Permalänk
Medlem

Nostalgasm - Väggmonterad arkadmaskin

Hej!

Jag tänkte ta tummen ur och dela med mig av mitt bygge som nu varit färdigt i över ett år.
Har länge velat ha en 2-spelar arkadmaskin men aldrig riktigt känt att någon på marknaden var värd att lägga så mycket pengar på (eller så har jag bara prioriterat annat...). Jag bestämde mig, efter jag blivit inspirerad av Origin X av Love Hultén, att bygga en egen liknande maskin då jag gillade den designen.
Så mitt bygge hämtar inspiration av Origin X som i sin tur hämtar inspiration från det första pong kabinettet.

Stora delar av projektet var improviserad problemlösning då jag aldrig byggt något i närheten av så avancerat förrut ovh vela hellre sätta igång än att planera minsta detalj innan start. Med tanke på att mycket av det jag gör här är första gången så jag är väldigt nöjd med resultatet.

Observera att invändigt är det 100% funktion före allt annat. Många lösningar är inte alls snygga men när den sitter på väggen är den fin och fungerar felfritt, som jag vela ha det. Har också lämnat ute en del av stegen för att galleriet skulle bli mindre och mer intressant så man kanske inte bara scrollar förbi allt

Hårdvaran är en Raspberry Pi 3 Model B+ som kör operativsytetmet Retropie.

Hoppas ni gillar den och att fler inspiraras att skapa något!

PS. Om du skulle kunna tänka dig att köpa en liknande skapelse så hör av dig! (Mycket jobb och noggrannhet så kanske inte är helt billigt direkt)

Mvh Tobbe

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

Riktigt imponerande bygge! Gillar färgvalet och finishen du fått till, akryl-skylten va verkligen pricken över i

Permalänk
Medlem

Låter som att Staffan är en bättre kollega än Martin.

Snyggt bygge!

Permalänk
Medlem
Skrivet av WorriedElk:

Riktigt imponerande bygge! Gillar färgvalet och finishen du fått till, akryl-skylten va verkligen pricken över i

Tack så mycket!

Skrivet av tBiorrith:

Låter som att Staffan är en bättre kollega än Martin.

Snyggt bygge!

Haha, det har du fan rätt i!
Tackar

Permalänk

Riktig snyggt!
Fan också, nu blev jag sugen på att göra något liknande
Har verkligen inte tid med detta

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Hedersmedlem

Kul bygge och snyggt genomfört!

Är lite för dålig entusiast för gamla arkad-spel för att motivera ett sånt bygge här, men nog sjutton skulle det passa fint i nån framtida nördcave

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Förbannat snyggt!

Visa signatur

Sugen på att spela lite äldre spel? Glid in på www.braindrainlan.nu och kolla när vi skall ha nästa LAN eller gå med vår Discord för att spela online https://www.braindrainlan.com/

Permalänk
Medlem

Oj, jäklar vad snyggt.
Smådetaljer som den "böjda" skärmen för att efterlikna CRT är bara underbart att se.

Permalänk
Medlem

Satan va snyggt! Grymt jobbat

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Coolt! Såg ditt galleri dyka upp i SweClockers nyhetsmail som jag fick alldeles nyss och tänkte direkt "det där är ju brorsans bygge!" 😂 Grymt snyggt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk
Medlem

Tack för era fina kommentarer, kul att höra!

Skrivet av DeeJay1:

Coolt! Såg ditt galleri dyka upp i SweClockers nyhetsmail som jag fick alldeles nyss och tänkte direkt "det där är ju brorsans bygge!" 😂 Grymt snyggt!

Skickades från m.sweclockers.com

Haha, men sedär, tack du brorsan!
Får ta och spela lite nästa gång ni har vägarna förbi lilla Orsa.
Hälsa familjen!! ❤

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Kul! Jag blev klar med min vägghängda konsol samtidigt som du... Kul att se att fler vill jobba på fina projekt... 👍

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jättefint. Jag blir lite nyfiken på vad du jobbar med? Du verkar ha en riktigt cool arbetsmiljö

Permalänk
Medlem

Kan inte bli annat än full pott! Urläckert!

Permalänk

så sjukt coolt bygge önskar att man hade kunskapen för ett sånt mästerverk

Permalänk
Medlem

Fantastiskt fint! Om jag någonsin gör klart ett projekt ska jag fasen ha en aluminiumskylt.

Permalänk

Sjukt imponerande bygge! Är själv alldeles för lat för att orka själv. Kanoncoolt!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator | Skärm

Permalänk
Expertgissare

Full pott, mycket läckert bygge

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Supersnyggt! Och verkligt snygg design!
Det blir ju "enklare" när man har tillgång till CNC-fräs och laserskärare dock! Det är ju där ens egen kompetens haltar, på hantverkssidan.
Har själv egen 3D-skrivare och vinylskärare och med det kommer man långt, har bl.a. en handhållen retropie/mediaspelare med audiofilljud på G (dock vilande projekt f.n.) Men CNC-fräs står på önske- och att-göra-listan för att fixa till det där som blir krångligt och för stort för 3D-print annars, typ snickarjobb...

Stort grattis till ett extremt väl genomfört projekt, jag är definitivt avis.

Permalänk
Medlem

Imponerande när någon tillverkar något från scratch man inte hade kunnat göra själv.

Var kommer kretskorten till kontrollerna från?

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem

Tusen tack för era kommentarer, kul med all feedback! (:

Skrivet av mkl:

Jättefint. Jag blir lite nyfiken på vad du jobbar med? Du verkar ha en riktigt cool arbetsmiljö

Arbetade här med skyltar/emblem/storformatsprint, många roliga maskiner!

Skrivet av Elektroman:

Imponerande när någon tillverkar något från scratch man inte hade kunnat göra själv.

Var kommer kretskorten till kontrollerna från?

Beställde dem på eBay om jag inte minns fel.

Permalänk
Inaktiv

Väldigt vacker maskin! Hade tänkt att bygga ett liknande arkad. Blir det inte kallt med metallplattan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon246659:

Väldigt vacker maskin! Hade tänkt att bygga ett liknande arkad. Blir det inte kallt med metallplattan?

Tackar! Inte riktigt reflekterat över det men det är ju trots allt aluminium så den värms ju upp snabbt. Majoriteten av kontakt sker med den gulmålade ytan på kanten och den kontakt man har med aluminiumplattan känns bara kyligt en liten stund innan plattan värmts upp av din hud

Permalänk
Medlem

Fantastiskt fint!

Blir extra avundsjuk på din tillgång till alla fantastiska maskiner!

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Supersnyggt! Och verkligt snygg design!
Det blir ju "enklare" när man har tillgång till CNC-fräs och laserskärare dock! Det är ju där ens egen kompetens haltar, på hantverkssidan.
Har själv egen 3D-skrivare och vinylskärare och med det kommer man långt, har bl.a. en handhållen retropie/mediaspelare med audiofilljud på G (dock vilande projekt f.n.) Men CNC-fräs står på önske- och att-göra-listan för att fixa till det där som blir krångligt och för stort för 3D-print annars, typ snickarjobb...

Stort grattis till ett extremt väl genomfört projekt, jag är definitivt avis.

Tack så mycket! Helt klart underlättar maskinerna och jag har helt klart mer kunskap med dem och att skapa filer osv, än vad jag har i hantverkandet. Kommer nog bli mer för hand med flipperspelet dock.

Låter spännande! Vad ger audiofil-stämpeln om jag får fråga? DAC?

Permalänk
Medlem

@Hakuchi: Det är en "riktig" hörlursförstärkare med högkvalitativ OP-förstärkare och strömmatning från batteri med uppskalning av spänningen via lownoise komponenter till hyffsat hög spänning totalt. Riktigt audiofilt lär det inte bli, men väl hi-fi i vart fall.
Högtalarförstärkardesignen är byggd av en tysk, hade tänkt göra den själv, men den här var klar och färdig så jag körde på den. Strömmatningen är dock av egen design och med hemgjorda kretskort och ytmonterad elektronik av den mindre graden. Riktigt on the bleeding edge vad man fixar själv där! Som sagt dock, inte klart. Än. DAC:en är av en enklare sort, kommer ev titta på att byta ut alternativt designa nåt eget där. Var lite på G där, men sen tog tiden/orken slut.

Permalänk
Medlem

@Barsk66: Låter riktigt intressant du! Hoppas du hittar tid och ork och att allt går finfint för dig så ser jag fram emot att se lite av bygget i framtiden om du delar med dig av det ✌

Permalänk
Medlem

Ett riktigt häftigt bygge, tummen upp!!

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av brackemannen:

Ett riktigt häftigt bygge, tummen upp!!

Tacktack! (: