Corsair A500 – lättmonterad orkan

Permalänk
Melding Plague

Corsair A500 – lättmonterad orkan

Corsair besöker testlabbet med sin första ordentliga luftkylare A500, som utlovar god prestanda och enkel montering.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det där med att slå i kondensatorerna är någon som skrämmer bort mig från denna produkten. Är man ovetandes om problemet kan man ju ha i sönder moderkortet om det vill sig illa - och inga reklamation på det direkt :/

Permalänk
Medlem

Låter som att version 2 av den här kylaren kan bli riktigt bra! Monteringen ser väldigt smart ut. Byta till lite tystare fläktar borde vara lätt att fixa, men verkligen inte snyggt att de missat distansen till kondensatorerna. Gör om gör rätt helt enkelt...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Quizmaster Malmö 22

Ljudnivån är avgörande för mig så denna är inget alternativ. Bra vi fick veta det 🙂

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Medlem

Schysst fläktmontering, men annars ... meh. Förstår inte varför det ska envisas med värmeledningsrör som har direktkontakt, skapar mest bara problem och prestandavinsten lär vara minimal. Tror dessutom inte att det är särskilt optimalt för Zen 2 som har hotspot(s) off-center (och har en stor marknadsandel nu).

Sen 120mm-fläktar på en kylare som är högre än NH-D15? Svårt att se varför man skulle välja den här framför t.ex. NH-D15, NH-U12A eller Dark Rock Pro 4. Skulle vara om man föredrar estetiken eller är Corsair-fanboy och skiter i ljudnivå.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem

Noctua är alltså tystare och kyler bättre.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Noctua är alltså tystare och kyler bättre.

Och ganska mycket billigare...

Jag trodde Corsair (med bakgrund inom chassin och vattenkylning) borde ha bättre fläktar vid det här laget. Kanske skiljer för mycket mellan heatpipe-torn och radiatorer, men det trodde jag inte...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Varför detta gnäll på ljudnivån?
Är det någon här på forumet som inte använder någon form av fläktstyrning på sina fläktar i chassit utan bara matar med konstant 12V?

Har själv en sådan fläkt i min dator och den låter nästan inte alls, går utan problem att skruva ner till ca 500 varv/minut, om man vill ha det tyst.
Bästa med dem är ju att de har sitt Magnetiska lager, vilket ger en väldigt behaglig ljudprofil enligt mina öron.

Skulle gärna ha sett möjlighet till att kunna montera en fläkt i mitten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Varför detta gnäll på ljudnivån?
Är det någon här på forumet som inte använder någon form av fläktstyrning på sina fläktar i chassit utan bara matar med konstant 12V?

Har själv en sådan fläkt i min dator och den låter nästan inte alls, går utan problem att skruva ner till ca 500 varv/minut, om man vill ha det tyst.
Bästa med dem är ju att de har sitt Magnetiska lager, vilket ger en väldigt behaglig ljudprofil enligt mina öron.

Skulle gärna ha sett möjlighet till att kunna montera en fläkt i mitten.

Även vid PWM styrning var den ju mycket mer högljudd, 12v var inte enda mätpunkten.

Priset säger att den ska vara jämförbar och inte efter på alla punkter... den är ju svart i och för sig?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Administrativ avgift

@loefet: Den låter som en orkan jämfört med andra alternativ , vissa här har svårkylda processorer som går i många GHZ

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Men priset?
Borde stått som en nackdel.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Kanske inte oväntat att Noctuas U12A skulle stå sig bra, men här blev den direkt prisvärd på kuppen. Annars är det helt klart trevligt att slippa böka med de största tornkylarna även om D15 fortfarande är snäppet bätre vid tyngre uppgifter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag vill veta vem som väljer denna före Noctua NH-U12A? På alla sätt en sämre produkt. Visst, du kan skjuta fläktarna upp och ner, men helt ärligt, hur ofta mekar man med sin kylare egentligen? Den här är större, mer högljud och kyler sämre. Dessutom är den lika dyr.

Samma sak med Zalman-kylaren, dyrare och sämre än NH-D15.

Förutom BeQuiet så har inte Noctua någon konkurrens bland de bättre luftkylarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Proffsmobbare

Det kan vara värt att ha i åtanke att LNA-testet inte bör återskapas då magnetlagret i ML-fläktarna inte fungerar som det ska i spänningar lägre än 12V. Det skapar även ett skallrande ljud.

Skrivet av Amazon:

Note: ML fans require a constant 12V in order to lift the bearing for it to spin. Do not use using a fan controller that is voltage regulated and not supplying 12V.

I övrigt en recension i toppklass. Tack så mycket för läsningen, Kenneth!

Permalänk
Medlem

För mycket plast på den.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem

Det hade varit intressant med ett test med den förmonterade kylpastan vs vad man själv hade haft på. För det som är förmonterat ser ut att vara nästan 10x så mycket som jag själv hade haft på om jag monterat det. Men den kanske är så ojämn att det behövs?

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Varför detta gnäll på ljudnivån?
Är det någon här på forumet som inte använder någon form av fläktstyrning på sina fläktar i chassit utan bara matar med konstant 12V?

Har själv en sådan fläkt i min dator och den låter nästan inte alls, går utan problem att skruva ner till ca 500 varv/minut, om man vill ha det tyst.
Bästa med dem är ju att de har sitt Magnetiska lager, vilket ger en väldigt behaglig ljudprofil enligt mina öron.

Skulle gärna ha sett möjlighet till att kunna montera en fläkt i mitten.

Har 2st ML120 fläktar som samlar damm. Gillar dem inte alls tbh, de måste köras i alldeles för höga hastigheter och skapar därmed alldeles för mycket ljud jämfört med i stort sett valfri Noctua fläkt. T.ex. de Noctua P-seriens fläktar jag använder som chassifläktar flyttar lika mycket luft vid ~900 RPM som ML120 gör vid ~1500 RPM, och till en mycket lägre ljudnivå.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av Novdid:

Förutom BeQuiet så har inte Noctua någon konkurrens bland de bättre luftkylarna.

Bland tornkylarna nej, men om man kollar LP kylare till ITX byggen så finns det faktiskt utmanare från flera olika håll beroende på maxhöjd och pris.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Låter som att version 2 av den här kylaren kan bli riktigt bra! Monteringen ser väldigt smart ut. Byta till lite tystare fläktar borde vara lätt att fixa, men verkligen inte snyggt att de missat distansen till kondensatorerna. Gör om gör rätt helt enkelt...

Skickades från m.sweclockers.com

Det är ju absurt att behöva byta fläktar på en kylare för 1100 spänn. Lägger ju på minst 400 till på priset. Förstår heller inte hur man kan ha missat grejen med kondensatorerna, rimligtvis borde kylaren ha testmonterats på ett antal moderkort. Känns som magplask för Corsair den här gången.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Det är ju absurt att behöva byta fläktar på en kylare för 1100 spänn. Lägger ju på minst 400 till på priset. Förstår heller inte hur man kan ha missat grejen med kondensatorerna, rimligtvis borde kylaren ha testmonterats på ett antal moderkort. Känns som magplask för Corsair den här gången.

@SweDragon menade sannolikt att Corsair bör byta fläktar på kylaren vid en version 2 av den.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ser ut som en trevlig kylare bara de fixar bättre fläktar. Kalas att den är så lätt att montera.

Helt offtopic men ändå värt att notera är en lite tråkig grej som jag märkt i de senaste videorna ni släppt. När filmen börjar närma sig slutet drar ni igång musiken igen. Blir nästan lite stressad då det känns om programledarna inte skulle hinna snacka färdigt.

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Känns som man försöker göra allt för att kunna höja priset på kylare nu för tiden förutom att använda bättre eller mer material.

Tråkigt att utvecklingen stannat av helt de senaste 10 åren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Det där med att slå i kondensatorerna är någon som skrämmer bort mig från denna produkten.

Är det någon som kollat upp varför det blir en krock?
Alla socklar har tydliga specifikationer för hur mycket komponenter får sticka upp runt om. Är det i detta fall kylaren eller kondensatorerna som befinner sig i "fel" utrymme?

Skrivet av jensa86:

Det hade varit intressant med ett test med den förmonterade kylpastan vs vad man själv hade haft på. För det som är förmonterat ser ut att vara nästan 10x så mycket som jag själv hade haft på...

Jag tycker det förmonterade ser ut att vara så tunt att det inte är ett problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Bland tornkylarna nej, men om man kollar LP kylare till ITX byggen så finns det faktiskt utmanare från flera olika håll beroende på maxhöjd och pris.

Där har du helt rätt såklart.

Sedan (inte svar till dig) är jag för övrigt väl medveten om att det är fläktarna som är den hemliga såsen i Noctuas uppsättning tornkylare. Med tanke på resurserna företaget lägger ned på att utveckla fläktar är det för mig helt otroligt att de andra företagen lägger sig på samma prisnivåer. Hade denna A400 kostat ca 600 hade det gått att motivera möjligtvis då man kan byta till två bättre fläktar utan att hela paketet kostar skjortan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Det är ju absurt att behöva byta fläktar på en kylare för 1100 spänn. Lägger ju på minst 400 till på priset. Förstår heller inte hur man kan ha missat grejen med kondensatorerna, rimligtvis borde kylaren ha testmonterats på ett antal moderkort. Känns som magplask för Corsair den här gången.

Skrivet av Pettson88:

@SweDragon menade sannolikt att Corsair bör byta fläktar på kylaren vid en version 2 av den.

Stämmer bra som @Pettson88 skriver. Jag skulle aldrig köpa denna före en Noctua om de inte byter fläktarna som följer med. Tyckte mest att det var värt uppmuntran att Corsair verkar lyckats göra det ett steg smidigare med montering vilket jag som bygger så sällan numera uppskattar

Permalänk
Medlem

Återigen så ser man hur jävla bra NH-D15 är. Får väl skaffa en sådan i nästa bygge. A500 är inget för mig.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Noctua är fortfarande kung ser jag. Lite trist att det inte finns mer konkurrens, men inte oväntat.

Permalänk
Medlem

Varför har inte dessa kylare filter som samlat upp dammet så användarna inte behöver plocka isär allt för att göra rent?
Känns som det inte hänt ett smack på alla dessa år, kylarna får ny färg och form det är det enda som händer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Helt offtopic men ändå värt att notera är en lite tråkig grej som jag märkt i de senaste videorna ni släppt. När filmen börjar närma sig slutet drar ni igång musiken igen. Blir nästan lite stressad då det känns om programledarna inte skulle hinna snacka färdigt.

Vart påväg att kommentera samma sak igår! Liknar lite hur vissa människor i skolans värld tenderar att packa sina väskor och föra oväsen innan föreläsaren pratat klart. Hetsigt beteende

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Birkus:

Vart påväg att kommentera samma sak igår! Liknar lite hur vissa människor i skolans värld tenderar att packa sina väskor och föra oväsen innan föreläsaren pratat klart. Hetsigt beteende

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tyckte det var nice, men lite för snabbt ökande volym. Om de gör klippet 5 sekunder längre och öka volymen lite långsammare skulle det vara nice