Vad ersätta z170 moderkort med idag?

Permalänk
Medlem

Vad ersätta z170 moderkort med idag?

Hej!
Börjar få panik nu.

Har en dator med i7 6700k, 16gb ddr, 1080 strix, fd650w, där moderkortet lagt av (z170 pro gaming)

Kan någon vänlig själ länka till det mest prisvärda alternativa moderkortet med mest bang for the buck som jag kan ersätta detta med? Mellan 1-2tkr Förstått så långt att det ska vara 1151 sockel till processorn.

Har kollat på detta
https://www.komplett.se/product/909952/datorutrustning/datork...

Är det nåt att ha? Använder datorn på basic spelnivå.

Permalänk
Medlem

i7 6700k, 16gb ddr, 1080 strix

Det där är basic spelnivå. Behåll det du har.
Varför har du panik?

Eller jaha, har du det där och behöver ett moderkort?

Permalänk
Medlem

@Imaculent: Hej! Ja precis det är det jag har nu men inte kan användas tack vare att moderkortet lagt av
Ändrade texten så det blir lite mer tydligt.

Permalänk
Medlem

Varför inte sälja processorn? Då får du ungefär ihop en budget för ett R5 3600 + B450 Tomahawk MAX. Ett mycket bättre alternativ imo, även om dina minnen är långsamma (om dom nu är det).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icecrystal:

Varför inte sälja processorn? Då får du ungefär ihop en budget för ett R5 3600 + B450 Tomahawk MAX. Ett mycket bättre alternativ imo, även om dina minnen är långsamma (om dom nu är det).

Jadu, förmodligen är det bristande kunskap och okunskapen som får mig på dessa tankar, att bara skruva loss, låta befintliga kablar sitta kvar likadant, och byta ut känns som jag behärskar..

Är det du föreslår det bästa alternativet, ser det ungefär likadant ut som idag med anslutningar etc. Passar samma processorkylare samt fästen? (Noctua)

Tack! Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av okey:

Jadu, förmodligen är det bristande kunskap och okunskapen som får mig på dessa tankar, att bara skruva loss, låta befintliga kablar sitta kvar likadant, och byta ut känns som jag behärskar..

Är det du föreslår det bästa alternativet, ser det ungefär likadant ut som idag med anslutningar etc. Passar samma processorkylare samt fästen? (Noctua)

Tack! Mvh

Nej, AM4 har ny montering och AM4 fanns ej när du köpte din plattform.

köp det på komplett.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Visa signatur

12900K | Z690 | RTX3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av kjenik:

Tusen tack för det! 😊

Permalänk
Medlem
Skrivet av okey:

Jadu, förmodligen är det bristande kunskap och okunskapen som får mig på dessa tankar, att bara skruva loss, låta befintliga kablar sitta kvar likadant, och byta ut känns som jag behärskar..

Är det du föreslår det bästa alternativet, ser det ungefär likadant ut som idag med anslutningar etc. Passar samma processorkylare samt fästen? (Noctua)

Tack! Mvh

Du behöver ändå byta moderkortet, så det blir en del jobb i vilket fall. Det du behöver tänka extra på är processorfläkten och en ev. ominstallation av Windows.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icecrystal:

Du behöver ändå byta moderkortet, så det blir en del jobb i vilket fall. Det du behöver tänka extra på är processorfläkten och en ev. ominstallation av Windows.

Japp, är det mest invecklade att byta eftersom alla kablar måste dit på rätt plats och alla moderkort har inte samma layout + distanser ska passas in korrekt + kablarna till frontpanelen ska kopplas in rätt + cpu och cpu kylaren ska monteras om och då måste du rengöra cpu'n från kylpasta och applicera nytt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Dom ovan skrivit. Sälj processorn + minne och köp r5 3600, b450, 2x8 3200/3600 mhz ram

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk

Fan va ni är på på att sälja =S Ni verkar räkna med att försäljningen kommer ske på nolltid, och varför skulle någon köpa det om man nu får ett bättre AMD-kit för samma peng?

Men visst, om inte tid&pengar är något problem för TS så...
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Fan va ni är på på att sälja =S Ni verkar räkna med att försäljningen kommer ske på nolltid, och varför skulle någon köpa det om man nu får ett bättre AMD-kit för samma peng?

Men visst, om inte tid&pengar är något problem för TS så...
Skickades från m.sweclockers.com

Jag har hört att det är populärt att uppgradera ifrån 6/7e gen I5or utan att byta moderkort. Men ja, det är väl inte helt säkert att det skulle gå snabbt och smidigt, men så är det väl alltid med försäljningar. Det är dock fortfarande väl värt mödan imo.

Permalänk
Medlem

Jag är alltså inte intresserad av att uppgradera då jag är nöjd med nuvarande setup, utan endast ha det bästa kortet som innebär minimalt med åtgärder, det gamla kortet är nu borttaget.
Tack för svaren så här långt.

Permalänk
Medlem

Annars brukar det dyka upp flertalet z170-MoBo'n på SweCs marknad varje vecka. bara lägga ett bud på några hundra så får du tag i ett ersättningskort

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hugashaka:

Annars brukar det dyka upp flertalet z170-MoBo'n på SweCs marknad varje vecka. bara lägga ett bud på några hundra så får du tag i ett ersättningskort

eller så köper man ett nytt med garanti från proshop för 800kr, har nog aldrig sett ett sådant moderkort gå för under 500kr.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

eller så köper man ett nytt med garanti från proshop för 800kr, har nog aldrig sett ett sådant moderkort gå för under 500kr.

Det beror ju på vad man är villig att lägga. Såg ett som gick för 300kr + frakt för ett par månader sedan.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD