Microsoft: "Xbox Series X får dubbelt så hög prestanda som Xbox One X"

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Ajabaja, har MS snålat nu igen 😂

Blir isåfall en PlayStation till julen

Skickades från m.sweclockers.com

"Xbox Series X har bara 12TF så jag går och köper Ps5 som har 9TF istället!"

För det är väl fortfarande vad som är ryktena? Att Ps5 får 9-10TF?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Faulisto:

Sagt det förut och säger det igen, nästa gen blir nog riktigt bra för majoriteten av folk. Avråder folk i största allmänhet från PC-spelande överlag, man ska inte ens koppla spelande till PC om man nu inte är rejält intresserad vilket säkerligen många på Swec är, Swec är dock knappast representativt för genomsnittspersonen som bara vill spela enkelt utan strul. Enkelheten sägs förbättras ytterligare med nästa gen.

Om någon ska bygga dator och vill spela på den så är mitt råd skaffa konsol. Med nästa gen kommer prestandan vara rejält förbättrad och folk kommer behöva satsa ordentligt för att ens nå upp till konsol. Ska man sedan överträffa konsolupplevelsen rejält blir det att satsa ordentligt och det kommer kosta betydligt mer i det läget.

Om utvecklarna äntligen skulle överge 30fps för gott och se till att allt rullar i 60fps och om man endast är intresserad av spel som spelas bäst med handkontroll och om man inte är intresserad av PC exklusiva spel, ja då är en konsol ett bra råd.

Men det är några "om" där..

Permalänk
Medlem

Lite i-lands problem nu nær man børjar nærma sig uppgraderingstider igen; lægga 5-6 tusen på en ganska fint speccad Xbox eller lite mer før en ny PC? Blir svårt det hær.

Visa signatur

Speldator: Intel i5-7600K @4,95Ghz - BeQuiet PureRock - MSI Z170A SLI Plus - Corsair RM550x - Asus RTX 2070 ROG Strix Advanced 8GB - MSI Optix MAG271CQR 27” 1440p 144hz - 8Gb Corsair Vengeance 2400Mhz DDR4 - Samsung 850 Evo + WD Black M.2 SSD - NZXT S340

Jobbdator: HP Elitebook X360 2018 - 16Gb DDR4 - 256Gb PCI-e SSD - Intel i7-8650U

Konsol: Xbox Series X

Permalänk
Inaktiv

Känns helt ovant mot för samma tidpunkt inför lansering av PS4 och Xbox One. Sony gick från klarhet till klarhet medans Microsoft gjorde bort sig. Denna gång är det helt omvänt då Microsoft tycks ha vind i seglen, går från klarhet till klarhet och känner av och levererar vad kunderna önskar.

Nu lär det inte bli en ny konsol för mig då jag är nöjd med PC + Switch som redan täcker upp allt jag vill ha av mitt spelande. Ett starkt Xbox bör också lyfta PC som spelplattform. Game Pass + cross platform är underbart.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av ramlösa:

Är jag den enda som tror det blir en hybriddisk?

Skrivet av ipac:

Nej du är inte ensam. Att de skriver "QUICK RESUME FOR MULTIPLE GAMES" istället för QUICK RESUME FOR ALL YOUR GAMES tyder på en hybridlösning. Kanske 128-256GB NVMe (tillräckligt för de mest spelade spelen) och 2-4TB HDD kommer ge utrymme för ägarnas alla spel och de otroligt korta laddtider som marknadsförs och till ett lägre pris än att sätta en 2TB NVMe disk i varje konsol.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Squallie:

"Xbox Series X har bara 12TF så jag går och köper Ps5 som har 9TF istället!"

För det är väl fortfarande vad som är ryktena? Att Ps5 får 9-10TF?

Känns verkligen som att Sony gör om Microsofts alla misstag med Xbox One men med PS5. Sony arrogansen verkar vara tillbaks efter de bra åren med PS4. :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Squallie:

"Xbox Series X har bara 12TF så jag går och köper Ps5 som har 9TF istället!"

För det är väl fortfarande vad som är ryktena? Att Ps5 får 9-10TF?

Basmodellen på nya Xbox ryktas väl ligga på 4-6 Terraflop.

Och vad är det med namngivningen på konsolerna ?
Känns som att det kan bli lika förvirrande för den stora massan som med Nintendos skifte från Wii till Wii U

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Känns verkligen som att Sony gör om Microsofts alla misstag med Xbox One men med PS5. Sony arrogansen verkar vara tillbaks efter de bra åren med PS4. :/

Skickades från m.sweclockers.com

Hur tänker du nu?

Att (ev.) inte satsa på absolut dyrast hårdvara är inte samma sak som att göra om One misstagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Man måste ju jämföra XSX mot XBO för att se/jämföra generationshoppet. Men som sagt, i praktiken (Om man beaktar CPU utveckling under dessa perioder) kommer detta vara ett av de största hoppen pga bibehållen arkitektur. 12TFLOPS är vad som står i Microsofts blog-inlägg.
Jag menar att i förhållande till datorer så har en konsol aldrig varit så kraftfull. Nu finns väl en risk att den kommer vara ganska lågt klockad iofs.

Säg XSX tre gånger snabbt

Permalänk
Medlem

Hur ska den då klara 120fps?

Dagens X är knappast kapabel till att hålla 60 fps. Hitman 2 droppar ju ned med 20-30 i performance mode. I quality mode är det ju helt ospelbart...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eott:

Hur ska den då klara 120fps?

Genom att man matar den med mindre krävande mjukvara förstås.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

*OT raderat*

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eott:

Hur ska den då klara 120fps?

Dagens X är knappast kapabel till att hålla 60 fps. Hitman 2 droppar ju ned med 20-30 i performance mode. I quality mode är det ju helt ospelbart...

Troligen/förhoppningsvis så kommer spel som fortnite och rocketleague gå att köra i 120fps istället för 60, medan det blir vanligare för AAA spel att sikta på 60 över 30fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Sony och MS kommer att behöva spara in på varenda öre de kan hitta för att hålla nere priset och samtidigt kunna sälja en produkt på 1-5Tb. Så att folk ohämmat köper spel i deras digitala butik där de kan stjäla 30-40% av priset. 10 spel 500kr/spel och 40% är 2000 riksdaler, blir snabbt pengar.
Är orsaken jag tror det blir en hybriddisk, kanske blir nån extreme edition som har en ren ssd lösning.

Skrivet av Eott:

Hur ska den då klara 120fps?

Dagens X är knappast kapabel till att hålla 60 fps. Hitman 2 droppar ju ned med 20-30 i performance mode. I quality mode är det ju helt ospelbart...

Varför ska den klara 120fps?
Konsolerna kommer att ha stöd för det, är inte ens säker om 60fps blir standard för alla spel.

Permalänk
Medlem

Tror knappast att denna kommer gå att liknas med något mellan 2080 och 2080 Ti. Tycker det låter så inför varje generation konsoller, men sen blir det inte riktigt så. Teraflops är inget mått för spelprestanda.

Den kommer inte köra 120 fps på hög grafikinställning som vissa verkar tro...

Dessutom så kommer det finnas två X-box redan vid release, och jag tror denna dyrare versionen kommer vara närmare 10 tusen än vad vi har sätt tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hevin:

Teraflops är inget mått för spelprestanda.

Jo i rätt grad så är det det. Om det sätts i ett sammanhang. Vi vet hur 9-10 TF RDNA1 presterar. RDNA2 lär inte vara sämre.
Inget bekräftat när det gäller minnesbandbredd dock så där kan de gå bort sig (lite som Sony gjorde med Pro, och som MS inte gjorde med One X) men ryktet säger 320 bit buss.

Citat:

Den kommer inte köra 120 fps på hög grafikinställning som vissa verkar tro...

Finns det ens någon som tror det? Givetvis kommer 120 Hz läget, i de spel sådant finns, vara nedskalat mot standardvarianten som kör i 60 Hz.

Citat:

och jag tror denna dyrare versionen kommer vara närmare 10 tusen än vad vi har sätt tidigare.

Tror den kommer vara närmare 5000 än 10000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Troligen/förhoppningsvis så kommer spel som fortnite och rocketleague gå att köra i 120fps istället för 60, medan det blir vanligare för AAA spel att sikta på 60 över 30fps.

Tror nästa Forza och kanske t.o.m. nästa Halo kommer ha 120 Hz läge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Jo i rätt grad så är det det. Om det sätts i ett sammanhang. Vi vet hur 9-10 TF RDNA1 presterar. RDNA2 lär inte vara sämre.
Inget bekräftat när det gäller minnesbandbredd dock så där kan de gå bort sig men ryktet säger 320 bit buss.

Finns det ens någon som tror det?

Tror den kommer vara närmare 5000 än 10000.

Har vi otur så hamnar den närmare 10000 än 5000 i Sverige med alla skatter och moms 549$-599$ i USA gissar jag på med Lockart runt $349-$399.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teval:

Har vi otur så hamnar den närmare 10000 än 5000 i Sverige med alla skatter och moms 549$-599$ i USA gissar jag på med Lockart runt $349-$399.

Jag tänker mer att 7495 är max vad de vågar ta för den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Dom orden kommer du ångra när du inser att 1 spel kostar mer än 3 på PC.

Är det så fortfarande? Fick känslan av att priserna på spelen går ner snabbare nu efter släpp än vad det varit tidigare och är närmare PC.

Kanske ska undersöka lite först 😄

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R4 | Moderkort: Asus Z97-A | Processor: Intel i7 4790k @ 4.0GHz | RAM: Crucial Ballistix Sport 2x4GB DDR3 1600mhz | Grafikkort: MSI GTX 970 Gaming 4GB | SSD: Crucial MX100 256GB | Nätagg: EVGA SuperNOVA 750 G2 | Kylning: CoolerMaster Hyper 212 Evo

Permalänk
Skrivet av Zemlan:

Series är tyst ska inte uttalas så att säga . Den ska egentligen bara kallas Xbox X eller rentav Xbox vill jag minnas MS sagt. Series indikerar att det kommer fler Xbox med andra ändelser bara.

Förstår inte varför folk hakar upp sig på detta ens men aja. Blir nog mer logiskt när syskon och efterföljare dyker upp

Skickades från m.sweclockers.com

Återigen tecken på idiotnamn. Xbox X ? Xbox One var dåligt nog. Om de nu vill kalla nya xboxen för enbart "Xbox X" så kommer den blandas ihop med "Xbox One X".

Permalänk
Medlem

Xbox series X + 77" Oled + hemmabio
Ny PC för VR

Sitta och spela PC på en datorskärm är ju helt meningslöst.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mAster9:

Xbox series X + 77" Oled + hemmabio
Ny PC för VR

Sitta och spela PC på en datorskärm är ju helt meningslöst.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har en dator ansluten till min OLED nu och jag hade på ett halvår glömt hur dålig upplevelsen var. För att kunna se något kan man inte köra native upplösning, dessutom behövs skalning ändras. Skalning en bråkar med allt som körs och HDR fungerar fortfarande inte bra.

Hade gärna sett att arbete lagts på att förbättra användningen ihop med UHD och speciellt HDR. Där har konsoller avfortfarande stora fördelar. Men inte nog för att jag själv lär vilja köpa någon av de nya.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mAster9:

Sitta och spela PC på en datorskärm är ju helt meningslöst.

Det är ganska jobbigt att spela med mus och tangentbord framför en TV så jag kommer nog aldrig överge en gammal hederlig PC setup tror jag.

Men ska jag spela något single player och som spelas bäst med handkontroll så kör jag det på TV.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Squallie:

Det är ganska jobbigt att spela med mus och tangentbord framför en TV så jag kommer nog aldrig överge en gammal hederlig PC setup tror jag.

Men ska jag spela något single player och som spelas bäst med handkontroll så kör jag det på TV.

Finns lösningar för att smidigare använda tangentbord och mus i soffan. Vad den jag själv har heter har jag glömt bort, var nog ett år sedan den senast användes.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Lite intressant att det enda AMD sagt om RDNA2 (förutom RTRT-stöd) är att det sammankopplats med 7 nm EUV tillverkningsprocess.

Väcker ju frågan om Series X APUn kommer byggas på 7 nm DUV eller EUV.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@MaxieTheHatter: Samtidigt har vi sett hur hårdvara verkar hålla allt längre och många inställningar går att ställa ner utan att spelen blir direkt lidande. När Xbox One lanserades ansågs både dess CPU och GPU vara väl klena, men trots det har den kunnat ge en acceptabel spelupplevelse för de flesta spel fram till idag. När nu Xbox Series X lanseras kommer dess prestanda vara i absolut toppklass både vad gäller CPU och GPU. Jag skulle bli förvånad om spel inte går att optimera i sådan omfattning att även 2025 kommer 60 fps vara möjligt. Vi tallar trots allt om en åttakärning processor i 3 GHz, detta samtidigt som den stora majoriteten av alla speldatorer ännu kör med endast fyra kärnor. Jag är mer försiktig att sia om grafikprestanda, men det är mindre viktigt eftersom det är så enkelt att ställa ner grafikinställningarna för att nå en stabil 30/60 fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Man har inte skippat mus och tangentbord för att det inte finns efterfrågan utan för att enheterna inte sålts med detta tillbehör.
Så det finns inget belägg för det.
Sen hade det nog blivigt orättvist i många spel.
Vad jag menade med att Sony gör bra att satsa på VR är för att det visar att man vågar satsa på nå nytt enda.
Xbox har redan insett sitt "nederlag" och köra säkra kort med att även ge ut till PC.

Jag tror fortfarande att som jag skrev i början, pc-spel marknaden hålls tillbaka pga konsolerna. Har iaf gjort och det är inte bara jag som tycker

Jag har ägt konsol sen Nintendo 8-bit så man har sett utvecklingen på båda sidor.

Men nu börjar det glida OT

Skickades från m.sweclockers.com

Så först om om konsollerna levererades med råtta (och tangentbord) vore de kontrollmässigt likvärdiga PC alltså..?

Problemet med den logiken är bara att datorer faktiskt idag i typ minst 95% av fallen också levereras utan råtta.

Fast PS4, och troligen även PS5 har ju åtminstone en trackpad som standard, så i det fallen är det bara tangentbordet som fattas för att ha exakt samma kontrollmöjlighet som de flesta datorer har direkt ur lådan.

Den uppenbara verkligheten i det sceneriet är dock att spelutvecklare ändå inte större utsträckning skulle lägga ner mer energi att lägga in detta alternativa inmatningalternativ för det. För att de ansåg att handkontrollen är det bäst lämpade sättet att spela för de flesta. Vilket den naturligtvis är, det är liksom därför konsoler har just handkontroller i första stället.

Hur kan man veta det med sån säkerhet då? Jo, eftersom inte ens alla första eller andrapartsutvecklare bryr sig om att lägga in tex stöd för smidigt och mer precist sikte med gyro (vilket alla PS3/4 har) så skulle de naturligtvis inte heller bemöda sig med ett annat alternativ som än färre kommer använda, även om det också skulle ingå. Eftersom det istället dessutom också kräver en speciell miljö för att vara praktiskt användbart för de flesta. (reservation för framtida luftmöss, MoveMaus)

Man skulle naturligtvis kunna dra det ett steg längre, hoppa över handkontrollen och ha enbart mus+tangentbord. Problemet med spelmiljön kvarstår, men kan lösas genom att använda besparingen från kontrollen till någon slags matbricka man fäster på benen eller eventuella armstöd. Det krävs såklart en del olika alternativ på ställ, ställbara förmodligen, och fästen för att passa alla.

Men vad har vi då? Typ en PC..? Som enbart går att spela på... Bäst den levereras med ett mer öppet OS för att sälja. Problemet nu är att en massa kontorsnissar och datafarmare kommer köpa denna subventionerade best och inte spela alls på den. Priserna på spel skjuter i höjden och ambitionsnivåerna bland utvecklare slår i botten pga låg mjukvaruförsälning per maskin. Spelen är nu lika lika budget och illa optimerade på alla plattformar och DLC+P2W shovelware härjar fritt tills den tredje TV-spelskrashen. Framtiden är nu här och riktiga datorer får inget "AAA-titel här" alls. Intresset för för hela konceptet med elektroniska spel ebbar så sakta ut för att helt ersättas med cyberdrugs, som legaliseras runt 2077.

Vad har av värde har uppnåtts? Inget.

VR är händelsevis också ett utmärkt exempel på mycket av detta. Att PSVR är en sådan (relativt) framgång, tom jämte alla andra alternativ sammantaget, beror just på att det är enkelt och (igen, relativt) förutsägbart. Detta ger en större marknad som ger möjlighet till större, bättre designade och mer polerade spel.

En annan parallell är att trots att PSVR stödjer ett flertal (5) olika kombinationer av kontrollmöjligheter (även den med möjligheten att använd mus+tangentbord) så har de flesta spel endast stöd för 1, eller i fåtal fall 2. De som stödjer flera är lika lätträknade som mus+tangentbord-spel till bara basenheten.

Den enda framtid mus+tangentbord har på konsoller är som ett handikapphjälpmedel genom handkontrollsabstraktion på systemnivå. Vilket jag iof tycker vore en bra bra funktion oavsett. Men det vore naturligtvis ändå inget som vare sig skulle göra FPS-fantaster nöjda, eller leda till att fler konsoll till dator-konverteringar får stöd för råtta alls.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Nej du är inte ensam. Att de skriver "QUICK RESUME FOR MULTIPLE GAMES" istället för QUICK RESUME FOR ALL YOUR GAMES tyder på en hybridlösning. Kanske 128-256GB NVMe (tillräckligt för de mest spelade spelen) och 2-4TB HDD kommer ge utrymme för ägarnas alla spel och de otroligt korta laddtider som marknadsförs och till ett lägre pris än att sätta en 2TB NVMe disk i varje konsol.

Med tanke på hur illa XBO fortfarande uppför sig redan med användande av 1 spel på QR så är det väldigt märkligt om de helt plötslig kommer lyckas få det stabilt för flera.

Skrivet av ramlösa:

Sony och MS kommer att behöva spara in på varenda öre de kan hitta för att hålla nere priset och samtidigt kunna sälja en produkt på 1-5Tb. Så att folk ohämmat köper spel i deras digitala butik där de kan stjäla 30-40% av priset. 10 spel 500kr/spel och 40% är 2000 riksdaler, blir snabbt pengar.
Är orsaken jag tror det blir en hybriddisk, kanske blir nån extreme edition som har en ren ssd lösning.
Varför ska den klara 120fps?
Konsolerna kommer att ha stöd för det, är inte ens säker om 60fps blir standard för alla spel.

Det är såklart för VR. Kommer inte vara många TV som klarar det inom maskinens livscykel ändå.

Skrivet av ipac:

Tror nästa Forza och kanske t.o.m. nästa Halo kommer ha 120 Hz läge.

Ja, GT i VR har säkert drivit på. Och bilspel är generellt enklare att höja den grafiska prestandan i, de är av naturen förutsägbara och oftast naturlig begränsade.

Så jag tror den satsningen är mest för att motivera det där VR-samarbetet, (eller rent av en egen enhet senare) som det inte blivit så mycket av men som redan pratats om med nuvarande generation.

Skrivet av Gamer5:

Är det så fortfarande? Fick känslan av att priserna på spelen går ner snabbare nu efter släpp än vad det varit tidigare och är närmare PC.

Kanske ska undersöka lite först 😄

Skickades från m.sweclockers.com

Det beror la på om man krånglar med mer eller mindre skumma alternativ utanför Steam eller inte.

Jag tycker snarare priserna på gammal skåpmat är högre överlag där. Och likvärdiga på nytt.

Att det oftare finns "special editions" för löjliga överpriser på konsoll är mestt en marknadstest antar jag. De är ju knappast nödvändiga för någon med ett uns av budgetbegränsning. Eller vett rent generellt.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Så först om om konsollerna levererades med råtta (och tangentbord) vore de kontrollmässigt likvärdiga PC alltså..?

Problemet med den logiken är bara att datorer faktiskt idag i typ minst 95% av fallen också levereras utan råtta.

Fast PS4, och troligen även PS5 har ju åtminstone en trackpad som standard, så i det fallen är det bara tangentbordet som fattas för att ha exakt samma kontrollmöjlighet som de flesta datorer har direkt ur lådan.

Den uppenbara verkligheten i det sceneriet är dock att spelutvecklare ändå inte större utsträckning skulle lägga ner mer energi att lägga in detta alternativa inmatningalternativ för det. För att de ansåg att handkontrollen är det bäst lämpade sättet att spela för de flesta. Vilket den naturligtvis är, det är liksom därför konsoler har just handkontroller i första stället.

Hur kan man veta det med sån säkerhet då? Jo, eftersom inte ens alla första eller andrapartsutvecklare bryr sig om att lägga in tex stöd för smidigt och mer precist sikte med gyro (vilket alla PS3/4 har) så skulle de naturligtvis inte heller bemöda sig med ett annat alternativ som än färre kommer använda, även om det också skulle ingå. Eftersom det istället dessutom också kräver en speciell miljö för att vara praktiskt användbart för de flesta. (reservation för framtida luftmöss, MoveMaus)

Man skulle naturligtvis kunna dra det ett steg längre, hoppa över handkontrollen och ha enbart mus+tangentbord. Problemet med spelmiljön kvarstår, men kan lösas genom att använda besparingen från kontrollen till någon slags matbricka man fäster på benen eller eventuella armstöd. Det krävs såklart en del olika alternativ på ställ, ställbara förmodligen, och fästen för att passa alla.

Men vad har vi då? Typ en PC..? Som enbart går att spela på... Bäst den levereras med ett mer öppet OS för att sälja. Problemet nu är att en massa kontorsnissar och datafarmare kommer köpa denna subventionerade best och inte spela alls på den. Priserna på spel skjuter i höjden och ambitionsnivåerna bland utvecklare slår i botten pga låg mjukvaruförsälning per maskin. Spelen är nu lika lika budget och illa optimerade på alla plattformar och DLC+P2W shovelware härjar fritt tills den tredje TV-spelskrashen. Framtiden är nu här och riktiga datorer får inget "AAA-titel här" alls. Intresset för för hela konceptet med elektroniska spel ebbar så sakta ut för att helt ersättas med cyberdrugs, som legaliseras runt 2077.

Vad har av värde har uppnåtts? Inget.

VR är händelsevis också ett utmärkt exempel på mycket av detta. Att PSVR är en sådan (relativt) framgång, tom jämte alla andra alternativ sammantaget, beror just på att det är enkelt och (igen, relativt) förutsägbart. Detta ger en större marknad som ger möjlighet till större, bättre designade och mer polerade spel.

En annan parallell är att trots att PSVR stödjer ett flertal (5) olika kombinationer av kontrollmöjligheter (även den med möjligheten att använd mus+tangentbord) så har de flesta spel endast stöd för 1, eller i fåtal fall 2. De som stödjer flera är lika lätträknade som mus+tangentbord-spel till bara basenheten.

Den enda framtid mus+tangentbord har på konsoller är som ett handikapphjälpmedel genom handkontrollsabstraktion på systemnivå. Vilket jag iof tycker vore en bra bra funktion oavsett. Men det vore naturligtvis ändå inget som vare sig skulle göra FPS-fantaster nöjda, eller leda till att fler konsoll till dator-konverteringar får stöd för råtta alls.

Ja det var mycket text som jag inte vet vad jag ska svara på.
Fick känslan av att du går in på att försvara konsoler fast jag vet inte mot vad

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc