Permalänk
Medlem

Vad använder ni ethernet till?

Ligger i sängen och försöker planera lite nätverksdragning i huset, har alltid velat ha en fet patchpanel/keystone-panel men hittar inte riktigt motivering till det. Jag klagar ofta på att saker som har möjlighet att kopplas upp trådat, inte är det idag. Då tänker jag främst på stationära datorn och tvn just nu för uttag inte finns i närheten. Men när jag försöker rita upp en framtida kabeldragnikg så hittar jag inte så många enheter i hemmet som jag skulle kunna koppla med ethernet. Dator, mediaserver, TV, någon rpi, en philips hub jag vill ersätta, någon högtalare kanske. Vad ska jag ha två uttag i varje rum för så få enheter? Visst det kanske blir kameror, fler högtalare, accesspunkt I framtiden.
Så jag undrar nu, vad kör ni på ethernet idag hemma? Vad för sak glömmer jag att jag vill köra trådat till?

Permalänk
Medlem

Kör ingenting över ethernet längre, allt är trådlöst, vi har 1 ipad, 2 mobiler, 1 "smart" tv med chromecast och viasat IPTV inkopplat trådlöst samt min stationära dator som klarar sig utmärkt med det inbyggda trådlösa på moderkortet med medföljande antennen.

Sitter på 100/10 och har mellan 10-30ms i spel och full fart över 5ghz, 2 vånings 130 kvadrat.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Jag kör trådat till garaget, dator och egen accesspunkt samt en elmätare där. Kör till stationära datorn, övervakningskamerans hub, en server, HTPC samt ytterligare en byggnad på tomten har fått en ethernetkabel för framtida bruk. Jag klarar mig på två switchar och en router.

Ja just, jag har en voip låda för hemtelefoni trådat oxå.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Trådat till allt som ska ha hög bandbredd/låg latens/hög driftsäkerhet/känslig data. Allt annat kan likväl gå på Wifi.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem

Enkel, problemfri uppkoppling. Inga lösenord att komma ihåg, ingen dålig mottagning och inga bedrövliga USB-wlan-adaptrar (för oss som saknar plats för ett extra PCI-kort)

Så går det fort också!

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Hedersmedlem

En sladd till min och min frus var sin stationära dator, där vi faktiskt vill minimera vår latens/packetloss till minsta möjliga p.g.a. spel.

Resten går på WiFi. Även PS4:an.

Men då bor vi i en 2:a och routern är aldrig särskilt långt bort.

Angående: Varför vill du ha 2 st uttag i varje rum? Eftersom du säkert vill möblera om eller flytta och ändra funktioner i framtiden, och att det är lika bra att sätta upp uttag när det är lätt att göra. Att eftermontera det bara för att är ju ingen större idé, då är det bättre att dra vid behov.

Permalänk
Medlem

kabel till
12 kameror
2 inspelningsboxar
garage
förråd
container
servrar, datorer, Chromecast-ultra etc etc.

Vid framtida husbygge blir det ordentlig ethernetkabeldragning för att möjliggöra patchpanel och direktkontakt med samtliga ställen jag skulle kunna tänkas vilja ha enheter eller framförallt kameror.
Trådlöst duger i min värld sällan speciellt bra, sämre hastighet och stabilitet.
Smart-TV som glömmer vilket nätverk den ska vara ansluten till, och allmänt strul

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem

@Bellerefon: det var rejält med kameror! Sitter garage/förråd ihop med hus eller hur har du dragit kablarna dit?

Permalänk
Medlem

Kör trådat till:
5 Stationära datorer
2 Nvidia Shield
1 TV-box
1 Chromecast
1 Nas
1 PS 3
1 PS 4
1 Nintendo Switch

Så skönt när nätet funkar.

Permalänk
Medlem

Stabiliteten är ju oslagbar och inget som i onödan hoppar mellan t.ex. 2.4 & 5Ghz.

2 datorer
1 server
1 nas
3 kameror med poe
1 nvr
3 digitalboxar
2 accesspunkter
2 mediaspelare
1 förstärkare
1 logitech hub
1 bluray-spelare

Kan nog ha glömt något mer också.

Ska komplettera med nätverk till nya friggeboden/hönshuset till sommaren för kamera, tempmätning osv. Kan nog bli en 3:e accesspunkt också så jag har en per våningsplan för bästa möjliga täckning gällande trådlösa enheter.

Visa signatur

5800X@original ;)
3600XT@4600Mhz
E6600@3.42Ghz
Duron 600@1378Mhz

Permalänk
Hedersmedlem

Kör trådat till alla stationära enheter utom en som fortfarande ligger på trådlöst.

Ett antal datorer
Två accesspunkter
Skivare
Server

Trådlöst är jättebra till enheter man flyttar runt, resten ska i så stor utsträckning som möjligt köra trådat just för att de som behöver trådlöst ska kunna få så bra förutsättningar som möjligt.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Jag kör allt utom mobilen och en laptop via trådat nät. Hatar trådlöst, det strular för mycket för min smak, och är ju bara hur långsamt som helst.. Teknostress är ett verkligt fenomen här hemma.

Just nu har jag totalt 3 datorer, 3 NAS:ar och 1 streamer (till stereon) kopplat via tråd. Har nån gammal Asus-nånting router för simpel wifi och internet, och en Netgear-nånting 8-portars 10GbE för det interna.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Inaktiv

Tyvärr bara Wifi vilket jag ogillar. Där jag bor nu kan jag inte få in trådad anslutning/ethernet utan är så illa tvungen att ansluta mig trådlöst. Hade jag på något smidigt vis kunna brygga WLAN till LAN och sedan stoppa in LAN i WAN-porten på routern hade jag kört så.

Innan flytt körde jag allt som gick trådat, utom kökslaptopen som stod för långt bort och därför fick köra WiFi.

Nu fungerar förvisso WiFi oväntat stabilt här men ja, det är den sämre lösning för nätverksanslutning på alla punkter utom mobilitet. Och min FD Define 5-dator är allt annat än mobil.

Permalänk
Medlem

Allt trådat utom mobilerna och laptop. Gigabit för 99:- / månaden och en 16 portars switch. TV, NAS, Stationära datorerna, Soundbar, Chromecast. Allt som har RJ-45 kör jag trådat med undantag av laptopen.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Trådat till allt som går för att förbättra wifi för de som inte kan ha trådat.. Typ mobiler, laptop, surfplatta. Sen har man ju även en hel del sensorer och annat som också går på olika trådlösa gränssnitt som man vill konkurera så lite som möjligt med.

Trådat nu till hela mediabänken med tv, reciver, nvidia shield, IP-TV osv. Sitter en switch där.
Sen till serven, skulle gärna ha tre uttag där för dubbla NIC och IPMI men bor i lgh så det är inte möjligt.

Bor man i hus sen så är det ju tv till sovrummen och vardagsrummen, 2 access punkter, kameror, kontor. Blir lätt några uttag.

Men det är ju inget krav. Är man nöjd med hur det funkar nu så kör på det. Alla ställer vi olika krav.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

Till allt förutom portabla enheter!

Permalänk
Medlem

Trådat till tre gamingdatorer. Resten trådlöst där det trådlösa är uppdelat i 2.4GHz och 5GHz med olika enheter till de olika frekvensbanden och har stängt av möjligheten till hopp mellan banden då det lätt störde ut realtidsspel på ungarnas mobiler/paddor.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Kör trådat på allt som har möjlighet till det, har dock ingen fin färdig installation, drar en kabel när jag behöver det.
Problemet med fasta uttag är att de sitter aldrig på rätt ställe när man behöver dem!

Permalänk
Medlem

Till allt som går!

  • Stationära datorer i olika rum

  • Smarta högtalare

  • Accesspunkter

  • POE-kameror

  • Chromecast

  • Skrivare

  • HTPC

  • TV

Jag använder trådat nätverk så ofta det går. Detta av flera anledningar: enklare, fungerar direkt, inga enheter som glömmer wifi-lösenord, och de få enheter som sedan använder wifi får mindre konkurrens (-> mer bandbredd till dem).

Om du planerar nätverksdragning i hus eller lägenhet, sätt uttag i så många rum som möjligt! Du kanske vill ha en NAS i klädkammaren eller en kamera i garaget.

Permalänk
Medlem

Allt utom mobiler. Har en 48 ports POE switch till huset och den räcker inte till alla uttag (men väl för allt inkopplat). Kanske Overkill med 6 nätverksuttag på vinden, men då är det förberett för fler övervakningskameror. Nu totalrenoverade vi huset och passade på att dra 4 uttag till varje sovrum, fler till vardags/biorum.
Patchpanel gör att du smidigt väljer tv eller internet till varje uttag. Såklart jag inte hade dragit 1 km tp-kabel i ett "färdigt" hus.

Permalänk
Medlem

En stor anledning att ha två uttag i varje rum är IPTV.
I många fall så måste IPTV köras på en egen kabel.
Har man dubbla uttag så blir detta aldrig något problem.

En annan anledning för dubbla uttag är att inkommande internet sällan sitter där det är optimalt att placera routern ur Wifi hänseende.
Har man dubbla uttag så behöver inte routern vara på samma ställe som där internet kommer in i huset.

Den första regeln för ett bra wifi är att sätta så mycket möjligt på ethernet.
Många enheter har möjlighet att köra på antingen ethernet eller Wifi.

Den andra är att se till att man får en bra uppkoppling överallt i huset, vilket kan behöva extra AP.
Dessa skall vara ethernets kopplade för bästa fart.

En telefon med dålig uppkoppling kan sänka hela Wifi nätet.
Om telefonen får max 10 Mbit/s och man tittar på video som tar 5 Mbit/s så år det halva hastigheten.
Men eftersom wifi är ett delat medium så är det också halva tillgängliga kapaciteten i hela wifi nätverket som går åt.

Blir lättare att förstå om man tänker i tid istället för Mbit.
Telefon måste spendera hälften av den tillgängliga tiden att ta emot data.
Så bara den andra halvan kan utnyttjas av övriga enheter.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

En stor anledning att ha två uttag i varje rum är IPTV.
I många fall så måste IPTV köras på en egen kabel.
Har man dubbla uttag så blir detta aldrig något problem.

Minst 2 uttag vid TVn, annars går det ju att lösa med switch och VLAN. Konsoler, TV, stärkare, mediacenter mycket som är fast placerat och kan anslutas med tråd.

Som nämnts ovan, första steget till bra WiFi är ju att minska antalet onödiga enheter...

Visa signatur

|| ASrock Z77E-itx || MSI HD6950 Twin Froster III Power Edition || i5 3570K @ 4,2 GHz || Corsair VENGEANCE LP 8GB (2x4096MB) 1600Mhz || 128 Gb Samsung 830-serie SSD || be quiet! Pure Power L8 530W || Inklämt i Cooler Master Elite 120 advanced

Permalänk
Medlem

3 Datorer
2 Sonos enheter
1 TV
4 Spel konsoler
1 Förstärkare
1 Philips hue brygga
1 AP
1 Skrivare
1 Laptop när den är ansluten i dockan på skrivbordet
1 Apple timecapsule
1 Apple TV

På det stora hela;
Switch under skrivbordet för datorer och skrivare
Switch bakom TV för Sonos, TV, Konsoler, Apple TV, förstärkare

Ena TVn inkl chrome cast är via wifi och det funkar bra. Hade det inte funkat bra så hade det blivit en kabel dit. Mycket har kabel för att det finns en switch i samma rum. Men allt man håller borta från wifi ger bättre wifi till saker som måste ha wifi.

Permalänk
Medlem

1 till datorn
1 till TV i vardagsrummet över Homeplug
1 en till barnens rum, där delas det via en switch till TV och PS4.

allt annat är bärbart och kör över WiFi via en Ubifi AP.

Permalänk
Medlem

Trådat till:
2 stationära
1 server
2 TV
1 xbox
6 kameror
4 Unifi AP
Tellstick
Larm
3 unifi switchar

Utbyggnad sker snart då jag ska byta ut elmatning till verkstad och stallar och lägger då ut rör även för ethernet. Det ska upp ett par kameror och det är inte omöjligt att det blir en och annan AP med. Så har man wifi i hela trädgården när man glider runt på gräsklipparen och lyssnar på rock

Permalänk
Medlem

Till detta:

Av Sonos-prylarna är det bara min Connect som är ansluten via kabel, men controllern tror att även högtalarna är det.

Permalänk
Medlem

Trådat till:
Chromecast
Förstärkare
HTPC
Workstation + Dockad Laptop
AcessPunkter
Hue Bridge
NAS

Trådlöst till:
Telefonerna
Laptop när den är ur dockan
Min Verkstads-laptop

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Kör trådat till min stationära och till min Nvidia Shield, lätt värt det om man har möjlighet!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Till allt förutom telefon och surfplattan.
Med det menas min speldator, server, laptop (För det mesta), PS4, TV och min Hue Bridge.

Permalänk
Medlem

4 datorer, Smart-TV, IKEA Trådfri gateway och NAS.

Har kablar överallt på golvet, funderat på att dra kabel och installera uttag i över 10 år...

Har dock ingen el där jag vill ha panelen/routern/NAS så skulle bli onödigt många kablar genom lägenheten om jag installerade på något annat ställe.