EU-förslag ska göra byte av telefonbatterier enklare

Permalänk
Medlem

Team äpple kommer inte vara nöjda

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

Bra, mycket bra. Men nämner de något om vattentäta telefoner? Jag behöver ingen, men finns ju säkert de som absolut gör det, säg inom ett visst yrke.

Sen är det ju även mjukvaran som några redan har nämnt.
Bank ID, Swish och annan viktig/halvviktig mjukvara fungerar ju inte på hur gammla androidversioner som helst och det kommer nya versioner lite hela tiden nu mera.
Behövs antingen något sett att bara uppdatera kritiska delar av OSet så att nya app uppdateringar ändå kan släppas för äldre android versioner eller om användaren helt sonika får en stor fet varning om att de kör en gammal osäker android versionen när de startar appen första gången efter uppdateringen.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Det finns väl iallafall ingen NORMAL och VETTIG person som kan tycka detta är ett dåligt förslag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Team äpple kommer inte vara nöjda

Apple's designer kommer inte att vara nöjda. Deras kunder kommer sannolikt att vara helt OK med det, baserat på mina personliga erfarenheter, och deras egen service-personal på alla Apple Stores kommer att älska det.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av HolyFather:

Mycket bra. Jag fick skicka iväg min för att det krävs en elektronikkirurg för att byta batteri. Så ska det naturligtvis inte vara. Batterilucka eller avsnäppbar bakdel går alldeles utmärkt att uppfinna (igen) år 2020. Och så byter man batteri själv och slipper vara utan mobil. Och så lämnar man batteriet till återvinningen. Precis så som det fungerar för all annan laddbar elektronik.

Allt annat är lurendrejeri. Köpa ny mobil vart tredje år för 5000kr bara för att batteriet är uttjänt är varken hållbart för ekonomin eller miljön.

Klockrent inlägg! Hög igenkänning på alltihop.

Jag vill bara flika in en extragrej.
Trådlösa hörlurar. Det är ett högst relevant undantag från grejer som vi själva kan byta batterier på.
Dyra hörlurar kommer också förvandlas till skräp efterhand som batterierna i dem åldras. För vi inte kan byta ut batterierna i dem.

Lurar för 3000 spänn med sladd går att använda i 10 år utan konstigheter.
Det går troligen inte med lurar som bara ha bluetooth om man inte kan byta batterier i lurarna.

Det här är värt att ha i åtanke. Både för miljön och för plånboken.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Låter bra. Om det inte blir så svårt att få det bytt att man måste lämna den till nån som tar 1500 för jobbet. Skulle tro att min S7 kommer att dö av batteridöd innan den är pensionärsmässig. Visst går det att få bytt, men dyrt och krångligt.

F.ö är det märkvärdigt svårt att hitta bra batterier till äldre laptops. Antar att ingen vill betala premium utan bara minsta möjliga - annars kan man ju tycka att batteriet man köper 2020 borde vara rejält mycket bättre än det som satt i 2008.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk

Kan det bli så att det snart är ekonomiskt försvarbart för mobiltillverkare att ha en "sort" telefoner för marknaden i EU?
Såg att telefonen jag bokat nu verkar vara totalt omöjlig att byta batteri på. (Enligt iFixit.) Tror inte tillverkaren ENBART har designat den så för jävlas med kunder. Men kan europa ha sån "makt" att alla telefontillverkare ändrar sin design på alla telefonmodeller för världsmarknaden? Eller kan det bli så att vi får speciella modeller anpassade för vår marknad?
Inget fel i att ha lättbytta batterier i enheter man äger. Bara undrar hur det kan slå fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

@Klappa: Hur tänkte du här?
Byta ett batteri eller byta en hel telefon, var är det mest avfall?

Tror han syftar på att i fall det blir lättare för användare att byta batteri så kanske det leder till att de byter batteri oftare, och kanske i onödan. Tvivlar dock starkt på att mängden avfall skulle öka pga att man kan byta batteri. Tycker bara att det är bra att EU ställer lite krav på att tillverkarna möjliggör reparationer. Det planerande åldrandet i elektronik har börjat bli så extremt att det inte längre går att dölja.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Klockrent inlägg! Hög igenkänning på alltihop.

Jag vill bara flika in en extragrej.
Trådlösa hörlurar. Det är ett högst relevant undantag från grejer som vi själva kan byta batterier på.
Dyra hörlurar kommer också förvandlas till skräp efterhand som batterierna i dem åldras. För vi inte kan byta ut batterierna i dem.

Lurar för 3000 spänn med sladd går att använda i 10 år utan konstigheter.
Det går troligen inte med lurar som bara ha bluetooth om man inte kan byta batterier i lurarna.

Det här är värt att ha i åtanke. Både för miljön och för plånboken.

Inear må vara en sak, men overearlurar är så pass stora att det skall gå att lösa.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Om telefonerna håller samma byggkvalité som de gör idag är jag positiv till förslaget.
Kan dock tänka mig att det skulle gå tillbaka till knakande telefoner med plastluckor om det ska vara "enkelt".

Permalänk
Proffsmoddare
Skrivet av Phoenix_1976:

Kan det bli så att det snart är ekonomiskt försvarbart för mobiltillverkare att ha en "sort" telefoner för marknaden i EU?
Såg att telefonen jag bokat nu verkar vara totalt omöjlig att byta batteri på. (Enligt iFixit.) Tror inte tillverkaren ENBART har designat den så för jävlas med kunder. Men kan europa ha sån "makt" att alla telefontillverkare ändrar sin design på alla telefonmodeller för världsmarknaden? Eller kan det bli så att vi får speciella modeller anpassade för vår marknad?
Inget fel i att ha lättbytta batterier i enheter man äger. Bara undrar hur det kan slå fel.

Beror nog väldigt mycket på modellen i sig och hur lagarna kommer vara utformade, men med tanke på hur integrerat ett batteri är i konstruktionen nuförtiden så har jag svårt att tro att en tillverkare helt omdesignar en telefon bara för att få sälja den i europa. Då väljer de nog hellre att inte sälja den här alls, sålänge inte marknadsandelen är stor nog

Å andra sidan så är det väl just såna produkter EU vill undvika att få ut på markanden med en sådan lag.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids, I mean if PacMan affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching pills and listening to repetitive music." - Kristian Wilson, Nintendo 1989

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Tempel:

Inear må vara en sak, men overearlurar är så pass stora att det skall gå att lösa.

Ja i teorin går det säkert.
Jag är inne och pillar i allt och har även bytt batteri på mina trådlösa logitechlurar till datorn.
Men ingen i Sverige säljer just det batteriet som behövdes utan det fick bli kinabeställning. Och lurarna är vanligen inte byggda för att konsumenter ska plocka isär dem.
Har även pillat en del på mina trådlösa sennheiserlurar. De är ihopsatta med lim... Alltså det är inte direkt anpassat för att batteribyten ska kunna göras i stugorna.

Så ja. I teorin kan man ha kvar grejerna och göra batteribytet själv. Jag går nog säker där också.
I praktiken kommer det nog inte bli så mycket batteribyten på lurar för gemene man.
Vem tar ens emot lurar man vill byta batterier på i dagsläget? Jag är tveksam att reparationsställena tar in dem för lagerhållning på alla specialbatterier är lurigt.
Hell, det är svårt nog att få mobiltelefoner lagade - även på mobilreparationsställen om man inte har en av de vanligaste modellerna av mobil.
Att hoppas att de ska ta in ens lurar... ja nä jag har låga förhoppningar där.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

@SleepstreameR: Ja jag tänkte på att de kanske har en "low end" modell med lättbytt batteri som säljs i EU och att de väljer att inte sälja high end lurar på just den marknaden. Om det är så att high end designen gör det för svårt att få till det med ett utbytbart batteri.

Batteritekniken går ju framåt så om ett par år kanske detta är ett ickeproblem. Men helt klart måste det göras något för att minska avfall i vårt samhälle idag. Återvinning is the shit. Såg tex att Apple hade 100% återvunnit tenn i 11 av sina produkter och att deras senaste Macbook Air och Mac Mini hade 100% återvunnet aluminium i höljena. Tummen upp.

Permalänk
Medlem

Vore inte helt fel om det även blev enklare på datorer såsom Surface Pro.

Permalänk
Medlem

Trevlig nyhet. Hoppas det går igenom. Tänk om de kunde tvinga tillverkarna att skicka ut uppdateringar under i alla fall 6 år också. Inte med nya funktioner men åtminstone för säkerhet och att telefonen kan använda senaste apparna så länge.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Red Beaver:

Jag gissar på att många tror att deras batterier är gamla och trötta, men i själva verket är det någon app/skit som ligger i bakgrunden och drar ström. Åtminstone om man har android. Okunskap med andra ord.

Samma problem med folk som endast surfar och arbetar i desktop och tycker att deras dator blivit gammal och slö och tror att dom behöver en ny dator. I själva verket hade den blivit snabb igen med lite underhåll och duger fullt ut till deras användningsområde.

Återställde min One Plus 2 för ett par år sedan då jag tänkte uppgradera mobil. Visade sig efter återställningen att jag inte behövde det, utan jag använder den än idag utan problem.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

Håller hårt i min LG G4 med extended battery, riktigt slö men det kanske en custom-rom kan råda bot på när jag tröttnar.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Avstängd

På tiden att det blir krav.

Har väntat på att den här funktionen skall komma tillbaka.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Klockrent inlägg! Hög igenkänning på alltihop.

Jag vill bara flika in en extragrej.
Trådlösa hörlurar. Det är ett högst relevant undantag från grejer som vi själva kan byta batterier på.
Dyra hörlurar kommer också förvandlas till skräp efterhand som batterierna i dem åldras. För vi inte kan byta ut batterierna i dem.

Lurar för 3000 spänn med sladd går att använda i 10 år utan konstigheter.
Det går troligen inte med lurar som bara ha bluetooth om man inte kan byta batterier i lurarna.

Det här är värt att ha i åtanke. Både för miljön och för plånboken.

Poängen med trådlösa in-ear lurar är att det är väldigt lite material i dem som skrotas i onödan - baserat på vikt är det i princip två batterier du har i öronen. Ur miljöaspekt är det således inget större problem. Ur kostnadsperspektiv är det en annan sak, men mina trådbundna lurar har också dött inom ungefär två år eftersom sladden slits.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Kan dom lagstifta om raka gurkor så kan de väl lagstifta om detta. Ett av ovanstående är ju iaf förståndigt IMO. Men jag kan tänka mig att en och annan telefonproducent ser annorlunda på det... Äpple någon???

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Ren idioti som gör mobilerna ännu dyrare när folk behåller sin gamla trotjänare. Och vi andra som betalar för ett byte, jag tror inte det är dyrare än det var förr att köpa ett original-batteri och stoppa in.

stavade lite fel
Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Äntligen!!!
Jag har sagt det i alla år att detta är nödvändigt.
Jag har tom stannat kvar vid min gamla Samsung Galaxy S4 pga att batteriet går att byta på några sekunder bara.
Tycker inte heller att vattentät är ett måste, då jag inte kommer på varför jag skulle dyka eller gå simma med en telefon i mina badbyxor. Det har jag Garmin klockan för.
Inte heller ser jag nåt problem med om lurarna blir lite tjockare.
Min S4 är inte speciellt tjock heller och den går ju som sagt batteriet att byta.
Tvärtom, skulle inte skada att få tjockare telefoner, då det kommer betyda mer batteritid och 3.5mm anslutning till hörlurar.

Visa signatur

iMac "27" Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Ren idioti som gör mobilerna ännu dyrare när folk behåller sin gamla trotjänare. Och vi andra som betalar för ett byte, jag tror inte det är dyrare än det var förr att köpa ett original-batteri och stoppa in.

Sedan när har det blivit dyrare att färre folk köper mobiler? När mobilindustrin varit som störst har också företag som apple och samsung haft högst vinstmarginaler på sina mobiler, med absolut högst priser på dem. Storkonsumtion är aldrig något som gagnat oss konsumenter, Industrin har istället artificiellt skruvat upp priserna på mobiler, inte för att de måste, utan för att konsumenter är villiga att betala. Dessutom konstruerar de mobiler på ett sätt som gör dem ömtåliga ("jag vet, vi täcker hela mobilen med GLAS!"), och halvt omöjliggör reparation av dem. klena outbytbara batterier med levnadslängd på 2-3år.

Det är en rutten, korrupt industri som inte gagnar konsumenter... inget annat. Ifall detta förslaget blir verklighet kan vi börja se skillnad på den. vilket enbart är ett gott tecken.

För egen del hade jag gärna sett en mid-range spec mobil med riktigt bra kamera. Utbytbart batteri. Material med friktion (jag vill inte ha kroppen gjord av blank keramik eller glas!), en skärm i plast, likt Nintendo Switch (gissa vad, den går inte sönder vid 10m drops! Dessutom kan man sätta på en glasskärm, eller plastskydd om man vill).

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Helt klart en bra idé. De kan ju även ta och titta på produkter som hörlurar, där jag är övertygad om att många är konstruerade för att gå sönder efter ett tag. Ofta används plast som blir spröd och i princip faller sönder av sig själv efter ett visst antal år, i hörlursbågar och dylikt.

Ibland blir man brydd vad 'företagsekonomiskt tänk' kan leda till. Det är ju uppenbart för alla att det handlar om ren idioti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Håller hårt i min LG G4 med extended battery, riktigt slö men det kanske en custom-rom kan råda bot på när jag tröttnar.

Kör Lineage på min S5, riktigt trevligt faktiskt!

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Bra förslag, många tillverkare lever sannolikt upp till detta redan medans vissa inte alls gör det.

Dagens telefoner har inbyggda batterier för att de krav vi ställer på telefonen kräver det.
Och en seriös tillverkare erbjuder också att man kan lämna in telefonen och få batteriet utbytt när det är dags, tror Apple tar 800 för att byta batteri på sina telefoner vilket får anses vara överkomligt.
Ska man kombinera detta med krav på längre supporttid så kräver det ju även att vi måste kunna byta batterier på telefonen.
Så det är win-win anser jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Kör Lineage på min S5, riktigt trevligt faktiskt!

Ja, när jag finner tid så ska jag roa mig med detta

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | Prime B350-plus | Carbide 270R
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem

Tycker det är ett större problem med alla dessa spräckta skärmar! Borde kunna finnas någonting man kan göra för att underlätta detta byte.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

@_genki: Jadu, du kanske har rätt där. Man tänker olika

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

Tycker det är ett större problem med alla dessa spräckta skärmar! Borde kunna finnas någonting man kan göra för att underlätta detta byte.

Kanske inte ha skärmar av glas på något folk verkar tappa jämnt och ständigt?

Finns ju ett gäng med tester där Moto X/Z/Z2 Force tappas från _höga_ höjder utan att skärmen spräcks, eftersom skärmarna på dem inte var av glas.

Men folk ville ju hellre ha glas.

Edit:

Edit2: plastskärm innebär repor, vilket man löser med skärmskydd. Summa sumarum, inga repor, inga spräckta skärmar.