Fractal Design Define 7

Permalänk
Skrivet av Punnisher:

Blir att modda bakändan med ett galler från inet om man vill få ut luften ur chassit.
Fläktgaller 140mm, Svart https://www.inet.se/produkt/5321415/flaktgaller-140mm-svart

R5, R6 och nu den senaste modellen, fult med svarta blad på fläkten också:
https://i.imgur.com/vrYr9y6.jpg

Jag klippte av samtliga galler på mitt gamla p182, fram å bak. Kylde allt med två fläktar bak, samt psu-fläkt. 😁
Nuvarande chassi är lite svårare att klippa upp, (in-win 909). Men tyst det med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk

@JonasT: Skulle va kul att få se en snabbgenomgång av Define 7 XL också.

Permalänk
Medlem

Wow. Detta chassi har verkligen en ren och bra inre formgivning. Kanske är värt att uppgradera från ett FD R4. Gillar mitt R4 men detta chassi är så snyggt.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem

flera hundra för dyrt för att bli en succé, Förutom större plattform så är nyheterna minimalt ställt till den extra pengen du får lägga.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

För 2k får man ju ett chassie i solid aluminium och 3 ST hotswap hdd plus ett gäng sata SSD. Jisses.
https://www.dustinhome.se/product/5010979692/904-plus-black--...

Skickades från m.sweclockers.com

Och en 90mm utsugsfläkt, nej tack..

Permalänk
Medlem

@ramlösa: vadå gillar du inte jetplansljudnivån 90mm fläktar avger?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gamsurn:

Gamers Nexus som vanligt inte lika imponerade av ventilationen https://www.youtube.com/watch?v=XeTxUjUrw4A

Men Fractal kanske har "Meshify 7" på gång redan, då kan det bli ett givet köp vid nästa bygge

Jag väntar fortfarande på att chassi-tillverkare breddar chassina lite mer och höjer upp dem från marken så man kan ta in all luft från undersidan istället för fronten. T ex 4 120mm i botten och toppen för radiator med nätaggregatet på baksidan av moderkortsplåten som 011 Dunamic. Sedan att ovansidan är ljuddämpad som Be quiet 601 exempelvis där luften blåses ut på baksidan istället för rakt upp mot användaren. Då skulle man verkligen kunna få ett tyst vattenkylnings-bygge.

Silverstone RV02 & RV05 är sådana, osäker på hur tysta de är dock men första halvan av 2020 ska även RV06 komma, kanske är det ljuddämpat?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Jag vill fortfarande se en kompaktare modell som inte tar så mycket skrivbordsyta...
Kommer inte ihåg vem som gjorde en likadan photoshop först, men såhär skulle det kunna se ut!

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av ramlösa:

Och en 90mm utsugsfläkt, nej tack..

Du har missat att det går att montera betydligt större bakom? 😁
140mm fläkt kan puttra ut ca 45 lådvolymer i minuten i det chassiet. Borde räcka gott, 90-mm platsen kan lämnas tom eller på lågt fast varvtal. 1 ST 140mm i front med plus nätagg på utblås.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Jag gillar designen och en del av lösningarna som FD använder, men blev väldigt besviken på kvalitén när jag köpte ett R6 förra året, därför undviker jag även detta. Plastigt och skramligt med dåliga fästen, då är jag också väldigt varsam och van att montera och bygga datorer, trots det så lossnade ett fäste på frontpanelen. Fractal Design ska dock ha en stor eloge för den service de erbjuder vid RMA, gick snabbt och smidigt och mycket trevlig personal.

Jag tycker det är synd att det inte finns någon större tillverkare som kan leverera den höga kvalité som ex. Ghost S1, Ncase M1, Sliger mfl gör på mindre skala, det torde inte vara omöjligt, Lian Li kommer nära.

Närmast ett massproducerat chassi någonsin kommit för min del är mitt nuvarande Corsair Obsidian 1000D. Det håller faktiskt genomgående bra kvalité men ett par detaljer är fortfarande gränsfall, såsom limningen av magneterna för dom inre dörrarna och smörjningen av kullagren.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Synd att Fractal har förmågan att göra sjukt bra chassin som samtidigt ser ut som skokartonger, hade föredragit något mer spännande.

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Skrivet av Tangentbord:

Jag vill fortfarande se en kompaktare modell som inte tar så mycket skrivbordsyta...
Kommer inte ihåg vem som gjorde en likadan photoshop först, men såhär skulle det kunna se ut!
https://i.imgur.com/rihZLAc.png

Ehh, du menar fractal define c?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Du har missat att det går att montera betydligt större bakom? 😁
140mm fläkt kan puttra ut ca 45 lådvolymer i minuten i det chassiet. Borde räcka gott, 90-mm platsen kan lämnas tom eller på lågt fast varvtal. 1 ST 140mm i front med plus nätagg på utblås.

Skickades från m.sweclockers.com

Lustig design, har ett gigantiskt hål nedanför den fläkten så frågan är om den tjuvar luft och hur bra den andra 140mm presterar speciellt med tanke på GPUn.
Inget chassi jag hade köpt iallafall utan några riktiga tester från PC-Jesus.

Permalänk
Skrivet av ramlösa:

Lustig design, har ett gigantiskt hål nedanför den fläkten så frågan är om den tjuvar luft och hur bra den andra 140mm presterar speciellt med tanke på GPUn.
Inget chassi jag hade köpt iallafall utan några riktiga tester från PC-Jesus.

In-win, Phanteks, thermal take, alla har de enormt mycket snyggare lådor med likvärdig funktion. Den där plastfronten med aluminiumklistermärke framtill och gälar i plast på sidorna är ju en äldre design än märket självt. De har ju bara filat vidare på Antects chassien från andra sidan millenniet. Men med det priset spelar de i en annan liga.

Jag kan betta 100 spänn på att ett R7 mot ett 904 skulle prestera likvärdigt i temperatur och ljudnivå, rätt konfigurerade. Det ena skulle dock se 20 år yngre ut. Men smak och design är ju som baken.. kan vara att jag är "för gammal" och fractal hittat en målgrupp som aldrig hann köpa antecs bra grejer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Vad tusan har hänt med priset!?

Anledningen att man köpte dessa förr, var att det var en väldigt bra låda till ett konkurrenskraftigt pris, vilket det definivt inte är längre IMHO.

Jag har stöttat Fractal och deras utveckling i flera år men nu känns det som att flera aktörer gör det dom gör fast bättre till ett lägre pris.
Kanske dags för Josh att sluta glida runt i sina svindyra rentals.

// Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

In-win, Phanteks, thermal take, alla har de enormt mycket snyggare lådor med likvärdig funktion. Den där plastfronten med aluminiumklistermärke framtill och gälar i plast på sidorna är ju en äldre design än märket självt. De har ju bara filat vidare på Antects chassien från andra sidan millenniet. Men med det priset spelar de i en annan liga.

Jag kan betta 100 spänn på att ett R7 mot ett 904 skulle prestera likvärdigt i temperatur och ljudnivå, rätt konfigurerade. Det ena skulle dock se 20 år yngre ut. Men smak och design är ju som baken.. kan vara att jag är "för gammal" och fractal hittat en målgrupp som aldrig hann köpa antecs bra grejer.

https://youtu.be/t7ZT6YQCfno

Skickades från m.sweclockers.com

Mitt första chassi var ett Antec Sonata i svart pianolack , tiden då 95% av alla chassin var fula beiga saker.
Mitt andra var ett fractal define mini och på den tiden var 90% fula gaming-chassin i min prisklass. Sneglade på p280 men Define serien var vad jag kommer ihåg snyggare och billigare.
När jag köpte mitt senaste Define chassi hade jag noll intresse av rgb/glas etc, visste att jag aldrig skulle orka fixa till kabeldragningen. Ville ha ett tyst chassi jag kunde lägga upp benen på och såg ingen anledning att välja nåt annat.

Skulle inte bli förvånad om Define serien är det chassit flest byggen har gjorts i på Sweclockers.
"var" prisvärt, stilrent och har uppdaterats i omgångar, plus att det var ofta på rea till priser inget annat chassi kunde mäta sig med. Tror jag betalade under 500 riksdaler för mitt Define mini, fanns inget chassi som ens var i närheten.

Visst smaken är som baken, men ville man ha ett prisvärt och stilrent chassi de senaste ca10 åren var Define serien aldrig ett dåligt val. Sen får marknaden bestämma om det nya priset är rimligt.

Permalänk
Skrivet av ramlösa:

Mitt första chassi var ett Antec Sonata i svart pianolack , tiden då 95% av alla chassin var fula beiga saker.
Mitt andra var ett fractal define mini och på den tiden var 90% fula gaming-chassin i min prisklass. Sneglade på p280 men Define serien var vad jag kommer ihåg snyggare och billigare.
När jag köpte mitt senaste Define chassi hade jag noll intresse av rgb/glas etc, visste att jag aldrig skulle orka fixa till kabeldragningen. Ville ha ett tyst chassi jag kunde lägga upp benen på och såg ingen anledning att välja nåt annat.

Skulle inte bli förvånad om Define serien är det chassit flest byggen har gjorts i på Sweclockers.
"var" prisvärt, stilrent och har uppdaterats i omgångar, plus att det var ofta på rea till priser inget annat chassi kunde mäta sig med. Tror jag betalade under 500 riksdaler för mitt Define mini, fanns inget chassi som ens var i närheten.

Visst smaken är som baken, men ville man ha ett prisvärt och stilrent chassi de senaste ca10 åren var Define serien aldrig ett dåligt val. Sen får marknaden bestämma om det nya priset är rimligt.

Har själv valt define till många jag byggt till förr, men det gå inte att välja till de längre. Inte för 2000. Målgruppen är väl alienerad med hjälp av prislappen. P182/280 var ju på grund av att de var tysta som fan, först och främst, och efter det, att de inte gjorde väsen av sig rent visuellt. Define snålade in på hårddiskdämpning redan 2010, Kanske blivit bättre nu, men det som slog mig var att de inte gjort det bättre än Antec, någonsin. Men de håller designen intakt. Det är inte försvarbart för 2000. Thermaltake A500 ligger i samma prisklass och är ett så mycket stiligare chassi utan plast som sticker ut åt alla håll, det känns bara som är det är dags för fractal att lägga i en designväxel om de vill vara relevanta i 10 år till, eller försvinna,

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Define

Har ett Define R6 där stålsidorna har ljudisolering som köptes för 1295 kr och jag är mycket nöjd med åtkomst och viktigast lågt ljud.

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Ehh, du menar fractal define c?

Skickades från m.sweclockers.com

Mind. Blown... Helt missat att det kommit! Kanske säger en del om hur länge sen jag sist kollade efter ett atx chassi

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Thermaltake A500 ligger i samma prisklass

Det stämmer inte riktigt, köper du från danska leverantörer är det billigaste 2500 kr. Håller du dig till svenska butiker är det 2800 kr som gäller.
Jämför man mellan de priserna är A500 nästan 900 kr dyrare, alternativt 600 kr beroende på val av butik.

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem

Ett Fractal Define till det priset? Nej tack. Då tar jag ett Phanteks chassi istället alla dagar i veckan.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Skrivet av Tangentbord:

Mind. Blown... Helt missat att det kommit! Kanske säger en del om hur länge sen jag sist kollade efter ett atx chassi

😅😁

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Intressant tråd ändå. Vad är ett riktigt bra chassi numera för ljudnivå och ventiolation?

Gick R2 -> H440 refresh och är lite sugen på att byta igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av enbom:

USB-C och extra toppanel etc. antagligen.

Phanteks P600S som jag köpte till senaste bygget har både och, men är billigare och snyggare (subjektivt jag vet, men ändå).

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk

Fick mitt 7 XL Tint i lördags och är väldigt nöjd.

Enda tråkiga är att dom hade dragit i en tumskruv till en av PCIE plats skydden snett så gängan är kass.

Permalänk
Fractal Design
Skrivet av Tangentbord:

Jag vill fortfarande se en kompaktare modell som inte tar så mycket skrivbordsyta...
Kommer inte ihåg vem som gjorde en likadan photoshop först, men såhär skulle det kunna se ut!
https://i.imgur.com/rihZLAc.png

Hmmm.. intressant, vi får se vad vi kan göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fractal Design:

Hmmm.. intressant, vi får se vad vi kan göra

Det här låter lovande!
Se till att den kommer i vitt också!

Permalänk
Medlem

Sjukt snyggt chassi, lite stort - var tvungen att beställa en ny bordsskiva

Lite plus å minus från en som nu byggt i Define 7

Plus:
Utseende (Subjektivt)
Oerhört modulär
Perforerad psu shroud (viktigt om man använder fronten för en AIO)
Plats för 140mm fläktar i botten för luftflöde till GPU
Plats för 140mm fläkt bak
Glaspanel och bakre panelen lätta att ta av, sätta tillbaka
dammfilter i botten å toppen som går hela längden av chassit
Dörren i fronten ger dig möjlighet att byta mellan högt luftflöde eller tyst PC
Ingår en toppanel för luftflöde, en toppanel för tystnad, lätta att byta mellan dessa
Massor med plats för kablar

Minus
Lite för långt chassi - i synnerhet för oss som inte gör custom loop
Hade varit trevligt med en Mesh front som tillbehör
Går ej att välja tonat glas på den vita modellen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Manboy:

Sjukt snyggt chassi, lite stort - var tvungen att beställa en ny bordsskiva

http://safir.amigaos.se/bildgalleri/users2/17764_0001.jpg

Lite plus å minus från en som nu byggt i Define 7

Plus:
Utseende (Subjektivt)
Oerhört modulär
Perforerad psu shroud (viktigt om man använder fronten för en AIO)
Plats för 140mm fläktar i botten för luftflöde till GPU
Plats för 140mm fläkt bak
Glaspanel och bakre panelen lätta att ta av, sätta tillbaka
dammfilter i botten å toppen som går hela längden av chassit
Dörren i fronten ger dig möjlighet att byta mellan högt luftflöde eller tyst PC
Ingår en toppanel för luftflöde, en toppanel för tystnad, lätta att byta mellan dessa
Massor med plats för kablar

Minus
Lite för långt chassi - i synnerhet för oss som inte gör custom loop
Hade varit trevligt med en Mesh front som tillbehör
Går ej att välja tonat glas på den vita modellen

Är den med glaspanel lika tyst som den utan glaspanel?

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Är den med glaspanel lika tyst som den utan glaspanel?

Jag vet inte, har bara använt med glaspanel, men den är väldigt tyst. kan tänka mig att den utan glas är ännu tystare