Retrodatorn ZX Spectrum Next lanseras med stöd för originalmoddar

Permalänk
Melding Plague

Retrodatorn ZX Spectrum Next lanseras med stöd för originalmoddar

Till skillnad från andra retrodatorer är ZX Spectrum Next kompatibel med originalet, vilket även innefattar dess modifikationer.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Fräsigt! Jag kände inte till ZX Spectrum alls innan jag började med chipmusiik. Men det går göra riktigt goa grejer med ljudchipet. Kanske får bli en sådan här om den går att få tag på

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Vilka minnen! Min andra dator, 48K RAM, kassettband, men färg och mjuka tangenter.

Permalänk
Medlem

Lång video:

ZX80'n i FPGA går upp till 28 MHz. Lite oklart fortfarande vad en Raspberry Pi Zero i den ska vara till för, annat än att för bättre emulering av laddning från band.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

En sån där måste ha...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Den köper jag! Första datorn var en ZX Spectrum 128. Jag skulle lätt lägga 2 000 extra om de ordnar en replika av kylflänsen till höger.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem

Ganska kul att det finns en nystart av Spectrum.

Funderar på om det skulle gå att göra en ABC80-variant också.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Lite surt att det inte går att köpa dock.. vägrar dra hem en från eBay för 5-8k
Glöm det! Köper hellre originalhårdvaran

Visa signatur
Permalänk

Det är kul att Spectrum fortfarande lever.
Har dock org 48K (2 st har jag, det gick att nätvärka mellan dem om jag inte minns fel) på vinden med bla ett stort inbyggnadstangentbord där underdelen av den placerats och me standardtangenter med alla org symboler på.
Banden kunde man uppgradera till microdrive, har 3 st, där varje mikrokasset rymde ca 90KB, då tog det inte så lång tid att ladda program etc.
Det kommer custom tangentbord med Spectrum layouten, en del av dem, org är ju lite crazy med upp till 6 funktioner på vissa knappar, så det ser lite snyggare ut.

Inspired by the Sinclair ZX Spectrum from 1982
https://candykeys.com/group-buys/kam-wraith

Det blir kanske en sådan dator framöver bara för nostalgitrippen.

Permalänk

FPGA är verkligen the thing just nu, har själv Super NT och Mega SG samt AVS nes, sjukt nöjd med hur dom fungerar men jag tror nästa blir Misterproject FPGA.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Arbetsdator: Imac 27" Core I3@3,2 Ghz, 1TB HDD. Backup: Scaleo home server 2205 2+2TB
GamerPC: Core i7 2,8 Ghz, 6GB DDR3, Geforce 2x680 Sli, 128GB Samsung 830 SSD, Corsair 750W nätagg, W7 Ultimate.

Permalänk
Medlem

ZX Spectrum 48 K var ju första datorn. Ganska dålig på alla sätt och vis, mer själ än en C64 men samma grundproblem, för att göra något intressant var man tvungen att använda assembler eller ändra direkt i minnet med poke, så det blev en tidig spelkonsol med horribla laddningstider och sadistiska spel (för att man inte skulle klara spelen på 15 minuter var de sjukt svåra).

Permalänk

Den ska jag kanske kika närmare på, vill spela SabreWulf igen Lite JetPac eller AticAtac.

Permalänk

Jetpac var kul, såg någorlunda proffigt ut, testade bla att skriva ut några svartvita bilder av Jetpac till en Epson LX-80, som jag fö slängde för någon veckan sedan kanske lite synd men oanvänd dammat på vinden i xx antal år, som jag hade gjort en slags printerdriver och såg okay ut för vissa bilder.

Permalänk
Medlem

Fan vad snygg den är!

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Första datorn var ju en ZX Spectrum 48kB, och ägde även senare 128kB också som hade ett riktigt ljudchip (samma tror jag som satt i Atari ST innan STE.

Finns helt sjuka demos som olika demogrupper gjort till ZX Spectrum, och det är svårt att tro att man gör detta på en dator med en Z80 processor och 48kB ram.

bara lyssna på vad de gjorde med zx 48kB här som spelar riktigt musik, trots att den inte ens har ett ljudchip https://www.youtube.com/watch?v=Lk9VJiDlZA4

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

"Att klassiska datorer lanseras ånyo i uppdaterade retro-versioner är inget nytt. Allt från Atari VCS till The C64 återupplivar gamla varumärken med stöd för moderna tekniker. Kickstarter-projektet ZX Spectrum Next skiljer sig från konkurrenterna i det att den är kompatibel med både spel och de otaliga modifikationer som släppts till originaldatorn."

Det är precis så här man skall göra med nytillverkade retrodatorer (ta not C64) och så här som man driver ett seriöst Kickstarterprojekt (ta not VCS-scammers). Klockrent jobbat!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Fick köpa en Next från ett dödsbo förra helgen. Gav 3000 för den. Killen dog en månad innan den skickades till honom. Tragiskt men den hamnade i goda händer hos mig.
Den hade acceleratorkortet och Wifi men ej utbyggt minne.
Beställde minne idag till den från england.
Kan säga att jag älskar maskinen, skitkul att spela på och så enkel att använda.

Visa signatur

"Jag skulle hellre vara både alkoholist och narkoman än religiös.
Alkoholister och narkomaner har i vart fall emellanåt en fungerande verklighetsuppfattning."
- Okänd.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/