Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Infinity_90:

Jag tror man ska se saker lite i generationer också, många vill på äldre dagar ha det som var hetast när man var ung eller det man har en nostalgisk koppling till(likadan bil som under uppväxten, första bil t.ex.). Köpare på äldre bilar(50 tal/60 tal) är nog minskande skara. Medans köpare på 80/90-tal starkt ökar.

En sak många missar när man bygger ett attefallshus för att hyra ut är att de faktiskt kräver eget el-abonnemang. Har inte hört om någon som fått problem med detta men kan vara värt o veta om man ska investera 100 k på ett attefallshus för uthyrning

Låter rimligt det! Dodge Viper GTS från 90-talet är en sån bil jag själv gärna skulle vilja ha tag i. Blå med vita linjer som brukligt.

Bra att du nämner det faktiskt, skulle jag bygga attefallshus så är det primärt för eget bruk men med möjlighet att hyra ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infinity_90:

En sak många missar när man bygger ett attefallshus för att hyra ut är att de faktiskt kräver eget el-abonnemang. Har inte hört om någon som fått problem med detta men kan vara värt o veta om man ska investera 100 k på ett attefallshus för uthyrning

100k räcker inte långt till ett attefallshus, det är ungefär vad en stomme kostar.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av KurtEgon:

Faran med den nya spargenerationen (-90 och framåt) är att vi överskattar vår riskbenägenhet. Vi vet inte hur det känns att förlora hälften av alla våra investeringar samt få sparken i dåliga tider. Vi lånar till dyra bostäder och fina bilar medan vi får höra att räntan alltid kommer vara låg. Hur går detta när börsen kraschar och man blir varslad på jobbet?

Skrivet av henkiii:

Dagens ungdom kommer troligen knappt utsättas för kontanter och kommer inte se hur lapparna i plånboken fysiakt försvinner. Så det vill ju till att någon visualiserar innebörden av tomt i plånboken/pengar försvinner annat än en abstrakt siffra i en app.

Skickades från m.sweclockers.com

Känner mig träffad angående riskbenägenheten 😂 Investerar nu till exempel i Swedbank, belånad upp till öronen för bostad (100% lån, 0% amortering, lägenheten ligger i en av våra större städer...). Jag är fortfarande student och lever väldigt snålt annars, och är naiv nog att tro att jag kommer ha ungefär samma levnadssätt när jag börjar jobba och därmed kan öka besparingarna.

Angående pengarna som inte försvinner fysiskt i plånboken längre utan istället bara är en siffra i en app tror jag inte är ett problem - det har alltid varit så för mig, jag har inte använt kontanter sedan jag var 13 och fick bankkort. Därför behövs inget fysiskt medel som försvinner så som sedlar i en plånbok, röda siffror på isk kontot gör precis lika ont

Köpte tidigare endast fonder men har övergått till bara aktier för tillfället då jag tycker alla mina favoritfonder har blivit för dyra 😂 kör helt utan räntepapper - ser ingen anledning till det när börsen presterar bättre över tid och jag planerar att låta pengarna ligga länge, kraschar börsen är det bara att fylla på och försöka hålla humöret uppe.

Visa signatur

Citera för svar :)

Intel 3770k / Msi Mpower / 980 TI / 16gb 1600mhz Corsair Vengeance / H100i / Silverstone Strider 1000w Gold / Samsung 830 128gb / Fractal Design Arc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infinity_90:

En sak många missar när man bygger ett attefallshus för att hyra ut är att de faktiskt kräver eget el-abonnemang. Har inte hört om någon som fått problem med detta men kan vara värt o veta om man ska investera 100 k på ett attefallshus för uthyrning

Varför krävs det? Kan man inte lika gärna göra upp mellan hyresgästen och dig själv (hyresvärden)?!

Skrivet av Json_81:

100k räcker inte långt till ett attefallshus, det är ungefär vad en stomme kostar.

Allt beror väll på storlek och standard?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Najsisen:

Känner mig träffad angående riskbenägenheten 😂 Investerar nu till exempel i Swedbank, belånad upp till öronen för bostad (100% lån, 0% amortering, lägenheten ligger i en av våra större städer...). Jag är fortfarande student och lever väldigt snålt annars, och är naiv nog att tro att jag kommer ha ungefär samma levnadssätt när jag börjar jobba och därmed kan öka besparingarna.

Angående pengarna som inte försvinner fysiskt i plånboken längre utan istället bara är en siffra i en app tror jag inte är ett problem - det har alltid varit så för mig, jag har inte använt kontanter sedan jag var 13 och fick bankkort. Därför behövs inget fysiskt medel som försvinner så som sedlar i en plånbok, röda siffror på isk kontot gör precis lika ont

Köpte tidigare endast fonder men har övergått till bara aktier för tillfället då jag tycker alla mina favoritfonder har blivit för dyra 😂 kör helt utan räntepapper - ser ingen anledning till det när börsen presterar bättre över tid och jag planerar att låta pengarna ligga länge, kraschar börsen är det bara att fylla på och försöka hålla humöret uppe.

Bara det att du är medveten om situationen gör dig lite bättre rustad för den. Som du säger påverkar inte tillfälliga nedgångar på börsen en nämnvärt om man har en lång sparhorisont. Men man bör vara medveten om att man kommer förlora hälften av sitt aktie- och fondkapital två gånger under en femtonårsperiod (historiskt har det sett ut så, kan bli bättre/sämre i framtiden).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Allt beror väll på storlek och standard?

Absolut, kan du hitta delar på tippen/blocket och nöjer dig med några kvadratmeter går det att göra jättebilligt.

Men pratar om man om attefallshus förutsätter jag att man tänkte nyttja den storlek som går (25m2) eller åtminstone i närheten av det och att man vill ha någorlunda normal standard. Isåfall går en billig stomme på närmare 100k och sen tillkommer grund, tak, inredning osv.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Låter rimligt det! Dodge Viper GTS från 90-talet är en sån bil jag själv gärna skulle vilja ha tag i. Blå med vita linjer som brukligt.

Bra att du nämner det faktiskt, skulle jag bygga attefallshus så är det primärt för eget bruk men med möjlighet att hyra ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har faktiskt själv titta på dom som "rolig" investering, skulle säga att dom har god potential för framtida värdeökning.
Det finns ingen annan "postercar" av sanna rang under 1 miljon.

Skrivet av Mr_Lazy:

Varför krävs det? Kan man inte lika gärna göra upp mellan hyresgästen och dig själv (hyresvärden)?!

Allt beror väll på storlek och standard?

Det har jag faktiskt inte koll på, jag fick informationen av en polare som jobbar på vattenfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Absolut, kan du hitta delar på tippen/blocket och nöjer dig med några kvadratmeter går det att göra jättebilligt.

Men pratar om man om attefallshus förutsätter jag att man tänkte nyttja den storlek som går (25m2) eller åtminstone i närheten av det och att man vill ha någorlunda normal standard. Isåfall går en billig stomme på närmare 100k och sen tillkommer grund, tak, inredning osv.

Ska erkänna att jag har dålig koll men en snabb googling säger att du kan få ett hus på 25 kvadrat runt 100k. Beroende på hur det ser ut på tomten och vilka lösningar man vill ha så kostar det förstås lite extra med v/a m.m. Men att man kan få själva huset för 100k verkar inte vara några problem.
Exempel: https://www.byggmax.se/stugor-och-friggebodar/attefallshus

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trunk:

Ska erkänna att jag har dålig koll men en snabb googling säger att du kan få ett hus på 25 kvadrat runt 100k. Beroende på hur det ser ut på tomten och vilka lösningar man vill ha så kostar det förstås lite extra med v/a m.m. Men att man kan få själva huset för 100k verkar inte vara några problem.
Exempel: https://www.byggmax.se/stugor-och-friggebodar/attefallshus

Precis vad jag säger, stommen går att få för de pengarna.
Om du tittar närmare på de där ser du att allt inte ingår.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Json_81:

Precis vad jag säger, stommen går att få för de pengarna.
Om du tittar närmare på de där ser du att allt inte ingår.

En stomme får man för under 30k om man köper färdig byggsats. Men då är det en ren stomme, dvs inget tak, inga ytter eller innerväggar och ingen grund.

För att få ihop ett komplett hus men utan inredning så lär 100k vara ungefär vart man landar. Sen beroende på hur man tänkt lösa grunden så är det ytterligare en lagom hög med tusenlappar.

Sen kan inredningen dra iväg till i stort sett hur dyrt som helst.

Kan man göra mycket av jobbet själv så går det att hålla nere kostnaderna. Har själv funderat på att bygga ett attefallshus nån gång i framtiden, kanske främst för att det är kul att bygga.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Inaktiv

Ser ut att bli "rea" även idag, personligen hoppas jag att det håller i sig till imorrn med så man hinner investera lite.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Håller med, känns som bra köplägen idag. Synd man jobbar i offentlig sektor och inte får lön förrän tordag så vi får se om det håller i sig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gainsgoblin:

Håller med, känns som bra köplägen idag. Synd man jobbar i offentlig sektor och inte får lön förrän tordag så vi får se om det håller i sig.

Lite störande att det börjar krypa uppåt redan, känns som vi båda är sent ute. :/
Vid öppning imorse var det nog att finfint tillfälle att köpa. Men varken förmiddagen eller veckan är dlut ännu, oron över Corona lär hålla i sig ett bra tag till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Får man ställa en fråga till några som har lite koll här? Har sålt min bostad med rejäl vinst. Har därför en massa vinstskatt som ska betalas, men inte förrän i februari nästa år. Hur ska jag placera detta riskfritt under ca 1 års tid på bästa sätt? Det rör sig om ca 250 000 kr.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Subzero299:

Får man ställa en fråga till några som har lite koll här? Har sålt min bostad med rejäl vinst. Har därför en massa vinstskatt som ska betalas, men inte förrän i februari nästa år. Hur ska jag placera detta riskfritt under ca 1 års tid på bästa sätt? Det rör sig om ca 250 000 kr.

Risk och avkastning går hand i hand, i din sits hade jag stoppat in det på bankkonto med maximal ränta och insättningsgaranti (nordax eller motsvarande, inte koll i dagsläget), eventuellt låsa pengarna på 1 år om det ökade räntan(men misstänker att du vill betala inom 1 år innan skatteverkets ränta börjar ticka). Googla lite aktuella uppgifter och se till att det är insättningsgaranti. Börsen går bort, och räntepapper ger inte direkt bättre avkastning om du inte går upp i risknivå. Tråkigt svar men att investera utan risk är tråkigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sptr112:

Risk och avkastning går hand i hand, i din sits hade jag stoppat in det på bankkonto med maximal ränta och insättningsgaranti (nordax eller motsvarande, inte koll i dagsläget), eventuellt låsa pengarna på 1 år om det ökade räntan(men misstänker att du vill betala inom 1 år innan skatteverkets ränta börjar ticka). Googla lite aktuella uppgifter och se till att det är insättningsgaranti. Börsen går bort, och räntepapper ger inte direkt bättre avkastning om du inte går upp i risknivå. Tråkigt svar men att investera utan risk är tråkigt.

Misstänkte nästan att det skulle bli något sådant här då det måste vara 100% utan risk. Tack för hjälpen.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Medlem

Ganska intressant att se hur panik marknaden får. Det är inte direkt som att bolagens produkter har försämrats utan produktionen har bara saktat ner pga corona. Är man orolig för att hela världen går under spelar det ju ingen roll om man säljer och får pengarna i handen.
Mycket trevliga köplägen däremot.

Permalänk
Inaktiv

köpläge! Det är rea idag!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gainsgoblin:

Ganska intressant att se hur panik marknaden får. Det är inte direkt som att bolagens produkter har försämrats utan produktionen har bara saktat ner pga corona. Är man orolig för att hela världen går under spelar det ju ingen roll om man säljer och får pengarna i handen.
Mycket trevliga köplägen däremot.

Jag tänker i liknande banor. Dock: om världen väl skulle gå under är väl dock den ända utveckling då man faktiskt skulle vilja ha pengarna i handen, för att unna sig något nice under tiden man har kvar.

Men sannolikt tror väl de flesta inte risken är superstor för det, och då känns det som rätt omotiverat att värdet på nästan alla företag skulle sjunka i förhållande till annat. Okej om det är företag som har väldigt mycket beroende av Kina, men då borde väl de som inte har så mycket öka istället.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av e1m1:

Jag tänker i liknande banor. Dock: om världen väl skulle gå under är väl dock den ända utveckling då man faktiskt skulle vilja ha pengarna i handen, för att unna sig något nice under tiden man har kvar.

Men sannolikt tror väl de flesta inte risken är superstor för det, och då känns det som rätt omotiverat att värdet på nästan alla företag skulle sjunka i förhållande till annat. Okej om det är företag som har väldigt mycket beroende av Kina, men då borde väl de som inte har så mycket öka istället.

På sistone så har värdet på nästan alla företag gått upp på ett lika omotiverat sätt, så att det går ner nu är väl inte direkt förvånande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

På sistone så har värdet på nästan alla företag gått upp på ett lika omotiverat sätt, så att det går ner nu är väl inte direkt förvånande.

Att det sjunker nu för att det stigit mycket säger jag inte emot, men det har gjorts en koppling att det är pga. folks oro för Corona vilket jag inte förstår, om det nu är sant.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem

Jahopp, då har jag i princip tömt kontanterna på Avanzakontot in i aktier. Får se om det är fortsatt rea imorgon så man kan köpa på sig mer med löningspengarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av e1m1:

Att det sjunker nu för att det stigit mycket säger jag inte emot, men det har gjorts en koppling att det är pga. folks oro för Corona vilket jag inte förstår, om det nu är sant.

Känns som marknaden överreagerar kraftigt. Typ hela januari kändes osäkrare då vi visste väldigt lite om Corona då. Finns saker vi inte vet fortfarande förstås, men nu verkar det vara oro över att många länder mörkar utbrott samt lite allmän skrämselhicka.

Själv väljer jag att se detta som något positivt, rea lagom till löning för en gångs skull. Och med lite tur kanske det stabiliserar sig under denna vecka redan.

Skrivet av Nioreh83:

Jahopp, då har jag i princip tömt kontanterna på Avanzakontot in i aktier. Får se om det är fortsatt rea imorgon så man kan köpa på sig mer med löningspengarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Härligt! Hade handlat som en galning själv om jag haft pengar löst. Varit sugen på att använda min buffert men känns inte riktigt rätt i det här fallet, speciellt om det verkligen är en krasch vi faktiskt skulle ha framför oss.

Frågan är hur det blir imorgon när väl lönen kommer in. Ganska liten andel som lär kunna motiveras för aktieköp för mig men någon tusenlapp ska det nog bli. Sedan har jag andra förstås buffert/husspar samt även lite fonder jag skulle vilja köpa. Många investerings"hål"...

Permalänk
Medlem

Ni som köper nu på "rean", får man fråga vilken bransch ni köper aktier i? Gissar på flyg och konsumtion?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alotiat:

Ni som köper nu på "rean", får man fråga vilken bransch ni köper aktier i? Gissar på flyg och konsumtion?

Asiatiska index fonder för min del. Gärna med betoning på kina och teknik.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag är helt övertygad om att börsen har återhämtat sig tills på torsdag. Det är nämligen då mitt automatiska månadssparande läggs in i diverse fonder

Permalänk
Medlem

Är det ett krypto-forum jag snubblat in på? Kraftig nedgång heter rea och allt folk ser är oändlig uppsida.. Virus sätter stopp på all produktion? Good for Bit-.. the market.

Jag själv låter pengarna rida. Går det upp så går det upp, krashar det på krashar det.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

köpläge! Det är rea idag!

Ibland blir det halva reapriset...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av gibbon_:

Är det ett krypto-forum jag snubblat in på? Kraftig nedgång heter rea och allt folk ser är oändlig uppsida.. Virus sätter stopp på all produktion? Good for Bit-.. the market.

Jag själv låter pengarna rida. Går det upp så går det upp, krashar det på krashar det.

Same procedure as every year?

Skickades från m.sweclockers.com

ta bort länk till uppladdningen runt bilden
Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av gibbon_:

Är det ett krypto-forum jag snubblat in på? Kraftig nedgång heter rea och allt folk ser är oändlig uppsida.. Virus sätter stopp på all produktion? Good for Bit-.. the market.

Jag själv låter pengarna rida. Går det upp så går det upp, krashar det på krashar det.

War is peace.

Skickades från m.sweclockers.com