För "gamlingar". Var du Amiga eller Atari?

Permalänk
Medlem

Jag ägde ingen av dessa själv. Min första maskin var NES och då var jag 6 år.

Men jag lånade hem grannens Atari (520ST eller 1040ST, minns inte) och där var favoritspelet Stunt Car Racer. Spelade också en del på kompisens farsas gamla Atari 2600, så jag får nog rösta på Atari!

En annan kompis hade en C64 så det har jag också spelat på lite grann, det enda jag minns där är Batman.

Aldrig använt en Amiga tror jag.

Permalänk
Medlem

Satte Z81 (Skulle vara ZX81), fast egentligen var det ZX80 jag började med för att sedan gå till ABC80 och ABC800.

Permalänk
Inaktiv

ZX81 var ju den första hemdator som kom (ZX80 kom före), svart vit bild och jag minns då jag köpte den 1981, man var tvungen att lägga in kod för att kunna göra något, minns när jag programmerade mitt första program, en boll som studsade runt på tv skärmen, tog lång tid att göra.

Processor Z80
Klockfrekvens 3,25 MHz
Bussbredd 8/16 bit
Minne ROM 8 KiB
Minne RAM 1 KiB

Jag har kvar alla mina spel till ZX81 och ZX Spectrum, en hel flyttkartong full, har funderat på att försöka sälja dom.
Är nog ett hundra tal spel och allt ligger i original förpackningar.

Permalänk
Medlem

Har haft VIC 20, C64, Atari 520 ST, Amiga 500, Amiga 600 samt Amiga 1200. I den ordningen om jag inte minns helt fel.

Visa signatur

as far as we can tell, the massacre went well...

Permalänk
Medlem

Amiga 500 med HDD och RAM expansion, och sen Amiga 1200. <3

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Jag hade en Atari 1040 STE och en Amiga 500. Sen blev det en A1200 och strax efter det en A4000 vilken jag har kvar fortfarande. Så jag var båda lägren i början, men gled över till Amiga

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Avstängd

Amiga, men egentligen kom jag i kontakt med VIC 20 först, hade dock ingen egen sådan (fören i modern tid).
Hade så klart PC (och jobbade med Mac) datorer också, men de hade inte samma aura kring sig som Commodore maskinerna, även om jag använde PC maskinerna kvantitativt (Mac datorerna för den vanliga konsumentmarknaden var oerhört primitiva användarinterfacet på operativsystemet var sjukt irriterande att använda och det fanns i princip inga spel eller andra intressanta program för hemmabruk till dem heller, i den mån de ens klarade det...) mest så var de ganska tråkiga i jämförelse, på den tiden var PC maskinerna trista överprisade kontorsmaskiner man också kunde spela på (omräknat i dagens penningvärde kostade de över 30 000:- fullt bestyckade, mot commodoremaskinernas omkring 7-10K för ett färdigt baskit (utan diskettstation men med bandare och annat (grovt överslagsräknat))) , tog evigheters evigheter att starta operativsystemen på och var dyrare än knark att uppgradera även med begagnade delar, att Commodore maskinerna och "volkescomputer" (folkdatorn) närmast tog marknaden med storm är inte svårt att förstå.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Jag använder Amiga än idag. Mest på hobbynivå. Det kan man nästan se på min avatar.

Permalänk
Medlem

Jag hade C64 först, men sen Atari 520STE. (som uppgraderades till 1MB minne tror jag)
Amigan verkade ball men var klart dyrare och verkade "bökigare" med att behöva ladda Workbench osv.
Dessutom hade kompisen köpt Atari och skaffat STOS. Har aldrig haft så kul med kodning som med den Basicen
(AMOS var inte släppt än)

Skrivet av Mordekai:

Atari 520ST var min tredje dator efter Sinclair ZX Spectrum 45 och en Goldstar MSX. Mest programmering i något som hette GFA Basic, jag grät när jag fick det i födelsedagspresent på min 16-årsdag. Sjukt mycket roligare än andra språk jag hållit på med vid den tiden.

Testade du STOS? Den var kanske en lite primitiv basic i sig, med radnummer osv, men den hade massa trevliga features med fokus på spel/"multimedia"-utveckling!

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Commodore, kan jag väl säga. VIC-20, C-64 och Amiga.

Där jag växte upp stötte jag aldrig någonsin på någon som hade en Atari, men det fanns säkert någon. Kanske.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

Commodore, kan jag väl säga. VIC-20, C-64 och Amiga.

Där jag växte upp stötte jag aldrig någonsin på någon som hade en Atari, men det fanns säkert någon. Kanske.

Inte jag heller, jag kände inte ens någon som hade en Atari, det måste ha varit ganska lokalt.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd

Själv hade jag en C64 och den gick varm i mitten av 80-talet. Sen skaffade kompisen en Amiga men det var inte förrän senare och den var inte min så jag röstade på C64.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Jag hade C64 först, men sen Atari 520STE. (som uppgraderades till 1MB minne tror jag)
Amigan verkade ball men var klart dyrare och verkade "bökigare" med att behöva ladda Workbench osv.
Dessutom hade kompisen köpt Atari och skaffat STOS. Har aldrig haft så kul med kodning som med den Basicen
(AMOS var inte släppt än)

Testade du STOS? Den var kanske en lite primitiv basic i sig, med radnummer osv, men den hade massa trevliga features med fokus på spel/"multimedia"-utveckling!

Ja STOS var ju något jag såg ner på som förlegat GOTO-spaghetti-språk. GFA-Basic var funktions/metodorienterat. Hade ju vid det laget testat minst fem olika språk (Pascal, Fortran, Forth och några jag glömt namnet på) och kände att framtiden var funktionsorienterade högnivåspråk, 4GL var i antågande, baserade på Pascal eller Basic. Det var ju objektorientering (light) innan jag förstod vad objektorienterat var.

Permalänk
Medlem

Först Vic-20
Sedan C-64
Sedan Atari 520 ST med en extra extern floppyläsare (Dä Ni)
Sedan Amiga 500 uppgraderade till 1Mb ram
Sedan PC (486:a)

Piratade faktist spel som 10 åring. Det va så kul att stoppa i kassetterna i en vanlig dubbelkassetspelare. Minns faktiskt inte hur man fick tag i piratkopierade spelen då inte Internet fanns, hade inte ens modem så det va inte via BBS:er, eller?
Är ju preskiberat vid det här laget så man borde väl få prata om det

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Snäv fråga

"Var" både och mm. Vic 64 -> Atari ST 1040 -> Amiga 1000 -> Amiga 500+, därefter PC.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av p.lindblom:

Jag fick en Atari 520STFM i födelsedagspresent 1993, när jag fyllde sex år. Den spelades det mycket på innan den slutligen föll i glömska och hamnade i något skåp hos föräldrarna till dess att jag sålde den 2016.

Sedär, samma här, både årtal och ålder! Användes flitiligt fram till det blev en Pentium PC två år senare. Tyvärr åkte den iväg på en loppis ihop med ett case med säkert hundra disketter några år senare (vän till familjen var bbsare).

Skrivet av Nautilus011:

Piratade faktist spel som 10 åring. Det va så kul att stoppa i kassetterna i en vanlig dubbelkassetspelare. Minns faktiskt inte hur man fick tag i piratkopierade spelen då inte Internet fanns, hade inte ens modem så det va inte via BBS:er, eller?
Är ju preskiberat vid det här laget så man borde väl få prata om det

"privatkopiering" tycker jag man kan kalla det när man kopierade polarens disketter

Kan starkt rekommendera denna guldklimp! Fantastiskt tidsdokument om BBS-tiden! Imo en av de bästa dokumentärerna som har gjorts om IT-subkulturer!

https://www.youtube.com/watch?v=nO5vjmDFZaI]https://www.youtu...

Permalänk
Medlem

Amiga 1200 med Commodore 1084 monitor. Kompletterade med ett Apollo 1240-40 turbokort.
Atari var det så gott som ingen som hade i byn jag kommer ifrån. Däremot PC.
Det var de som var de högljudda jobbiga fanboysen på den tiden.
Man visste inte om det var sig själv eller andra de skulle övertyga om hur bra deras beiga fula PC var

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Ja STOS var ju något jag såg ner på som förlegat GOTO-spaghetti-språk. GFA-Basic var funktions/metodorienterat. Hade ju vid det laget testat minst fem olika språk (Pascal, Fortran, Forth och några jag glömt namnet på) och kände att framtiden var funktionsorienterade högnivåspråk, 4GL var i antågande, baserade på Pascal eller Basic. Det var ju objektorientering (light) innan jag förstod vad objektorienterat var.

Bättre framförhållning och visioner än vad jag hade, helt klart
Jag var bara glad att koden påminde om det man lärt sig på C64:ans basic… Plus att det var som en dröm att ha massa verktyg för att få in ljud och grafik med hyfsad prestanda för att vara basic i grunden, så jag var nöjd!
Smaken är som baken

(AMOS på Amigan var nog snäppet mer modernt på funktions/metod-fronten, men provade aldrig det)

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Jag var (och är) helt klart på Team Amiga, men det fanns flera i skolan som hade Atari 520 ST och till och med någon värsting med Atari Falcon =D

Min kusin hade en Commodore 128 har jag för mig, som vi spelade Bubble Bobble på, hemma hade vi NES 8-bit bara då, sen på 90-talet blev det Amiga 600HD, sen fick vi mormors gamla Atari 2600, sen skaffade jag själv flera A1200 och till sist en A4000.

Satt och programmerade lite i AMOS, men gick över till AmigaE när jag skaffat de kraftigare modellerna.

Sen kom Amiga-kompatibla datorerna Pegasos 1 och nu är det bara en Pegasos II kvar hemma hos mig. Lillebror som är sladdis har fått alla gamla spelkonsoler som Atari 2600, GameCube m.m. samt en av alla A1200or och den gamla A600n att ha i sitt Retro-rum ihop med diverse Playstations och annat
Kul att jag och hans lillebror påverkat honom så positivt med alla gamla Amiga och NES 8-bit så att han fått det som intresse även nu när han är 20+ Han gör till och med lite musik som influeras av chiptunes och annat skoj.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Avstängd

Är det någon här som vet om det fortfarande går att få tag på Pegasos korten?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

C64 var den första datorn som fanns i familjen men Amiga 500 var den första datorn jag ägde själv, i princip samtliga intäkter från min första sommarjobb gick åt för att köpa den

Har fortfarande kvar den men ganska mycket på den som inte fungerar nu, den hittar inte hårddisken och ca 30% av tangentbordet fungerar inte. Som tur är har jag lyckats föra över det flesta viktiga sakerna (mina egna spel & demo-projekt m.m.) till PC så att jag kan köra dem via emulator.