Är det värt det att köpa PS3-konsol år 2020 för runt 500 kr?

Permalänk
Medlem

Är det värt det att köpa PS3-konsol år 2020 för runt 500 kr?

Jag har aldrig haft konsol i hela mitt liv. Men på senaste tid har jag börjat bli intresserad / sugen på att lira The Last of Us.

Tyvärr finns det här spelet endast på konsol just nu och jag vet att 2:an kommer snart ut på PS4.

Dock kommer ju också PS5 att lanseras det här året ryktas det om så är det inte lite sisådär att lägga ner 3-4000 kr på en PS4 när PS5 närmar sig?

Vad säger ni?

Är det mer värt att lägga ner 500-900 kr på en PS3 än att köpa en PS4? Vad hade ni själv gjort om ni aldrig haft konsol förut och ska investera idag?

Ska jag ta en PS3 och vänta på PS5 och köpa PS5 när den väl kommer och skippa 4:an helt och hållet?

Permalänk
Medlem

Ett till alternativ är att köra the last of us på Sonys streamingtjänst Ps now i väntan på ps5.

Visa signatur

[4690k@4,7GHz] [Asus Z97-A] [Asus GTX 970 Strix] [Corsair 16GB DDR3 1600MHz] [Samsung 830 120 GB] [WD Green 3TB]

Permalänk
Medlem

ps4 beg slim kan man få för ganska lågt pris, bättre spel också tills ps5 kommer.

Permalänk
Medlem

Köp en PS4. Du kan hitta dem för 1000-1300kr. på Tradera och blocket.
Så kan du själv kränga iväg den om/när du skaffar en Ps5.

Visa signatur

Game: Intel Core i9-10940X / 128GB DDR4-3200 RAM | 2 x Nvidia Titan RTX | 2 x 2TB Samsung 970 Evo M.2 SSD
Laptop: Zbook 15 G5
Media:Intel NUC Frost Canyon Tall I7-10710U | EVOLV Shift I5 6600K 16GB RAM GTX 2070 2X500GB 2.M SSd
Consol: Playstation 5, Xbox series X, Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Snarare än att köpa en konsol för enbart ett spel så kan det ju vara värt att se över resten av spelen som finns till de båda konsolerna?

Både ps3 & ps4 har ju ett ganska så gediget utbud av spel så kanske hittar du fler spel som lockar på någon (eller båda?) av konsolerna som kan hjälpa dig att välja den ena eller den andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kberg:

Ett till alternativ är att köra the last of us på Sonys streamingtjänst Ps now i väntan på ps5.

Tack för tipset!

Jag visste inte att man kunde lira TLOU på PC men den här tjänsten verkar ju inte vara så pjåkig! Hoppas bara att det inte blir för laggigt i och med att det på något sätt konverteras till PC?

Permalänk
Medlem

Om det bara är Last of us du är intresserad av kanske det är bäst att vänta, är det flera spel (Finns mängd av bra exlusiva spel för ps4) då kanske det är bäst att köpa en ny/begagnad PS4 Pro men se till att det är revision CUH - 7200 den har tydligen mkt lägre fläktljud.

Läst att PS4 ska ha support för endel spel även 2021, så du kan klara dig med en sådan ett bra tag till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techlab:

Tack för tipset!

Jag visste inte att man kunde lira TLOU på PC men den här tjänsten verkar ju inte vara så pjåkig! Hoppas bara att det inte blir för laggigt i och med att det på något sätt konverteras till PC?

Det är endast 720p, tyckte det såg rätt grynigt och suddigt ut.

Permalänk
Medlem

Köp en PS4 så kan du bl a köra God of war, Uncharted och Horizon:Zero dawn också

Permalänk
Inaktiv

Generellt PS3 skulle jag föreslå emulatorn RPCS3 som gör underverk med PS3 spel på PC. Dessvärre fungerar TLoU och Uncharted spelen ännu inte bra så det alternativet är i dagsläget inte så bra som den vore.

Tycker det är värt att nämna, emulatorn och hur långt den kommit är ganska okänt men hur spel som Demons Souls lyfts rejält. Istället för sub 20 FPS så kan man nå 60 på PC och hög upplösning.

PS4 emulering är på gång men ännu bara startgroparna. Men det kan gå fort, senare generations konsoller har gjort snabba framsteg emulationsmässigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

När TLOU kom till Ps4 köpte jag det igen för att spelet ser lite bättre ut och främst flyter mycket bättre där. Jag skulle helst spela TLOU på en Ps4 helt klart.

Köp Ps4 idag och sälj igen sen när du spelat klart så har du knappt förlorat några pengar alls? Och sedan köp Ps5 när den kommer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Generellt PS3 skulle jag föreslå emulatorn RPCS3 som gör underverk med PS3 spel på PC. Dessvärre fungerar TLoU och Uncharted spelen ännu inte bra så det alternativet är i dagsläget inte så bra som den vore.

Tycker det är värt att nämna, emulatorn och hur långt den kommit är ganska okänt men hur spel som Demons Souls lyfts rejält. Istället för sub 20 FPS så kan man nå 60 på PC och hög upplösning.

PS4 emulering är på gång men ännu bara startgroparna. Men det kan gå fort, senare generations konsoller har gjort snabba framsteg emulationsmässigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Det var faktiskt just därför jag funderade på att köpa PS3.

Jag testade själv med RPCS3 på TLOU och det var liksom väldigt laggigt. Var knappt 30 fps. Hade det gått med runt 50-60 fps på TLOU så hade jag nog lirat TLOU på PC för att spara på pengarna.

Lite synd det där med "console exclusives".. Naughty dog är ett företag som verkligen vet hur man ska producera bra spel - men de är dock lite för trogna till just PS bara.

Permalänk
Medlem

Spelade klart TLOU för bara några dagar sedan, vet inte hur stor skillnad det är grafiskt mellan ps3 och ps4 versionen men tyckte det var sjukt snyggt på ps4an.

Permalänk
Medlem

@Techlab: Kan bero på att Naughty Dog är Sonys egna spelstudio.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 2700 3.2 GHz | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING
Corsair SF600 | 2x8GB G.Skill 16GB DDR4 3200MHz Trident Z RGB
MSI GeForce GTX 980 Ti | Samsung 970 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 500GB M.2 | Noctua NH-L9a-AM4 | DAN Cases A4-SFX v2 | Winows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techlab:

Det var faktiskt just därför jag funderade på att köpa PS3.

Jag testade själv med RPCS3 på TLOU och det var liksom väldigt laggigt. Var knappt 30 fps. Hade det gått med runt 50-60 fps på TLOU så hade jag nog lirat TLOU på PC för att spara på pengarna.

Lite synd det där med "console exclusives".. Naughty dog är ett företag som verkligen vet hur man ska producera bra spel - men de är dock lite för trogna till just PS bara.

Det är typ 20 fps på PS3 så...

Näe, kör det på PS4. Eller i framtiden på PS5.

Eller vad säger jag? Klart du ska ha orginal-upplevelsen! Jag har en PS3 (och TLOU) som behöver städas bort för 500 kr. Kom och köp!

Citat:

Hoppas bara att det inte blir för laggigt i och med att det på något sätt konverteras till PC?

Hehe, näe det är ingen konvertering. Det är en videoström som spelas upp av din PC.

Skickades från m.sweclockers.com