Corsair A500 – lättmonterad orkan

Permalänk
Medlem

HardwareCanucks provade med Noctua NF-A12x25 istället för de medföljande fläktarna och det blev en märkbar förbättring i prestanda och ljudnivå, men den duger ändå inte för överklockning.
Noctua NH-U12A och Dark Rock 4 Pro verkar fortfarande vara bättre val.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag tyckte det var nice, men lite för snabbt ökande volym. Om de gör klippet 5 sekunder längre och öka volymen lite långsammare skulle det vara nice

Det börjar ju mitt i snacket om hur den presterar. Jag tycker inte det är lämpligt att börja runda av under en så pass väsentlig del av videon (och så utdraget, en femtedel av videon är outro?!). Passar då bättre efter att allt viktigt är sagt. Men som tidigare nämnt i tråden är det lite offtopic

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem

Jag som har lite luftkylarfetish skulle vilja se fler såna tester .
Ett märke som många verkar missa är klassiska Scythe, deras kylare ligger bra till när det gäller prestanda, ljudnivå och pris.
Just Scythe Mugen 5, Ninja 5 och Fuma 2 är några intressanta.
https://www.tweaktown.com/reviews/8925/scythe-ninja-5-cpu-coo...

Min favorit just nu är Scythe Mugen 5 (PCGH versionen med dubbla 800rpm fläktar) som kostar 600:-.
Den assymetriska designen är perfekt om man har problem med minnen som kan komma för nära kylaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ortovox:

Jag som har lite luftkylarfetish skulle vilja se fler såna tester .
Ett märke som många verkar missa är klassiska Scythe, deras kylare ligger bra till när det gäller prestanda, ljudnivå och pris.
Just Scythe Mugen 5, Ninja 5 och Fuma 2 är några intressanta.
https://www.tweaktown.com/reviews/8925/scythe-ninja-5-cpu-coo...

Min favorit just nu är Scythe Mugen 5 (PCGH versionen med dubbla 800rpm fläktar) som kostar 600:-.
Den assymetriska designen är perfekt om man har problem med minnen som kan komma för nära kylaren.

Det var ett namn man inte hört på ett tag! Jag håller helt med! Mer kylare!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Varför har inte dessa kylare filter som samlat upp dammet...

Damm som inte fastnat i dammfiltret vid datorns luftintag lär inte fastna i ett filter på kylaren heller. (Även jag har problem med fint damm på flänsarna, trots att jag använder pollenfilter utöver det vanliga nätet vid luftintagen.)

Att bara ha filter på kylaren är fullständigt kontraproduktivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Birkus:

Det börjar ju mitt i snacket om hur den presterar. Jag tycker inte det är lämpligt att börja runda av under en så pass väsentlig del av videon (och så utdraget, en femtedel av videon är outro?!). Passar då bättre efter att allt viktigt är sagt. Men som tidigare nämnt i tråden är det lite offtopic

Misstänker de alltid startar musiken när det ett visst antal sekunder kvar oavsett vad som händer i videon.

Visa signatur
Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Birkus:

Det börjar ju mitt i snacket om hur den presterar. Jag tycker inte det är lämpligt att börja runda av under en så pass väsentlig del av videon (och så utdraget, en femtedel av videon är outro?!). Passar då bättre efter att allt viktigt är sagt. Men som tidigare nämnt i tråden är det lite offtopic

Skrivet av Perrablerra:

Misstänker de alltid startar musiken när det ett visst antal sekunder kvar oavsett vad som händer i videon.

Bara för förtydligande så lägger vi till musiken efteråt. Det är inte något vi har direkt när vi spelar in utan vi pratar på tills vi tycker att vi har sagt allt.
Med det sagt så kan vi självklart kika på hur musiken kommer in på slutet. Tycker det blir lite roligare än bara helt tyst när outro-rutan dyker upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Bara för förtydligande så lägger vi till musiken efteråt. Det är inte något vi har direkt när vi spelar in utan vi pratar på tills vi tycker att vi har sagt allt.
Med det sagt så kan vi självklart kika på hur musiken kommer in på slutet. Tycker det blir lite roligare än bara helt tyst när outro-rutan dyker upp.

Jo när filmen väl är slut är det ju självklart trevligt med lite musik i samband med animationerna. Men som det är nu börjar musiken spela (svagt iofs) redan vid 4:10 dvs 1 minut och 8 sekunder innan klippet tar slut. Hade varit bättre om kanske det kommit in de sista 10-20 sekunderna.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Stämmer bra som @Pettson88 skriver. Jag skulle aldrig köpa denna före en Noctua om de inte byter fläktarna som följer med. Tyckte mest att det var värt uppmuntran att Corsair verkar lyckats göra det ett steg smidigare med montering vilket jag som bygger så sällan numera uppskattar

Då är jag med, missförstod. Frågan är om Corsair har några bättre fläktar? Skulle väl vara deras ML Pro men vet inte om det skiljer något i prestanda mot vanliga ML120. Det kostar en del att utveckla bra fläktar. Att designa om kylaren när produktionslinjer redan kommit igång är också svindyrt. Misstänker att Corsair kommer åtgärda problemet med värmeledningsrören men inte göra något mer tyvärr, men vi får se. Hade varit kul med något som kunde utmana Noctua.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Musikälskare

För mig spelar enkelheten för montering mindre roll, man gör det bara en gång (oftast)

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Ang Fläktmonteringen, kan man byta ut fläktarna?

Permalänk
Keeper of The Nvidia Drivers

Den verkar ju vara så där.

Visa signatur

AMD FX53 939 | MSI nForce4 939 | Ati Radeon x1800XT OC PE | 2*1024mb G-Skill 1-2-3-2-5 | Comhem 10/1 | Frölunda Indians SM GULD!!!
In Hoc Signo Vinces!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Damm som inte fastnat i dammfiltret vid datorns luftintag lär inte fastna i ett filter på kylaren heller. (Även jag har problem med fint damm på flänsarna, trots att jag använder pollenfilter utöver det vanliga nätet vid luftintagen.)

Att bara ha filter på kylaren är fullständigt kontraproduktivt.

Det finns ju trots allt några mindre glipor här och där på en datorlåda där damm smiter förbi filtren.

Men jag ser det ändå som lite dumt att ha ett filter på CPU-kylaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Det finns ju trots allt några mindre glipor här och där på en datorlåda där damm smiter förbi filtren.

Men jag ser det ändå som lite dumt att ha ett filter på CPU-kylaren.

Jag försöker se till att ha övertryck i chassit för att minimera risken. Exempelvis två fläktar in och en ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Jag försöker se till att ha övertryck i chassit för att minimera risken. Exempelvis två fläktar in och en ut.

Precis vad jag tänkte nämna också. Man ska försöka hålla ett positivt lufttryck i lådan så det trycker ut luft genom eventuella glipor.

Har man starkare utsug vid de bakre fläktarna t.ex. så drar man in luft vid öppningarna i skyddsblecken för expansionsportarna.

Permalänk

Hehe! dödade en Celeron 800 och ett volt moddat moderkort. Kondensatorn skickade 5 volt till coren!

Visa signatur

Min burk:Asus Z170 pro gaming, 7700K@4,6, Hyper 212 Evo, 2x8GB Crucial Ballistix Sport ,Asus GTX 1060 Strix 3GB, SSD Intel 180GB, WD Ecco green 1TB, EVGA Supernova G2 750W, Fractal D R4. Samsung S24F352FH. Corsair Raptor K40, Steelseries Kana Thor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Och ganska mycket billigare...

Jag trodde Corsair (med bakgrund inom chassin och vattenkylning) borde ha bättre fläktar vid det här laget. Kanske skiljer för mycket mellan heatpipe-torn och radiatorer, men det trodde jag inte...

Skickades från m.sweclockers.com

Införskaffade ML fläktar till mitt bygga i hopp om att ljudnivån skulle vara bra. Kort sammanfattning: Det var dom inte

Visa signatur

Byter komponenter för ofta

Permalänk
Medlem
Skrivet av PerUtanZ:

Införskaffade ML fläktar till mitt bygga i hopp om att ljudnivån skulle vara bra. Kort sammanfattning: Det var dom inte

När Noctua D15 kostar under 800kr och folk vill köpa detta sämre torn med sämre fläktar och dessutom köpa andra ’bättre’ fläktar av samma företag och sen ändå inte vara nöjd...

Jag fattar inte.

Svart sprayfärg kostar inte många kronor och en plastkåpa går att klippa till av en glasslåda om man inte gillar heatpipe-ändarna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Jag vill veta vem som väljer denna före Noctua NH-U12A? På alla sätt en sämre produkt. Visst, du kan skjuta fläktarna upp och ner, men helt ärligt, hur ofta mekar man med sin kylare egentligen? Den här är större, mer högljud och kyler sämre. Dessutom är den lika dyr.

Samma sak med Zalman-kylaren, dyrare och sämre än NH-D15.

Förutom BeQuiet så har inte Noctua någon konkurrens bland de bättre luftkylarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Phanteks PH-TC14PE är helt klart i samma klass som t.ex NH-D15. Något billigare och är svart.

Permalänk

Ni borde verkligen gå över till Prime om ni vill sätta kylarna på prov. Stock så landar min 9700K på 86 grader med en D14, trodde det var något fel så monterade om kylaren. Samma värden. Köpte så en U12A, exakta samma siffror. Aida kan ju inte köra eld AVX iallafall.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

När Noctua D15 kostar under 800kr och folk vill köpa detta sämre torn med sämre fläktar och dessutom köpa andra ’bättre’ fläktar av samma företag och sen ändå inte vara nöjd...

Jag fattar inte.

Svart sprayfärg kostar inte många kronor och en plastkåpa går att klippa till av en glasslåda om man inte gillar heatpipe-ändarna...

Nu är det ju så fint att NH-D15 finns i en svart version med plastkåpa kan du ju lägga till för de som inte vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Nu är det ju så fint att NH-D15 finns i en svart version med plastkåpa kan du ju lägga till för de som inte vet.

Absolut, men det kostar orimligt mycket mer för min del, kan tänka mig att konkurrensen hårdnar extremt med det påslaget (+300kr...) också...

Permalänk
Medlem

@medbor:

Ja, visst kostar den 300 mer, men trots det lika mycket som denna överprissatta Corsairkylare. Så även om argumentet är: "Jag tål inte Noctuas brunbeiga färger", så finns det fortfarande ingen anledning att välja A500.

Edit: Fixade lite språkfel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

@medbor:

Ja visst kostar den 300 mer, men trots det lika mycket som detta överprissatta Corsairkylare. Så även om argumentet är: "Jag tål inte Noctuas brunbeiga färger", så finns det fortfarande ingen anledning att välja A500.

Sant!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Corsair besöker testlabbet med sin första ordentliga luftkylare A500, som utlovar god prestanda och enkel montering.

Läs hela artikeln här

Ni skulle inte kunna göra ett liknade test med en 3900x eller liknade. AMDs känns mer svår kyld både med tanke på effekt och den större utan att kyla. Så ett test för att jämföra lite olika kylare i olika vikt- och prisklasser hade varit trevligt.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Skrivet av Dahle86:

Ni skulle inte kunna göra ett liknade test med en 3900x eller liknade. AMDs känns mer svår kyld både med tanke på effekt och den större utan att kyla. Så ett test för att jämföra lite olika kylare i olika vikt- och prisklasser hade varit trevligt.

Eller börja köra med AVX...

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Eller börja köra med AVX...

Mitt förslag är occt med small settingen

Permalänk
Medlem

Måste ge kritik här. Ml fläktar måste alltid köras i 12 volt och styras med 4 pins pwm styrning. Om man använder lna adapter eller 3 pins styrning sänks volten och magnetupphängningen fungerar ej. Detta resulterar i att fläkten vobblar och skapar oljud. Många använder corsairs ml fläktar direkt felaktigt, så även här.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av IRONBERG:

Måste ge kritik här. Ml fläktar måste alltid köras i 12 volt och styras med 4 pins pwm styrning. Om man använder lna adapter eller 3 pins styrning sänks volten och magnetupphängningen fungerar ej. Detta resulterar i att fläkten vobblar och skapar oljud. Många använder corsairs ml fläktar direkt felaktigt, så även här.

Ja, det är korrekt! Jag har bara varit dålig och inte skrivit till det i artikeln (fixar det imorgon när jag är piggare). Med det sagt så är den fortfarande högljudd i PWM-läget och framför allt 12V, där den förstnämnda är den mest kritiska enligt mig.

Permalänk
Skrivet av Kenneth:

Ja, det är korrekt! Jag har bara varit dålig och inte skrivit till det i artikeln (fixar det imorgon när jag är piggare). Med det sagt så är den fortfarande högljudd i PWM-läget och framför allt 12V, där den förstnämnda är den mest kritiska enligt mig.

Kan ni inte lägga till AVX tester oxå? Många kör ju med det och då kommer många kylare gå på knäna.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS