Permalänk
Medlem

Varmilo tangentbord - bra köp?

Hej!

Går i tankarna på att byta ut mitt Corsair Gaming K95 Cherry MX Brown tangentbord mot ett Varmilo. Man har hört att Varmilo skulle hålla extra hög kvalité, stämmer det? De tangentborden som jag troligtvis är mest sugen på är dessa: https://www.inet.se/produkt/6100756/varmilo-va109-rgbk-mx-blu... eller https://www.inet.se/produkt/6100757/varmilo-va109-rgbk-mx-bro...

Jag är nöjd med mitt Corsair men vill ha ett tangentbord som är vitt eller åtminstone mer vitt än vad jag har idag. Kan Varmilo vara ett vettigt köp isåfall? Kan också passa på att fråga om MX Blue switcharna funkar bra nog till spel?

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

Jag har ett Varmilo, ett WASD Keyboards och ett vortex pok3r, med red silent, blåa, bruna. Tycker att de bruna är trevligast både för att skriva och spela på

Jag beställde Varmilo direkt från deras webbshop. Tog några veckor men då kan du välja färger osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har ett VA88M med bruna brytare som jag är riktigt nöjd med, väger bly och känns riktigt gediget jämfört med det CM MK750 jag kör med på jobbet.

Permalänk
Medlem

Köpte ett VA88M Rainbow 2 RGB MX Brown i samband med att Inet tog in Varmilo i lager. Det är överlägsen kvalitetskänsla jämfört med andra tangentbord jag testat (ducky, logitech, etc). Dock är det dyrt och jag blev faktiskt lite besviken när jag insåg att garantin inte är längre än 1 år. Dock går det ju att laga mycket själv på ett sånt här tangentbord.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Medlem

Har själv ett Varmilo VA109M Moonlight PBT White LED [MX Blue]
Och gillar dom turkosa (eller vad man ska kalla färgen) tangeterna.

Har även ett ducky shine 2 röda brytare, ett razer blackwidow 2014 med deras egna blåa brytare (kommer ej ihåg vad dom heter men dom är helt ok).

Av dessa så är razers kvalitet klart sämst, plastigt sämst känsla i själva tangeterna (inte brytarna dock) och en oerhört idiotisk font på dom.
Och jag kan inte använda det pga att jag ständigt trycker på M4 o M5 knapparna istället för shift/ctrl, även oanvändbart i spel då jag känner mig fram till var W är med lillfringret och ctrl tangeten och på detta bord så känner jag då M5 istället och trycker på q (i många spel så kastar man då tex vapnet i handen, skitkul när man ej ville det) istället för w om jag ska gå framåt tex heller backar istället för å gå åt höger, osv
Och sladden är tjock som fan och styvaste sladd jag använt/känt på 10-15år och då är en hel del 2-3 gånger tjockare trefas ström sladdar medräknade.

Duckys kvalitet är ett klart kliv uppåt i känslan men röda brytare är för mig totalt oanvändbart då jag missar nedtryck heller trycker ner nåt jag inte menade hela tiden och skriva nåt lite längre som tex detta inlägg tar typ 20-25min istället för 1-2min.
Utöver det har ducky FW problem och har haft det i åratal (vilket jag givetvis fann efter köpet).
Lite snabbt så är det att inställningar ändras lite som dom vill och ibland ballar det ur helt o hållet o enda sättet o fixa det är att flippa 5st dip switchar på undersidan till det motsatta MEN glöm inte o koppla ur usb först annars så släpps the magic smoke ut och tbordet är 100% förstört, efter flippat switcharna koppla in det låt windows se/installera det, koppla ur flippa tillbask switcharna.
Så är det resettat och även raderat alla makros man eventuellt lagt in använd nån vecka upprepa då det troligen ballat ur igen och detta finns även på dom nyaste ducky tborden än idag.

Dip switcharna är tex för att stänga av win tangeterna, byta plats på FN o ctrl, demo mode/osv.

Sen Varmilo tar ett kliv uppåt i kvalitet överlag igen dock inte lika stort som mellan razor/ducky har inga FW problem PBT tangenter som känns bättre än razor/duckys ABS tangenter.
Enda negativa är att det är en miniusb för kabeln vilket inte är en direkt bra kontakt plus att den inte är gömd i "plasten" på undersidan och sladdkanaler (som ducky shine 2 har) utan sticker ut på baksidan vilket gör den lätt att komma åt/stöta i om man flyttar tbordet.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Har bla 4st VA88M med olika brytare, fantastiska tangentbord med gedigen kvalitet. Har ett k95 också sedan tiden man inte visste bättre och ursäkta Corsair men det är rent skräp i jämförelse. Blåa/bruna är kanon att skriva med med när skall spelas så föredrar jag linjära brytare alla dagar i veckan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Varmilio är väl så bra det kan bli innan man tar steget över till custom keyboard.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack alla för svaren! Då blir det ett Varmilo, troligtvis med MX Blue brytare då jag gillar bra feedback.

Visa signatur

Mobo: Asus X470 Crosshair VII Hero *** CPU: AMD Ryzen 7 2700X *** RAM: 32Gb G.Skill TridentZ 2933Mhz *** PSU: Seasonic 850W Focus+ Platinum *** GPU: Gigabyte RTX2080 Gaming OC *** SSD: Samsung 860 EVO 2 TB *** Chassi: Fractal Design Define R6 TG Svart *** Tangentbord: Ducky One 3 Daybreak MX Clear *** Mus: Logitech Pro X Superlight *** Skärm: Alienware AW3821DW

Permalänk
Medlem

Om det inte vore för allt strul med Kina nu så skulle jag dessutom rekommendera dig att köpa från Varmilo.com. Då får du ett mycket bredare val av brytare. Och det blir billigare i slutändan.

Permalänk
Inaktiv

@phedd: sen är ju iofs inte varmilo från kina....