Permalänk
Medlem

TV-Vägg

Har länge haft en idé om att bygga en "vägg" att ha TV upphängd på.
Detta istället för att fästa ett vanligt väggfäste på väggen och sedan dra alla kablar m.m. synligt.

Fick inspiration ifrån fredano:s galleri som nås här

Har haft denna tanken sedan 2017 (isch), men aldrig tagit tag i det.
Det som startade hela projektet va att det kom ut en annons på fejjan, där de skänkte reglar emot avhämtning.

Jag fick hjälp av min kära broder med byggandet, och eftersom han är utbildad snickare var hans hjälp väldigt uppskattad.

Väggen byggde vi i mitt garage, som vi sedan lyfte upp (med mycket vilja) till lägenheten.

Min tanke va från början att bygga den helt i trä, för att det ska bli snyggt.
Men kom fram till att den blir lättare att bära om man kör med gips och sedan tapetsera väggen (gör det också lite framtidssäker om man skulle flytta och vilja göra så den passar in i nästa hem).

Väggen blev 180 CM på höjden och 210 CM på bredden (och ca 10 CM djup, precis lagom man får in en grendosa bakom väggen)

Fördelarna som jag ser det:
Man kan gömma kablaget i väggen, inget synligt kablage.
Lättare att montera vägghängda högtalare.
Får automatiskt en "hylla" över TV, där katterna inte kommer åt att riva ner saker.
Man får upp TV en bit ifrån bänken så den sitter i korrekt höjd.

Hur vi gjorde:
Då jag bor på 3:de våningen (utan hiss) började jag med att mäta trapphuset, för att ta reda på max höjd och max bredd på väggen (tråkigt om man har byggt den för stor). Att tänka på här är att mäta trappsteg till tak "snett", då man lyfter prylarna längst med alla trappsteg.
Mätte också självklart hur stor man vill ha där den är tänkt att stå.

Sedan sågade vi till alla reglar, byggde helt enkelt ett skelett av reglarna.
Vi satte dubbla reglar i mitten, där tv-fästet ska sitta (mätte självklart ut detta med hjälp av fästet så vi visste vart reglarna skulle hamna).

Efter det införskaffade vi gipsskivor och monterade på skelettet.
Spacklade och slipade i vanlig ordning för att få jämn yta.

När vi hade spacklat och slipat väggen, skulle vi få upp den till lägenheten.
Vi kom fram till att det är bättre att tapetsera väggen i lägenheten än i garaget, för risken att man gör ett mindre hack eller stöter till en kanta när man bär upp den, är väldigt stor.
Och det är lättare att fylla i jacket med lite spackel, än att ha ett fult hack i tapeten

Smart som jag va, så monterade jag 4 st handtag bakom gipset i reglarna, för att det skulle bli lättare att transportera den.

Det va troligtvis en rolig syn när vi transporterade väggen ifrån garaget till lägenheten, då garaget ligger ca 400 M ifrån lägenheten. Folk tittade lite konstigt när vi rullade förbi det lokala gatuköket med en stor vägg.

Väl uppe i lägenheten (med vänlig mycket vilja lyckades vi bära upp den) så började vi tapetsera och montera tv-fästet.
Monter upp högtalarna och snygga till TV bänken.

Avslutade med att köra extra stöd för min vägg genom att köpa 2 vinkeljärn och fästa dessa mellan min TV-vägg och den rediga väggen, för att denna inte ska tippa framåt.

Allt som allo är jag super nöjd med resultatet.
Projektet tog 2 helger att göra (då mycket tid går åt att vänta på spacklet ska torka så man kan slipa det igen...)

Besök galleriet här

Permalänk
Medlem

Jag monterde tv:n, soundbaren direkt på väggen och även en lampa. Borrade ett hål i väggen och "baksidan" av väggen är en garderob, i den garderoben har jag även satt upp routern och skrivaren.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Snyggt! 👍

Visa signatur

En laptop atm för lättare spel/arbete/surfande

Permalänk
Medlem

Fint bygge! Gillar iden skarpt. Men det brukar vara en dålig ide att ha tryckt virke inne. I bästa fall brukar det efter en tid avge en doft och i värsta fall vara en hälsorisk. För jag tycker reglarna såg impregnerade ut, men det kanske bara var bilden eller mina ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runqen:

Fint bygge! Gillar iden skarpt. Men det brukar vara en dålig ide att ha tryckt virke inne. I bästa fall brukar det efter en tid avge en doft och i värsta fall vara en hälsorisk. För jag tycker reglarna såg impregnerade ut, men det kanske bara var bilden eller mina ögon?

Håller med om att det ser ut som impregneradeträ, vissa av reglarna iaf. Brukar inte vara så hälsosamt att ha inomhus men snyggt blev det även om jag inte gillar placeringen av högtalarna dock Aningen för högt för var bilden är någonstans!

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem

Kom ihåg att ibland kontrollera så den inte drar ut vinkeljärnen ur väggen. Hade ett tyngre vitrinskåp monterat på en vägg som en natt fick för sig att det skulle ligga på golvet. Det hade slitit ur pluggarna ur väggen.

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Runqen:

Fint bygge! Gillar iden skarpt. Men det brukar vara en dålig ide att ha tryckt virke inne. I bästa fall brukar det efter en tid avge en doft och i värsta fall vara en hälsorisk. För jag tycker reglarna såg impregnerade ut, men det kanske bara var bilden eller mina ögon?

Skrivet av car2ns:

Håller med om att det ser ut som impregneradeträ, vissa av reglarna iaf. Brukar inte vara så hälsosamt att ha inomhus men snyggt blev det även om jag inte gillar placeringen av högtalarna dock Aningen för högt för var bilden är någonstans!

Tack för denna upplysningen! Hade jag ingen aning om

Jag hade lite spillbitar i garaget sparat.
Har lagt några dagar på att prata och även åka runt till någon/några byggfirmor och byggaffärer i stan.
Risken för det avger giftiga "gaser" är beroende på vad det är impregnerat med (och hur giftigt det är).
Äldre impregnerat med arsenik är förbjudet att använda, dock förkommer kreosot allt för ofta.

Har kommit fram till att det är två reglar som är tryckimpregnerat, och sitter i väggen. Dessa utgör inte en hälsorisk i form av "gaser".
Dock finns risken att den avger giftiga gaser ifrån sig när den är fuktig och vid eldning. Tur är att det står torrt, och elda hoppas jag verkligen inte på ... Men börja det lukta konstigt i rummet vet jag vart jag ska kolla först. Har dock inte känt något dessa 4-6 månader den suttit uppe.
Dock rekommenderas det man inte ska ha längre hudkontakt med brädorna, och att våra katter inte ska "äta" på dessa.
Den möjligheten ser jag som minimal då det inte går att komma åt bräderna utan att skruva och lyfta undan väggen.

Får fundera ifall det är värt att bygga om den till sommaren som kommer, eller om jag avvaktar tills den framtid då jag och min sambo införskaffa hus och gör en ny lösning där (börja de lukta konstigt så åker den ut dirrekt).

Gillar inte heller placeringen av högtalarna, men de sitter på en regel med en skruv, så fick bli denna placeringen "så länge".
Den dagen vi/jag köper en större TV kommer de troligtvis gå horisontell med TV, för de kommer inte få plats annars
Har haft planer på att köpa en 75" i två år, men sparande till kontantinsats ligger högre på önskelistan.
Men den dagen TV går sönder blir det en ny (väntar spänt på att "katterna" ska råka riva ner den ... ).

Skrivet av FlashTec:

Kom ihåg att ibland kontrollera så den inte drar ut vinkeljärnen ur väggen. Hade ett tyngre vitrinskåp monterat på en vägg som en natt fick för sig att det skulle ligga på golvet. Det hade slitit ur pluggarna ur väggen.

Tack för tipset! Ska hålla koll på detta.

Permalänk
Medlem

Schysst!

Permalänk
Medlem

Vääldigt snyggt o rent. Like it! Också rätt likt hur det är hemma hos mig förutom att jag bara borrade hål i rummets vägg och nyttjade håligheterna jag fann där inne

Men tapeten du hittade är pricken över i!

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem

Ser ut som du använt impregnerat virke till stommen. Brukar man INTE använda inomhus, ger utfällningar med tiden. Inomhus ska man använda obehandlat trä.

Såg nu att den här iakttagelsen redan var behandlad

Jag har använt råspont till små väggpartier hemma. Tycker det funkar utmärkt! Lätt att sätta upp och inga problem att hänga saker i heller. Billigt dessutom!

Snyggt iaf. Har funderat på något liknande hemma

Visa signatur

Ryzen 5 5600, Geforce 1080

Permalänk
Medlem

Fast dagens tryckta virke innehåller kopparsalter, så hälsoriskerna är ju inte större än något annat i lägenheten. Förutsatt att man inte skall servera sushi direkt från reglarna varje dag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Gillart! Bostadsrätt?

Visa signatur

Unraid#1: Asus X99-M WS/SE, Xeon E5-2683 v3, 32GB

Permalänk
Inaktiv

Jag skulle nog bygga bort tv helt och hållet eftersom dom är så fula och tar upp hela synfältet, hade jag en stor tv skulle jag konstruera en låda där den inte syntes, antingen dölja den med en vägg med någon vacker tavla alternativt ha en låda som den kan sänkas ner i, har inte haft en stor tv på länge utan jag hade projektor enbart förut, nu har jag bara en 2 kanals anläggning i vardagsrummet, kastade ut tv för många år sedan.

Permalänk
Medlem

Snyggt jobbat! Hemma hos oss ser det rent ut sagt ut fördj-igt med alla sladdar
Personligen skulle jag nog, med tanke på redan nedlagt arbete, monterat In-Wall-högtalare så fronten legat plan med skivan.

/ B

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

Tack!

Skrivet av Teddis:

Vääldigt snyggt o rent. Like it! Också rätt likt hur det är hemma hos mig förutom att jag bara borrade hål i rummets vägg och nyttjade håligheterna jag fann där inne

Men tapeten du hittade är pricken över i!

Ja, hade tanke först att köra något klick trä eller liknande, men kom fram till att tapetsera är betydligt bättre, kan man byta i framtiden ifall man skulle tröttna

Men det tog en stund innan vi hittade en tapet som passar in hos oss, och vi gillar

Skrivet av reboot:

Gillart! Bostadsrätt?

Hyresrätt, annars hade jag byggt den på plats och inte gjort den "flyttbar". Som sagt, den va lagom rolig att få upp till 3:de våningen :x
När jag flyttar ut och tar bort väggen, kommer endast två små hål att synas i den rediga väggen.

Skrivet av Bill50x:

Snyggt jobbat! Hemma hos oss ser det rent ut sagt ut fördj-igt med alla sladdar
Personligen skulle jag nog, med tanke på redan nedlagt arbete, monterat In-Wall-högtalare så fronten legat plan med skivan.

/ B

Haha, ja det hade inte funkat hos mig, hyresrätt och alla vägar gjorda av betong

Hade dessa funderingar, men har inte bestämt hur stor den nya TV ska vara .. 65 eller 75 ... därav svårt och veta vart man ska placera högtalarna.
Men till nästa TV-Vägg kanske?
Min gamla 50" plasma fungerar, därav får jag inte köpa en ny av sambon (men en dag kanske någon av katterna river ner den, vem vet?)

Har kollat på en vägghängd baslåda istället för min svarta yamaha som nu står på TV-Bänken, vi får se hur det blir med det i framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Darkraii:

Gillar inte heller placeringen av högtalarna, men de sitter på en regel med en skruv, så fick bli denna placeringen "så länge".
Den dagen vi/jag köper en större TV kommer de troligtvis gå horisontell med TV, för de kommer inte få plats annars
Har haft planer på att köpa en 75" i två år, men sparande till kontantinsats ligger högre på önskelistan.
Men den dagen TV går sönder blir det en ny (väntar spänt på att "katterna" ska råka riva ner den ... ).

Tack för tipset! Ska hålla koll på detta.

Annan sak värt att nämna är att horisontell orientering av högtalare är att avråda om det absolut inte är omöjligt att undvika.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Ser riktigt snyggt ut! Kan man fråga vart du hittat de där hållarna för xbox-kontrollrarna?

Permalänk
Medlem

Snyggt men hade man tagit arbetet att tillverka liknande vägg så kanske även byggt in högtalarna/byggsats med bra komponenter.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Inaktiv

Blir svårt om man har ett par stativhögtalare som ska stå fritt 30 cm från vägg och vinklas 10-15 grader för bästa ljud.

Permalänk
Medlem
Skrivet av roxkz:

Annan sak värt att nämna är att horisontell orientering av högtalare är att avråda om det absolut inte är omöjligt att undvika.

Vi får se vad som händer den dagen man bestämmer sig att köpa en större TV
Är inga direkta hifi högtalare, köpte dessa för de är gjorda för väggmontering, så bassporten/venten är fram på högtalaren.
Det sitter upphängning så man kan sätta de horisontell, sedan om det är bra eller inte ...

Skrivet av darran:

Ser riktigt snyggt ut! Kan man fråga vart du hittat de där hållarna för xbox-kontrollrarna?

Faktiskt vanligt bordställ till mobiltelefon, liknande denna.
Tror jag köpte dessa två på Fyndiq för 49 kr / st.

Skrivet av oceanic:

Snyggt men hade man tagit arbetet att tillverka liknande vägg så kanske även byggt in högtalarna/byggsats med bra komponenter.

Ja, får bli den dagen man flyttar till större boende.
Tanken va helt enkelt att göra något snyggt och smidigt, lära sig något på köpet (har aldrig tapetserat innan som exempel ..) och få ett bra resultat.

Den dagen man äger sin egen bostad, då kommer man planera och bygga en betydligt bättre lösning
Hade lätt kunnat tänka mig bygga in ett par högtalare och kanske till och med göra infällning av TV:n.

Permalänk
Medlem

sänggavel till TVn!! snyggt

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem

OnT, Snyggt.
OffT, Härligt att se rubriksättarens korrekta användande av ordet diskret.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift