Nätverkskamera för övervakning via internet

Permalänk
Mattecoach

Nätverkskamera för övervakning via internet

Hej,

Vi ska skaffa nya kameror till jobbet som är för att övervaka lager och verkstad. Har kollat lite, men tycker att vi inte hittar något om är klockrent. Vi vill kunna kolla på bilden live i mobilen när vi är någon annanstans.

1. Säkerhet. Det måste vara säkert så att ingen annan kan se vad som pågår. Då vi har begränsad kunskap själva måste det vara inbyggd från tillverkaren eller väldigt enkelt.
2. PoE.
3. 1080p och mörkerseende.

Har ni några förslag på vad som kan passa?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Har provat en del men använder, och rekommenderar, nu netgear arlo. Har pro själv och +++++ nöjd. Visst inte helt enligt din kravspec, men lång batteritid. Dessutom spännande i och med samarbetet med Securitas.

Permalänk

Unifi Protect kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Cadaver:

Har provat en del men använder, och rekommenderar, nu netgear arlo. Har pro själv och +++++ nöjd. Visst inte helt enligt din kravspec, men lång batteritid. Dessutom spännande i och med samarbetet med Securitas.

Ska kolla på detta!
Vad är det den inte klarar? Antar PoE eftersom du skriver batteritid?

Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Unifi Protect kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Ska kolla mer! För- och nackdelar?

Permalänk
Medlem

Tycker själv Hikivision har väldigt bra och har en bra app och väldigt bra system i allmänhet, men vissa tycker lite kontroversiellt kring det då kinesiska staten är en av del ägarna i företaget pratas det om.

Men är nog ett av bland dom största märkena som finns skulle jag tro.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Vad är syftet med övervakningen?
Kommer det finnas personal i lokalerna, tänk på att det kan krävas medgivande eller minst informera anställda.
Skall det bara live streams eller ska det sparas? Hur lång tid?
Vad får det kosta?
Ska systemet kopplas ihop med befintligt larm-/passage-system?

Kan ni anlita någon som jobbar med dessa saker professionellt?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem

Ta även en titt på Dahua, riktigt trevliga kameror.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Mr_Lazy:

Vad är syftet med övervakningen?
Kommer det finnas personal i lokalerna, tänk på att det kan krävas medgivande eller minst informera anställda.
Skall det bara live streams eller ska det sparas? Hur lång tid?
Vad får det kosta?
Ska systemet kopplas ihop med befintligt larm-/passage-system?

Kan ni anlita någon som jobbar med dessa saker professionellt?

Tack för bra frågor!

Syftet är i första hand att se om någon obehörig är i lokalerna samt att ev. övervaka produktion som kommer pågå utan någon på plats.
Vi ska ha möjlighet att spela in, troligtvis kommer vi att spara material i någon vecka för att kunna kolla igenom om vi märker något konstigt.
Vi har väl ingen egentlig budget, men då det mer är "bra att ha" snarare än nödvändigt håller vi det gärna ganska tight, typ 2000 kr per kamera. Beror också på om det krävs något mer.
Det ska inte kopplas ihop med något annat. Tanken är mer att om ett larm skulle gå så kan man ta upp mobilen och kolla kameran, den snurrar på som vanligt oavsett vad som händer.

Inte omöjligt, men då det inte är något kritiskt för verksamheten gissar jag att det blir för dyrt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Hej,

Vi ska skaffa nya kameror till jobbet som är för att övervaka lager och verkstad. Har kollat lite, men tycker att vi inte hittar något om är klockrent. Vi vill kunna kolla på bilden live i mobilen när vi är någon annanstans.

1. Säkerhet. Det måste vara säkert så att ingen annan kan se vad som pågår. Då vi har begränsad kunskap själva måste det vara inbyggd från tillverkaren eller väldigt enkelt.
2. PoE.
3. 1080p och mörkerseende.

Har ni några förslag på vad som kan passa?

Tack på förhand!

Hejsan.

Kör själv denna kombinationen hemma.
2st Hilook IPC-D140H 4MP
Qnap TS451 med surveillance station.
Kamerorna är begränsade i routerna att inte få tillgång till internet.
Så jag accessar allting via min Qnap.
Och tycker det fungerar väldigt smidigt.

Visa signatur

C64 eller A500

Citera så jag hittar tillbaka.

Permalänk
Mattecoach
Skrivet av Cadaver:

Har provat en del men använder, och rekommenderar, nu netgear arlo. Har pro själv och +++++ nöjd. Visst inte helt enligt din kravspec, men lång batteritid. Dessutom spännande i och med samarbetet med Securitas.

Intressant, men PoE är ett krav. Ska sitta på många meters höjd dit vi inte kan få ström enkelt och funkar ej med batteridrift.

Skrivet av JeagerMeisterSWE:

Unifi Protect kanske?

Skickades från m.sweclockers.com

Ser intressant ut!
Vad behöver man förutom kameror?

Skrivet av BaZZe:

Tycker själv Hikivision har väldigt bra och har en bra app och väldigt bra system i allmänhet, men vissa tycker lite kontroversiellt kring det då kinesiska staten är en av del ägarna i företaget pratas det om.

Men är nog ett av bland dom största märkena som finns skulle jag tro.

Ser intressant ut, men hittar inte lätt info om vad som behövs och vilka möjligheter det finns (tänker då främst på att kolla genom app).

Skrivet av Otori:

Ta även en titt på Dahua, riktigt trevliga kameror.

Skickades från m.sweclockers.com

Hittar den inte hos någon "välkänd" svensk återförsäljare. Ser detta som en kvalitetsindikator då det ändå är för ett företag.

Skrivet av Drnisse:

Hejsan.

Kör själv denna kombinationen hemma.
2st Hilook IPC-D140H 4MP
Qnap TS451 med surveillance station.
Kamerorna är begränsade i routerna att inte få tillgång till internet.
Så jag accessar allting via min Qnap.
Och tycker det fungerar väldigt smidigt.

Hej!
Intressant. Skulle du även rekommendera detta för företag? (Med tanke på att det är olika fabrikat osv., vet inte om detta påverkar)

Permalänk
Medlem

@PuMaH:

Jag kör ubiquitis G3 hemma 2st. Kostar ca 1600 kr /st. Du behöver en nvr server också, beroende på mängden kameror så får du skala upp den. Jag kör den på en vm med ubuntu server och har typ 2 cpus med 2 gb ram. Spelar in vid rörelser och sparar i 1v sen rensas det auto baserat på tiden.
Har en app som jag loggar in med för att kunna se live utan problem, kan även se de inspelade filerna direkt i telefonen. Har fw som endast ger kamerorna tillgång till nvren och inget på nätet allt på eget vlan.
För att kunna se det utifrån så kör jag vpn, fungerar kanon. Hade openvpn men testar just nu wireguard.
Du betalar endast för varje kamera + servern för nvr , resten är gratis. Jag är inget fan av unifi protect utan kör fortfarande gamla nvr.

För att öka på hårdvaran dvs kamera så köper du en ny kopplar in i POE switchen (följer med injektor om du inte köper 5-p etc) och loggar in i nvren och adoptar kameran, klart.

Rekommenderar vm ifall du kan väldigt enkelt att skala upp servern vid behov, förutsatt att hypervisorn (huvudservern) har resurser över

Edit: G3 kan monteras ute och har IR för mörker. Finns även en extra adapter att köpa till för att få betydligt bättre mörkerseende. KOlla på "crosstalk solution" på tuben han visar hur det fungerar och testar även IR adaptern och jämför.
Glömde och nämna att du självklart kan välja att inte spela in alls eller spela in hela tiden.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Hittar den inte hos någon "välkänd" svensk återförsäljare. Ser detta som en kvalitetsindikator då det ändå är för ett företag.

Jag har handlat från Paradox Security (använder deras larm hemma), de har även haft bra support de gånger jag behövt ringa (uppdatering av nätverksmodul, dribbel med portar i nätverket).

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

@PuMaH:

Jag kör ubiquitis G3 hemma 2st. Kostar ca 1600 kr /st. Du behöver en nvr server också, beroende på mängden kameror så får du skala upp den. Jag kör den på en vm med ubuntu server och har typ 2 cpus med 2 gb ram. Spelar in vid rörelser och sparar i 1v sen rensas det auto baserat på tiden.
Har en app som jag loggar in med för att kunna se live utan problem, kan även se de inspelade filerna direkt i telefonen. Har fw som endast ger kamerorna tillgång till nvren och inget på nätet allt på eget vlan.
För att kunna se det utifrån så kör jag vpn, fungerar kanon. Hade openvpn men testar just nu wireguard.
Du betalar endast för varje kamera + servern för nvr , resten är gratis. Jag är inget fan av unifi protect utan kör fortfarande gamla nvr.

För att öka på hårdvaran dvs kamera så köper du en ny kopplar in i POE switchen (följer med injektor om du inte köper 5-p etc) och loggar in i nvren och adoptar kameran, klart.

Rekommenderar vm ifall du kan väldigt enkelt att skala upp servern vid behov, förutsatt att hypervisorn (huvudservern) har resurser över

Edit: G3 kan monteras ute och har IR för mörker. Finns även en extra adapter att köpa till för att få betydligt bättre mörkerseende. KOlla på "crosstalk solution" på tuben han visar hur det fungerar och testar även IR adaptern och jämför.
Glömde och nämna att du självklart kan välja att inte spela in alls eller spela in hela tiden.

Samma här men jag kör Protect. Dom har sagt att dom ska sluta supportera NVR men vettetusan när dom kommer det. Den funkar än iaf.

Jag kör en Cloud Key gen 2 + som har en inbyggd 1TB HDD som kan uppgraderas till större. Denna når man via Cloud men allt sparas lokalt. Kör sedan Bullet G3 kameror som dock inte är ip 6+ klassade och ska således monteras under tak eller ”i skydd” men jag har flera monterade fritt och det har aldrig varit problem. Dom har en PRO serie som är IP67 om man vill ha det men dom är dyrare. Kommer snart en G4 version av kamerorna men det är inte släppt än. Inte billigast men jag är jättenöjd. Pro 4 är en 4k kamera som är hutlöst dyr.

Ubnt.com om du vill kika mer på dom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|

Permalänk
Skrivet av PuMaH:

Ska kolla mer! För- och nackdelar?

Nu har några fler redan skrivit en del om Ubiquti NVR eller Protect som det nu mera heter.

Fördelar:
- Proffsgrejer till rimliga priser
- Lätt att bygga ut
- Ett bra UI med mycket möjligheter (komplicerat om du vill men enkelt om du vill)
- POE
- Många olika typer av kameror beroende på situation.
- Klockrent om man även använder Unifi i sitt nätverk.

Nackdelar:
- Dyrare i förhållande till rena konsumentgrejer

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Intel core i7 6700K, Powercolor Radeon RX 5700 XT 8GB Red Devil, ASUS Z170i Pro Gaming, Corsair Vengeance DDR4 2666MHz 16GB, OCZ Trion 100 240GB, Samsung SSD EVO Basic 840-Series 250GB, Fractal Design Define Nano S, Be Quiet Pure Rock, Corsair SF 600, Windows 10 Pro N 64-bits

Permalänk
Medlem

@PuMaH:
Om du ska ha flera kameror kan du skaffa en inspelningsbox som både skickar ut poe och spelar in alternativt kan man välja att sätta ett sdkort per kamera och köra med lösa poe matningar som man kan köpa till.

Angående app kan du kolla på appen som heter Hik-connect vilket är den som man använder för att övervaka kamerorna, om du ska titta via en dator så kör man också hik-connect, man kan också välja att gå in på kamerans lokala ip eller inspelningsboxen och se kamerorna på så vis om man är lokalt på plats.

Vill du ha tips och är intresserad att Sverige återförsäljaren kan du skriva till mig i PM så ger jag dig företagsnamnet och numret.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem
Skrivet av PuMaH:

Intressant, men PoE är ett krav. Ska sitta på många meters höjd dit vi inte kan få ström enkelt och funkar ej med batteridrift.

Ser intressant ut!
Vad behöver man förutom kameror?

Ser intressant ut, men hittar inte lätt info om vad som behövs och vilka möjligheter det finns (tänker då främst på att kolla genom app).

Hittar den inte hos någon "välkänd" svensk återförsäljare. Ser detta som en kvalitetsindikator då det ändå är för ett företag.

Hej!
Intressant. Skulle du även rekommendera detta för företag? (Med tanke på att det är olika fabrikat osv., vet inte om detta påverkar)

Hejsan.

Kamerorna hade jag rekommenderat men för företagsbruk så hade jag nog skaffat en dedikerad inspelningsbox.

Visa signatur

C64 eller A500

Citera så jag hittar tillbaka.