Permalänk
Avstängd

Detta verkar vara det i särklass hetaste diskussionsämnet idag... Tur man inte är ensam om att ha tråkigt... ha ha

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

https://encycolorpedia.com/ffa7ff
"The hexadecimal color code #ffa7ff is a light shade of magenta."
Lila

Visa signatur

2500k | Noctua NH-U14S | Sabertooth Z77 | 16Gb Vengeance
3850 † 5770 † 660ti † 970 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

Lila - rött blandat med blått
Rosa - rätt blandat med vitt.

Nja. I RGB så ger lika delar rött och blått, rosa.
Lila får man när man minskar delen rött.

Permalänk
Medlem

@TechWolf:
Nej jag håller inte med:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Rosa_(f%C3%A4rg)
Rosa eller skär (plural skära) är en ljus variant av röd.

OBS - LJUS variant av RÖD. DVS rött + vitt

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lila
Lila färger ligger mellan rött och blått.

OBS - Endast rätt och blått. inget vitt.
Case closed

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Proffsmobbare

Vet inte varför ni bråkar över vilken färg en klart fuschia-belyst studio har.

Permalänk
Avstängd

Det är ju underligt att den enda som har rätt i studion anses vara färgblind?! Eller så motsvarar bilden inte verkligheten, det kan ju också vara ett alternativ

Permalänk
Medlem

Ta dit en kvinna som är tetrakromat och be henne beskriva en gång för alla vilken färg det egentligen är.

Förövrigt kallar jag den färgen rosalila, just för att det är en blandning av rosa/lila snarare än röd/lila. Precis min favoritfärg kan tilläggas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

@TechWolf:
Nej jag håller inte med:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Rosa_(f%C3%A4rg)
Rosa eller skär (plural skära) är en ljus variant av röd.

OBS - LJUS variant av RÖD. DVS rött + vitt

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lila
Lila färger ligger mellan rött och blått.

OBS - Endast rätt och blått. inget vitt.
Case closed

Problemet här är att det är ljus magenta (rött, vitt och blått) eller för den delen lila/magenta+grön

Lila borde infalla när blått är en större den än rött enligt mig.

Rosa är ljus-rött men lite blått kan vara okej.

Magenta är färgen mitt emellan när rött och blått är nära lika starka.

Den här belysningen är solklart magenta med en ton av rosa generellt, syns speciellt i corsair-videon. Visaa delar har en mycket starkare ton av blått dock det går inte att komma ifrån, men inte den stora ytan i hörnet

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Blir lite rädd när så många är färgblinda och ändå uttalar sig om färger, eller nja lite som forumet...

Permalänk
Medlem

(B>G)=Lila
(B=G)=Rosa

Jag tog direkt på lampan i videon och får solklart högre Blått än grönt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TechWolf:

Nja. I RGB så ger lika delar rött och blått, rosa.

Skrivet av Savage_Gray:

Lila färger ligger mellan rött och blått.

Det är inte riktigt så enkelt, då det finns olika sätt att kombinera färger på. Se https://sv.wikipedia.org/wiki/Kromaticitet Där ligger både lila och rosa (och purpur, och magenta m.fl.) mellan rött och blått.
Men det gäller specifikt när olika ljusvågor möter våra ögon samtidigt, och den resulterande färgen är egentligen bara hur vår gärna tolkar dessa signaler, den kombinerade färgen motsvarar inte en specifik fysisk ljusvåglängd.

Se på ett spektrum över synligt ljus så finns inte t.ex. magenta med av den anledningen.

Additiv kombination https://sv.wikipedia.org/wiki/Additiv_f%C3%A4rgblandning exempelvis RGB är sådan.

När man har färger som målar med på papper, och blandar dem (eller när man gör utskrifter för den delen), så är det en annan typ av färgkombination, subtraktiv kombination. https://sv.wikipedia.org/wiki/Subtraktiv_f%C3%A4rgblandning exempelvis CMYK är sådan.

Men detta är nog margaritas ante porcus i en tråd som grundar sig i en fånig omröstning med två val där inget av alternativen stämmer. Här kommer en favorit i repris istället:

Den är alltså lika vettig som omröstningen i den här tråden.

Visa signatur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed placerat orci vitae condimentum tempor. Nulla facilisi. Interdum et malesuada fames ac ante ipsum primis in faucibus. In at sapien id felis tempor tincidunt. Cras accumsan enim elit, ut laoreet neque dapibus ac.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

(B>G)=Lila
(B=G)=Rosa

Jag tog direkt på lampan i videon och får solklart högre Blått än grönt.

B>R = lila
B=R = magenta
B<R = rosa

Grönt avgör bara hur ljus färgen uppfattas

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Alternativet "Ja" saknas i omröstningen.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

Jag vill nog säga rosa men det är klart min skärm med mina galna inställningar kan vissa något annat...

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av emilakered:

Nu kan ni se här också, med annan kamera och annan vitbalans.. #teamrosa
https://www.youtube.com/watch?v=-cyPfAk7Klc

Där såg det mer rosa ut än på OP. Men tycker som många andra, rosa vid ljuset, lila på väggarna längre ifrån

Skrivet av sniglom:

Alternativet "Ja" saknas i omröstningen.

Haha, helt klart.

Permalänk
Medlem

Blått

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic

Permalänk
Avstängd

Gredeliskär såklart...

Visa signatur

8700K/1080Ti/XG32VQR

Permalänk
Medlem

exakt #ffc3ff
eller rgb 255, 195, 255

Sen vad den färgen heter, sånt kan inte jag, har koll på röd, grön, blå, vit, svart, orange och brun.
Alla andra färger är något däremellan

Visa signatur

Fractal Design Node 304 -> ASUS ROG STRIX Z370-I GAMING ->i5 8600K -> be quiet! Pure Rock -> MSI GeForce RTX 4070 VENTUS 2X E 12G OC -> Corsair Vengeance LPX 3200 32GB -> Seasonic FOCUS Plus 650W Gold -> Samsung 960 EVO 500GB -> 2 * Western Digital Black 2 TB -> Samsung 850 EVO Basic SSD 500GB

Permalänk
Medlem

Detta kräver väl att @laxpudding först kommit hem till var och en av oss och kalibrerat vår skrämar?

Permalänk
Bussovi_ by XHI

@THB Du som är Mr. Rosa är den som kan avgöra detta kriget.
Är det rosa eller är det lila?

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Där såg det mer rosa ut än på OP. Men tycker som många andra, rosa vid ljuset, lila på väggarna längre ifrån

Jo, frågan var ju " Är belysningen i studion lila eller rosa? "
Och inte vad den ger för nyanser i skuggpartierna.

Så svaret blir, rosa.

Permalänk
Medlem

Färgen heter ju såklart ceris. "Cerise syftar på intensivt rosa färger, ofta med dragning mot lila."
https://sv.wikipedia.org/wiki/Cerise

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 6 // Intel Core i7 2600K @4,4Ghz // 32GB DDR3 // ASUS GeForce GTX 1070 Dual 8GB

Permalänk
Medlem

Alla lär ju inte sitta på kalibrerade skärmar, sedan spelar ju färgtemperaturen och sRGB roll i det hela, och kanske gamman också om det ligger åt ljusa eller mörka hållet.

På min projektor så ligger det ganska starkt åt rosa hållet, kan tänka mig att det blir mer lila på en samsungpadda, på surface pro med sRGB profilen lär det se helt annorlunda ut.

Permalänk
Medlem

Över 9000...
Eller mer åt det rosa hållet. Men jag tror mer på att ingen av alternativen är rätt och svaret är kyckling.

Visa signatur

i7 6700K @4,2GHz|Be-Quiet Pure Rock|Palit GTX 1070 |Vengeance 2x8GB @2666MHz|SSD 850 EVO 250GB|WD Red 2TB|Asus Z170 Pro Gaming|Fractal Design R5 (vit)|Fractal Design Intergra@650w| Logitech G15|Logitech Mx518||Logitech G25|

Permalänk
Medlem

Varför inte båda?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Kvinna: magenta
Man: rosalila

Skämt o sido, det är ju olika nyanser, största delen är rosa, mindre delen som är mera skuggigt är lila.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Förutom skuggorna precis under hyllorna så är allting rosa utav tvekan

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

B>R = lila
B=R = magenta
B<R = rosa

Grönt avgör bara hur ljus färgen uppfattas

Skickades från m.sweclockers.com

Kanske var lite otydlig med självsarkasmen... Jag kan inget om färger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Kanske var lite otydlig med självsarkasmen... Jag kan inget om färger.

Inte jag heller, men det är kul att låta självsäker! Lite som alltid när man drar allt över en kam, finns inga strikta kulörgränser i färglära tyvärr

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Bussović:

@THB Du som är Mr. Rosa är den som kan avgöra detta kriget.
Är det rosa eller är det lila?

Som aficionado av rosa så måste jag tyvärr säga att detta är lila.
Men det är väldigt nära gränsen må jag säga, med lite finetuning så kan det mycket väl bli rosa dock.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro