frekvens är den identisk mellan SD855 och SD865, ryktena kring Zen3 säger väl att även där ska det vara i princip samma frekvens? Sen kan det mycket väl stämma att CPU-kärnorna fått relativt vissa andra delar fått en mindre boost, men ställd mot vad vi tycker är fantastiskt i x86 världen handlar det ändå om en ren IPC-ökning på 25 % enligt Qualcomm (det stämmer också med tidiga tester)

"Qualcomm claims up to 25% performance improvement with the new Kryo 585 over the Kryo 485 in the Snapdragon 855 despite having similar clocks and we see that this holds true for the most part in these tests. "

Mycket pekar på att Ryzen 4000 verkar ju ligga i slutet av året. Som redan påpekats finns ju rätt mycket annat som lär lanseras innan dess som är långt mer spännande.

Lansering av Zen2 för bärbara datorer är, för AMDs ekonomi, en långt viktigare lansering. Vi bör se de första testerna mars/april. Men denna lansering gör också Intels 2H 2020 lansering av Tiger Lake, är den AMDs mobila Ryzen 4000 serie kommer slås mot i julhandeln.

Och även för desktop är Tiger Lake intressant då ryktet gör gällande att Rocket Lake kör samma mikroarkitektur som Tiger Lake, Willow Cove. Om stationära Ryzen 4000 lanseras Q4 kommer den primärt ställas mot just Rocket Lake som planeras Q1 2021. Sunny Cove har ~20 % högre IPC mot Skylake, Willow Cove ska ha en "double-digit" ökning. Får se vad det ger totalt om nu Rocket Lake har Willow Cove.

Men de riktigt stora sakerna detta händer på GPU-sidan. Nvidia kliver ned till 7 nm, historiskt har deras övergångar till mindre tillverkningsteknik gett rätt stora prestandaförbättringar. Sedan får vi för första gången på mycket länge en 3:e spelare på grafikkortsmarknaden i form av Intel Xe. Har kommit in en hel del Xe patchar i Linux nu, är helt klart att Xe verkligen är en minst lika stor ändring av ISA som GCG->RDNA

""The encoding of almost every instruction field, hardware opcode and register type needs to be updated in this merge request," Francisco Jerez, who works on Intel’s open-source Linux graphics team, wrote ina merge request on GitHub. "But probably the most invasive change is the removal of the register scoreboard logic from the hardware, which means that the EU will no longer guarantee data coherency between register reads and writes, and will require the compiler to synchronize dependent instructions anytime there is a potential data hazard.""

Det fetmarkerade lägger rejält med ansvar på drivers då de innehåller kompilator från shaders till maskinkod.

I ljuset av allt detta hamnar Zen3 lite i skymundan, även om det nu handlar om 10-15 % högre IPC. Har själv gått från Ryzen 1600 -> 2700X -> 3900X. Visst har det varit en ökning i IPC, men trots att jag uppgraderat mer av nyfikenhet än av behov så hade det inte känts värt att gå till motsvarande modell då det gett för lite.

Så blir kanske en 4950X, men inte alls säkert då redan 12C/24T hamnar i ett område där det är mer än nog kärnor för långt över 90 % av fallen (men har fall som inte alls passar på GPGPU och som till hyfsat stor del skalar till 12C). Blir väldigt svårt att motivera 3900X -> 4900X i alla fall.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Nu har det gått en månad utan någon ny info om kommande 4000 serie. Är serien framflyttad eller är skillnaden mot 3000 serien så liten så AMD inte vill "Hypa" kommande serie?

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

@sesese: Senaste ryktet är väl att Zen 3 & RDNA2 kommer i oktober 2020.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

@sesese: Senaste ryktet är väl att Zen 3 & RDNA2 kommer i oktober 2020.

I princip alla planerade lanseringar kommer nog att bli försenade pga Corona.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Det är nog tyvärr så att en hel del kommer att bli fördröjt nu när världen stänger ner. Fördröjda lanseringar är trots allt ett I-landsproblem.

Men oavsett detta så funderar jag på det faktum att i många fall så "räcker" det med 32-bitars eller t.o.m. 16-bitars kärna för att utföra en viss bearbetning. Nu blir det givetvis svårare att göra en heterogen lösning för detta, men det skulle då gå att klämma in många fler kärnor på samma yta om man gör detta.

Sedan måste mjukvaran också "hänga med" i svängarna nu när antalet kärnor växer.

Permalänk
Skrivet av Yukki:

Hej, snabb fråga här! Tänkte bygga en ny dator med am4 och funderar om det är värt att spara pengar nu och köpa en 3600 istället för t.ex. en 3700x och sedan vänta på ryzen 4000?

Tack på förhand

Gjorde precis så när jag köpte min 2600 men kände inget behov att uppgradera sen när 3000 kom ut.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | MSI B450 Gaming Pro Carbon AC | Corsair 32GB CL 15 (4x8GB) DDR4 3000MHz | Corsair RM750X 750W v2 | MSI RTX 2060 Ventus XS 6GB | NZXT H440 Midi Tower :: ASUS VivoBook 15 X505ZA-BQ252T AMD Ryzen 7 | 2700U Radeon Vega 10
Vilken var din första?

Permalänk
Medlem

Visserligen Adored men ändå

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Det var ju fullt rimliga saker helt igenom. Otippat för en video från honom. Men samtidigt är det ju ungefär samma som ryktats senaste tiden ändå.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det var ju fullt rimliga saker helt igenom. Otippat för en video från honom. Men samtidigt är det ju ungefär samma som ryktats senaste tiden ändå.

Han sa också att man skulle ta infon med en nypa salt också

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

"Here is the second part of AMD's newly released patent list. In this thread, you may notice that AMD is accelerating the pace of EHP development more than in previous lists... A very good sign."

https://twitter.com/Underfox3/status/1247277357238550535

Permalänk

Värt att vänta in 4000-serien eller ska man köra på 3900x när(om) den går ner i pris i och med 4000?

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Värt att vänta in 4000-serien eller ska man köra på 3900x när(om) den går ner i pris i och med 4000?

Funderar på samma sak, eller nöja sig med 3700x och spara några 1000-lappar.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem

Då vet vi att 400 kort och uppåt kommer funka till kommande 4000 CPU

AMD CPU Socket Chipset Compatibility
AMD Ryzen 1000 (Zen 1 - 2017) AM4 300-Series Up To 3rd Gen Ryzen Support, 4th Gen Support TBC

AMD Ryzen 2000 (Zen + - 2018) AM4 400-Series Up To 4th Gen Ryzen Support

AMD Ryzen 3000 (Zen 2 - 2019) AM4 500-Series Up To 4th Gen Ryzen Support

AMD Ryzen 4000 (Zen 3 - 2020) AM4 600-Series Up To 4th Gen Ryzen Support

https://wccftech.com/amd-ryzen-4000-zen-3-vermeer-desktop-cpu...

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Då vet vi att 400 kort och uppåt kommer funka till kommande 4000 CPU

AMD CPU Socket Chipset Compatibility
AMD Ryzen 1000 (Zen 1 - 2017) AM4 300-Series Up To 3rd Gen Ryzen Support, 4th Gen Support TBC

AMD Ryzen 2000 (Zen + - 2018) AM4 400-Series Up To 4th Gen Ryzen Support

AMD Ryzen 3000 (Zen 2 - 2019) AM4 500-Series Up To 4th Gen Ryzen Support

AMD Ryzen 4000 (Zen 3 - 2020) AM4 600-Series Up To 4th Gen Ryzen Support

https://wccftech.com/amd-ryzen-4000-zen-3-vermeer-desktop-cpu...

Vad är det främst som kommer skilja AM4 500 vs. AM4 600? Vad det verkar så försvinner ju kompabiliteten i och med 4th Gen Ryzen så vad är det som kommer locka? Är mest nyfiken.