Har du problem med svarta skärmar/krascher med Radeon RX 5000-serien?

Permalänk

Ni som har problem och har ett Gigabyte RX 5700 XT Gaming OC – testa att köra BIOS-uppdateringen här: https://www.gigabyte.com/Graphics-Card/GV-R57XTGAMING-OC-8GD/...

Den verkar fixa mer än det står i beskrivningen och jag har inte märkt av att det fläktar mer än tidigare. Men viktigast av allt så verkar saker bli stabilare – ingen krasch sen jag körde den. Kan dock bara haft tur, då jag inte kört allt för länge sen BIOS-uppdateringen. Uppdaterar denna post om krasch uppkommer.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Har haft stora problem med mitt MSI 5700 XT på min 4 månader gamla dator med att skärmen tappar signal och går ner i strömsparläge (svart skärm) och jag misstänker drivrutinsproblem då detta inte dök upp innan jag uppgraderade till AMD:s flådiga nya 20.x drivrutiner.

Och jag är också riktigt irriterad att det inte finns vettiga drivrutiner att gå tillbaka till. När jag hade NVIDIA-problem så kanske jag tappade de senaste optimeringarna om jag gick tillbaka 5-10 månader i drivrutinsversion men jag hade fortfarande samma funktionalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halvmånen:

Och jag är också riktigt irriterad att det inte finns vettiga drivrutiner att gå tillbaka till. När jag hade NVIDIA-problem så kanske jag tappade de senaste optimeringarna om jag gick tillbaka 5-10 månader i drivrutinsversion men jag hade fortfarande samma funktionalitet.

Google...

Räcker inte dessa?

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

Nej, inga 20.x drivrutiner funkar felfritt på min dator. Vilket är själva grundproblemet.

Permalänk
Medlem

En bekant köpte en inet dator med 5700 oc svartskärm medalla 20.x drivrutiner. Han sitter nu med någon 19 drivrutin och kan i alla fall spela men får myrornas krig på skärmen ibland. Fixas inte detta sa jag att han får reklamera kortet som defekt då man inte ska behöva fibbla konstant för att spela någon timme.

Nu minns man själv varför jag övergav AMD graffekort och inte mycket verkar ha ändrats till de bättre under de tre åren.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: 5600X| Mobo: AORUS X570 itx|Minne: 32GB Corsair Vengeance PRO 4000Mhz|GPU: Asus TUF 3080 OC |Chassi: CM NR200P|SSD: Samsung 850 EVO 500GB, 2xSamsung 970 EVO 1TB|PSU: NZXT 650W
Mus: Razer Basilisk|Tangentbord: Corsair K70|Skärm: LG27GP850

Permalänk

Funkar nästan nu

Körde DDU igen och installerade 19.10.1.
Funkar skapligt att spela nu. Har inte haft svartskärm ännu.
Chrome hänger sig dock emellanåt med denna drivis men Windows kraschar inte.
Inte testat CAD än.

Nedan testat sen innan:
Ingen av 20.x.x har fungerat för mig. Allt som nyttjar GPU svartskärmar oavsett last.
Testat sätta PCI till 3 isf Auto.
Avaktiverat ULPS i registret.
Stängt ner Radeonprcesserna.
Kontrollerat att Enhanced Sync är av.

Datorn är en Komplett-PC köpt på Black Friday. Ryzen 3700 och RX5700.

Permalänk
Medlem

@Halvmånen: Minns du vilken version du hade innan 20 x ?

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

Inte en enda svartskärm eller krash sedan jag gjort två saker.
1. slog av ReLive
2. Gjorde som @Linus82 föreslog i en annan tråd https://www.sweclockers.com/forum/trad/1586996-for-er-med-downclock-problem

Som sagt inte ett fel sedan dess...peppar peppar ta i trä å allt sånt

Drivrutin: 20.2.1
Ryzen 5 3600
ASUS ROG STRIX B450-F GAMING, BIOS: 2801
Corsair 16GB 3200MHz DDR4
Sapphire RX 5700xt Pulse
Två skärmar bägge DP aldrig testat med bara en....

Win 10 Pro
Version 1909

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har en teori och vill fråga hur ni har. Finns det någon här som får felet och bara har en skärm inkopplad till datorn?

Bios bootar upp på min sekundära skärm, men har bytt till att ha den andra skärmen som primära i windows. Har ni som får detta fel samma set up?

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Som @Radolov tipsar om i denna tråd så har AMD nu släppt Radeon Software 20.2.2, vilken har en galet lång lista med åtgärder mot "black screen"-problematiken. Skulle vara kul att höra om den avhjälper några av problemen för er där hemma.

Permalänk
Avstängd

@JonasT:

Jag hade egentligen bara ett problem och det var downclocking i vissa spel. Det är nu fixat. Läser man tråden på Reddit så verkar nästan alla blivit av med sina black screens och annat

Permalänk
Medlem

Jag hade black screen i Witcher 3, spelade en timme nu och det fungerade perfekt.

Permalänk
Medlem

Har ni problem och verkligen provat allt och även den senaste drivrutinen så prova att stäng av all hårdvaruaccelerering.
Discord har hårdvaruaccelerering. Er browser med osv osv.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robko:

@JonasT:

Jag hade egentligen bara ett problem och det var downclocking i vissa spel. Det är nu fixat. Läser man tråden på Reddit så verkar nästan alla blivit av med sina black screens och annat

Har du en länk till tråden kring downclocking? Googlade runt lite men hittade inget specifikt kopplat till senaste drivers. Inga problmed med bs eller crashes i senaste drivern än så länge men fps drops har ökat avsevärt så jag letar med ljus och lykta

Permalänk
Avstängd
Skrivet av omfghi:

Har du en länk till tråden kring downclocking? Googlade runt lite men hittade inget specifikt kopplat till senaste drivers. Inga problmed med bs eller crashes i senaste drivern än så länge men fps drops har ökat avsevärt så jag letar med ljus och lykta

Detta är länken till driver tråden. Typ alla säger att problemet med downclocking är löst.

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/favtfv/radeon_software_...

Här är tråden om bara downclocking.

https://www.reddit.com/r/Amd/comments/f5s1ls/rx5700xt_frequen...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av SCORPIUS:

Har ni problem och verkligen provat allt och även den senaste drivrutinen så prova att stäng av all hårdvaruaccelerering.
Discord har hårdvaruaccelerering. Er browser med osv osv.

Jag har aldrig behövt stänga av dem med mitt Sapphire 5600. Sen dag 1 har allt funkat som det ska , i alla fall dem spelen jag spelat. Även allt i Win 10 har funkat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robko:

Jag har aldrig behövt stänga av dem med mitt Sapphire 5600. Sen dag 1 har allt funkat som det ska , i alla fall dem spelen jag spelat. Även allt i Win 10 har funkat.

Mitt svar började med "Har ni problem"
Gött du inte har haft problem

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Som @Radolov tipsar om i denna tråd så har AMD nu släppt Radeon Software 20.2.2, vilken har en galet lång lista med åtgärder mot "black screen"-problematiken. Skulle vara kul att höra om den avhjälper några av problemen för er där hemma.

Som jag skrev ovan så efter dom två åtgärderna så har jag inte haft en enda svartskärm på dryga veckan. Installerade 20.2.2 för ett par dagar sedan, ikväll när jag startade datorn så direkt svartskärm innan windows inloggningskärm.....
Kör nu med ett fullständigt "Adrenalin 2020 edition" inkl. ReLive

Ska prova ett tag till utan ändringar få se om det var en engångsföreteelse eller inte

Visa signatur
Permalänk

Nix, värre problem nu

@JonasT: Fick värre problem med 20.2.2. Testat både att uppdatera från Radeon-programvaran samt att köra DDU först i felsäkert läge.
Spel kraschar snabbare nu. Innan med 20.2.1 funkade Borderlands 3 ganska bra medan man spelade men svartskärmade ibland om man ställde sig i en meny ett tag. Nu tar det allt mellan 30s till 10m innan svartskärm.

Permalänk
Medlem

Fick min första black screen / krasch i spel i söndags när jag spelade Borderlands 3. Tidigare har det kraschat nått enstaka tillfälle när jag spelat upp video.

Sapphire RX 5700 Pulse med drivrutin 20.2.1
AMD Ryzen R7 1700X
Gigabyte AX370 Gaming
Flare X 2x 8GiB 3200MHz CL14
Intel 660P 1TiB
Windows 10

Jag har 2 skärmar + 1 TV. Ena skärmen speglas till TVn. När jag slår på TVn börjar skärmarna flippra och blinka satan ett tag

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Min polare sitter på ett äldre från 7xxx serien och han har samma problem. Drivrutiner verkar ha sabbats över tid

Visa signatur

E2160 @ 3,2 , scyte infinity, p35 ds3, 4gb corsair 800mhz, Sapphire 5850 1gb. Intel x-25 V 40gb, 1x western digital black. /laptop amd x2 2.2ghz 3gb 5730.

Permalänk

Flera skärmar

Sitter med två skärmar av samma märke och modell. 1440P och ingen Freesync.
Ena kopplad med DP och andra HDMI.
Ska testa att bara använda en i taget samt växla primära.

Är det någon som sett skillnad beroende på antal skärma och interface?

Edit 200304: Kopplade ur en skärmen (HDMI) och körde bara en skärm (DP).
Spelade Borderlands 3 i kanske två timmar aktivt men den stod väntande i meny i sammanlagt kanske 6 timmar.
Inte en enda krasch! Kan vara slumpen, har haft tillfällen tidigare då det funkat i flera timmar men hoppas på det bästa.

Ska införskaffa fler DP-kablar och se om det går att köra dubbla skärmar då.

Testat med bara en skärm nu
Permalänk
Medlem

Har ett Powercolor 5700xt där jag kört med 19.9.2 under lång tid för att undvika krasher och blackscreens i BFV. Alla 20.x.x drivare har resulterat i krasher och blackscreens i BFV efter 1-10 min.
Tyckte det såg lovande ut med den nya 20.2.2 och körde in den igår och till min glädje så verkar den fungera utan problem. Körde sammanlagt ca 4 timmar BFV igår utan problem så än så länge verkar allt fungera. Me happy!

Visa signatur

Asus TUF B450-Plus Gaming. AMD Ryzen 5 3600. Powercolor 5700xt.
Samsung SSD 970 EVO Plus 500Gb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mäki:

Min polare sitter på ett äldre från 7xxx serien och han har samma problem. Drivrutiner verkar ha sabbats över tid

Är du säker på att han inte bara har det här problemet med att kylpastan är för gammal och att det kan orsaka svartskärm? 7000 serien är ju trots allt 8 år gammal, och det har drabbat kort som är 4 år och yngre också. Men ju äldre de är, ju större är sannolikheten att problemet uppstår.

(För de som undrar, är inte ett exklusivt problem på AMD kort)

Permalänk
Medlem

Verkar som 20.2.2 fixade de problemen som jag hade. Installerade 20.2.2 med rent system med hjälp av DDU i safe mode. Har spelat ett par gånger under veckan med Discord på i bakgrunden samt Firefox/Chrome. Inga blackscreen längre.

Visa signatur

Node 304 White | Asus Strix X470-I | R5 2600 @ 3.85Ghz | 16GiB DDR4-3000Mhz CL15 | Sapphire Radeon RX 5700 PULSE | 512GiB 860 EVO M.2 | 1TiB 970 EVO Plus NVMe | Corsair SF450

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zorerk:

Verkar som 20.2.2 fixade de problemen som jag hade. Installerade 20.2.2 med rent system med hjälp av DDU i safe mode. Har spelat ett par gånger under veckan med Discord på i bakgrunden samt Firefox/Chrome. Inga blackscreen längre.

Samma här, nu verkar allt fungera galant! Bra AMD!

Permalänk
Medlem

Vet inte hur många eller hur mycket det egentligen påverkar då skräpmjukvaran det faktiskt är nu är på väg att äntligen dö en välkommen död och få har antagligen det ens installerat idag. Pratar givetvis om Flash.

Nu sitter jag inte på 5000 serien själv men jag har en polare som gör det och han fick konstant svartskärmande med flash från sajter där det fortfarande används. Kunde själv replikera detta på ett Vega 64 med senaste drivern men det är också det enda svartskärmandet jag haft på Vegat(har varit stabilt AF för mig) och jag hittade en workaround för att stänga av hardware acceleration och då slutade flash att krascha drivern.

Lustigt nog sker inte detta alls med mitt RX 480 i TV maskinen.

Innebörden av detta är som sagt ringa då jag tvivlar på att varken Adobe eller AMD bryr sig om flash längre.

Permalänk
Medlem

Fick mörkgrön skärm i går när jag var inne på Swedbank & läste ett meddelande från kundtjänst när jag klickade vidare i konversationen fick jag mörkgrön skärm..

Startade om datorn & spelade 3 matcher Quake Champions & 2 matcher Unreal Tournament utan problem

Kör 20.2.2

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zargoz:

https://www.komplett.se/product/1152558/datorutrustning/dator...

Rx5700xt billigast någonsin 4299kr

Har den själv på bevakning på prisjakt men har inte kommit under 4000kr men funderar på att köpa ändå? Vänta eller köp?

Enligt gamer nexus best overall 5700xt kort.
https://www.youtube.com/watch?v=5McVc0SQMHU&t

Skulle behöva lite hjälp från er i tråden, funderar på att köpa detta kort men kastas fram och tillbaka. Vissa är supernöjda och andra är extremt missnöjda.

När man läser kommentarerna här tex så blir jag tveksam: https://www.newegg.com/gigabyte-radeon-rx-5700-xt-gv-r57xtgam...

Vad säger ni som har 5700 xt?

Väldigt tacksam för hjälp/rådgivning.

Edit: Skulle jag få mycket drivrutinproblem så antar jag att man bara kan returnera till komplett?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebbe_a:

Skulle behöva lite hjälp från er i tråden, funderar på att köpa detta kort men kastas fram och tillbaka. Vissa är supernöjda och andra är extremt missnöjda.

När man läser kommentarerna här tex så blir jag tveksam: https://www.newegg.com/gigabyte-radeon-rx-5700-xt-gv-r57xtgam...

Vad säger ni som har 5700 xt?

Väldigt tacksam för hjälp/rådgivning.

Edit: Skulle jag få mycket drivrutinproblem så antar jag att man bara kan returnera till komplett?

Jag är toknöjd sen senaste drivrutinen 0% problem och då har jag "problem" kortet från Asus

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.