Permalänk
Medlem

Hjälp mig sluta snusa tråden

Hej gott folk.
Tänkte starta en tråd här nu, som många andra säkert kommer ha nytta av.
Jag har rökt sen jag var 14, snusat sen 16.
Nu är jag 34 och har bestämt mig att sluta snusa. (röker inte sedan 2 år tillbaka)

Snusfri dag 4
Det är nog det värsta jag har varit med om i hela mitt liv.
Irritation, grinighet, aggressivitet och en smula av uppgivenhet.
Och detta går ju att hantera.

Det som är allra värst är tiotals liter svett som lämnar min kropp varje natt.
Det rinner från hela kroppen. Jag vaknar varje timme och bäddar om sängen.
Kudden, täcket och även madrassen hinner inte ens torka under dagen.

Nån som har varit med om sånt tidigare? Tips mottages gärna

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Ja, det går över. Jag körde på nikontinfritt snus i par månader, mycket av suget sitter i att ha något under läppen.

Fast man kan aldrig sluta, bara ta uppehåll på obestämd tid. Suget försvinner aldrig helt.

Permalänk
Medlem

Första veckan så hade jag nattsvettningar och helt galna mardrömmar. Månaden som följde var enkelt i jämförelse med irritation, huvudvärk och jobbigt sug. Det tog ca. 3 år innan mitt snussug försvann efter kaffe och måltider. Nu 8 år efter så får jag bara nikotinsug när jag ser någon röka på film.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Snusfri dag 5

Kan berätta att jag bytta endast 4st t-shirts inatt och att täcket/kudden har blivit små fuktiga men inte dyngsura.
Vaknade endast några få gånger och med detta sagt har jag sovit otroligt bra givet omständigheterna.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Har läst att beroendet är lika illa som det hos en heroinmissbrukare. Har själv aldrig använt nikotin men har en far som snusat så länge jag levt och han har både börjat och slutat fler gånger än jag kan minnas. Hoppas du lyckas bättre, tror mycket handlar om att verkligen bestämma sig för att sluta. Försök att tänka på alla fördelar!

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem

Har tidigare i mitt liv haft ett ordentligt amfetamin och alkohol missbruk.
Helt nykter nu i flera år.
Upplever att snusabstinensen är betydligt jobbigare än något annat jag har varit med om.
Kan iof bero på att jag är nu äldre och kroppen har svårare att hantera saker och ting, men så illa som nu har jag inte mått tidigare.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Jag hade inte haft något emot att börja igen, det är ju så gott! Hellre det än att småäta skit (söta saker & chips) på kvällarna osv. Samtidigt håller jag med om att det är oerhört svårt att sluta. Jag har varit snusfri i 4 år nu men kan säga att suget inte försvunnit utan bara ligger dolt i väntan på "bättre tider".

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Nikotinet går ut kroppen på ca 48 timmar, sedan har kotininet som tar ungefär en vecka. Efter detta är det enbart det psykologiska beroendet kvar, det är dock det värsta.
Hade en kollega som slutade snusa häromåret, han var precis som du beskriver ditt humör i ett par månader.

Permalänk
Hjälpsam

Allen Carr skrev en bok "The easy way", en bok främst riktad till rökning man kan appliceras på många former av beroende.

För min del, läste boken, tänkte lite, tänkte lite till några veckor. Tog två cig på raken, slängde resten av paketet och tittade aldrig tillbaks.

Boken innehåller ingen propaganda eller skräckscenarion, det är kontraproduktivt.
Vad den gör är att få dig att tänka igenom, verkligen tänka igenom VARFÖR man röker/snusar/whatever och vad det egentligen ger dig.

När man själv kommit fram till att det finns noll anledning och faktiskt inte tillför någonting så är det mentalt mycket lättare att släppa. 90% av beroendet är psykiskt, inte kemiskt. Alla diskussioner om hur svårt något är att sluta bygger upp bilden av att det är svårt att sluta, tex. varför tror du de stora tobaksbolagen sponsrar slutarökakampanjer? Det är inte av humanitära skäl i alla fall.

Rekommenderar Allen Carr - The easy way (Äntligen icke rökare på Svenska).

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Har läst att beroendet är lika illa som det hos en heroinmissbrukare. Har själv aldrig använt nikotin men har en far som snusat så länge jag levt och han har både börjat och slutat fler gånger än jag kan minnas. Hoppas du lyckas bättre, tror mycket handlar om att verkligen bestämma sig för att sluta. Försök att tänka på alla fördelar!

Det är extremt olika från människa till människa. Personligen har jag hållt upp med snuset två gånger under mitt liv. Första gången 2 år, andra gången 3. Nikotinsuget försvann efter ungefär 1-2 veckor båda gångerna, och den enda abstinenseffekten jag kände var att jag undermedvetet letade efter snusdosan efter en sipp av kaffet.

Snusare sedan ca 1993.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk

Tre snabba tips från mitt håll: Nikotinfritt snus, träning och tala om för dig själv hur mycket du hatar att vara beroende - oavsett vad detta något är.

Sen kan jag bara dela min upplevelse. Jag hade snusat i 5 år när jag blev less.

Vecka 1: Ett helvete, va som att man hade influensa och jag satt och småskratta mycket åt hur min egen kropp "vände sig emot mig". Suddig syn, ett jäkla kli i käften och löjliga tvångstankar.

Vecka 2-4: Det värsta lagt sig..men varje dag, flera gånger om dagen tänker man på att återvända. Här insåg jag verkligen varför det är så jäkla svårt att sluta för många människor. Första veckan är enkel för den i sig kan användas som ett argument mot att vara beroende. Men denna tid var hemsk rent mentalt. Håll hårt i er beslutsamhet.

Månad 2-4: Efter första månaden lugnade det ner sig ganska rejält. Men fortfarande typ 2-3 dagar i veckan kommer suget. Särskilt i situationer som är sen tidigare förknippat med snus. Typ kaffe-stunden, efter maten, på krogen..

Månad 6: Ett halvår har gott och det är först nu som jag på riktigt känner mig fri från beroendet. Kan fortfarande känna ett sug om jag aktivt tänker på det, men..inte alls på samma "kliande", "molande" sätt som tidigare. Här deklarerade jag vinst och insåg hur jäkla skönt det är att inte ha ett beroende.

Nu sitter jag här 1.5 år senare och ja, kan inte annat än att rekommendera att sluta. Lycka till!

Permalänk
Medlem

Tack för bra tips/råd.

Allen Carrs bok har jag läst när jag dumpade cigaretter för flera år sedan.
Då var jag nikotinfri i 2 år, och sedan började snusa nonstop.

Grejen är att det är ju inget fel på motivationen. Jag är super envis. Har jag sagt till mig själv att jag ska sluta med ett missbruk, så gör jag det. Inga konstigheter.
Det som däremot är konstigt är hur min kropp reagerar. Detta med konstiga temperatursvängar. Ena stunden sitter jag och fryser, och om 2 minuter är jag dyngsur av svett och är hur varm som helst. Nätterna är ganska jobbiga. Man blir liksom uppgiven när man vaknar stup i kvarten. Men det går över.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Slutade för ett par år sedan, efter 15 års snusande. Det uppmuntrande är väl att det blir lite lättare efter några veckor. Tror det hjälpte mig att typ ingen av kollegorna snusade, slapp känna lukten osv.

Tråkiga är att bara av att tex se denna tråden så blir man så jävla sugen, fortfarande.
När jag snusade upplevde jag att jag hade näst intill oändligt med tålamod, det är borta, hela tålamodet är borta.
Upplever också att en del av den grinigheten, det sura, från slutandets första vecka är kvar

Kämpa på

Permalänk

Mycket bra tråd. Många bra kommentarer...
Då suget kommer fundera på om du verkligen behöver den prillan, för och nackdelar? Finns det några alternativ, t.ex. en ostbåge?

Vi följer dig mannen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunnis:

Ja, det går över. Jag körde på nikontinfritt snus i par månader, mycket av suget sitter i att ha något under läppen.

Fast man kan aldrig sluta, bara ta uppehåll på obestämd tid. Suget försvinner aldrig helt.

Mitt sug försvann tämligen snabbt - typ ett par månader, sedan återkom det då och då. Nu, sådär en tio år sedan man snusade sist inte ett smack sugen. Fortfarande kan jag dock känna för en cigg efter en riktigt lång och god middag... Och då var det drygt tjugo år sedan jag slutade att röka....
Rackarns nmikotin.

Till TS - lycka till och se till att hålla motivationen uppe. Byt ut begäret mot något bra. Jag tok tränade kampsport och pumpade armhävningar när jag blev sugen - samt drog i mig djungelvrål som en tok och tryckte Läkerol under läppen de värsta dagarna alla desperata tilltåg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foolwolf:

Till TS - lycka till och se till att hålla motivationen uppe. Byt ut begäret mot något bra. Jag tok tränade kampsport och pumpade armhävningar när jag blev sugen - samt drog i mig djungelvrål som en tok och tryckte Läkerol under läppen de värsta dagarna alla desperata tilltåg.

Alla sätt är bra förutom de dåliga?

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Jag kunde vakna upp mitt i natten och sakna snus

Det värsta är vanan. Snus till kaffet, ölen m.m. Överkommer man den kan man sluta lätt.

I början blir man grinig och känns att man saknar något. Det går över.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Snusfri dag 6

Den absolut värsta natten var inatt.
Vaknade minst 8 gånger på 6 timmar. Grät av trötthet.
Allt slutade med att jag klädde på mig kl 4 på morgonen och la mig i soffan under en filt.
Drömde jätte konstiga drömmar. Inte mardrömmar, utan att jag var olyckligt kär och ledsen.

Konstigt nog så hade jag inte svettats alls efter att jag la mig påklädd i soffan. Jätte konstigt..
Nu är jag extremt trött och vill sova, samt så har jag ont i ryggen (soffan är för mjuk).

Jag har noll snus sug. Inget alls. Men kroppen vägrar sova ordentligt.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

Alla sätt är bra förutom de dåliga?

Exakt! Snus are baaaad

Permalänk
Inaktiv

Jag slutade snusa för evigheter sedan, började då jag var 14 år och höll på tills jag var runt 30, var ganska lätt att sluta, jag intalade mig att jag behöver inte de här för att leva, tittade på folk runt om kring som inte snusade och levde gott och med den inställningen la jag av, var extremt jobbigt första 2-3 veckorna sedan gick de över, så här 25 år senare saknar jag inte snuset, begriper inte hur folk kan slösa pengar på snus och cigaretter, helt värdelöst, man behöver inte de för att kunna leva.

Permalänk
Medlem

Var i ungefär samma sits som dig. Hade en deal med min son om att när han slutade med napp så skulle jag minsann sluta snusa. Jag körde nikotintuggummi 4mg i typ två månader. Sedan gick jag ned till 2mg tuggummin, därefter försökte jag vänja mig av med att tugga tuggummin genom att köra plåster de sista veckorna. Utöver detta bara pannben! Snusfri sedan 2,5 år. Saknar det fortfarande i stort sett någon gång dagligen.

Permalänk
Medlem

Starkt.
Jag snusar själv sen 25år tillbaka, lägger ca 2000kr/månaden på snus.
Inser ju själv vilket vansinne det är, men kan inte förmå mig sluta.
Kan inte hitta rätt motivering då jag inte lider av det, varken fysiskt eller psykiskt.
Visst, det skulle vara pengarna då, men vad ska jag då lägga dessa pengar på?
Kommer alternativet vara nyttigare/bättre?

Permalänk
Medlem

Brukat snus i 23år och den psykologiska kampen i att bryta en sådan stark vana till belöningssystemet. Är inget annat än ett gigantiskt test av ens karaktär. Hoppa till nikotinfritt är för egen del hur lätt som helst, men klarar då inte av att sluta med nikotinfritt istället.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Savage_Gray:

Keep going strong! Vi tror på dig!

Permalänk
Medlem

Svårt som fan är det att sluta. Har haft uppehåll på ca 3 år en gång. Då funkade det bra med nikotinplåster som jag tycker funkade bra, då trappar man ner i flera steg, och man blir blir mindre irriterad osv. Anledningen att jag började igen var nytt ganska stressigt jobb och då känns snuset som en bästa vän

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Prova med att stoppa något annat under läppen (tuggummi, nikotinfritt, ingefära) för att lura skallen. Pavlovs hundar, själva vanan att stoppa en snus under läppen eller vanan att tända en cigarett är stark och kan i sig ge belöning (gissar jag).

@eat: Folk lägger ju ungefär lika mycket pengar på sprit och öl vilket är ännu mer galet. Bättre att lägga pengar på snus.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte att det finns sådana begrepp som ex narkoman, ex alkoholist eller ex nikotinist.
Även om man gör ett uppehåll i flera års tid, så kan det finnas ett sug och en möjlighet till att falla tillbaka i ett missbruk.
Jag ser mig själv som en missbrukare som gör ett uppehåll. Ju längre desto bättre.

Samtidigt tror jag inte på detta med nedtrappning. Att ha nikotinplåster eller tuggummi - det blir du inte nikotinfri av. Och det är ju nikotinet som du är beroende utav. Har du bestämt dig för att sluta så sluta. Har flera vänner som går med 4 plåster, tuggar tuggummin och har flera prillor under läppen under en och samma gång. Antigen ska du vara nikotintorsk eller icke. Tror att alla nikotinhjälpmedel är en marknadsföringsgrej för att hå så många människor som helst jackade just på nikotin.

Med detta sagt, har jag idag fått veta att min arbetsgivare väljer att avsluta min anställning efter 7 års arbete pga bristande lojalitet, avvikande värdegrund mm. Jätte roligt. Men jag kommer inte börja snusa pga detta, det lovar jag.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av eat:

Starkt.
Jag snusar själv sen 25år tillbaka, lägger ca 2000kr/månaden på snus.
Inser ju själv vilket vansinne det är, men kan inte förmå mig sluta.
Kan inte hitta rätt motivering då jag inte lider av det, varken fysiskt eller psykiskt.
Visst, det skulle vara pengarna då, men vad ska jag då lägga dessa pengar på?
Kommer alternativet vara nyttigare/bättre?

Juste. Det är motiveringen som är svårast att finna.
En dosa - kostar ju inga pengar typ. Du har en snus i munnen, du torkar rumpan med pappret. Det är bara så. En vana. Varför ska du ändra vanan?
Det var ungefär så för mig. Man lever i sin rytm. Men sen så ser du att tänderna är äckligt bruna, frugan klagar på din dåliga andedräkt, och magen börjar göra ont.. brinnande känsla och sura uppstötningar. Kanske pga snussaft, kanske på grund av nåt annat. Vem vet.

Och sen - Vaddå? Jag har ingen dosa med mig? Snuset är slut? Måste köpa nu! Panik! Kan inte klarar en dag om jag inte har en rund puck i fickan. Vem styr över mitt liv? Jag eller Swedish Match? Kan jag ha en bra dag utan snus? Ja, uppenbarligen inte.
Detta fick mig att bestämma, att nu är det nog.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

Jag är inne på dag 2, inte så farligt ännu.
Men kanske blir jobbigare snart?

Räknade ut att jag lägger runt 5000 kr om året på snus, vilket jag nu känner är helt orimligt! Ska istället lägga in ca 400kr extra i månaden på mitt fondkonto.

Men givetvis, inte så inbiten snusare, bara gjort det i tre år.

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem

@Alexander7938:
Välkommen! Dela gärna av dina känslor och hur du upplever att ditt liv förändras.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB