Sony håller hörlursingången vid liv med Xperia 1 Mark II

Permalänk
Melding Plague

Sony håller hörlursingången vid liv med Xperia 1 Mark II

Med Xperia 1 Mark II satsar Sony på underhållning, en kamerauppsättning i toppskiktet och det vida bildförhållandet 21:9.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Går det att sammanfoga både privat och jobbtelefon i samma telefon och dessutom behålla mitt SD-kort.

Kan jag göra det genom vanligt SIM privat, esim via jobb och sedan SD-kortplatsen för SD-kort?

Permalänk
Avstängd

Jag är för 3,5mm uttag men kommer nog inte betala 12 000kr+ för en telefon från sony.

Permalänk
Medlem

Mark II? Tänker mest på Canon-kameror...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Mark II? Tänker mest på Canon-kameror...

Sony använder det också i sina kameror, bland annat A7 och RX100

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Intressant trots priset. Ser fram emot recensioner även om min trogna XZ fortfarande tuffar på bra.

Akilleshälen med Sonys mobilkameror brukar dock inte vara hårdvaran utan mjukvarans komprimering. Får se om de gjort framsteg.

Permalänk
Medlem

Tack Sony!
Men 12 tusen är lite väl häftigt.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nesvop:

Går det att sammanfoga både privat och jobbtelefon i samma telefon och dessutom behålla mitt SD-kort.

Kan jag göra det genom vanligt SIM privat, esim via jobb och sedan SD-kortplatsen för SD-kort?

Det här är jag också intresserad av. Det borde väl i teorin vara så enkelt att man kan ha två esim nuförtiden?

Permalänk
Medlem

Har haft Sony i princip hela mitt liv, men bytte till en OnePlus 6, (mycket pga 3,5mm) när min Sony Xperia XZS gav upp. Går gärna tillbaka till Sony igen om de släpper nått lite billigare

Visa signatur

Min rigg: AMD R7 1700 3,2GHz, MSI X370 Gaming Pro Carbon, Corsair Vengeance 32GB 3066MHz, Sapphire RX 480 Nitro+ 8GB, Kingston V300 240GB, Seagate Barracuda 1TB, Corsair HX 750i, Fractal Design Define C

Permalänk
Medlem

Ingen ny Compact förresten? Saknar vettiga telefoner som inte kräver tvåhandsfattning och fickor a la cargo pants

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Mobilen är hög och smal. Att då kalla den vid är väldigt missvisande. Den är smal (och hög) men inte vid (och låg).

Det är ju bara kolla på alla videos som är filmade på fel ledd... för det är så man håller i en mobil.

fel ordval
Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dannesthlm:

Mark II? Tänker mest på Canon-kameror...

Det används ganska friskt inom flera områden.

Och efter en googling så har faktiskt wikipedia en egen artikel på det här
https://en.wikipedia.org/wiki/Mark_II

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Ingen ny Compact förresten? Saknar vettiga telefoner som inte kräver tvåhandsfattning och fickor a la cargo pants

Skickades från m.sweclockers.com

Exakt! Jag tänker ha min xz2 compact till den faller isär.

Visa signatur

Mammas, don't let your babies grow up to be cowboys.
10700k|RTX 3070|Z490|16GB|

Permalänk
Avstängd

LG verkar också behålla hörlurskontakten. I alla fall på den V60 (?) som läckte häromdagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Mark II? Tänker mest på Canon-kameror...

En av de mer ikonsika Mk2 är ju Technics 1200 som i sin mk2 version kom 1978 och tillverkades fram till 1989 när nästa version kom, 2019 lanserade dom fö mk7 av 1200 även om det är klart fler versioner som släppts, grand class modellerna tex och alla limited-versioner.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

21:9, 60 Hz och priset.... Nej tack.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Hoppas fler tar tillbaks dedikerad hörlursutgång

Permalänk
Medlem

Kan inte någon ta fram en kvadratisk telefon istället? Gillar inte fjärrkontrollformatet speciellt mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Alldeless för dyr.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Infiniti:

Kan inte någon ta fram en kvadratisk telefon istället? Gillar inte fjärrkontrollformatet speciellt mycket.

Skickades från m.sweclockers.com

Finns en färsk nyhet på det området faktiskt:
https://www.sweclockers.com/nyhet/29171-huawei-mate-xs-ar-vik...

Inte helt kvadratisk kanske - men inte långt ifrån med 2480×2200 pixlar.
Vikbar är den också. Och löjligt dyr.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Rekordmedlem

Tråkigt att de har kvar det onödiga hålet för vatteningång på en i övrigt förutom priset vettig telefon.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Finns en färsk nyhet på det området faktiskt:
https://www.sweclockers.com/nyhet/29171-huawei-mate-xs-ar-vik...

Inte helt kvadratisk kanske - men inte långt ifrån med 2480×2200 pixlar.
Vikbar är den också. Och löjligt dyr.

Vikbar-flugan vill jag ska dö lika mycket som avlång-flugan... 16:9 utan skärmkanter, det hade varit nåt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Tråkigt att de har kvar det onödiga hålet för vatteningång på en i övrigt förutom priset vettig telefon.

Sony har ju kört med vattentäta hörlursingångar ett tag nu.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Infiniti:

Vikbar-flugan vill jag ska dö lika mycket som avlång-flugan... 16:9 utan skärmkanter, det hade varit nåt.

Skickades från m.sweclockers.com

Pffft. 16:9 är way off att vara kvadratiskt ju.

Jag tänker vara obstinat och inte ta in att du efterfrågar nå logiskt eller rimligt här ;).
Här kommer istället fler förslag på kvadratiska lurar.
Blackberry hade ju passport 2. Den uppfyller nästan önskemålet också:

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Vikbar-flugan vill jag ska dö lika mycket som avlång-flugan... 16:9 utan skärmkanter, det hade varit nåt.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast då kan du lika köpa Samsung eller annat märke. Något måste dom ju göra för att skilja sig åt.

Permalänk
Medlem

När försäljningen går väldigt dåligt och då ska man lansera till konkurrens kraftigt pris. Sony och HTC får ta lärdom av Xiaomi.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Söderbäck:

Pffft. 16:9 är way off att vara kvadratiskt ju.

Jag tänker vara obstinat och inte ta in att du efterfrågar nå logiskt eller rimligt här ;).
Här kommer istället fler förslag på kvadratiska lurar.
Blackberry hade ju passport 2. Den uppfyller nästan önskemålet också:

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/71YmKAO8WZL._AC_SL1024_.jpg

Snart kommer 2,35:1 så att skärmen passar till film utan svara kanter....

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Pffft. 16:9 är way off att vara kvadratiskt ju.

Jag tänker vara obstinat och inte ta in att du efterfrågar nå logiskt eller rimligt här ;).
Här kommer istället fler förslag på kvadratiska lurar.
Blackberry hade ju passport 2. Den uppfyller nästan önskemålet också:

https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/71YmKAO8WZL._AC_SL1024_.jpg

Hehe, 16:9 känns någorlunda realistiskt iaf Blackberryn såg inte så dum ut. Minns när jag drömde om att äga en Palm Pre... 3:2 har ju slagit igenom på surfplattor och laptop. Om 10 år kanske kanske det gör comeback på telefonerna också.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

Tyvärr har Sony, Sony-Ericsson och Ericsson gjort felsatsning på felsatsning och aldrig kännt av tiden. Precis som de envisades med tvåraders displayer även när SMS slog igenom så har de lagt krut på fel saker ända sedan de började med androidlurar. T.ex. dyra IPS-paneler som höjde priset, men med dålig kontrast och som blödde igenom all backlight så fort du vinklade telefonen det minsta i tidiga Xperia-modeller. Var praktiskt taget omöjligt att använda i dagsljus när det blev reflektioner på displayen.
En annan felsatsning är att ha 3,5mm-uttaget felplacerat så att det blir sladdar från båda håll när man laddar och lyssnar på musik samtidigt, och som gör att 3,5mm-uttaget är åt fel håll när man stoppar telefonen normalt i en byxficka. Sedan de hårda och kantiga metallchassina som vidarebefordrar alla stötar i kombination med att ha ömtåliga LCD-paneler och inte ha gorilla glass. Eller när de skulle ha glas på baksidan. Det gav "kvalitetsskänsla" enligt recensioner, men telefonerna gick ju sönder hur lätt som helst jämfört med konkurrenter med flexibla chassin, gorilla glass och tåligare OLED-paneler. Och så har vi då kanerorna. Dyra och fancy lösningar som inte ger det kunder vill ha. Ofta värdelösa i mörkare miljöer trots att man oftast fotar inomhus, men de har alltid något annat som är menat sälja men som mest bara är onödigt dyrt. Att de sedan handikappar den onödigt dyra kameran med lättrepad plast över kamerorna så att man alltid har en bloom-effekt hjälper ju inte. Känns som att det är samma visa igen.

Har en känsla av att de - återigen - släpper en telefon dyrare än konkurrenterna men som tar bilder som en mellanklassare. Ingen bryr sig om 256GB lagring om man inte fotar med den.

Tänk var de kunnat vara om de stoppat 3G-krets och mikrofon i PSP. Eller faktiskt stoppat i en duglig CPU i Xperia Play och öppnat upp med lite PSP-spel. Eller satstat på faktiskt viktiga aspekter hos kamerorna. Om de faktiskt fokuserat på telefoner som man ville hålla i istället för att fokusera på så hårda, tunna, kantiga och obekväma lurar man bara kan producera för att sedan se dem gå sönder av minsta lilla så kanske de tilltalat folk.

Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk. Och de tycks alltid göra grova volfram-kedjor med några tunna aluminiumlänkar här och där. Över konkurrenterna på vissa - ofta obetydliga - punkter, men alltid svaga på någon nyckelpunkt som gör helheten till ett dåligt köp.
Gillade deras laddpunkter i sidan, integrering med Sonys TV-apparater, inbyggda handkontroll osv. Men det är alltid något avgörande som skitit till allt.
Och nej, jag hatar inte Sony, bara besviken på att de alltid har bra grejer man vill ha, men som de fördärvar.

EDIT: Glömde ju vad jag tänkte skriva först. De har så dåligt namnschema så att man tror alltid att deras senaste är en gammal modell. Liksom Xperia 1? Xperia 1 II?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Ingen ny Compact förresten? Saknar vettiga telefoner som inte kräver tvåhandsfattning och fickor a la cargo pants

Skickades från m.sweclockers.com

Jo det verkar som det.

Sony Experia 10 II

https://www.sony.se/electronics/smartphones/xperia-10m2

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2