EU-förslag ska göra byte av telefonbatterier enklare

Permalänk
Melding Plague

EU-förslag ska göra byte av telefonbatterier enklare

Förslaget som förbereds i EU ska göra telefonbatterier lättare att byta, med målsättningen att minska elektroniskt avfall.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Äntligen!

Visa signatur

13900K - NH D15 - Maximus Z790 Hero - 32gb G-Skill 7200Mhz - Intel 900P 480Gb -Kingston Renegade 2Tb -Samsung 980 PRO 2TB - Samsung 980 PRO 1TB - Gigabyte RTX 4090 GAMING OC - AX 1600i - Phanteks P600s -Alienware AW3423DW - Beyerdynamic T5 MK III - Creative Sound Blaster GC7 - ROG Strix SCAR 16 (2023) - G634JZ-NM015W.

Permalänk
Medlem

På tiden att detta gör comback! Batteriet är absolut en av de svagaste länkarna i portabel elektronik idag! Livslängden har ju blivit ett större problem nu iom att rent prestandamässigt så duger rätt gamla telefoner och laptops alldeles utmärkt, dom flesta i min närhet byter telefon eller laptops just pga att battertiden börjar bli för dålig eller att batteriet dör.

Permalänk
Avstängd

Telefoner har man alltid kunnat byta batterier på fram till de senaste 5-10 åren tillverkarna gjort det omöjligt.

Jag är väldigt tveksam till att EU faktiskt skulle kunna göra något rätt men man kan alltid hoppas.

EDIT: det känns lite som tillverkarna medvetet gör batteritiden ganska låg och när batteriet sedan blir sämre blir tiden istället så pass dålig agg man måste köpa ny telefon. Detta är just vad som händer mig med en snart 2 år gammal telefon jag är tvungen att uppgradera när abonnemanget gått ut...

Permalänk
Medlem

Var faktiskt först i år som jag köpte en telefon med ett ej utbytbart batteri. Min Moto G5 från 2017 hade fortfarande ett batteri som gick att byta ut, och jag hade inte riktigt insett hur vanligt det hade blivit med telefoner där man inte kan byta batteri. Har aldrig haft flaggskeppstelefon.

Bra detta, hoppas att det leder till kloka lösningar i verkligheten också.

Permalänk
Medlem

Största problemet blir väl att vattenresistensen försämras om det ska gå att skruva upp bakstycken eller bara kunna "slidea" av det. Personligen har jag aldrig haft en telefon så länge att batteriet blivit ett problem men jag vet ju såklart att detta är ett bekymmer för många.

Men i slutändan är jag för minskningen av skräp och skrot så hejar väl på detta

Permalänk
Medlem

Beror ju lite på vad kraven är men många ggr vore det inte jätte svårt att göra det lättare, men kommer ju iaf krävas mer än bara öppna en lucka och byta.
Men hoppas de pushar tillbaka på att saker byggs så de är nästan lika dyra att laga som att köpa nya.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

@Trebsor: Fast samtidigt så finns det ju klockor som är vattentäta och kan byta batteri.
Nåt snille kan säkert få till en bra lösning

Visa signatur

Skärm Samsung 32" C32JG50 144Hz | CPU Ryzen 5 2600X | GPU AMD Vega 64 vattenkyld | Moderkort Asus Rog Strix B350-F Gaming | Minne 16 GB Corsair CL15 Vengeance | HDD 1 TB NVMe Samsung 970 Evo | Chassi Lian Li O11 Dynamic Svart

Permalänk
Medlem

Verkar vara väldigt oklart hur detta ska implementeras. Hoppas dock på att de inte ska satsa på en standardutformning på batterierna.
Det skulle vara väldigt smidigt, men antagligen skulle detta leda till kortare batteritid, för att ge de tillverkare som inte bara vräker på med så mycket mAh som möjligt större chans att konkurrera. Detta skulle då ha en negativ påföljd för slutkund.
OBS: detta är min tankegång, och därmed inte förankrat i diverse källor och dylikt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Trebsor:

Största problemet blir väl att vattenresistensen försämras om det ska gå att skruva upp bakstycken eller bara kunna "slidea" av det. Personligen har jag aldrig haft en telefon så länge att batteriet blivit ett problem men jag vet ju såklart att detta är ett bekymmer för många.

Men i slutändan är jag för minskningen av skräp och skrot så hejar väl på detta

Som artikeln skriver så går inte förslaget in på detaljer på "hur" det ska bli enklare att byta ut batterier.

Ett sätt som inte skulle kräva någon designförändring alls, vore att lagstifta om att oberoende serviceverkstäder ska få utföra batteribyten utan att det påverkar garanti, samt tillhandahålla nödvändig dokumentation och material för att göra detta. Byta batteri klarar ändå valfri lirare som är lite händig av att göra själv med rätt verktyg och kunskap. Det som sätter stopp är att det krävs speciella verktyg, speciell kunskap och att det sabbar garantin, inte att det är särskilt svårt att byta batterierna i praktiken. Det plus att folk inte orkar skicka in telefonerna till en märkesverkstad och vänta ett par veckor på att få tillbaks telefonen för att byta batteri.

Jag minns mobiltelefoner på 90- och 00-talet med glappande batterier och batteriluckor som flyger av. Det var inte bättre förr.

Permalänk

Problemet är som sagt att göra en ultratunn, lätt, stryktålig mobil som tål vatten så man kan bara med den. Och samtidigt göra så att det är enkelt att byta batteri på mobiltelefonen.
Vill man då enkelt kunna byta batteri så får man offra något annat.

Detta med att offra annat för att enkelt kunna byta batteri kanske konsumenterna anser är bra.

Det jag förespråkar är att batteri byte bör inte vara alltför svårt, det finns dock inget behov att det är så himla enkelt så alla kan utföra det. Det räcker att det är enkelt för mobilreperatörfirmor utan någon större ansträning och de riskerar i att förstöra telefonen.
Sedan borde batterier mer stanardiseras upp hur det nu ska göra. För många tillverkare handlar det om att maximera batteristorleken och beroende på vilken mobil det är så kan batteriet vara längre, bredare eller tjockare.

*edit*
Vanliga telefoner var såna förr i tiden att folk oftast lämnade in dem för batteribyte, där det kunde vara lite besvärligt även för en urmakare. -Den där o-ringen gick sönder ibland. Men något liknande för smartphones blir bra, vilket redan finns. Men det kan styras och tvinga tillverkare att inte göra det för omständigt.

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Det här är ju klockrent. Just för frågan om resursslöseri är det här nog viktigare än gemensam laddstandard. Min Samsung S8 jag har nu är egentligen mer än duglig för mina behov. Det är bara batteriet som börjat blivit rejält trött. Hade man enkelt kunnat få batteriet utbytt utan att vara utan telefon ett par dagar hade det varit guld värt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

... Batteriet är absolut en av de svagaste länkarna i portabel elektronik idag! Livslängden har ju blivit ett större problem nu iom att rent prestandamässigt så duger rätt gamla telefoner...

För min del tycker jag att tillverkarnas bristande support är ett större åldersproblem än åldrande batteri.
Min Samsung A3(2016) fick sin senaste säkerhetspatch sommaren 2018. Har det verkligen inte hittats några nya sårbarheter efter det?
Batteriet är helt okej...

Skrivet av Trebsor:

Största problemet blir väl att vattenresistensen försämras om det ska gå att skruva upp bakstycken eller bara kunna "slidea" av det.

Tätning är ett (formellt) problem oavsett teknisk lösning. Jag har redan upplevt det vid batteribyte i min armbandsklocka: En klockfirma jag gick till vägrade byta för att de inte kunde garantera att det blev tätt. Urmakaren jag köpt klockan av gick med på byte, men med brasklappen att de inte garanterade tätheten.

Räkna med att IP-klassningar bara gäller så länge man inte öppnat telefonen.

Permalänk

Ett problem med att byta batterier för gamla mobiler är att de batterierna har stått på hyllan länge och därmed förlorat en hel del kapacitet. Jag upplevde detta i första hand med min LG G4, byte av batteri gjorde inte någon skillnad. För den som undrar så fabriksåterställde jag mobilen i samband med byte.

Permalänk
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Problemet är som sagt att göra en ultratunn, lätt, stryktålig mobil som tål vatten så man kan bara med den. Och samtidigt göra så att det är enkelt att byta batteri på mobiltelefonen.
Vill man då enkelt kunna byta batteri så får man offra något annat.

Detta med att offra annat för att enkelt kunna byta batteri kanske konsumenterna anser är bra.

Det jag förespråkar är att batteri byte bör inte vara alltför svårt, det finns dock inget behov att det är så himla enkelt så alla kan utföra det. Det räcker att det är enkelt för mobilreperatörfirmor utan någon större ansträning och de riskerar i att förstöra telefonen.
Sedan borde batterier mer stanardiseras upp hur det nu ska göra. För många tillverkare handlar det om att maximera batteristorleken och beroende på vilken mobil det är så kan batteriet vara längre, bredare eller tjockare.

*edit*
Vanliga telefoner var såna förr i tiden att folk oftast lämnade in dem för batteribyte, där det kunde vara lite besvärligt även för en urmakare. -Den där o-ringen gick sönder ibland. Men något liknande för smartphones blir bra, vilket redan finns. Men det kan styras och tvinga tillverkare att inte göra det för omständigt.

Jag har en Galaxy S5 Neo och har inte uppgraderat telefon just pga. att det inte gått att byta batteri själv på någon av dom nyare varianterna. Upplever inte att min telefon är tjockare än någon av dom nyare modellerna, och den är deffenitivt mer stryktålig än nyare modeller som har glas även på baksidan. Den är också vattentät. Så tycker inte alls att jag har fått offra eller avstå från något för att kunna byta batteri själv. Tycker heller inte det är någon bra ide att man ska behöva lämna in telefonen för batteribyte, varken Macforum eller Samsung Service i Göteborg lagar telefoner medan man väntar, utan dom måste lämnas in och fås tillbaka tidigast dagen efter, mycket mer omständigt än att kunna byta själv.

Permalänk
Medlem

Uppgraderade nyligen från en oneplus 3T till en 5T och samma vända passade på att byta batteriet på 5T samt installera senaste lineage OS.
Det var inte speciellt svårt men krävs en del tålamod, inget som average Joe vill försöka sig på.

Förstår inte hur det finns sådant stort behov av att lägga ner flera tusen om året på nya mobiler 🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pv2b:

Som artikeln skriver så går inte förslaget in på detaljer på "hur" det ska bli enklare att byta ut batterier.

Ett sätt som inte skulle kräva någon designförändring alls, vore att lagstifta om att oberoende serviceverkstäder ska få utföra batteribyten utan att det påverkar garanti, samt tillhandahålla nödvändig dokumentation och material för att göra detta. Byta batteri klarar ändå valfri lirare som är lite händig av att göra själv med rätt verktyg och kunskap. Det som sätter stopp är att det krävs speciella verktyg, speciell kunskap och att det sabbar garantin, inte att det är särskilt svårt att byta batterierna i praktiken. Det plus att folk inte orkar skicka in telefonerna till en märkesverkstad och vänta ett par veckor på att få tillbaks telefonen för att byta batteri.

Rimligt alternativ helt klart. Ett sådant upplägg skulle kanke även kunna leda till att det också skulle kunna bli enklare att byta batterierna. Och i den bästa av världar - att några mobiler började få lättbytta batterier för hemanvändaren igen.

Skrivet av pv2b:

Jag minns mobiltelefoner på 90- och 00-talet med glappande batterier och batteriluckor som flyger av. Det var inte bättre förr.

Fast... det finns nog fler än två lägen här. Helt svartivtt är det inte riktigt. Flera av mina smartphones sedan 2009 har man kunnat byta batterierna på själv utan att skruva i enheten.
Det var så nära inpå att min förra lur - LG G4 erbjöd möjlighet till batteribyte utan verktyg.

Och batteriluckorna på dessa har inte alls varit som på 90talets telefoner utan helt felfria ;).

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

Inte en dag för tidigt. efter 1 år har min kapacitet sjunkit till 86% på min XS.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk

Om jag tolkar ingressen så vill EU att man enklare ska ha möjlighet att byta batterier så det leder till minskat elektroniskt avfall. Men blir det inte mer elektroniskt avfall om man enklare tillåts byta batterier?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kinkyboo:

Uppgraderade nyligen från en oneplus 3T till en 5T och samma vända passade på att byta batteriet på 5T samt installera senaste lineage OS.
Det var inte speciellt svårt men krävs en del tålamod, inget som average Joe vill försöka sig på.

Förstår inte hur det finns sådant stort behov av att lägga ner flera tusen om året på nya mobiler 🤔

Skickades från m.sweclockers.com

Ja precis så. Det går, men det är en varierande grad av pillighet och tålamod som krävs beroende på modell. Oavsett vilket numera, så är det på tok för svårt för att en vanlig dödlig ens skulle överväga det.

Hoppas detta leder till förändring!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av jacksonpark:

Ett problem med att byta batterier för gamla mobiler är att de batterierna har stått på hyllan länge och därmed förlorat en hel del kapacitet. Jag upplevde detta i första hand med min LG G4, byte av batteri gjorde inte någon skillnad. För den som undrar så fabriksåterställde jag mobilen i samband med byte.

Jag har bytt batteri på mina telefoner fram till i år, och det har hjälpt. Bytte batteri på min Moto G5 från 2017 förra året och fick ca 50 % längre batteritid.

Skrivet av kinkyboo:

Förstår inte hur det finns sådant stort behov av att lägga ner flera tusen om året på nya mobiler 🤔

Ofta handlar det väl om att telefonen följer med abonnemanget med typ 12 månaders bindningstid, och när den har gått ut tar man en ny telefon/nytt abonnemang med återigen 12 månaders bindningstid. Plus att det blivit en statuspryl för många.

Permalänk
Medlem

@Dinkefing: Hur tänkte du här?
Byta ett batteri eller byta en hel telefon, var är det mest avfall?

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Dinkefing:

Om jag tolkar ingressen så vill EU att man enklare ska ha möjlighet att byta batterier så det leder till minskat elektroniskt avfall. Men blir det inte mer elektroniskt avfall om man enklare tillåts byta batterier?

Nej, eftersom idag så byter folk ut hela telefonen, även fast det bara är batteriet det är fel på. Med enklare batteribyten så hade folk endast bytt batteriet och behållt sin gamla telefon i större utsträckning än vad dem gör idag.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Som artikeln skriver så går inte förslaget in på detaljer på "hur" det ska bli enklare att byta ut batterier.

Ett sätt som inte skulle kräva någon designförändring alls, vore att lagstifta om att oberoende serviceverkstäder ska få utföra batteribyten utan att det påverkar garanti,

Problemet här är att nästintill alla små oauktoriserade verkstader använder lim för att sätta ihop telefonerna igen.
Hade de inte limmat ihop dem och använt original tejper t.ex så hade(med stor sannolikhet) inte en auktoriserad verkstad märkt något.

+ att dem oftast inte går ut med att du som kund förlorar garanti på produkten.
Så om kunden får något annat fel på den och väljer en auktoriserad verkstad så blir dem förbannade för att dem inte har någon garanti kvar.

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Om jag tolkar ingressen så vill EU att man enklare ska ha möjlighet att byta batterier så det leder till minskat elektroniskt avfall. Men blir det inte mer elektroniskt avfall om man enklare tillåts byta batterier?

Fall ett, du kan inte byta batteri, slänger och återanvänder hela telefonen och köper ny telefon
Fall två, du kan byta batteriet, slänger och återvänder enbart batteriet, behåller telefonen.

Ergo, bara batteriet är min avfall än batteriet plus telefonen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

Största problemet blir väl att vattenresistensen försämras om det ska gå att skruva upp bakstycken eller bara kunna "slidea" av det. Personligen har jag aldrig haft en telefon så länge att batteriet blivit ett problem men jag vet ju såklart att detta är ett bekymmer för många.

Men i slutändan är jag för minskningen av skräp och skrot så hejar väl på detta

Ny jobbtelefon förra veckan. IP68 certifierad och jag kan byta batteri på under 30 sekunder i den. Den har även hörlursuttag så att jag kan använda valfria hörlurar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

Största problemet blir väl att vattenresistensen försämras om det ska gå att skruva upp bakstycken eller bara kunna "slidea" av det. Personligen har jag aldrig haft en telefon så länge att batteriet blivit ett problem men jag vet ju såklart att detta är ett bekymmer för många.

Men i slutändan är jag för minskningen av skräp och skrot så hejar väl på detta

Galaxy S5 och Galaxy Xcover 4s hade utbytbara batterier och var vattentäta. Det där är bara svepskäl från tillverkarna för att kunna sälja fler mobiler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Galaxy S5 och Galaxy Xcover 4s hade utbytbara batterier och var vattentäta. Det där är bara svepskäl från tillverkarna för att kunna sälja fler mobiler.

Fast den är inte så vattenTÅLIG efter någon månad längre när den blivit skitig och packningar börjar ta stryk

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

Det är ju skälet till att det finns lika många serviceställen för mobiler som Pressbyrån har kiosker.

Eller det och att skärmarna består av världens ömtåligaste glas, varit nedförsbacke efter Gorilla Glass II.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Galaxy S5 och Galaxy Xcover 4s hade utbytbara batterier och var vattentäta. Det där är bara svepskäl från tillverkarna för att kunna sälja fler mobiler.

Fast vad hände när gummilisten runtom skalet på S5 torkade till lite och det oundvikligt fastnade småskit och dylikt i det?

Kollade upp Xcover 4s och i första resultatet jag kollade från Notebookcheck så nämndes "Keep in mind though that when testing the Xcover 4 we discovered drops of water behind the rear cover."

Jag jobbade tidigare som auktoriserad servicetekniker för bla Samsung så har sett en hel del hur det här går till.
Med det sagt så kan det ju finnas eller uppfinnas nya smartare varianter på detta.
Jag är som sagt positivt inställd