Permalänk

Variabeln %username%

Hej.
Någon som vet ifall denna variabeln nyligen förändrats i Windows 10?

Jag vill alltså göra en backup till en USB-hårddisk (E:) i ett script med denna rad:
Robocopy C:\Users\%username% E:\Users\%username%
Vilket har fungerat i Windows under många år för oss båda.
%username% har i mitt fall varit larsg och i frugans fall loulo.

För mig fungerar det fortfarande, men på frugans nya PC blir %username% hennes förnamn, och inte loulo.

Det finns andra variabler, som %userprofile%. Den ger C:\Users\loulo
Men fungerar inte som mål på E:
------------------
Nä, det är nog kört. Var o en behöver ett personligt script.
Eller?

Permalänk
Medlem

Öppna kommandoprompten och skriv SET så ser du miljövariablerna för batchscript.

Edit:
Du skulle kunna köra source %userprofile% till dest E%userprofile:~1%
:~1 på variabeln kommer ta bort första tecknet (dvs enheten)

eller

E:%HOMEPATH% för dest

Visa signatur

There are 10 types of people in the world: Those who understand binary, and those who don't...

Asus Maximus VIII Hero | i7-6700K | ASUS GeForce GTX1070 Strix 8GB | G.Skill F4-2133C15Q-32GRK |

Permalänk
Medlem

Då övriga användarmappar (default, administrator) etc inte tar plats - ta rubbet under users?

Nu för tiden det inbyggda backupverktyget tillräckligt bra för schemalagda backuper som behåller behörigheter och liknande i register etc på ett bra sätt.
https://www.ubackup.com/windows-10/backup-user-profile-window...

Visa signatur

CPU: I7 4770K Grafik: Poseidon Platinum GeForce GTX 980Ti Moderkort: Asus Maximus VI Hero Z87 RAM: 16Gb Corsair Dominator Platinum CL9 Nätagg: Corsair HX1050 Gold SSD: Corsair Force GT 240Gb SSHD: Seagate Desktop 4TB Låda: Corsair Graphite 600T

Permalänk
Skrivet av WarWolf.667:

Öppna kommandoprompten och skriv SET så ser du miljövariablerna för batchscript.

Edit:
Du skulle kunna köra source %userprofile% till dest E%userprofile:~1%
:~1 på variabeln kommer ta bort första tecknet (dvs enheten)

eller

E:%HOMEPATH% för dest

Skrivet av Gurk:

Då övriga användarmappar (default, administrator) etc inte tar plats - ta rubbet under users?

Nu för tiden det inbyggda backupverktyget tillräckligt bra för schemalagda backuper som behåller behörigheter och liknande i register etc på ett bra sätt.
https://www.ubackup.com/windows-10/backup-user-profile-window...

Att köra source %userprofile% och dest E:%HOMEPATH% funkar perfekt. Tack.
Ska kolla på det inbyggda backupverktyget. Men med scriptet på USB-disken behöver jag egentligen inte det.

Permalänk
Skrivet av Gurk:

Nu för tiden det inbyggda backupverktyget tillräckligt bra för schemalagda backuper som behåller behörigheter och liknande i register etc på ett bra sätt.
https://www.ubackup.com/windows-10/backup-user-profile-window...

Nu har jag testat Windows 10 inbyggda backupverktyg. Det som i kontrollpanelen kallas Säkerhetskopiera (Windows 7).
Men det är inget jag skulle rekommendera.

För jämförelsens skull avmarkerar jag "ta med systemavbildning" och "ytterligare platser".
Första fulla backup tog 2 Tim 30 Min, mot 1 Tim 40 Min med scriptet jag nämnde. Det är ju inte hela världen, men värre är att nästa backup inte blir inkrementell, alltså bara på sådant som ändrats. Nej, det blir en ny full backup.
Så även om man har en 1 TB USB-disk för backup blir denna full ganska snart.
Med Robocopy scriptet blir den aldrig full.