PCI Express 6.0 når milstolpe i utvecklingen – lanseras år 2021

Permalänk
Melding Plague

PCI Express 6.0 når milstolpe i utvecklingen – lanseras år 2021

Specifikationen PCI Express 6.0 går från konceptstadium till färdig grundplåt, vilket banar väg för lansering år 2021.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det går fort nu... tyvärr verkar chipseten öka snabbare i pris.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Varför står det i rubriken lanseras 2021 men i rutan står det 2022?

Permalänk

1Tb/s är inte dåligt det. Ca dubbelt så hög bandbredd som kommande DDR5 om jag inte har helt fel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

PCIe 5.0 lanseras i år eller nästa år, men än så länge är utbudet av 4.0 MYCKET begränsat... Endast i AMD's X570 chipset mig veterligen. Kanske kommer B550 inom kort med stöd för detta också, men inget är bekräftat från Intel's sida än. Man kanske borde skjuta lite längre på den planerade uppgraderingen av burken hemma (från 2015 med Z170 chipset och i5-6600K) och invänta PCIe 5.0 och DDR5....? Eller hoppas att det kommer lite mer prisvärda alternativ och köra på med DDR4 och PCIe 4.0?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedman18:

Varför står det i rubriken lanseras 2021 men i rutan står det 2022?

Specifikationen lanseras 2021, första produkterna förhoppningsvis 2022

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Medlem

Väldigt bra att de driver på så att det går frammåt! kanske blir snabbare nättverkskort vanligare och billigare nu. För att inte tala om NVM-e SSD's. härligt med utveckling.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Kul, trist kanske för de som investerat i ny plattform precis nu. Får hoppas att min nuvarande CPU håller till åtminstone 2022 då, men det borde den förhoppningsvis göra om det inte sker en smärre revolution på GPU-fronten antar jag.

För de som har koll på stuff, typ @Yoshman - vad finns det för praktisk fördel med 6.0? Rent praktiskt märker man ju i spel sällan skillnad på nvme och vanlig sata-ssd, sedan vi lämnade mekaniska diskar så är ju läsning och skrivande av data sällan en flaskhals i en modern PC.

Spontant är det enda jag kan komma på mer bandbredd till GPU, men det är ju åndra sidan knappt en flaskhals om du kör i x4 på en 3.0, så vad 6.0 i x16 skulle tillföra annat än teoretisk fantasihastighet ser jag inte riktigt

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Inaktiv

Kul med ökad takt även om det som oftast inte lär spela någon direkt roll för oss konsumenter. Inte helt smärtfritt att gå över till PCIe 4.0 redan, lär inte bli lättare med nyare än så.

Enterprise lär gilla det hela desto mer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant att veta när Intel går vidare från PCIe 3.0 och till vilken version, 4, 5 eller 6.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

@trickeh2k: För GPU är det idag (och närmaste framtiden) tämligen meningslöst. Vad jag tänker skulle kunna dra nytta av detta är att till och med 100GbE skulle kunna bli möjligt på konsumentplattformar om bara styrkretsarna skulle gå ned i pris (markant). Dagens SSD:er stöter ju på flaskhals redan med 10GbE vid nätverksanvändning om man nu skulle ha lyxen att stå med sådant nät.

Dessutom kan man även skapa moderkort med ett stort antal höghastighetsinterface såsom Thunderbolt och nya USB-standarder.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av IKEA Billy Bokhylla:

1Tb/s är inte dåligt det. Ca dubbelt så hög bandbredd som kommande DDR5 om jag inte har helt fel.

Vill i ett försök att förebygga missförstånd förtydliga att det alltså står 1 Tbit/s ovan, inte 1 TB/s.

Är personligen inte förtjust i "Tb" för Tbit, trots att det är korrekt, då det ständigt används felaktigt (med betydelsen TB) av både insatta och oinsatta skribenter. "Tbit" är alltid entydigt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Inaktiv

De första som får nytta av denna bandbredden är så klart inte vi som bygger asballa gamingriggar med RGB.
Kolla t.ex vad damerna och herrarna på netflix har för sig, fyller man ett chassi med ett antal 100Gbit/s NIC och nvme drives så slår man i taket snabbt
https://www.youtube.com/watch?v=8NSzkYSX5nY&feature=emb_title

Permalänk
Medlem

Spännande, värt att uppgradera cpu+mobo+ram nu eller bör man vänta? Är i behov av uppgradering rätt så snart då moderkortet sjunger på sista versen. Sitter just nu på Z87 med i5 4690k och 16gb ram ddr3.

Tänker mig en uppgradering till t.ex Ryzen 7 3700x med B450 och 16/32gb i 3200/3600mhz.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5 3600 GPU: Asus Strix 1080 8GB Moderkort: MSI B450 Gaming Plus Max RAM: 32GB Corsair Vengeance 3600MHz LP Chassi: Phanteks Eclipse P400 Svart Fönster Kylare: be quiet! Pure Rock 2 HDD: 1TB Samsung 7200RPM SSD: Samsung Evo Basic 840 120GB, Samsung 850PRO 256GB x2

Permalänk
Medlem

Artikeln hade kunnat vara tydligare:
PCIe 5 färdigställdes år 2019 med produkter som använder tekniken tidigast 2021
PCIe 6 beräknas färdigställas år 2021 och produkter är då att vänta ca 2 år senare så 2023-2024.

Detta kommer inte påverka några lanseringar år 2021 eller nästkommande plattformar, först generationen efter är detta relevant.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

@trickeh2k: För GPU är det idag (och närmaste framtiden) tämligen meningslöst. Vad jag tänker skulle kunna dra nytta av detta är att till och med 100GbE skulle kunna bli möjligt på konsumentplattformar om bara styrkretsarna skulle gå ned i pris (markant). Dagens SSD:er stöter ju på flaskhals redan med 10GbE vid nätverksanvändning om man nu skulle ha lyxen att stå med sådant nät.

Dessutom kan man även skapa moderkort med ett stort antal höghastighetsinterface såsom Thunderbolt och nya USB-standarder.

Det känns ju 100ggr mer orimligt än att jag som använder min lina till att tanka ned spel från Steam/Origin osv, samt streamar serier, film och sport har 1Gbit i båda riktningarna. Så vida du inte driver ett företag hemma och håller på med hosting osv, när blir ens 10Gbit ens i närheten av en flaskhals?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av trickeh2k:

Det känns ju 100ggr mer orimligt än att jag som använder min lina till att tanka ned spel från Steam/Origin osv, samt streamar serier, film och sport har 1Gbit i båda riktningarna. Så vida du inte driver ett företag hemma och håller på med hosting osv, när blir ens 10Gbit ens i närheten av en flaskhals?

Det är väl ändå skillnad på internetuppkoppling och lokal bandbredd?
Säg att du har en NAS med RAIDade SSD:er som du vill använda som lagring till en workstation eller något. 1 Gbit ger ju bara (minus overhead) 125 MB/s medan diskarna kanske skulle klara av närmare 10 GB/s. Såvida inte söktiden är kritisk kan du ju lika gärna sätta in en ensam 7200 rpm-disk i NAS:en med så långsamt nätverk.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tempel:

Det går fort nu... tyvärr verkar chipseten öka snabbare i pris.

Det är tillverkningstekniken som släpar efter 😢 Skulle vi ha 2-3 nm nu skulle de inte kosta så myckrt! Mer pengar åt TSMC och mindre åt Intel är mitt förslag xD

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Avstängd

Hmm, så ni säger att 128 GB/s SSD är möjligt år 2021? Alternativt 32 GB/s över 4 banor. Jädrar, då kan vi ju på riktigt använda SSD som höglatens RAM!

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Det är väl ändå skillnad på internetuppkoppling och lokal bandbredd?
Säg att du har en NAS med RAIDade SSD:er som du vill använda som lagring till en workstation eller något. 1 Gbit ger ju bara (minus overhead) 125 MB/s medan diskarna kanske skulle klara av närmare 10 GB/s. Såvida inte söktiden är kritisk kan du ju lika gärna sätta in en ensam 7200 rpm-disk i NAS:en med så långsamt nätverk.

Nja, det jag menade är ju när det var rent praktiskt kritiskt med 1Gbit, eller i det fallet du nämner - att det är så att du faktiskt är begränsad av ett 10Gbit interface. Det måste ju vara extremt ovanligt?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Hmm, så ni säger att 128 GB/s SSD är möjligt år 2021? Alternativt 32 GB/s över 4 banor. Jädrar, då kan vi ju på riktigt använda SSD som höglatens RAM!

Som sagt inte produktlanseringar 2021, standarden är färdigställd då, några år senare kommer produkterna

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Det känns ju 100ggr mer orimligt än att jag som använder min lina till att tanka ned spel från Steam/Origin osv, samt streamar serier, film och sport har 1Gbit i båda riktningarna. Så vida du inte driver ett företag hemma och håller på med hosting osv, när blir ens 10Gbit ens i närheten av en flaskhals?

Precis som @Thomas skriver så är det ju just om man använder sig av SSD:er i NAS som detta blir problematiskt. Själv sitter jag i dagsläget begränsad till 1 Gbit/s hemma och det gör att jag slår i taket redan med en mekanisk disk och jag har gjort detta i cirka 10 år . Nu har jag flera HDD:er och skulle gärna stoppa in en SSD där med.10GbE för dyrt och redan begränsande i detta användningsområde jag tänker mig.

Hade man kunnat få tag på 100GbE för samma pengar som 10GbE kostar idag lagom till att PCI Express 6.0 kommer till konsument ut så kommer jag och säkert fler här på forumet gå loss.

Att min externa uppkoppling är på 1 Gbit/s är inte så relevant. Jag försöker inte att matcha den med mitt hemmanätverk. Körde med 1 Gbit/s redan i mitten utav 2000-talet och då med et par Mbit/s i båda riktningarna mot Internet.

Är man dessutom förtjust i mini-ITX (varför är inte alla det ) så är hög bandbredd på varje enskild bana guld värt när man vill använda m.2-portarna för saker som kräver bandbredd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prebz:

PCIe 5.0 lanseras i år eller nästa år, men än så länge är utbudet av 4.0 MYCKET begränsat... Endast i AMD's X570 chipset mig veterligen. Kanske kommer B550 inom kort med stöd för detta också, men inget är bekräftat från Intel's sida än. Man kanske borde skjuta lite längre på den planerade uppgraderingen av burken hemma (från 2015 med Z170 chipset och i5-6600K) och invänta PCIe 5.0 och DDR5....? Eller hoppas att det kommer lite mer prisvärda alternativ och köra på med DDR4 och PCIe 4.0?

Skrivet av trickeh2k:

Kul, trist kanske för de som investerat i ny plattform precis nu. Får hoppas att min nuvarande CPU håller till åtminstone 2022 då, men det borde den förhoppningsvis göra om det inte sker en smärre revolution på GPU-fronten antar jag.

För de som har koll på stuff, typ @Yoshman - vad finns det för praktisk fördel med 6.0? Rent praktiskt märker man ju i spel sällan skillnad på nvme och vanlig sata-ssd, sedan vi lämnade mekaniska diskar så är ju läsning och skrivande av data sällan en flaskhals i en modern PC.

Spontant är det enda jag kan komma på mer bandbredd till GPU, men det är ju åndra sidan knappt en flaskhals om du kör i x4 på en 3.0, så vad 6.0 i x16 skulle tillföra annat än teoretisk fantasihastighet ser jag inte riktigt

Vad är det som säger att just konsumentplattformar är dem som till en början kommer dra störst nytta av PCI-E 6.0 eller 5.0 för den delen?

Snackar vi bandbredd som t.ex. InfiniBand där man aggregerar mängder av länkar för redundans och parallell kommunikation lär det ju främst vara datacenters, ISP:er och andra områden inom e.x. forskning som först och främst står på tapeten, finns bara möjligheterna kommer också teknik som utnyttjar dem.
Det är ju bara exempel på en av anledningarna till att man nu kan erbjuda 10Gbit/s hastigheter till villor och bostäder i dagsläget.

Konsumentvaror är bara en liten liten del av vad som finns att tillgå inom de nischade områdena/branscherna, dock är det livsviktigt med koncepten och test av dem för att vi konsumenter i slutändan skall kunna åtnjuta tekniken fullt ut på hemmaplan i en förlängning.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Rekordmedlem

Förstår inte hur det är relevant för nått ssd relaterat, det kommer bara att ge dem ännu kortare livslängd när man får möjligheten att förbruka alla skrivcykler på nån timme....
Men bra att interfacet i sig kommer men jag hoppas det inte kommer på hemmaprylar innan det finns ett verkligt behov så jag slipper läsa tramstrådar om att nu bootar datorn 5 ms snabbare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av trickeh2k:

Nja, det jag menade är ju när det var rent praktiskt kritiskt med 1Gbit, eller i det fallet du nämner - att det är så att du faktiskt är begränsad av ett 10Gbit interface. Det måste ju vara extremt ovanligt?

Kan hålla med Thomas, att köra Nas med 1Gbit går väldigt slött idag. Vanlig 7200rpm hdd på 8TB+ läser/skriver runt 250MB/sek så att köra över USB går på halva tiden mot nätverket idag (1Gbit/s 125MB/s) och då har vi inte ens kommit in på raid eller på tal om ssd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Förstår inte hur det är relevant för nått ssd relaterat, det kommer bara att ge dem ännu kortare livslängd när man får möjligheten att förbruka alla skrivcykler på nån timme....
Men bra att interfacet i sig kommer men jag hoppas det inte kommer på hemmaprylar innan det finns ett verkligt behov så jag slipper läsa tramstrådar om att nu bootar datorn 5 ms snabbare.

För att det finns lagringsteknik som inte har det slitaget som en klassisk ssd har, som har så låga latenser att det kan användas som minne och som (så klart) klarar av att vara utan ström utan att förlora data. Exotiskt idag, men gissar att detta bidrar till att skynda på utvecklingen av det. Minns inte namnet på den tekniken.

Permalänk
Medlem

Vattenkylt chipset...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Förstår inte hur det är relevant för nått ssd relaterat, det kommer bara att ge dem ännu kortare livslängd när man får möjligheten att förbruka alla skrivcykler på nån timme....
Men bra att interfacet i sig kommer men jag hoppas det inte kommer på hemmaprylar innan det finns ett verkligt behov så jag slipper läsa tramstrådar om att nu bootar datorn 5 ms snabbare.

Jag kan hålla med om att det inte medför någon enorm prestandavinst för den enskilde med snabbare SSD. Men att man skulle skriva sönder disken snabbare i takt med snabbare gränssnitt är inte självklart. I takt med att SSD:er blivit snabbare har de också ökat i kapacitet. Ökar kapaciteten snabbare än skrivhastigheten tar det snarare längre tid att skriva sönder diskar som tål samma antal skrivcykler per cell.

Men håller helt med om att datorns uppstartstid är ett ickeproblem numera

Permalänk
Medlem
Skrivet av lhugo:

@trickeh2k: För GPU är det idag (och närmaste framtiden) tämligen meningslöst. Vad jag tänker skulle kunna dra nytta av detta är att till och med 100GbE skulle kunna bli möjligt på konsumentplattformar om bara styrkretsarna skulle gå ned i pris (markant). Dagens SSD:er stöter ju på flaskhals redan med 10GbE vid nätverksanvändning om man nu skulle ha lyxen att stå med sådant nät.

Dessutom kan man även skapa moderkort med ett stort antal höghastighetsinterface såsom Thunderbolt och nya USB-standarder.

PCI Express 6.0 skulle vara perfekt för 40Gbit Ethernet, då räcker det med PCI-E 1x i vardera ritkning för att ha tillräckligt med bandbredd för full 40Gbit Ethernet.

Men moderkorten lär väl minst ha PCI Express 7.0 till grafikslotten innan vi får 6.0 till andra slottar och inbyggda funktioner i moderkorten.
Troligtvis så skulle 40Gbit nätverk räcka för de flesta konsumenter på 2020-talet.
Men i den takt det gått hittills så undrar man lite om ens en större andel konsumentmoderkort kommer få något snabbare än Gigabit Ethernet innan år 2030.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Balconette:

För att det finns lagringsteknik som inte har det slitaget som en klassisk ssd har, som har så låga latenser att det kan användas som minne och som (så klart) klarar av att vara utan ström utan att förlora data. Exotiskt idag, men gissar att detta bidrar till att skynda på utvecklingen av det. Minns inte namnet på den tekniken.

Det har förekommit många sådana förslag hittils, men inget ännu som gått att tillverka billigt och i stor skala. Memristorer var väldigt hypade på 00-talet men ledde inte fram till mycket. Optane är väl tekniskt sett baserad på sådan teknik du nämner, men inte riktigt visat varför det behövs ännu, framförallt för vårt kassa (men snabba) flash är så billigt per bit att tillverka och många svagheter går att gömma med mjukvara och smarta kretsar. Någon gång kommer säkert något coolt, men ingen fabrik kommer byggas i mångmiljardklassen innan ekonomin är garanterad, därför får vi idag bara små iterationer på befintlig teknik som 3d-nand och annat som inte egentligen är nytt

Skickades från m.sweclockers.com