köra ipmitool från Ubuntu?? -

Permalänk
Medlem

köra ipmitool från Ubuntu?? -

Hej!
Jag har snart lagt två dagar på detta utan framgång.
Problemet: jag har byggt en server och den har ett supermicro moderkort samt massa noctua fläktar. 5st 120mm och några andra olika storlekar.
Problemet verkar vara att jag inte kan köra fläktarna i "standard" hastighet i ipmi för då går fläktarna under en threshold och systemet får panik och maxar fläktarna igen. Sen dras dom ner igen av systemet sen panik igen.. Upp och ner konstant.
Mitt enda alternativ är att köra full speed vilket låter som ett jetplan i hela huset.

Jag hitta en tråd där någon pratar om detta problemet och hur man löser det med kommandon via ipmitool.
Men hans guide e baserat på när det fanns på sourceforge och man kunde skaffa det genom apt-get i Ubuntu.
Men n u finns det inte dör längre utan på github utan en enda guide eller readme för en noobs som mig. Ja kan inte Ubuntu linux eller github över huvud taget.

Snälla hjälp mig få till den här
https://github.com/ipmitool/ipmitool

Jag har fixat Ubuntu på en VM och jag har hittat terminalen samt packat upp den resource filen man kan hitta på githuben och navigerat dit i terminalen. Vafan gör man nu..?

EDIT:
Fick inte..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

Jag har fixat Ubuntu på en VM och [...]

ipmitool behöver tillgång till själva ipmi, vilket du inte har inifrån en VM, så oavsett om du får hjälp att installera ipmitool så kommer inte detta funka.

Permalänk
Medlem
Skrivet av thu:

ipmitool behöver tillgång till själva ipmi, vilket du inte har inifrån en VM, så oavsett om du får hjälp att installera ipmitool så kommer inte detta funka.

jaha..
Hur ska jag lösa det då..? Tips?
Edit:
Jag kan pinga min ipmi IP från terminalen i VM .. Har jag inte tillgång till själva ipmi då?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@Nima2001: Jag skulle beskrivit det utförligare, ipmitool kommunicerar med BMC:n som kör ipmi internt i servern. Tanka desktop-varianten av ubuntu LTS och starta direkt på servern så kan du installera ipmitool via apt och göra det du ska.

Permalänk
Medlem

@thu: tack.
Låt mig förklara mitt system.
Jag har en server då. Sen kör jag esxi på den. Är det i det esxi på den servern jag ska installera desktopversionen? Kan jag inte göra det i esxi på den servern och få det funka?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

@Nima2001:

Du kan inte göra det från en VM, du måste lägga det i en usb minne och sen använda DOS för att använda den då slipper du installera Linux på den server. (IPMICFG)

Är det SMCIPMITool som ska används, så kan du köra det på en VM och sen använda

./SMCIPMITool 10.141.170.35 ADMIN ADMIN

för att ansluta till din IPMI.

https://www.supermicro.com/SwDownload/SwSelect_Free.aspx?cat=...

https://www.supermicro.com/en/solutions/management-software/i...

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem

@Nima2001: Nej, ipmitool behöver direkt access till hårdvaran utan virtualisering. Du bootar ubuntu istället för esxi.
Går dock att göra en esxi-binär. https://mmurayama.blogspot.com/2016/01/ipmitool-on-vmware-esx... kan vara en början.

Permalänk
Medlem

Nu är jag extremt sen på bollen, men jag brottades med precis detta problem i helgen och tänkte flika in att det inte alls krävs direktåtkomst till hårdvaran, utan det går även att göra över nätverket, t.ex. från en VM.

Jag sparkade igång en VM med Debian, installerade ipmiutil och körde nätverksanslutning till IPMI-porten på mitt Supermicromoderkort. Funkade fint.

Ett exempel, som ska lista alla fläktar inklusive thresholds:

ipmiutil sensor -N <ip-adressen> -U <användare> -P <lösenord> -t -g fan

Default andänvarnamn och lösenord för Supermicro IPMI är för övrigt ADMIN/ADMIN.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

@backfeed: så absurt.. Jag hade släppt det helt efter lite meckande senaste rundan.. Var för komplext då och ja hade redan startat igång esxi labbet. Vant mig vid full fläkthastighet nu.
Sen typ 2 dagar sedan kom ja tänka på att ja borde ta tag i det ett nytt försök. Men skjutit upp det tills ja tänkte imorse att ja ska prioritera det ikväll..

Så kommer den här posten! Kungligt av dig att inkomma med svar på såhär ganmal tråd.. haha.. så träffa du helt rätt.. Anyway nu ska det testas!!

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@backfeed: fan va rätt du hade. Och vad fel alla andra hade trots att de lät väldigt säkra på sin sak.
Inga som helst konstugheter att nå och configurera ipmi från någon annan burk på nätverker varken med ipmitool eller ipmiutil.

Slutade med att jag använde ipmitool till att sätta lägre citical rpm limit på mina fläktar så nu kan jag äntligen köra annat än fullspeed på fläktarna. Rackskåpet är helt knäpptyst nu. Fyfan va gött!
Tjejen kommer bli så nöjd när hon upptäcker det imorgon

Synd bara att man inte verkar kunna sätta nån form av fläktkurva eller ens statisk rpm på fläktarna utan det är typ fullspeed eller väldigt lågt som gäller.. hade defenitivt kunna fläska på fläktarna lite till..

@thu

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@Nima2001: Vet inte riktigt varför jag var så fel ute där, har själv använt det remote & readmen anger tydligt hostname som parameter. Har nåt vagt minne av det var omöjligt att köra det jag ville remote (massa raw-kommandon av nån anledning), men IPMI på det moderkortet har dött helt sen, så det kanske var nåt som havererat redan. Får be om ursäkt iaf!

Permalänk
Medlem

@thu: oj.. uhm..
Ber om ursäkt om jag "satte dit dig"..
Kom bara på i slutet av meddelandet att ja ville informera om det så du visste.

Det ja skrev om vad fel alla hade riktar sig till minst 10 personer både här på sweclockers och reddit.
Troligen så har detta inte alltid gått så många bildade sig den uppfattningen från den tiden, sen kanske man la till den funktionen i efterhand..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@Nima2001: Äh, sätt dit folk för deras dumheter Jag blev mest lite förvånad av att läsa mig själv och tyckte en ursäkt kunde vara på plats för oljudet, hatar fläktsurret själv

Permalänk
Medlem

@thu: hehe
Som sagt du var långt ifrån den enda som hävdade att detta inte gick..
Oavsett så är det helt underbart att höra hårddiskarna jobba nu..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Kul att kunna hjälpa till!

Skrivet av Nima2001:

Synd bara att man inte verkar kunna sätta nån form av fläktkurva eller ens statisk rpm på fläktarna utan det är typ fullspeed eller väldigt lågt som gäller.. hade defenitivt kunna fläska på fläktarna lite till..

Nu vet jag inte vilket moderkort du har förstås, men med min Supermicro (X11SCL-F) så ska det gå att sätta en statisk rpm (rättare sagt en statisk pwm duty cycle) för alla fläktar i en zon, men det krävs ett raw-kommando för att göra det och fan mode måste vara satt på full speed. Exakt raw-kommando varierar (mellan tillverkare och antagligen även mellan modeller), och jag har inte testat det själv, men det finns trådar på ServeTheHome-forumet där det diskuteras. Det kan dessutom behöva göras vid varje boot, om jag minns rätt.

Ändra fläktkurvan hade varit guld, men så vitt jag vet går det inte.

För mig hjälpte det dock inte att sänka min-thresholds till vare sig 300-200-100 eller 0-0-0, för om fläkten ramlar ned på 0 rpm så görs det ändå en automatisk panikboost till 100%. Grejen är att fläkten i verkligheten aldrig ramlar ned på 0, jag ser att den snurrar, så jag gissar att Supermicros tachometer helt enkelt är kass på låga varvtal.

Ett alternativt sätt att lösa problemet är att skaffa sig en Noctua NA-FC1 pwm-fläktkontroller som har två speciella mekanismer:

  1. Den kan justera ned (men inte upp) pwm-signalen från moderkortets fläktheader 0-100% med inställningsratten, och sedan skicka den modifierade signalen vidare till de fläktar som är anslutna till den (upp till tre med medföljande splittern men det går att splitta vidare om man har fler fläktar). Det går alltså att justera ned moderkortets fläktkurva med t.ex. 50% (så att när moderkortet säger 100% så blir det i praktiken 50% och 50% blir i praktiken 25% osv).

  2. Den har en no-stop-funktion som man kan slå på med ett knapptryck, som ser till att fläktarna aldrig går ned under 300 rpm (jag är dock osäker på vilken fläkts tachometersignal den tittar på om man har flera anslutna, men så länge som alla anslutna fläktar är likadana så är det inget problem).

Jag har beställt en, och hoppas på det bästa.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

@backfeed: Hej! Uppdatera gärna med hur det blev med fläktkontrollern. Sanningen är att jag ägde en sådan en gång i tiden, tänkt för att användas med just min server. Men jag kopplade ur den i sista sekund.. Minns inte varför..

Statisk RPM med raw kommando hade varit intressant att testa. Varje fall på några av fläktarna för även nu så körs de på helt olika RPM beroend epå vilken FAN header man kopplat in sig på. Det finns även väldigt lite dokumenterat i manualen om hur det fungerar..

Du har ingen länk eller så till någonstans där dom diskuterar detta?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel nu men är det inte så att det går utmärkt att ändra tresholds etc med ipmiutil via lan men för att ändra duty-cycle(%) på fläktarna så måste man köra ipmitool som enbart går att köras icke-virtuellt?

Permalänk
Medlem

@cosmo_k:
Jag tror dom där alla ipmi verktygen kan köras via LAN. Det ät nog det missförståndet diskutteras om ovan.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@Nima2001: ipmitool kräver ju att man ska köra moduler och en av modulerna kan inte köras i virtuell miljö = du kan inte köra ipmiutil i en virtuell miljö, om jag läst och förstått rätt.

Permalänk
Medlem

@cosmo_k: läser du ovan så ser du att det fungerar för mitt ändamål varje fall.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

@backfeed: Hej! Uppdatera gärna med hur det blev med fläktkontrollern. Sanningen är att jag ägde en sådan en gång i tiden, tänkt för att användas med just min server. Men jag kopplade ur den i sista sekund.. Minns inte varför..

Statisk RPM med raw kommando hade varit intressant att testa. Varje fall på några av fläktarna för även nu så körs de på helt olika RPM beroend epå vilken FAN header man kopplat in sig på. Det finns även väldigt lite dokumenterat i manualen om hur det fungerar..

Du har ingen länk eller så till någonstans där dom diskuterar detta?

Det fungerar riktigt bra med Noctua NA-FC1, när den har trimmat in sig själv på hur den ska göra för att varvtalet inte ska sjunka under inställt minimum.

Den enda egentliga nackdelen är just intrimningen, för den har volatilt minne som resettas när man gör en shutdown av datorn. Nu tar det väl inte alltför länge innan den lär sig, har inte räknat hur många gånger den misslyckas och moderkortet spinner upp fläkten till 100% tillfälligt eller hur lång tid intrimningen tar i praktiken, men om man inte gör en power cycle på datorn särskilt ofta så spelar det givetvis ingen roll.

När den väl är intrimmad så fungerar det fläckfritt.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

@backfeed: tack för feedback.
En fråga. Var/hur sätter du reglaget så du kommer åt det? Hur ska man lösa det smidigt i ett rackchassi som sitter pressat i ett rackskåp?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@Nima2001: Set-it-and-forget-it för min del, det enda jag gjort är att trycka in tvåläges-push-knappen som ser till att rpm aldrig går under 300 och sen har jag aldrig behövt röra den. Jag har ratten inställd på 100%/max, så det görs ingen påverkan på signalen annat än att alltid hålla upp över 300 rpm. Så min sitter helt insluten i chassits mörker och bara gör sitt jobb.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

@backfeed: men jag blir förvirrad. Är den rätten på 100%? Går inte fläktarna i 100% då?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

@Nima2001: Det Noctua-kontrollern gör är att justerbart minska duty cycle för PWM-signalen från moderkortet. Ratten på 100% = 100% av moderkortets signal (dvs ingen förändring), ratten på 50% = 50% av moderkortets signal (dvs en halvering av moderkortets önskade duty cycle).

Exempel: Om moderkortets momentant önskade duty cycle är 50%, så skulle ratten på 50% på Noctua-kontrollern innebära att faktisk duty cycle som fläkten ser blir 50% av 50% = 25%. Alltså, Noctua-kontrollern multiplicerar i praktiken moderkortets önskade duty cycle med vad man har ratten inställd på.

Utöver detta så har Noctua-kontrollern den för mig hett eftertraktade påslagbara min-gränsen på 300 rpm. Min cpu-fläkt går normalt ned under 300 rpm och roterar så pass långsamt att moderkortets fläktkontroller tror att den har stannat, så det jag är ute efter är inte att sänka duty cycle, utan bara se till så att fläkten inte roterar för sakta. Alltså: ratten på 100% men minst 300 rpm.

Kanske lättare att förstå vad jag menar med mer utförligt exempel:

Med ratten på 100%:

Om moderkortet just nu vill ha 50% så får fläkten 100% av detta, dvs 50%.
Om moderkortet just nu vill ha 25% så får fläkten 100% av detta, dvs 25%.

Med ratten på 50%:

Om moderkortet just nu vill ha 50% så får fläkten 50% av detta, dvs 25%.
Om moderkortet just nu vill ha 25% så får fläkten 50% av detta, dvs 12,5%.

Kontrollern justerar alltså ned PWM duty cycle dynamiskt (förutom om man ställer ratten på 100%, för då gör den i praktiken ingenting.)

Visa signatur

5950X, 3090