Chrome extension / plugin som låter dig ändra sökväg för nerladdning + ask where to save

Permalänk

Chrome extension / plugin som låter dig ändra sökväg för nerladdning + ask where to save

Idag behöver man gräva rätt djupt för att komma åt inställningen för att ställa in var nedladdade filer ska sparas samt kryssrutan om man ska få frågan om var man vill ladda ner eller ej.

Söker en snabbare metod för dessa två inställningar.
Är det någon som känner till en extension för detta?

Permalänk
Medlem

Såvitt jag vet finns det inget extension API för att ändra på detta, så jag tror inte att det finns någon Chrome extension för’t.

Växlar du mellan olika inställningar för nedladdade filer ofta? Hur kommer det sig?

Permalänk

Korrekt, jag behöver ibland växla mellan olika destinationer.
Jag använder mig av en bildnerladdnigns-extension och dessa bilder vill jag kunna spara på olika ställen. Idag gör jag så att jag har settings-fliken öppen men det vore mycket enklare om jag kunde klicka en extension-knapp, pasta sökvägen och tjoff är det klart. Nästa gång jag laddar ner något hamnar de där jag angav.

Men vad synd!
Då får jag helt enkelt acceptera läget.

Permalänk
Medlem

Du kanske skulle testa en nedladdningshanterare t. ex. Free Download Manager.
Jag använder den och det är smidigt att byta nedladdningsmapp. Den har nån automatisk funktion för att föreslå mapp (eller helt automatisera nedladdningen) men jag har inte testat den.

Permalänk
Medlem

@Haider of Sweden:
DownThemAll! är en annan nerladdningsmanager, vilken tar över nerladdningar och låter en ladda ner filer till olika mappar även under samma session.
Det har även en historik, så om man ofta ladda ner till samma mappar så är det bara att välja i historiken.

Har dock iofs. inte använt det i Chrome så vet inte om det fungerar på samma vis i det, men har kört med det i årtal i Firefox.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

Laddade ner Free Download Manager (fick det inte o funka, men jag ska undersöka saken vidare) och jag har DownThemAll installerad sedan tidigare.

Grejen är att jag använder Imageeye och Image Downloader (de fungerar olika så jag kombinerar). Styrkan i dem är att jag kan se en preview på bilderna vilket jag inte kan göra i DownThemAll.

Så tills vidare får det nog bli att jag går in på chrome://settings/downloads varje gång jag vill komma åt inställningen, om inte det finns fler tips i omlopp.

Permalänk

Skulle vilja blåsa liv i den här tråden igen för att se om någon kan kasta nytt ljus över detta.

Någon som känner till om / hur man kommer åt (API / registret):

* toggle på/av "Ask where to save each file before downloading"
* knapp som motsvarar Change-knappen, som låter dig ange sökväg tid filerna ska laddas ner.

Hittade bla detta addon som kontrollerar sökvägen dit filerna sparas, så det tycks inte vara en stängd dörr:
https://github.com/Luc45/Organize-Downloads-by-Date-Chrome-Ex...

om man mot förmodan kodar ihop ett eget addon, räcker det med att lägga in det under %localappdata%\Local\Google\Chrome\User Data\Default\Extensions ?
Mappnamnen där är kryptiska, måste de genereras automatiskt på något sätt?