Vad är det första man skall göra vid ett nytt datorköp?

Permalänk
Medlem

Vad är det första man skall göra vid ett nytt datorköp?

Hej,

Kommer få min nya dator om ett par dagar, och har inte haft windows på ca 10 år (Mac användare), så allt från att installera drivrutiner har jag inte gjort på väldigt länge.

Skulle ni kunna lista allt i sifferordning om vad man borde göra när man först startar upp datorn? Det första jag tänker på är att uppdatera bios, chipset, samt grafik drivrutinerna. Chipset drivrutiner , dessa hittar man via AMDs sida?

Det är Inet som kommer bygga datorn, och enligt de så ingår allt sådant arbete, men jag vill kunna göra allt detta själv också vid ett senare skede. Förutom drivrutiner, vad bör man tänka på? CPU-Z är ett program jag sett många köra för att hålla koll på temperaturer, utöver detta?

Uppskattar verkligen all tips jag kan få.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Hasson39:

Hej,

Kommer få min nya dator om ett par dagar, och har inte haft windows på ca 10 år (Mac användare), så allt från att installera drivrutiner har jag inte gjort på väldigt länge.

Skulle ni kunna lista allt i sifferordning om vad man borde göra när man först startar upp datorn? Det första jag tänker på är att uppdatera bios, chipset, samt grafik drivrutinerna. Chipset drivrutiner , dessa hittar man via AMDs sida?

Det är Inet som kommer bygga datorn, och enligt de så ingår allt sådant arbete, men jag vill kunna göra allt detta själv också vid ett senare skede. Förutom drivrutiner, vad bör man tänka på? CPU-Z är ett program jag sett många köra för att hålla koll på temperaturer, utöver detta?

Uppskattar verkligen all tips jag kan få.

Med windows tio gör jag sällan något manuellt mer än grafikkort drivrutinen, eventuella enheter som inte dykt upp korrekt i enhetshanteraren och slutligen program jag vill ha.

Ninite.com är ett hett tips att börja med för programmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Hasson39:

Skulle ni kunna lista allt i sifferordning om vad man borde göra när man först startar upp datorn? Det första jag tänker på är att uppdatera bios, chipset, samt grafik drivrutinerna. Chipset drivrutiner , dessa hittar man via AMDs sida?

BIOS/UEFI är något jag inte hade uppdaterat ifall det inte behövs.
Kan i få fall hända att det går fel vilket kan bli jobbigt.
Så det är självklart att man skall göra det om det finns en anledning, men annars inte.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

BIOS/UEFI är något jag inte hade uppdaterat ifall det inte behövs.
Kan i få fall hända att det går fel vilket kan bli jobbigt.
Så det är självklart att man skall göra det om det finns en anledning, men annars inte.

Skadar inte, om man är intresserad, att titta vilken version man har och jämföra med vad som kommit därefter. Om det inte är några skillnader man eftersöker så kan det ofta vara som du säger.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Med windows tio gör jag sällan något manuellt mer än grafikkort drivrutinen, eventuella enheter som inte dykt upp korrekt i enhetshanteraren och slutligen program jag vill ha.

Ninite.com är ett hett tips att börja med för programmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Trodde helt ärligt att det endast var så här på Mac, där man nästan aldrig behöver installera något själv. Sist jag körde windows, var windows Vista, och det var ingen bra upplevelse.

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

BIOS/UEFI är något jag inte hade uppdaterat ifall det inte behövs.
Kan i få fall hända att det går fel vilket kan bli jobbigt.
Så det är självklart att man skall göra det om det finns en anledning, men annars inte.

Tack så mycket för tipset, då undviker jag det helt.

Edit:

Jag antar att inet inte stresstestar alla delar, utan bara se till så att allt fungerar bra?

Permalänk
Medlem

Om jag köper ny dator så tar jag full komprimerad image-backup på hela hårddisken, utan att ansluta till Internet. Därefter uppgraderar jag systemet med alla tillgängliga uppdateringar. Därefter installerar jag mina Linux...

Skickades från m.sweclockers.com