[Prioritering-TV] Storlek, funktion, pris? Vad tycker ni

Permalänk
Medlem

[Prioritering-TV] Storlek, funktion, pris? Vad tycker ni

Först å främst så önskar jag alla ett gott nytt år. Hoppas ni får ett bra 2020

Jag sitter och fundera på vilken TV man borde införskaffa, helst en maxbudget på 10 men är flexibel.

Vad tycker ni är viktigast att prioritera när det gäller att bli nöjd med ett köp.
Det finns exempelvis 70" TV för runt 10K som ju definitivt hade höjt tittarupplevelsen från en 55".
Sedan vill man ju också ha en bra bild, annars känns det bortkastat.
Ska man då hellre satsa på en 55" QLED för samma pris?

Hur skulle ni prioritera, och har ni själva köpt något som ni blev besvikna över? Dela gärna era tankar

Permalänk
Relik 📜

Jag skulle vikta storlek ganska högt. Bra bild i all ära, men upplever du TV:n för liten kommer du ha svårt att njuta av övriga saker. Med det sagt, att lägga allt krut på bara antal tum och skita i resten är inte heller bra. Jag tycker absolut det finns ett "lagom" där storleken är tillräcklig. Hur långt har du från soffa till vägg?

Oavsett vad, runt 10 000 kronor är inte jättemycket för en TV när du börjar gå upp i storlek. Runt 55 tum kan du få riktigt bra modeller nu under reorna, men 65 tum eller större så börjar kompromisserna bli mer kännbara.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Kör på 70"

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag skulle prioritera storlek om du inte sitter väldigt nära. Med det sagt kanske man inte behöver ta den absolut största tv i prisklassen utan kompromissa med någon som är stor nog och har bra bild.

Denna kanske kan vara ett alternativ. Jag är ingen expert på tv-apparater, men tycker att den verkar vettig för sitt pris.
https://www.netonnet.se/art/ljud-bild/tv/63-69tum/lg-65sm8500...

Permalänk
Medlem

Tack för svar!
Utifrån de etablerade fabrikörerna, LG/Philips/Samsung osv.
Finns det något märke som är ett no-no?

Permalänk
Medlem

Har kollat en massa på tv-apparater senaste månaden. Samsung q70 65" känns som den bästa 65" för 13k. Köper du 55" är det LG b9 som gäller för runt 10k. Köpte själv en 55" q70 på black friday när 65" kostade 15.000kr, har beställt en 65" nu istället.

Synd att 65" oled kostar så mycket mer än 55" oled. I slutändan känner jag att det är ändå viktigt med en stor bild.

Hur som helst är jag iaf nöjd med q70 bilden.

Permalänk
Medlem

Jag var inne på att köpa en större billig tv tills jag insåg att de är för ljussvaga för HDR även om det står att de har funktionen.
4K i all ära men det är imho HDR som verkligen gör skillnad mot äldre tv.

Skulle nog offra det om alternativet är att gå ner till 55” dock om du inte sitter väldigt nära.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av niteowl:

Utifrån de etablerade fabrikörerna, LG/Philips/Samsung osv.
Finns det något märke som är ett no-no?

Fördelen med att gå på de etablerade namnen som Sony, Samsung, Panasonic, Philiips och LG – samt TCL är att du i väldigt hög grad vet vad du får, du kan läsa på om modellerna och det finns mer information på nätet om hur de fungerar runt menyer och liknande. Samt du tillgång till en mer komplett support.

Permalänk
Medlem

Nu blir det åka av. Elgiganten pressar priser på Samsung. Så jäkla king. QLED here I come
https://www.elgiganten.se/cms/samsung-tv/samsung-tv-dagar/

Permalänk
Medlem

Samma priser som mellandagsrean?

Permalänk
Medlem
Skrivet av niteowl:

Nu blir det åka av. Elgiganten pressar priser på Samsung. Så jäkla king. QLED here I come
https://www.elgiganten.se/cms/samsung-tv/samsung-tv-dagar/

QLED är bara LCD inget att hypas över. Det är bara Samsungs försök att finta kunder att de har något liknande OLED.
OLED däremot är något att vara mer begeistrad över. Inte för att LCD behöver va illa för priset.

Skulle säga det är väldigt svårt att ha en för stor tv. 70" 4K kanske du kan börja skönja gapet mellan pixlarna på en meters håll beroende på paneltyp? Kolla i affärer hur nära du kan sitta.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

QLED är bara LCD inget att hypas över. Det är bara Samsungs försök att finta kunder att de har något liknande OLED.
OLED däremot är något att vara mer begeistrad över. Inte för att LCD behöver va illa för priset.

Skulle säga det är väldigt svårt att ha en för stor tv. 70" 4K kanske du kan börja skönja gapet mellan pixlarna på en meters håll beroende på paneltyp? Kolla i affärer hur nära du kan sitta.

Okej. Om det inte är något speciellt, kan du länka en tv du hade köpt för samma pris (10 000). Jag bryr mig bara om 3 saker. Freesync, bra svärta och inget judder/dålig motion

Permalänk
Medlem
Skrivet av niteowl:

Okej. Om det inte är något speciellt, kan du länka en tv du hade köpt för samma pris (10 000). Jag bryr mig bara om 3 saker. Freesync, bra svärta och inget judder/dålig motion

Har inga tv inköp planerade så har ingen specifik att rekommendera.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Storlek går först, men samtidigt ingen modell sämre än Q7R eller XG9505.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Har inga tv inköp planerade så har ingen specifik att rekommendera.

Okej, verkade som du visste eftersom du kände till att qled var skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av niteowl:

Okej, verkade som du visste eftersom du kände till att qled var skit.

Skit är det inte men det är ju bara ett annat ord för lcd

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

QLED är bara LCD inget att hypas över. Det är bara Samsungs försök att finta kunder att de har något liknande OLED.
OLED däremot är något att vara mer begeistrad över. Inte för att LCD behöver va illa för priset.

Skulle säga det är väldigt svårt att ha en för stor tv. 70" 4K kanske du kan börja skönja gapet mellan pixlarna på en meters håll beroende på paneltyp? Kolla i affärer hur nära du kan sitta.

Rtings håller inte med dig. Många qleds får höga poäng. Väldigt nära oled tvs.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

Rtings håller inte med dig. Många qleds får höga poäng. Väldigt nära oled tvs.

Skickades från m.sweclockers.com

De håller inte med om att QLED är LCD?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x