Permalänk
Medlem
Skrivet av Irre:

Inte kul att bli gammal. Inte kul att inte bli gammal.

Alternativet är sämre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Sverige skänker 40 miljoner till WHO, vi kunde behövt dom pengarna att rusta vår egen sjukvård?

Om WHOs arbete minskar sjukdomarna i världen (och därmed också i Sverige) så behövs inte lika mycket pengar till sjukvård i Sverige? Min gissning är att tidiga insatser nära smittkällan är effektivaste skyddet mot att det ska sprida sig hit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Sverige skänker 40 miljoner till WHO, vi kunde behövt dom pengarna att rusta vår egen sjukvård?

Om man bortser från den rent humanitära gärningen att hjälpa andra osv, så kan det faktiskt finnas rent egoistiska skäl (om man bara bryr sig om "räddade svenska liv per spenderad krona"), t.ex. om man genom bidrag kan minska på spridningstakten och undvika eller fördröja en pandemi. Vi lever som bekant inte i en bubbla utan i en global värld, och vad som händer utanför Sverige påverkar oundvikligen det som händer i Sverige.

Skrivet av Dredd:

10 städer i Italien är satta i karantän, vi pratar då avspärrade av militär & polis.

Oj, då kanske jag ska avboka min planerade resa till Padoa om 6 veckor. Jag avvaktar och ser hur det utvecklar sig...

Edit:

Skrivet av ronnylov:

Om WHOs arbete minskar sjukdomarna i världen (och därmed också i Sverige) så behövs inte lika mycket pengar till sjukvård i Sverige? Min gissning är att tidiga insatser nära smittkällan är effektivaste skyddet mot att det ska sprida sig hit.

Just så!

Permalänk
Medlem

Situationen i Iran verkar väldigt oklar. Såhär säger abcnews efter en intervju med hälsoministern i Iran. Känns som om siffrorna ifrån Sydkorea och Italien kommer bli det man kommer kunna lita på mest. Kina är ju Kina och Iran verkar väldigt snurrigt.

"Health Ministry spokesman Iraj Harirchi rejected the Qom lawmaker's claims, insisting the death toll from the virus remains at 12. He, however, raised the number of confirmed cases of those infected by the virus to 61, and added that some 900 other suspected cases are being tested.

"No one is qualified to discuss this sort of news at all," Harirchi said, adding that lawmakers have no access to coronavirus statics and could be mixing figures on deaths related to other diseases like the flu with the new virus, which first emerged in China in December."

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av plunn:

Njau... är konsekvenserna densamma som ett "vanligt" virus så varför all den här mödan för just Corona? Mörkas något?

Jag har aldrig sett liknande bilder som från Syd-Korea nu på morgonen.... intältade bårar till ambulanserna, full panik i Italen och stor rädsla i Iran.

Det måste vara något mer med det här viruset??

Det är samma mekanismer som med svininfluensan, folk läser om det och tänker att det måste vara något mer med detta än med "vanlig" influensa, annars så hade man inte skrivit om det. Sedan skrivs det om det för att folk tänker att det är något mer med det...osv. Därmed inte sagt att det är ofarligt, men stater och myndigheters reaktion baseras inte alltid på hotet i sig, ofta baseras det på allmänhetens uppfattning om hotet. Reagerar man inte på allmänhetens uppfattning så uppfattas man som passiv och kraftlös. Reagerar man starkt så är man en stark ledare som tänker på folket. Oavsett om hotet är reellt eller inte.

Sedan finns det såklart alltid en rejäl osäkerhetsfaktor som gör att man gärna tar i lite extra för säkerhetsskull, det har ju ändå dykt upp en del virus som är påtagligt dödliga. Utöver det är det också en rejäl belastning för sjukvården om många blir sjuka samtidigt vilket är fallet i Wuhan. Om man med karantänen "jämnar ut" spridningen så blir det lättare att hantera.

Skrivet av Jaxione:

Bra länk @Dockland

Där blir det väldigt tydligt. Sen är det såklart allvarligt ändå och behöver tas om hand på ett korrekt sätt.

Här är några siffror från länken:

AGE
DEATH RATE*
80+ years old 14.8%
70-79 years old 8.0%
60-69 years old 3.6%
50-59 years old 1.3%
40-49 years old 0.4%
30-39 years old 0.2%
20-29 years old 0.2%
10-19 years old 0.2%
0-9 years old
no fatalities

*Death Rate = (number of deaths / number of cases) = probability of dying if infected by the virus (%).

RE-EXISTING CONDITION
DEATH RATE*
Cardiovascular disease 10.5%
Diabetes 7.3%
Chronic respiratory disease 6.3%
Hypertension 6.0%
Cancer 5.6%
no pre-existing conditions 0.9%

*Death Rate = (number of deaths / number of cases) = probability of dying if infected by the virus (%).

När man jämför dessa siffror med siffror för vanlig influensa så ska man ha i åtanke att dessa siffror gäller bekräftade fall med corona, medan siffrorna för influensa gäller uppskattade fall. Läste någonstans att att när det gäller bekräftade fall så ligger vanlig influensa på runt 3-5% dödlighet (vet dock inte om det stämmer och orkar inte leta efter någon källa så ta det med en rejäl nypa salt ). Men man utgår att det finns en rejäl drös med icke bekräftade fall som spär ut dödligheten rätt ordentligt. Det samma bör rimligen gälla även för corona, det lär finnas en rejäl drös personer som har (eller har haft) normala förkylningssymtom och därmed inte testats.

Skrivet av spikfavoriten:

@Söderbäck:

kan man ens dö av vanlig förkylning? 10-100 gånger dödligare än vanlig influensa tycker jag är ett perfekt nyckeltal för att förstå allvarligheten med denna influensa.

Jag alla är medvetna om att man generellt sätt inte dör av en förkylning, men att det faktiskt finns en viss dödlighet i influensa.
Att gå gångra den dödligheten någonstans mellan 10 och 100 gånger. Jag tror man ser den bilden klart och tydligt framför sig och vilka faror det medför.

Du dör nog inte av förkylningen i sig, men har du nedsatt immunförsvar så kan en förkylning belasta det så hårt att andra och betydligt farligare bakterier/virus får fäste och som du i förlängningen dör av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pianonist:

Nordkorea bara skrattar

Åt dig?

För det första, verkar de ha Covid-19 i landet.

För det andra, har de stängt gränsen mot sin främsta (enda?) handelpartner,
vilket kommer att drabba landets svaga ekonomi, och dess befolkning hårt.

För det tredje, har de en ledare som förmodligen hellre begraver halva befolkningen i hemlighet,
än erkänner att viruset finns i landet.

https://www.ibtimes.com/coronavirus-death-north-korea-reveale...
https://foreignpolicy.com/2020/02/22/covid19-pyongyang-wuhan-...

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Avstängd
Citat:

NEW: WHO says it no longer has a process to declare a pandemic, says old system with 6 phases is no longer being used - Reuters

Så som jag tolkar ovan Tweet så bara för ingen inom WHO vill ha ansvaret för att besluta om detta är en Pandemi eller inte så tar de bort möjligheten att besluta om det?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av spikfavoriten:

@Söderbäck:

kan man ens dö av vanlig förkylning?

Ja visst kan man det!
Det fungerar på samma sätt som för influensa. Gamla/unga/sjuka är mer i farozonen. Bristande immunförsvar - så som medfödd sjukdom som drabbar immunförsvar, benmärgstransplantation, immunnedsättande medicin, HIV och liknande gör att en del inte kan bekämpa viruset som tänkt och då kan nästan alla typer av virus bli allvarliga. Och bakteriesjukdomar för den delen.
Men även gamla människor med begränsad förmåga att andas, personer med KOL och andra skador på andningsorgan kan få reella andningsproblem av den lilla irritation som förkylningsvirus kan ge. Ibland är det den avgörande faktorn till varför kroppen inte orkar mer.
Det som gemene man inte har problem med kan bli allvarligt för vissa grupper. Det gäller för något så trivialt som förkylningar - och i långt större utsträckning influensa. Båda två är emellertid något friska personer generellt inte behöver oroa sig för.

Skrivet av spikfavoriten:

10-100 gånger dödligare än vanlig influensa tycker jag är ett perfekt nyckeltal för att förstå allvarligheten med denna influensa.

Mjaa. Influensavirus är det väl inte riktigt. Jag hade nog snarare sagt coronavirus.
Men problemet här ligger alltså i att din idé om ett ensamt nyckeltal skulle beskriva läget inte riktigt håller. Det är inte tillräckligt vill jag påstå.
Det finns mängder av sjukdomar som inte bara dödar någon enstaka procent som det här viruset gör, utan har 30%, 50% eller uppåt 100% dödlighet. Ute i det fria just nu. Exempelvis rabies som har 100% dödlighet när första symptomet visar sig. Visar du symptom är det över inom kort och ingen bot finns. Sjuktiden ska tydligen vara helt hemsk också då skräckcentra i hjärnan drabbas. Dessutom kan man inte ta blodprov och testa om man är rabiessmittad heller för viruset är inte i blodet utan håller sig till nervbanorna där det sprids mot hjärnan i långsam takt. Riktigt vidrigt virus det dära.
Rabies är alltså kanske 50-100 gånger dödligare än COVID-19. Och den finns ute i det fria just nu. Ändå är det inte det inte Rabies det varnas om i nuläget. För det är inte så enkelt som att titta på ett enda nyckeltal och utifrån detta avgöra problemläget.
Det är flera faktorer som spelar in som är minst lika relevanta!
Hur virus sprids spelar in. Hur smittsamt det är är en högst relevant faktor att ta hänsyn till. Men också hur annorlunda viruset är mot vad vi blivit utsatta för sedan innan. Just delen "hur nytt" viruset är blir svårt att sätta en siffra på alls ens.
Men man kan väl säga att det här är en viktig komponent i varför COVID-19 oroar. Bristen på kunskap/förutsägbarhet kring hur just denna virusgren egentligen beter sig i större skala.
Så det är en ovisshet kring virusgrenens potens/potential, mutationsbenägenhet, vår brist på förberett immunförsvar, spridningstyp, smitsamhet och även skada/dödlighet som tillsammans spelar in i riskbedömningen.
Plus då mediacirkusen i förhållande till forskarnas rekommendationer som inte alltid är identiskt med länders önskemål som också sätter en del av narrativet för ur allvarligt det här uppfattas.
@Frispel: har skrivit ett bra inlägg om den delen.

Skrivet av spikfavoriten:

Jag alla är medvetna om att man generellt sätt inte dör av en förkylning, men att det faktiskt finns en viss dödlighet i influensa.

Jag skulle snarare säga såhär:
Gemene man känner inte till att även förkylningar orsakar dödsfall där just svagare grupper är de utsatta - men varken förkylningar eller den vanliga årliga influensan är några större hot för gemene man. Och influensa är många gånger farligare än förkylning.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Jag går på dom siffror som finns tillgängliga. Något annat finns inte att gå på utan är bara rykten. Jag har aldrig sagt att det inte är en allvarlig situation ville bara peka på att fullt friska människor för sin egen del inte behöver vara oroliga då det enligt dom siffror som finns är 0.2% risk att man dör i viruset. Sen finns ju oron för ens föräldrar och far och morföräldrar eller människor man känner med underliggande sjukdomar. Så klart att det är allvarligt.

Rekommenderar att du läser mer på den sidan.

"At present, it is tempting to estimate the case fatality rate by dividing the number of known deaths by the number of confirmed cases. The resulting number, however, does not represent the true case fatality rate and might be off by orders of magnitude[...]"

För jag hoppas du förstår att de som dör inte gör det vid smittotillfället, utan många dagar, ibland flera veckor senare. Dödligheten vid avslutade fall är just nu 9%, den är också vilseledande tidigt i ett utbrott. Men det är den man ska gå på i slutändan. Frågan är nu hur stor underrapporteringen av smittade är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Rekommenderar att du läser mer på den sidan.

"At present, it is tempting to estimate the case fatality rate by dividing the number of known deaths by the number of confirmed cases. The resulting number, however, does not represent the true case fatality rate and might be off by orders of magnitude[...]"

För jag hoppas du förstår att de som dör inte gör det vid smittotillfället, utan många dagar, ibland flera veckor senare. Dödligheten vid avslutade fall är just nu 9%, den är också vilseledande tidigt i ett utbrott. Men det är den man ska gå på i slutändan. Frågan är nu hur stor underrapporteringen av smittade är.

Ja det är det ingen som vet. Därför så går jag på de siffror som finns i nuläget. WHO sa såhär på sin presskonferens idag:

"80 procent av fallen är milda fall, 13,8 procent av fallen är svåra. 6,1 procent av fallen är kritiska. Procenten för dödsfall i Kina är 3-4 procent, utanför Wuhan är den siffran 0.7 procent."

Klart att det kommer kunna variera åt båda hållen men jag väljer att lita på den info som finns idag istället för att spekulera alltför mycket. Man ska ha stor respekt för det här men det börjar gå över i panik på vissa håll och det gynnar ingen. Kommer bara göra det värre. Läser man kommentarer på olika nyhetssidor så förstår man varför det blir panik. Har tom sett folk anklaga region Jönköping för att ljuga om den smittade svenskan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk

@Söderbäck: Jag skulle nog ändå säga att vi får vara överens om att inte vara överens här.

De flesta som fått influensa (jag har fått flera gånger) vet hur jäkla illa det är. Man känner sig ibland döende En förkylgning skrattar gemene man åt.

Covid har likheter med influensan i den aspekten att den verkar sprida sig lika lätt eller ännu lättare.
att då ha jämförelsen "som influensan fast 10-100 gånger dödligare" tycker jag fortfarande är spot on.

(ialalfall enkelt och pricksäkert (och sannt) för att gemene man skall förstå allvaret i sjukdomen).

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av spikfavoriten:

@Söderbäck: Jag skulle nog ändå säga att vi får vara överens om att inte vara överens här.

Det är visserligen helt OK ;). Rimligt sagt.

Skrivet av spikfavoriten:

De flesta som fått influensa (jag har fått flera gånger) vet hur jäkla illa det är. Man känner sig ibland döende En förkylgning skrattar gemene man åt.

Ja nog kan det kännas skillnad på de två. Det håller jag med om. Men jag vill tydligt hålla isär en beskrivning av upplevelsen att genomgå olika sjukdomsfölopp med en samhällelig lägesrapport för ett sjukdomstillstånd. Den upplevda känslan av olika sjukdomar är inte representativ för hur allvarlig sjukdomen är för samhället riktigt. Dessa två bör inte förväxlas.

Skrivet av spikfavoriten:

Covid har likheter med influensan i den aspekten att den verkar sprida sig lika lätt eller ännu lättare.
att då ha jämförelsen "som influensan fast 10-100 gånger dödligare" tycker jag fortfarande är spot on.

(ialalfall enkelt och pricksäkert (och sannt) för att gemene man skall förstå allvaret i sjukdomen).

Ja visst är det så. Jag får hålla med om att det finns en relevans där. Det aktualierar iaf ämnet och gör en mer informationssökande.
Men när jag såg siffror på 10-100 gånger dödligare än vanlig influensa så var iaf inte min första tanke -waow det här är allvarligt. Istället tänker jag att ja, det låter ju mycket, men är det verkligen det? Det beror ju på hur allvarligt man ser på vanlig influensa - vilket kanske inte är så allvarligt ändå.
Min tanke är att 10 gånger farligare kanske fortfarande inte behöver innebära särskilt farligt egentligen. Och det exemplifieras av mitt förkylningsexempel där influensan är värre.
Jag kan uppskatta allvaret här ändå. Men helst med hjälp av lite bredare underlag.
Så fungerar jag iaf.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk

@Söderbäck: jaha. Nu förstår jag hur du tänker. Det slog mig inte att 10-100gr farligare än influensan inte var alarmistiskt nog. Jag trodde det dolde sig en annan infallsvinkel. Väl förklarat och bra postat. Kanske inte så mycket disagreeing ändå. Keep up the good work!

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem

Jag är mer orolig för hur detta kommer påverka världsekonomin faktiskt. Vårat ”just in time”-tänk inom ekonomin tillåter inte längre stopp, det behövs inte mycket innan många företag kommer börja blöda och kanske tvingas lägga ner. Så även om vi lyckas med karantäner så att det ebbar ut så kan det bli den utlösande faktorn för nästa ekonomiska nedgång.

Permalänk
Medlem

Tydligen kan vi ta hand om ca 100 pers. :S
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/beredskap-for-smitta-g...

Jag tycker alla flyg från Milano och (i närheten) och Iran borde stoppas omedelbart!

Mindre orolig för flyg från Kina faktiskt. Där har folk isolerat sig och kollas på flygplatsen och bär mask.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk

Bara jag som tycker börsen har reagerat riktigt sent? tycker den borde ha börjat resan söderut redan för en månad sedan. När det här började uppdaga sig.

Men börsen har ju mest gått upp ända tills nu. Märkligt tycker jag då, Kina är ju bara världens näst största ekonomi och hela världens tillverkningsverkstad, många företag har inte bara tillverkning där utan även forskning och utveckling, där finns världens största smartphonemarknad, världens största elbilsmarknad, världens största vindkraftsmarknad, världens största solcellsmarknad osv, osv, osv.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Anonymous FTW:

Bara jag som tycker börsen har reagerat riktigt sent? tycker den borde ha börjat resan söderut redan för en månad sedan. När det här började uppdaga sig.

Men börsen har ju mest gått upp ända tills nu. Märkligt tycker jag då, Kina är ju bara världens näst största ekonomi och hela världens tillverkningsverkstad, många företag har inte bara tillverkning där utan även forskning och utveckling, där finns världens största smartphonemarknad, världens största elbilsmarknad, världens största vindkraftsmarknad, världens största solcellsmarknad osv, osv, osv.

Inte ens företag som t.ex Uber med miljardförluster rasar så börsen är inte speciellt logisk skulle jag nog påstå.
Men vem vet vad som händer när det väl blir en lågkonjunktur nu när dow i princip dubblats sedan Trump vart president...

Det intressanta med att fler och fler länder får korona är väl att vi förmodligen kommer se om siffrorna Kina gått ut med stämmer eller om det är mycket värre än vad de påstått.

Men borde inte vi i Sverige klara oss bättre för att vi bor mycket glesare än de i storstäder?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jaxione:

Bra länk @Dockland

Där blir det väldigt tydligt. Sen är det såklart allvarligt ändå och behöver tas om hand på ett korrekt sätt.

Här är några siffror från länken:

AGE
DEATH RATE*
80+ years old 14.8%
70-79 years old 8.0%
60-69 years old 3.6%
50-59 years old 1.3%
40-49 years old 0.4%
30-39 years old 0.2%
20-29 years old 0.2%
10-19 years old 0.2%
0-9 years old
no fatalities

*Death Rate = (number of deaths / number of cases) = probability of dying if infected by the virus (%).

RE-EXISTING CONDITION
DEATH RATE*
Cardiovascular disease 10.5%
Diabetes 7.3%
Chronic respiratory disease 6.3%
Hypertension 6.0%
Cancer 5.6%
no pre-existing conditions 0.9%

*Death Rate = (number of deaths / number of cases) = probability of dying if infected by the virus (%).

Darwins naturliga utveckling, är du vek så

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dredd:

Sverige skänker 40 miljoner till WHO, vi kunde behövt dom pengarna att rusta vår egen sjukvård?

Det är precis så vår regering jobbar. Det måste se ut som att dom gör något och det enklaste är väl att skicka iväg en sedelbunt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av dblade:

Det är precis så vår regering jobbar. Det måste se ut som att dom gör något och det enklaste är väl att skicka iväg en sedelbunt..

Sveriges regering har länge visat att alla andra är viktigare än svenskarna själva.
Förvånas inte längre över de sinnessjuka summor som Sverige kastar på oviktiga saker.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harbls:

Sveriges regering har länge visat att alla andra är viktigare än svenskarna själva.
Förvånas inte längre över de sinnessjuka summor som Sverige kastar på oviktiga saker.

Skickades från m.sweclockers.com

För du har stenkoll på hur man bäst bekämpar ett virus eller? Du har inte tänkt på att det kan vara bättre att hjälpa till att ge WHO medlen att försöka stoppa spridningen så mycket som möjligt innan den kommer hit? Eller för att få fram vaccin eller medicin för att behandla symptom? Eller om smittan kommer hit? Hur hade du själv sett på att inget land hjälpte Sverige? Vi fick minsann klara oss själva. Men alla är ju experter på allt på internet så klart du vet mycket bättre än regeringen och WHO.

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Harbls:

Sveriges regering har länge visat att alla andra är viktigare än svenskarna själva.
Förvånas inte längre över de sinnessjuka summor som Sverige kastar på oviktiga saker.

Skickades från m.sweclockers.com

Alla ska vara med o dela, Corona för alla, fralla för alla!

Permalänk
Medlem

Tyckte detta var en ovanligt bra artikel för att vara från aftonbladet. Tyckte den var ganska pricksäker när det gällde att sätta ord på varför detta gör oss så oroliga.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GGb2BQ/darfor-sprider-co...

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:
Skrivet av Irre:

Inte kul att bli gammal. Inte kul att inte bli gammal.

Alternativet är sämre.

Vad finns det för alternativ till BÅDE att bli och inte bli gammal?

Permalänk
Medlem

Tycker även denna är intressant om man funderar på virusets framfart och vad en eventuell pandemi kommer att innebära:

https://techcrunch.com/2020/02/23/what-happens-if-a-pandemic-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jaxione:

Tyckte detta var en ovanligt bra artikel för att vara från aftonbladet. Tyckte den var ganska pricksäker när det gällde att sätta ord på varför detta gör oss så oroliga.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/GGb2BQ/darfor-sprider-co...

Väldigt bra. Infodemi

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem

Sen tror jag att detta kommer bli nästa pandemi om det inte redan är det, tror även vi kommer få se ett utbrott av detta i Sverige. Så man ska absolut inte ta lätt på det. Så som det sprider sig i Mellanöstern, Sydkorea och Italien nu så har jag svårt att se hur man ska kunna hindra det från att spridas. Jag tror som många experter att detta viruset kommer bli en naturlig del av virusfloran och varefter folk blir immuna och vaccin tas fram så kommer det mattas av. Men just nu är det ju inte så kul och jag känner själv viss oro över utvecklingen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Laptop: Asus G750JX Processor: Intel Core i7 4700HQ Minne: 16GB DDR3 1600mhz Grafik: Nvidia GTX770m 1GB OS: Windows 8 64bitar

Permalänk

Ska till Gran Canaria om 2 veckor och ser nu att både La Gomera och Teneriffa har corona utbrott

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Om WHOs arbete minskar sjukdomarna i världen (och därmed också i Sverige) så behövs inte lika mycket pengar till sjukvård i Sverige? Min gissning är att tidiga insatser nära smittkällan är effektivaste skyddet mot att det ska sprida sig hit.

Självklart är det så. Det är ju inte molikylär forskning att begripa. So to speak.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dockland:

Självklart är det så. Det är ju inte molikylär forskning att begripa. So to speak.

Inte när det har spridigt sig utanför smittkällan lol.

Bästa försvar är att stänga gränsen mot de länder som är drabbade, vill de ändå in i landet ifrån dessa länder så obligatorisk 21 dagars karantän innan de släpps in.