Ännu en köprådstråd (stort, tyst)

Permalänk
Medlem

Ännu en köprådstråd (stort, tyst)

Hej Swec!

Jag sitter på ett gammalt fractal design som jag skulle vilja uppgradera till något tystare. Så kollade jag på deras nyare R6 i höstas, men den har ingen sidofläkt och samma sak på den nya 7an.
Då funderade jag på ett R5, men det känns som att man missar typ 5 år av innovation i det fallet.

Vad finns det mer man kan titta på? Priset är inte superviktigt, storleken ska vara stor, och det måste finnas fläkt på sidan för mina GPUer och det ska vara marknadsledande ljuddämpning. Inga fönster behövs, föredrar att inte se eländet.

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem

vad tror du att du vinner på att ha en fläkt på sidan? det kommer garanterat nog med luft framifrån för att kyla dina gpuer.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem

Kikade en sväng på inet men dom enda jag hittade var Define S och R5.

Permalänk
Medlem

Fläkt på sidan innebär ytterligare en väg för ljud att komma ut från lådan, så vill man ha tyst skall man inte ha någon öppning på sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robbankentor:

vad tror du att du vinner på att ha en fläkt på sidan? det kommer garanterat nog med luft framifrån för att kyla dina gpuer.

Det gör det inte, jag behöver ha en fläkt på sidan.

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Fläkt på sidan innebär ytterligare en väg för ljud att komma ut från lådan, så vill man ha tyst skall man inte ha någon öppning på sidan.

Givetvis påverkar det ljudnivån, men nu har jag en build som kräver den fläktlösningen, och det är därför det står med i min kravspec.

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem

Är du lite händig och har tillgång till rätt verktyg så är det ju ganska lätt att skapa en fläktplats på valfri stålsida tänker jag mig. Finns ju sådana där små kapklingor man kan fästa på en borrmaskin. Markera vart du vill ha fläkten/fläktarna, sen såga ut en öppning på 130 mm/fläkt. Inte lika smidigt som att köpa färdigt självfallet, men då kan du ju få dina önskemål och 5 år innovation samtidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Är du lite händig och har tillgång till rätt verktyg så är det ju ganska lätt att skapa en fläktplats på valfri stålsida tänker jag mig. Finns ju sådana där små kapklingor man kan fästa på en borrmaskin. Markera vart du vill ha fläkten/fläktarna, sen såga ut en öppning på 130 mm/fläkt. Inte lika smidigt som att köpa färdigt självfallet, men då kan du ju få dina önskemål och 5 år innovation samtidigt.

Jag gjorde så på min första egna dator runt milennieskiftet för att ccfl-rören skulle lysa ut, det blev inte fint.

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockos:

Givetvis påverkar det ljudnivån, men nu har jag en build som kräver den fläktlösningen, och det är därför det står med i min kravspec.

Behöver du den för kylning så behöver du, men i så fall har du ingen nytta av den ljuddämpning som du också har med i din kravspec. Med ett stort hål i sidan på chassit så kommer inte ens den bästa ljuddämpningen att göra mer än högst marginell skillnad i ljudnivå.

Permalänk
Medlem

@jockos: Vi har ju kommit en bit i utvecklingen sedan millennieskiftet så man kan nog få till det snyggare nu än då. Jag har även gjort detta ett par gånger och det har blivit bra dom gångerna jag har gjort det, bara man lägger ner några minuter på det. Det skulle jag tro är den enklaste lösningen.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Behöver du den för kylning så behöver du, men i så fall har du ingen nytta av den ljuddämpning som du också har med i din kravspec. Med ett stort hål i sidan på chassit så kommer inte ens den bästa ljuddämpningen att göra mer än högst marginell skillnad i ljudnivå.

Du har fel.

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

@jockos: Vi har ju kommit en bit i utvecklingen sedan millennieskiftet så man kan nog få till det snyggare nu än då. Jag har även gjort detta ett par gånger och det har blivit bra dom gångerna jag har gjort det, bara man lägger ner några minuter på det. Det skulle jag tro är den enklaste lösningen.

Jag är tyvärr född med tummen mitt i handen, så jag köper hellre en färdig lösning. Det är också därför jag ställer frågan här, för att se om någon känner till en sådan lösning som jag inte lyckats hitta.

Förstår att det kan tyckas att jag har tråkig attityd nu, men varje gång jag kommer och ber om ett äpple är svaret uWu aPpEwSiNeW äW bÄtTwe. Man blir lite trött och bitter.

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem

Define C, om du inte ska ha massor med hårddiskar (bättre flöde en R serien).
https://www.inet.se/produkt/6901659/fractal-design-define-c-s...

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Define C, om du inte ska ha massor med hårddiskar (bättre flöde en R serien).
https://www.inet.se/produkt/6901659/fractal-design-define-c-s...

Den har inte sidofläkt?

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Permalänk
Medlem

@jockos: Skulle det går att byta ut sidofläkt mot bottenfläkt istället? Du har varit lite vag i varför du behöver sidofläkt så tänkte att det är värt att fråga. Bottenfläkt är ju mycket smidigare att hitta på ett chassi.

Permalänk
Medlem

Det är ju också riktigt gamla grejer. Ser du någon fördel med dessa jämfört med fractal r5?

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

@jockos: Skulle det går att byta ut sidofläkt mot bottenfläkt istället? Du har varit lite vag i varför du behöver sidofläkt så tänkte att det är värt att fråga. Bottenfläkt är ju mycket smidigare att hitta på ett chassi.

Nej, jag behöver trycka in luft där pga. ena kortet är helt passivt och andra har passiva komponenter, det är rätt trångt mellan dem, så det blir inget naturligt flöde där.

Jag har testat att köra utan sidofläkt, det blir inget bra och annars hade jag inte frågat efter det, och jag förstår att det är många professionella förståsigpåare och experttyckare som har synpunkter på detta, men jag har faktisk erfarenhet av att ha kört den här riggen i över ett halvår.

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockos:

Det är ju också riktigt gamla grejer. Ser du någon fördel med dessa jämfört med fractal r5?

Tveksamt, skulle väl vara den som kan ta en 200mm fläkt på sidan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockos:

Nej, jag behöver trycka in luft där pga. ena kortet är helt passivt och andra har passiva komponenter, det är rätt trångt mellan dem, så det blir inget naturligt flöde där.

Jag har testat att köra utan sidofläkt, det blir inget bra och annars hade jag inte frågat efter det, och jag förstår att det är många professionella förståsigpåare och experttyckare som har synpunkter på detta, men jag har faktisk erfarenhet av att ha kört den här riggen i över ett halvår.

Nu tycker jag du är lite dryg. Vi försöker ju att hjälpa dig, men detta är första gången du nämner varför du behöver fläkten. Jag försöker hitta en lösning på ditt problem. Men GLHF, ska det vara på det viset kan du få lösa ditt problem själv

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrisism8:

Nu tycker jag du är lite dryg. Vi försöker ju att hjälpa dig, men detta är första gången du nämner varför du behöver fläkten. Jag försöker hitta en lösning på ditt problem. Men GLHF, ska det vara på det viset kan du få lösa ditt problem själv

Det får du tycka! Själv tycker jag att det är lite drygt att alla jämt förutsätter att man inte vet vad man behöver.

I den här tråden diskuterar vi chassine med sidofläkt, andra lösningar undanbedes vänligt men bestämt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Skrivet av jockos:

Det får du tycka! Själv tycker jag att det är lite drygt att alla jämt förutsätter att man inte vet vad man behöver.

I den här tråden diskuterar vi chassine med sidofläkt, andra lösningar undanbedes vänligt men bestämt.

kolla på nanoxia deep silent serien, dom har plats för fläkt på sidopanelen.

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223471 = gillar :P

!OBS dyslektiker OBS!

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Medlem
Skrivet av track_666:

kolla på nanoxia deep silent serien, dom har plats för fläkt på sidopanelen.

Detta verkar vara det jag är ute efter. Ska kika vidare imorgon. Vet du någon som säljer dessa i Sverige, en snabbkoll på prisjakt (via mobilen) gav inga träffar.

Tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem

Detta är väl något av en low end-produkt? Har svårt att se att den skulle slå en fractal r5?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockos:

Det får du tycka! Själv tycker jag att det är lite drygt att alla jämt förutsätter att man inte vet vad man behöver.

Det förutsätts av den enkla anledningen att det oftast är sant.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Skulle du kunna ta en bild och ladda upp på tex imgur och sen visa hur din set up ser ut?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Inaktiv

Om grafikkort är passivt kylt, går det inte sätta dit en fläkt på något sätt? Finns ju ”armar” man kan montera fläkt på och så sätta den nära grafikkortet så borde det kyla bra. Tänkte utifall du vill få luft på dom och ändå ha ett bra ljudisolerat chassi.

Är även intresserad av bild på bygget så man förstår bättre. Jag vet att mitt förslag inte är i enlighet med ditt krav på hål i sidan men som andra har sagt tycker inte jag heller att det är helt förenligt med en optimalt tyst dator, därav mitt förslag att få en fläkt nära GPU så borde du kunna få isolering och luftflöde. Det lär ju inte se snyggt ut men har man ej ett fönster spelar det mindre roll

Annars kanske https://www.komplett.se/product/841409/datorutrustning/datork... kan vara intressant om du bestämt ska ha ditt sidohål. (Jag kan ha fel men visst ser det ut att vara en lucka på sidan, samma sorts luckor som ovan?)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockos:

I den här tråden diskuterar vi chassine med sidofläkt, andra lösningar undanbedes vänligt men bestämt.

Läs och begrunda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30