Permalänk
Medlem

Reparera skåpsstomme i kök

För ett tag sedan upptäckte jag att en skåpslucka i köket hängde snett och när jag undersökte saken märkte jag att det ena gångjärnet hade börjat släppa i stommen. När jag tittade närmare såg jag att skruvhålen var lite misshandlade och fyllda med någon slags gojs (fogmassa?), förmodligen hade snickaren råkat dra åt gångjärnsskruvarna lite för hårt och dragit sönder spånskivan, för att lyckas fästa gångjärnet utan att byta hela skivan fyllde han hålen med gojs och drog i skruvarna på nytt. Tyvärr klarade inte gojset tyngden från luckan utan släppte allt eftersom.

Jag skulle gärna vilja sätta upp luckan igen, det ser rätt trist ut utan, men jag vet inte hur jag skall fästa gångjärnet när hålen är "förbrukade". Det sitter en annan skiva direkt mot den trasiga så det skulle ev gå att ta längre skruvar och skruva in i den men jag tror att hålen ändå behöver fyllas på något sätt för att klara vikten. Att byta stommen är inte aktuellt, den sitter längst in i ett hörn och för att komma åt den skulle man behöva riva halva köket. Är det någon som har något tips på hur jag kan göra?

Köket är från HTH och är 4-5 år gammalt.

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Går det att montera dörren på den vänstra väggen?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Är det bara skruvar? Finna ju kemisk trä som ev borde fungera. Men då får du ta bort allt gojs, göra nya hål så kemiska grät fastnat i träet, och avaluta med nya hål i kemiska träet.

Visa signatur

Hette något annat förut, men kom fram till att det är dumt att ha samma namn på 78 miljoner sidor...
citera, svara osv. osv...
hot tip - ctrl + shift T öppnar senast stängda flik i vissa webbläsare

Permalänk
Medlem

Borra upp, limma i en träplugg, gör nya hål och använd så långa träskruvar du kan.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Enklast blir nog bara att dra i längre skruvar, du borde inte behöva fixa till hålen alls då skruvarna då fäster i skivan bakom. Om båda skivorna har dåliga hål kan du dra i en skruv ända in i väggen.

Permalänk
Inaktiv

Om du inte är så duktig på snickeri. Skrapa bort gamla kladdet, rugga upp ytan med sandpapper, kladda på med PL400 limm, sätt upp fästet och tejpa det på plats, låt torka.
Men jag tror mer på @loefet lösning. Men då krävs det att du har verktyg och lite snickare i blodet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

En annan typ av gångjärn med annat mönster för fästhålen kan också vara ett alternativ.

Permalänk
Medlem

Det kanske går att bara flytta gångjärnen i höjdled till en annan position så slipper du mecka?

Permalänk
Medlem

Jag skulle ha valt att limma i en träplugg eller en islagsmutter av passande storlek.
Båda borde hålla bra och minska risken för att spånskivan ska gå sönder runt fästet.

Visa signatur

Asus C6H | R9-3900XT | 4x8GB G-Skill Ripjaws V 3600@3466 CL14 | Asus Radeon RX 580 8GB Strix Gaming OC | Asus Strix Raid DLX | Corsair Obsidian 750D AE

Permalänk
Medlem

... och hittar du ingen bra träplugg på hyllan borde du kunna göra en själv i valfri storlek genom att använda en billig hålsåg till borrmaskinen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Går det att montera dörren på den vänstra väggen?

Skickades från m.sweclockers.com

Den sitter på vänstra väggen men det går inte att vända på den utan att handtaget hamnar uppe vid taket (det är ett överskåp). Dessutom kommer luckan i vägen när den är öppen, det naturliga är att komma från höger, öppna med vänster hand och sträcka sig in med höger.

Skrivet av moonblase:

Är det bara skruvar? Finna ju kemisk trä som ev borde fungera. Men då får du ta bort allt gojs, göra nya hål så kemiska grät fastnat i träet, och avaluta med nya hål i kemiska träet.

Ja, det är något jag har funderat på också. Har även fått förslag på att använda epoxi.

Skrivet av loefet:

Borra upp, limma i en träplugg, gör nya hål och använd så långa träskruvar du kan.

Skickades från m.sweclockers.com

Lutar åt något sånt ja, kanske med rundstav istället för c-plugg.

Skrivet av PsyCor:

Det kanske går att bara flytta gångjärnen i höjdled till en annan position så slipper du mecka?

Ja, men då måste jag borra i luckan, det känns också rätt meckigt och lätt att göra fel.

Skrivet av Johan_G3:

Jag skulle ha valt att limma i en träplugg eller en islagsmutter av passande storlek.
Båda borde hålla bra och minska risken för att spånskivan ska gå sönder runt fästet.

Har funderat på att ta en bit rundstav (12-15mm) istället för vanlig c-plugg och kapa till. Då är det inte riktigt lika noga att det nya hålet kommer mitt i pluggen och med en lång skruv fördelas vikten över en större yta. Men islagsmutter är också en bra idé...

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Hedersmedlem

Hade liknande problem. Jag körde en lång träskruv och skruvade in i materialet "bakom" hålet.

Permalänk
Medlem

Ser ut som ett ursprungsfel. Reklamera om skåpet är någorlunda nytt!

Permalänk
Livsnjutare 😎

Här skall du få ett ”husmorstips” som använts utav hemmafixare i generationer och även snickare som velat göra en QuickFix på kunds begäran.

Borra upp hålen så allt ”gojjs” försvinner.
Fyll hålen med tändstickor (ta bort tändhatten) eller tandpetare som du sticker in och bryter av i linje med skivans djup.
Tryck i så mycket det bara går och sedan sätter du en spetsig skruv (här kanske inte du kan använda original-skruvarna om de har platta ingångar) och när du nu drar skruvarna kommer de små träflisorna pressas ut mot kanterna utav skivan/det fasta materialet och därmed skapa en nära in på lika stark uppfästning som i en ny/hel skiva.

Lycka till

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Tipset som @andreas_dock gav är som sagt lika gammalt som uppfinningen tändstickan själv. Mycket bra tips.
Jag vill bidra med ett till som väldigt många snickare använder sig av, blanda trälim med sågspån till en trög massa och spackla i hålet. Är det höga krav på belastningen kan trälim bytas till något med liknande konsistens som epoxiharts.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Opatagio:

Tipset som @andreas_dock gav är som sagt lika gammalt som uppfinningen tändstickan själv. Mycket bra tips.
Jag vill bidra med ett till som väldigt många snickare använder sig av, blanda trälim med sågspån till en trög massa och spackla i hålet. Är det höga krav på belastningen kan trälim bytas till något med liknande konsistens som epoxiharts.

Tack för de vänliga orden @Opatagio !

Detta tips du ger är också riktigt bra och är något jag använt för att göra en enklare spackling i en eka, fungerade väldigt bra, över förväntan.

Sådana här tips är guld värda och visar vad som skiljer en ”överlevare” och en blott vanlig dödlig man De kostar i princip ingenting och håller ofta bättre än dyra, kommersiella produkter.

Tumme upp hela dagen lång

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •