Permalänk
Medlem

Datorn fryser ofta

Hej! försökt googlat runt lite men hittar inte något som beskriver mina problem!

Det låter som min hårddisk går upp i varv och datorn fryser i några sekunder, händer ca 1 gång i timmen. I början hände det endast när jag lirade World of Warcraft men problemet har börjat dyka upp lite när som nu.

Efter datorn hoppat igång igen så händer det att ljudet till Discord slutar funka och att "en högtalarenhet har kopplats in/ifrån". Så kan knappt använda högtalarna längre.

Misstänkte hårddisken först då det är en äldre SSD som jag har operativsystemet på, men när datorn inte längre hittar högtalarna som en enhet längre och ljudet till discord försvinner börjar jag misstänka något annat.

I datorn finns:

Processor Intel(R) Core(TM) i5-8600K CPU @ 3.60GHz, 3600 Mhz

Moderkort ASUS TUF Z370-PLUS GAMING

GTX 1060 6GB

Någon som har en aning om va de kan vara? Sökt igenom med lite olika program men hittar inte något fel.

Mvh

Permalänk
Medlem

Hur mycket RAM?
Vad säger resource monitor om disk/ram/cpu?
Vilken process ligger högst i resource monitor när detta händer?
På vad för disk ligger systemets swapfil?

Permalänk
Medlem

Avinstallera discord, problemet kvar?

Permalänk
Medlem

Ledigt utrymme på systemdisken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Theyron:

Hej! försökt googlat runt lite men hittar inte något som beskriver mina problem!

Det låter som min hårddisk går upp i varv och datorn fryser i några sekunder, händer ca 1 gång i timmen. I början hände det endast när jag lirade World of Warcraft men problemet har börjat dyka upp lite när som nu.

Efter datorn hoppat igång igen så händer det att ljudet till Discord slutar funka och att "en högtalarenhet har kopplats in/ifrån". Så kan knappt använda högtalarna längre.

Misstänkte hårddisken först då det är en äldre SSD som jag har operativsystemet på, men när datorn inte längre hittar högtalarna som en enhet längre och ljudet till discord försvinner börjar jag misstänka något annat.

I datorn finns:

Processor Intel(R) Core(TM) i5-8600K CPU @ 3.60GHz, 3600 Mhz

Moderkort ASUS TUF Z370-PLUS GAMING

GTX 1060 6GB

Någon som har en aning om va de kan vara? Sökt igenom med lite olika program men hittar inte något fel.

Mvh

Har du USB-hörlurar/headset?
"Kortslutningsproblem" i kabeln? så att de kopplar ifrån och kopplar in, det stör allt ljud-relaterat.
Det är svårt att upptäcka eftersom USB-in/ur-kopplingsljudet då inte kommer höras.
USB-ljudkort? isf samma risk som med USB-hörlurar/headset.

Det kan även vara andra USB-enheter med "kortslutningsproblem i kabeln" som stör om de är inkopplade på samma "USB-hub" på moderkortet.

Det är inte ovanligt att det blir "kortslutningsproblem i kabeln" på enheter som man "flyttar runt" väldigt mycket såsom mus/hörlurar/etc. Vanligaste platserna detta uppstår är där kabeln passerar "hårdplast", tex, direkt vid musen, där kabeln får in i hörlurarna, om man har hörlurs/mic-kontroll på sladden, så precis vid detta "skal", vid usb-kontakten, etc.

Edit.
Enheter som snabbt kopplas ur och in genom detta fenomen kan även få datorn att frysa någon/några sekunder.