Rykte: AMD Radeon "Big Navi" RX 5950 XT får HBM2 och 2 TB/s bandbredd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Utmanar denna Titan RTX?

Tror det menas att den nedskalade versionen för hemmabruk med förmodat 12GB har mindre än Radeon VII.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Undrar om de får ordning på drivrutinera tills att det eventuellt släpps?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

@backspace:
I användningsområden för sådana compute/AI kort är inte konsumentdrivrutiner intressant

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Thomaseron:

Jag gillar humorn i specifikationsbladet.

Cobben levererar alltid. <3

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Avstängd

"Strömförsörjning: Oh ja" XD

Visa signatur

Huawei P30 || Huawei Watch GT2 (Classic)

Citera För Svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zemlan:

Spännande!

Vill se nytt från både AMD och Nvidia i de högre segmenten snart! Så får vi se vad det blir som uppgradering från mitt 1080ti sen när korten finns på bordet så att säga

Skickades från m.sweclockers.com

Precis. Vi begagnaträvar väntar på att fläsksvålen ska börja brännas vid och sippra ner till oss här nere...

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Så gött med humorn i detta! Gillar

Om kortet nu finns på riktigt så måste det vara något som inte kommer släppas på konsumentmarknaden med den specen.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tror som andra att mängden minne inte är för konsumnentmarknaden. Men hoppas starkt i övrigt på detta kort.
Kommer dock hålla tillbaka ett tag. Ska INTE göra samma misstag som med Vega 64. Köpa och sen se kortet bli billigare än en snorloska.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Verkar ju vara fullt rimliga siffror.
24 GB för workstations och 12 GB för "konsumenter".

Ser fram emot en halverad variant som hamnar överkomligt i pris...

Permalänk
Medlem

Denna men lite nedskuren och med halverat minne borde ju vara ganska lik xbox series x gpu

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Äntligen kanske en värdig ersättare till 7970!

Visa signatur

Windows 10 Define Nano S I ROG Strix B450 ITX I Ryzen 5 3600 I Sapphire HD 7970 I Corsair SF600W Platinum I HyperX Fury 16GB 2993MHz CL17 I SSD 840EVO 500GB I Asus MG28UQ, 4K, 60Hz, 1ms, Freesync
Annat I Lenovo Y50-70 I Acer 5739G I Razer Imperator I Logitech Z623 I

Permalänk
Medlem

Hoppas inte amd jagar 2080ti i 14000kr klassen och nvidia försöker bräcka i samma prisklass utan att amd pressar priserna nedåt. 10000kr är min personliga smärtgräns

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Härligt!

Om detta nu stämmer så tyder det på att begränsningen till max 64 CU under GCN är borta med RDNA

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Denna men lite nedskuren och med halverat minne borde ju vara ganska lik xbox series x gpu

Skickades från m.sweclockers.com

Snarare att båda är RDNA 2 men att allt övrigt skiljer...typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Snarare att båda är RDNA 2 men att allt övrigt skiljer...typ.

Vad exakt skiljer? En 5700xt har ca 10Tflops vid 250W, en konsol har en effektgräns som vanligen ligger under 200W totalt, så troligen under 125W för GPU.

Skalar vi ner 5700XT till en fjärdedel av sin effekt (62.5w) levererar den säkerligen inte mycket mer än 6TFlops

Series X lovar 12 Tflops enligt M$, så det känns rimligt att denna är i rätt område storleks och kiselmässigt. Jag skulle dock gissa på GDDR6 som minne i konsolen istället för HBM2...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Klockfrekvens? Ja.
Spelfrekvens? Ja.
...
But can it run Crysis? Ja.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Vad exakt skiljer? En 5700xt har ca 10Tflops vid 250W, en konsol har en effektgräns som vanligen ligger under 200W totalt, så troligen under 125W för GPU.

Skalar vi ner 5700XT till en fjärdedel av sin effekt (62.5w) levererar den säkerligen inte mycket mer än 6TFlops

Series X lovar 12 Tflops enligt M$, så det känns rimligt att denna är i rätt område storleks och kiselmässigt. Jag skulle dock gissa på GDDR6 som minne i konsolen istället för HBM2...

Skickades från m.sweclockers.com

Fast, detta chip ser att bli brutalt mycket större ut än 5700XT, är imo troligare att Xbox series X kommer ha hög strömförbrukning (i.e. högre clock med säg 60CU). Det har ju redan gjorts lite uträkningar på hur stort nya SoCen kommer bli, och det ser ut att ligga runt 400mm2, ser inte hur detta skulle vara möjligt med denna krets + CPU etc. Det är även osanolikt konstnadsmässigt med en sånhär stor GPU.

Jag gissar på att nya konsollen kommer vara uppe på runt 250W, varav runt 35W är CPU, alltså dra ungefär lika mycket som 5700XT, borde vara möjligt med en större krets och mer optimerade frekvenser att nå 12Tflops på denna strömbudgeten.

edit. Ryktet säger att det är två nya större chip på väg, Navi 23 och Navi 21 (som nyheten handlar om), Navi 23 ryktas ha 64CU.

Permalänk
Medlem

Tycker 5950XT låter dåligt. Det finns mig veterligen inget kodnamn som tillåter en sådan konfiguration.
Navi10 Gfx1010 (Max 40CU, GDDR6)
Navi12 Gfx1011 (Max 40CU, HBM)
Navi14 Gfx1012 (Max 24CU, GDDR6)

Navi21Lite Gfx1021 (SOC?)
Navi21 Gfx1030
Navi22 Gfx1031
Navi23 Gfx103x
Van Gogh Gfx1032 (SOC?)

Next-gen RDNA (RDNA2) är baserad på 103x. Som ni ser så heter det kortet 5950XT. Scott Herkelmann sa att namnschemat skulle bli konsekvent och lättförståeligt. De har namnschemat "XYZ0". X står för generationen, Y står för prestandaklassen , Z står för "depending upon what we're going to do with it", vilket är omöjligt att säga vad det är för något. XT står bara för "best bin" och är irrelevant i det här fallet.

Det första problemet som uppstår är att det finns inget kodnamn som passar in på denna produkt! För att vara första generationens RDNA så måste det vara Navi12. Problemet är att Navi12 ej verkar ha HBM2e, utan bara vanlig HBM2, och dessutom att det maxar vid 40CU. Visst, kanske kan vara en frankenstein dual Navi12 om "50" betyder "dual", men det känns lite långsökt. Jag litar inte på produkter som inte har något kodnamn.

Ett annat problem är att 24GB är gaaanska mycket HBM. Hade räckt med 16GB för konsument, om det inte är så att de vill köra 8k eller något. "Men det är menat för workstations och datacenter ju!". Då hade kortet inte hetat samma sak som konsumentserien. Utan det hade hetat Radeon Pro W5950, eller om det varit för datacenter så MI-något nummer. AMD har redan en produkt för datacenter, Arcturus , som är mycket kraftfullare. Visst, de behöver ett visualiseringskort för datacenter också, men jag tror inte det är det här...

Att satsa så stort på ett massivt kort precis innan RDNA 2 låter som en väldigt, väldigt dålig idé om de vill uppfylla sin cloud ray tracing vision.

Alltså, det är ingen tvekan om att maxkonfigurationen på big navi är runt 80CU eller högre. Och visst, möjligheten finns att det har HBM2e. Det betyder inte att jag automatiskt kommer att tro på det här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Fast, detta chip ser att bli brutalt mycket större ut än 5700XT, är imo troligare att Xbox series X kommer ha hög strömförbrukning (i.e. högre clock med säg 60CU). Det har ju redan gjorts lite uträkningar på hur stort nya SoCen kommer bli, och det ser ut att ligga runt 400mm2, ser inte hur detta skulle vara möjligt med denna krets + CPU etc. Det är även osanolikt konstnadsmässigt med en sånhär stor GPU.

Jag gissar på att nya konsollen kommer vara uppe på runt 250W, varav runt 35W är CPU, alltså dra ungefär lika mycket som 5700XT, borde vara möjligt med en större krets och mer optimerade frekvenser att nå 12Tflops på denna strömbudgeten.

Du kan ha rätt, men då riskerar dom smeknamnet Xbox Series Jet. Tror 250W är i överkant, men kanske går att klämma ur mer prestanda per watt än jag gissade fram ovan...

Jag sade för övrigt nedskuren, så inte alla 80 aktiva. Kanske 72 eller 64. En sån här krets lär bli svår att tillverka utan att ha avstängda delar. Vill dom ha 60 fungerande enligt du gissning ovan måste väl hela kretsen ha 72 eller något om man ska gå på liknande overheads som tidigare generationer, då känns det för mig dumt att amd ska göra separata kretsar med så små skillnader i totalt antal.

Jag hade hoppats att navi skulle vara chipset-baserad likt zen2 med en gemensam io-die. Det tror jag är enda sättet att få in så mycket kisel som behövs i konsolerna med ett rimligt pris. Två separata små-gpuer (36CU?) och en vanlig 8-core chiplet för cpu. sen en custom io-die med gddr6 controllers och lite io.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Du kan ha rätt, men då riskerar dom smeknamnet Xbox Series Jet. Tror 250W är i överkant, men kanske går att klämma ur mer prestanda per watt än jag gissade fram ovan...

Jag sade för övrigt nedskuren, så inte alla 80 aktiva. Kanske 72 eller 64. En sån här krets lär bli svår att tillverka utan att ha avstängda delar. Vill dom ha 60 fungerande enligt du gissning ovan måste väl hela kretsen ha 72 eller något om man ska gå på liknande overheads som tidigare generationer, då känns det för mig dumt att amd ska göra separata kretsar med så små skillnader i totalt antal.

Jag hade hoppats att navi skulle vara chipset-baserad likt zen2 med en gemensam io-die. Det tror jag är enda sättet att få in så mycket kisel som behövs i konsolerna med ett rimligt pris. Två separata små-gpuer (36CU?) och en vanlig 8-core chiplet för cpu. sen en custom io-die med gddr6 controllers och lite io.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja 250W är nog i överkant, men hade inte förvånat mig om den faktiskt kan gå så högt. Xbox one X är redan uppe och nosar på 200W, och vi ser nu en chassidesign som ser ut att prioritera luftflöde betydligt mer.

La till en redigering, det ryktas om två kretsar Navi 23 och Navi 21 (21 är denna), ryktet säger även att Navi 23 (5800XT?) kommer ha 64CU (tidigare generation hade fyra CU avstängda t ex). Troligare att kretsen är mer besläktad med den mindre av dom två.

edit. Ser inte riktigt heller hur antalet avstängda CU:s spelar någon roll här, för det första så är kretsen troligen inte baserat på chipplets, så de kan ändå inte använda "trasiga" Navi 21 kretsar, dessutom så blir ju inte chippet mindre för att man stänger av krestsar och får fortfarande inte plats på det chip som visats upp (om det nu är ett riktigt chip dvs). Ett paket på 400mm2 räcker inte till varken chiplets eller 80CU. En GPU-del med en strömbudget på runt 200W (+-25W) och 60(64)CU är mest troligt här.

Permalänk
Medlem

Hoppas att det stämmer! Köpte AMD-aktier i somras och vill se dem flyga ännu högre!

(Och som alla redan sagt. Vilken humor i specifikationerna. Tack <3)

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

TBP: många watt

Jäklar, det är mycket det!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ifyllnaden av saknade specifikationer ska fortsättningsvis alltid göras med samma torra humor. Det kräver jag!

Visa signatur

HRLD

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen att AMD kommer att kunna tävla i prestandatoppen. Men med det sagt, så kan jag säga att jag oavsett vilka läckor som kommer ut, även om är otaliga, inte kommer att tro att de kan göra det förrän jag ser Sweclockers testresultat. AMD har inte tävlat i prestandatoppen på åratal (med konventionella grafikkort), men har hävdat att de kommer att göra come back ett antal gånger.

Hoppas: JA.
Tror: NEJ.

Visa signatur

Dator: ASUS Prime 470x PRO - AMD 5800X3D - MSI RTX 2070 ARMOR OC - EVGA SuperNova G3 650W - Fractal Design Define R5 - Noctua NH-D15 - ASUS Xonar DGX. Kringutrustning: Corsair M65 Pro - Qpad MK-90 - Sennheiser 350 SE. ASUS MG279Q.

Permalänk
Medlem

Ooh dat HBM, the eldkastare is back.

Undrar ifall de tar förra failen i bakläxa och jämnar ut höjd mellan HBM och GPU die så att man faktiskt kan få bra kontakt med kylaren. Att endast ha en fet cooling pad för att jämna ut skillnaden var idiotiskt.

Permalänk
Medlem

Som vanligt så lovar amd nåt dom först kan hålla 2 år efter lanseringen som med min Vega 56 och den nyligen återvända sketna ex 5700 Xt. Istället för att lova fantasi produkter så borde som lära sig skapa dugliga drivrutiner som fungerar längre än 20 min åt gången

Permalänk
Avstängd
Skrivet av aki04:

Som vanligt så lovar amd nåt dom först kan hålla 2 år efter lanseringen som med min Vega 56 och den nyligen återvända sketna ex 5700 Xt. Istället för att lova fantasi produkter så borde som lära sig skapa dugliga drivrutiner som fungerar längre än 20 min åt gången

Mina har fungerat i två år snart, säker att du inte har fel på RAMen,mobo eller CPUn? Skicka in till för felsökning om du inte kan själv och sluta skylla på AMD.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

Undrar om de får ordning på drivrutinera tills att det eventuellt släpps?

Svar nej
Så då behöver du ens fundera på det längre.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem

De kanske är de som krävs för att köra 4K 144 Hz och grafiken uppskruvad till max. För mig AMD hade fokus på 4K, vilket är ju bra. Klara kortet köra 4K upplösning med uppskruvad grafik till max över 60-144 fps i alla speltitlar så är de jävligt bra.

Sen om detta stämmer att RX 5950 XT få detta låter de va osagt men man få hoppas, men priset skulle jag nog gissa på $899 känns rimligt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

@Radolov

Samtidigt så är det ju svårt att förkasta SK-Hynix, såvida inte bilden är en förfalskning.
D32310/15 verkar syfta på "AMD ATI-102-D32310" och "AMD ATI-102-D32315" som blev känt den 19'e.
FCC-ID: RR-ATI-102-D32310
Gott om tid för en förfalskare!

Men... Avslöja en ny AMD GPU ihop med SK-Hynix finansiella rapport är minst sagt märkligt, även rätt så osannolikt.
Speciellt med tanke på att angiven HBM bandbredden är osannolik med nuvarande HBM/HBMe.
https://engnews24h.com/the-hynix-document-describes-a-radeon-rx-5950-with-5120-stream-processors-and-24gb-hbm2e/

Så det lämnar Twitter användaren "CyberPunkCat / @CyberCatPunk" till evig vila vid skampålen då denna är första källan...

Rättat stavfel...
Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!