Permalänk

PC piper konstant

Hej.

Jag bytte GPU till ett RX 5600XT häromdagen och sedan dess så har området runt VRM och CPUn börjat pipa konstant (länk till ljudet: https://streamable.com/u4z09 Det konstiga är att detta sker när jag går in Windows, när jag är i BIOS låter det som det ska.
Testade även att köra OCCT och under tiden som jag körde testet försvann också ljudet, jag fick heller inga felmeddelanden.

Det verkar som att ljudet är kopplat till klockfrekvensen på CPUn, när jag kör Windows i balanserat läge så låter det mindre men det är fortfarande där. Men när jag kör det i prestanda läget så låter det mer. Fast när jag belastar den, då låter det inte alls. Konstigt?

Det jag testat:
- Plockat ur GPU och kört på integrerad grafik.
- Stängt av och kopplat ur alla fläktar.

Lista på komponenter: https://www.userbenchmark.com/UserRun/24900135
Summering av OCCT test: https://imgur.com/a/TujsXjZ#5Jbhu2E
PSU: Corsair CX650M

Kan någon hjälpa mig?

Permalänk
Medlem

@Stockstad: vill upplysa om att streamable länken inte fungerar för mig, kanske så för alla?

Permalänk
Medlem

Ta bort ) på slutet så fungerar länken

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Låter som en överbelastad spole eller annan del av strömomvandlingen. Kan det vara så att ditt nya grafikkort drar mycket mer ström helt enkelt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@medbor: Jag testade att köra datorn med integrerade grafiken (tog ur GPUn ur lådan helt) och ljudet var kvar. Kan jag ha skadat något permanent? Sedan så tycker jag att 650W ska räcka för mina komponenter. Och enligt infon från Inet så krävs endast 500 W PSU för detta kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stockstad:

@medbor: Jag testade att köra datorn med integrerade grafiken (tog ur GPUn ur lådan helt) och ljudet var kvar. Kan jag ha skadat något permanent? Sedan så tycker jag att 650W ska räcka för mina komponenter. Och enligt infon från Inet så krävs endast 500 W PSU för detta kort.

Har du kollat upp så detta ljudet kommer från moderkortet? Alltså uteslutit nätagg/grafikkort / annat.

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem

Bara lite vanligt spoltjut

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Skrivet av Philip320:

Har du kollat upp så detta ljudet kommer från moderkortet? Alltså uteslutit nätagg/grafikkort / annat.

Ja. PSU sitter långt bort och GPUn har jag tagit bort och ljudet bestod. Det kommer från området till vänster av CPUn. Runt VRMen.

Skickades från m.sweclockers.com