Kan man ha 6 fläktar som blåser in och 3 som blåser ut?

Permalänk

Kan man ha 6 fläktar som blåser in och 3 som blåser ut?

Som rubriken lyder undrar jag om man kan ha 6 som blåser in och 3 som blåser ut eller om det blir för många som blåser in?

Tacksam för svar

Permalänk

Det är alltid bra att ha ett övertryck i chassit. Alltså mer luft in än ut. Vad är det för chassi och varför vill du ha så många fläktar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

@Dark Widget264: Man kan inte ha för många fläktar, varje extra fläkt blir dock mindre och mindre meningsfull. Med filter för de 6 insugsfläktarna så kommer du nog ha nära på jämntryck i chassit.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dark Widget264:

Som rubriken lyder undrar jag om man kan ha 6 som blåser in och 3 som blåser ut eller om det blir för många som blåser in?

Tacksam för svar

Det är grymt overkill men visst kan du det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Ok, tack!

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Dark Widget264:

Ok, tack!

Men vänta, du kan inte lämna utan att berätta mer! Vi är ju nyfikna! 😁

Skämt åsido, så länge du har ett chassi som har fläktplatser nog så funkar det men kylningsmässigt får du snabbt ”diminishing returns” och jag gissar på att det kan nästan bli för mycket turbulens, även om övertryck är bra just för att damm inte ska lägga sig

Men den stora frågan är ”varför” du vill ha det?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Att med yttre påverkan få en fläkt att rotera snabbare än den styrs att göra är mycket enkelt så det som troligen kommer hända är att trycket från de sex fläktarna som blåser in kommer få de som blåser ut att rotera snabbare än de styrs. Det kommer eliminera en del av övertrycket.

Förutsatt att alla 9 fläktar är någorlunda lika i sitt utförande.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Hedersmedlem

Det är bättre om man vill slippa damm. Jag har 3st 180mm in och en 120mm ut. Fungerar perfekt. Lätt att filtrera inkommande luft, inget sugs in genom andra springor.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Rekordmedlem

Klar man vill ha många fläktar om man gillar rgb och försöker få dem att lysa genom plåten på lådan
Jag kör naket men har stängt av blinkeblinket för att inte bli bländad.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har fem fläktar in och en ut, och då blir det ändå bara lite övertryck.
Fyra fläktar in klarade inte av att överrösta den ensamma utfläkten, men då är lådan iofs en dark base 900 med filter och trånga insug som stryper inflödet ordentligt.

Permalänk

Utblås och inblås i chassit

Hej, jag undrar om man kan ha 6 fläktar som blåser in och 1 som blåser ut eller om jag behöver ha mer utblås?

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Visst kan du, men du kommer säkerligen få sämre kylförmåga mot om du kör ett mer balanserat upplägg.

Sedan beror det naturligtvis på vilka fläktar du avser, kör du sex små pyttefläktar som inblås och ett 200mm monster som utblås får du en helt annan effekt än om alla sju fläktar är av samma eller liknande modell.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Hedersmedlem

@Dark Widget264: Jag har sammanfogat dina två trådar som handlade om samma sak då det inte är tillåtet att skapa flera trådar om samma ämne.

Permalänk
Medlem

Du kan ju ha vad som helst, det beror ju på en massa faktorer. Hur tätt är chassit? Hur tätt är det runt inblåsen (dvs kommer du bara skapa en massa turbulens).

Grundregeln är att du får en genomströmmning av luft som motsvarar minsta gemensamma nämnare, dvs en fläkt i det här fallet. Du kommer ju definitivt inte få in luft på ställen som saknar inblås men äör otäta (om du inte lyckas med någon extremt skum luftvirvel).

Personligen tycker jag det finns en poäng med övertryck för att kunna filtrera bort damm men det krävs extremt lite om man har ett rakt flöde av luften. Börjar man skicka in luft i olika riktningar blir det mycket svårt att förutse hur luftlödet blir.

Bäst är alltid att testa, enda anledning till fönsterchassi enlig mig, kör fläktarna som tänkt och skapa rök vid insugen för att se om det bildas virvlar eller om luften åker igenom chassit.

Min gissning är att två in och en ut ger samma tempresultat som sex in och en ut till en lägre ljudnivå.

Permalänk

Ok, om man har 5 st 120 mm inblås och en 140 mm utblås?

Permalänk
Inaktiv

Jag har 3st 140mm inblås och 1 140mm utblås, jag styr allt via en touch display på chassit, kör utsugs fläkten på 70% och alla 3 insug på 50%, får ett bra drag igenom lådan, har även 2st 140mm fläktar som kyler min CPU så de blir egentligen 5 fläktar som drar in luft innan de kommer till baksidan där sista fläkten sitter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Det är bättre om man vill slippa damm. Jag har 3st 180mm in och en 120mm ut. Fungerar perfekt. Lätt att filtrera inkommande luft, inget sugs in genom andra springor.

Skrivet av Gimbal:

Jag har fem fläktar in och en ut, och då blir det ändå bara lite övertryck.
Fyra fläktar in klarade inte av att överrösta den ensamma utfläkten, men då är lådan iofs en dark base 900 med filter och trånga insug som stryper inflödet ordentligt.

Blir det inte jobbigt för komponenterna om det är massa luft in som värms upp av grafikkort/cpu/chipset/ram osv och mestadels vispas runt i chassit då den ensamma fläkten ut inte hinner ta hand om all luft tillräckligt fort?

Jag försöker ha en bra balans mellan in och ut. Kör 4st in och 2st ut men kör ut i snabbare RPM än in så att GPUns varma luft försvinner så fort som det bara går.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

själv har jag 6 st utblås och 3 st i botten till intake i en lian-li 011
fungerar o kyler perfekt. styr dem via argus monitor o de ligger normalt på 500-600 rpm alihopa, låter väldigt lite faktiskt.

Visa signatur

Får får får? Nej! Får får Lamm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Blir det inte jobbigt för komponenterna om det är massa luft in som värms upp av grafikkort/cpu/chipset/ram osv och mestadels vispas runt i chassit då den ensamma fläkten ut inte hinner ta hand om all luft tillräckligt fort?

Jag försöker ha en bra balans mellan in och ut. Kör 4st in och 2st ut men kör ut i snabbare RPM än in så att GPUns varma luft försvinner så fort som det bara går.

Nej, den hinner lätt med.
Den ensamma 140mm ut-fläkten har i det närmaste fritt utblås och dessutom aningens övertryck som hjälper till. Luften inne i lådan blir inte många sekunder gammal innan den åker ut.