NAS eller annan lösning?

Permalänk

NAS eller annan lösning?

Tjena,

Ursäkta om frågan är på för enkel nivå.

Vill lösa följande problem:
- Lagra foton, filmer (även 4k) och mp3 på en hårddisk eller i ett moln, för uppspelning på TV-apparater, mac-datorer och android-telefoner i hemnätverket. Blir en del film och foton från systemkamera.
- Skulle gärna redigera foton från hårddisken på datorn.

I ägo finns redan:
- Router med usb-ingångar
- LaCie networkspace från typ 2008-2010 (nästan aldrig använd pga den är slö och rörig, eller om jag varit bekväm)
- 2 x usb hårddiskar
- Dator med begränsat lagringsutrymme
- Det är lite blandat android, samsung och apple i hushållet.

Skulle en ny nätverkshårddisk hjälpa mig (smidigare, snabbare än befintlig "gammal" LaCie), eller har jag redan allt jag behöver? Får inte upp usb-hårddisken i routern bland mapparna på macen. Skulle gärna hitta något stabilt enkelt halvautomatiserat system.

Edit:
Tror jag fick till med USB-hårddisken i routern och mapparna i Finder nu. Kommer åt bilder m.m. därifrån nu. Återstår att se hur det funkar. Gissar att det kommer att gå slött och bugga sig. Spontant verkar det funka bättre än LaCie.

Permalänk
Inaktiv

Jag har 2 st NAS hemma som jag använder både för musik och film och även bilder, funkar otroligt bra, fördelen är att om en disk går sönder så förlorar man ingen data utan man byter bara ut den trasiga disken, jag har även molnlagring men de är inte lika enkelt att använda och de kräver att internet funkar och man får inte heller samma höga hastighet som man får i ett slutet nät hemma.
Jag skulle föreslå någon Synology disksstaion, finns flera olika, jag har en med 2 diskar men de finns även för fler diskar.
Gällande separata nätverkshårddiskar så har jag haft LaCie och WD my cloud men bägge gick sönder och du kan inte laga eller byta ut någon disk om de händer, försökte laga mina med diskarna var fastlödda så de gick inte.
En NAS är de allra bästa alternativet för mig i alla fall, musik till min 2 kanals anläggning och filmer direkt till tv.

Permalänk

Tack Guggen!

Jag ska spana på Synology.

Det är ju gött att ha prylarna på två ställen som på något sätt är synkade men lite oberoende av varandra när något går sönder.

Jag är riktigt nybörjare i de här sammanhangen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Uffe-mannen:

Tack Guggen!

Jag ska spana på Synology.

Det är ju gött att ha prylarna på två ställen som på något sätt är synkade men lite oberoende av varandra när något går sönder.

Jag är riktigt nybörjare i de här sammanhangen.

Nu använder jag mest min Synology NAS med 2st 4tb diskar, min andra NAS är så pass gammal så den står avstängd, sätter bara igång den ibland, har bara sånt jag vill spara på den, gällande trasig disk så har de hänt en gång på min Synology nas och de var bara att byta disk så var problemet löst, jag passade även på i samma veva att gå från 2st 3tb till 2st 4tb, Nasen står på 24/7 och har funkat perfekt.
Dom har ett mycket bra gränssnitt också, ser lite ut som ett Windows skrivbord då man loggar in och de är enkelt att jobba med.

Har 2st USB ingångar på den också så man kan enkelt koppla in en extern disk om man vill vilket jag även har gjort.

Permalänk
Medlem

Jag har en gammal Qnap-nas med 4x3tb i. Fungerar bra för mina behov. Dvs. lagra foton, backuper, semesterfilm och liknande. Trevligt med speglade diskar dessutom. Dör en disk piper den lite sporadiskt till dess att jag byter den mot en ny, men all data finns kvar. (Hittills har en disk dött under mina 4-5 år med nasen).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk

Testade nu USB-hårddisk inpluggad i och delad via router.
- Det verkar funka mellan macen och usb-hårddisken som delas från router. Kopierade över en mapp med lite film från macen till hårddisken och det funkar. Däremot dyker inte mappen upp på några andra enheter.
- I mobilen (VLC) och på TV går det lite segt och det blir skumt med mapparna. Lite dubletter. Det laggar.
- Det verkar som att det tar lång tid att få upp alla mappar eller om det är någon inläsning som behöver pågå ett par timmar.
- Nackdel i detta är att det inte blir någon riktig säkerhetskopiering.

Skulle en Synologyinvestering få detta flyta bättre? Så att mappar kommer upp någorlunda fort och korrekt på Android-enheter och TV? Så att musik/film/bild tittande flyter ok?
Och så en automatiserad säkerhetskopiering mellan två hårddiskar.
Vad har den lösningen i så fall för livslängd?

Typ en sån här:
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/nas/syno...

Och så blir det väl två hårddiskar till då.

Och jag är en snål jävel

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Uffe-mannen:

Testade nu USB-hårddisk inpluggad i och delad via router.
- Det verkar funka mellan macen och usb-hårddisken som delas från router. Kopierade över en mapp med lite film från macen till hårddisken och det funkar. Däremot dyker inte mappen upp på några andra enheter.
- I mobilen (VLC) och på TV går det lite segt och det blir skumt med mapparna. Lite dubletter. Det laggar.
- Det verkar som att det tar lång tid att få upp alla mappar eller om det är någon inläsning som behöver pågå ett par timmar.
- Nackdel i detta är att det inte blir någon riktig säkerhetskopiering.

Skulle en Synologyinvestering få detta flyta bättre? Så att mappar kommer upp någorlunda fort och korrekt på Android-enheter och TV? Så att musik/film/bild tittande flyter ok?
Och så en automatiserad säkerhetskopiering mellan två hårddiskar.
Vad har den lösningen i så fall för livslängd?

Typ en sån här:
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/nas/syno...

Och så blir det väl två hårddiskar till då.

Och jag är en snål jävel

Är en sån som jag har fast en lite äldre modell och den funkar på alla typer av enheter, jag har kört den på typ allt, allt från ipads, telefoner, m.m. finns nog inget som de inte går att köra på, finns protokoll på alla typer av os och du kan köra ftp, ja alla typer av fildelning, känns dessutom säkrare att köra på en NAS där du kan skapa användarkonton och bara dela ut vissa saker en att köra via router som ligger på ut mot internet, NAS kan du göra så att den bara funkar internt i ditt lokala nätverk, du kan göra så mycket mer en att använda din router.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uffe-mannen:

Testade nu USB-hårddisk inpluggad i och delad via router.
- Det verkar funka mellan macen och usb-hårddisken som delas från router. Kopierade över en mapp med lite film från macen till hårddisken och det funkar. Däremot dyker inte mappen upp på några andra enheter.
- I mobilen (VLC) och på TV går det lite segt och det blir skumt med mapparna. Lite dubletter. Det laggar.
- Det verkar som att det tar lång tid att få upp alla mappar eller om det är någon inläsning som behöver pågå ett par timmar.
- Nackdel i detta är att det inte blir någon riktig säkerhetskopiering.

Skulle en Synologyinvestering få detta flyta bättre? Så att mappar kommer upp någorlunda fort och korrekt på Android-enheter och TV? Så att musik/film/bild tittande flyter ok?

Ja en Synology lösning skulle vara bättre för allt detta.
Om du vill använda Plex googla lite då om Plex synology transcoding så att du läser in dig i det då inta alla modeller stödjer detta på ett bra sätt.

Skrivet av Uffe-mannen:

Och så en automatiserad säkerhetskopiering mellan två hårddiskar.
Vad har den lösningen i så fall för livslängd?

Typ en sån här:
https://www.netonnet.se/art/dator-surfplatta/natverk/nas/syno...

Och så blir det väl två hårddiskar till då.

Och jag är en snål jävel

Det är inte någon säkerhetskopiering mellan två diskar i samma NAS, tittar du i de andra trådarna i forumet så ser du resonemang kring hur redundant disklagring inte är samma sak som backup, säkerhetskopiering
Två diskar i NASen som speglas skyddar mot att när en disk går sönder så förlorar du inte din data. Väljer du enheter mer fler diskar så kan du också ställa in så att ifall två diskar går sönder samtidigt så förlorar du ingen data.

Köp diskar som är avsedda för NAS bruk så får du längre livslängd, samt att diskarnas FW är lite anpassas för just att änvändas i NAS.

Tipset igen - läs igenom gamla trådar här så får du säkert svar på många av dina frågor, och frågor som du inte tänkt på att fråga ännu.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk

Tackar!

Jag nöjer mig där, med er fina respons. Det här kan nog bli en bra lösning.

Permalänk
Inaktiv

Tänk på att lagrings utrymmet blir strax under mängden på en disk.

Köper du 2 st 4tb diskar så kommer du ha ca 3,7gb ledigt på disken eftersom dom speglas och köper du 2 st 3tb ja då blir de ca 2,7gb ledigt.

Permalänk

Tack tips med hårddiskar. Jag har läst på lite och det verkar som att vi inte har så stora behov. Tycker ni jag är knäpp som spekulerar lite basic, så skippa vidare läsning.

Tänker livslängd 5år och uppskattar lagringsbehov till 1-4TB om fem år, men jag tycker att det är svårt att bedöma. Speglade diskar givet.
DS218J eller DS218play (mer krut i den) med 2x4TB landar på ungefär 5000-5700kr.
DS418J med 2x2TB landar på ungefär 5700kr (6700 om 4TB) och klarar behov i närtid. Modellen har lite mer krut i sig än DS218J om jag fattar det rätt och möjlighet att expandera.

Det uppskattas mycket om NAS:en och hårddiskar är tysta och inte surrar sönder ett vardagsrum när man slumrar på soffan.

Just nu ska 200GB tryckas in. Ett nyupptäckt systemkameraintresse och möjligheter till Full-hd eller 4k film på barnen är väl det som på sikt kommer att kräva utrymme. Svårt avgöra hur mycket - 50-200GB/år (RAW-filer är inte aktuellt just nu)?.

Aktuell användning: synka/lagra bilder/filmer från mobil/systemkamera, lagra och spela större musikbibliotek på olika enheter. Synka 2 MacBook Air (2 x 100GB ungefär, men det är inget måste).

Eventuell användning:
Eventuell strömning av film görs till Macbook eller ny Samsung TV med bra kapacitet om det spelar roll (det är ingen jätteuppoffring att köra film-uppspelning med USB-hårddiskar direkt i dator/TV, vi kör mest viaplay-tjänster m.m. och nån blu-ray-skiva med film om vi vill ha riktig kvalitet ). Har inget spelfilms- eller TV-seriebibliotek på filer just nu, pga inte haft möjlighet tidigare och har inte koll på hur/varför man bygger ett sådant.

4 pers i hushållet, varav en är teknikfientlig mamma och en snål pappa och två barn som om några år kanske vill nalla lite på hårddiskutrymmet.

Permalänk
Inaktiv

Jag har mina 2 Nas i klädkammaren som är i ett eget rum så de spelar ingen roll hur mycket dom låter men en NAS kan man nog inte ha ståendes där man vill ha tyst för fläktarna låter ganska mycket, bitvis låter den minst lika mycket som en större dator som är igång.

Fördelen med NAS är att du kan skapa användarkonton till alla i familjen där du bestämmer hur mycket varje användare får nyttja och du kan välja om dom bara får titta på saker eller om dom kan ladda upp och spara saker.

Jag strömmar musik via min dator till Stereon i vardagsrummet och jag har även så att jag kan strömma till tvn.

Jag har haft min första NAS i över 10 år men den använder jag enbart för att spara saker på, den är alltid avstängd, finns ingen uppdatering av programvaran längre så de är mer en säkerhetsgrej.

Min Synology står på 24/7 och har så gjort i drygt 6 år nu, har dock uppgraderat till 2st 4Tb diskar eftersom jag behöver utrymmet, hade jag råd skulle jag nog lägga in 6 eller 8tb men jag får se i framtiden, fördelen är att man kan när som helst ta bort en disk och sätta in en större utan att förlora någon data så när nästa disk börjar strula så blir de nog en större disk när de nu händer, är drygt 3 år sedan jag bytte diskar sist.

Man kan även komma åt sin NAS via mobilen om man inte är hemma, man kan till exempel lyssna på musik, se filmer eller ställa in så att alla bilder man fotar med kameran laddas upp direkt till Nasen, sedan finns de en mängd med program man kan ladda hem och köra på Nasen, övervakning med web kameror och sånt.

Jag skulle nog inte sätta in något mindre en 2st 3Tb diskar, du har totalt ca 2,7Gb du kan använda och de är inte så mycket, jag har som sagt 2x4Tb i min, alltså 3,7gb och jag har bara musik på min men den är nog halvfull nu, jag har däremot 2st externa USB diskar som jag har kopplat in till den där jag har filmer.

Permalänk
Hjälpsam

@Uffe-mannen: Beställt min första Nasse.
Nasen är en ZyXEL NAS326 från NetOnNet för 999 kr diskarna är två Seagate IronWolfe 4 TB får CDON, tillsammans 2500 kr, blir 3500 allt som allt, med NAS.
Ser inget skäl till att köpa bättre diskar är RED, finns några att välja på, te.x WD Toshiba och Seagate för ungerfär samma peng.
Diskarna skickades från södra Frankrike, var i Holland i går kväll, får se om jag hinner få dem till helgen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uffe-mannen:

Tänker livslängd 5år och uppskattar lagringsbehov till 1-4TB om fem år, men jag tycker att det är svårt att bedöma. Speglade diskar givet.
DS218J eller DS218play (mer krut i den) med 2x4TB landar på ungefär 5000-5700kr.
DS418J med 2x2TB landar på ungefär 5700kr (6700 om 4TB) och klarar behov i närtid. Modellen har lite mer krut i sig än DS218J om jag fattar det rätt och möjlighet att expandera.

Går du på en Synology NAS med 4 platser och använder SHR1 så kan du i framtiden utöka din volym med lika stora eller större diskar.
På så sätt kan du växa i antalet diskar på ett ganska enkelt sätt. Tror att det hade fungerat för dig.

Om budgeten tillåter så försök börja med större diskar än 2TB redan från början.

Skrivet av Uffe-mannen:

Det uppskattas mycket om NAS:en och hårddiskar är tysta och inte surrar sönder ett vardagsrum när man slumrar på soffan.

Kolla på tillverkarens sida hur mycket de låter. Mycket av ljudet kan komma från diskarna om du väljer 7200 rpm diskar. Jag kör ~5400 rpm diskar i mina NAS:ar.

Visa signatur

Dator: MSI X570 Tomahawk, AMD 5600x, 64 GB RAM, 2xNVMe, 2xSATA SSD, 10 GBit NIC, Grafik Nvidia 3060 12 GB RAM
Skärm: Dell U3821DW 38" ultrawide Bärbar dator: MBA M1
Synology DS1821+ (10Gbit) - Dockers, VM, Surveillance Station 9 kameror
DS3612xs (10Gbit) - Backup sparas till denna från ovan
Skrev jag något vettig? "Tumme up":a så vet jag att det fanns nytta i min post.

Permalänk
Inaktiv

Jag kör med WD Red diskar men de är inte dom som låter utan fläkten, är bra mycket högre ljudnivå en jag har från min dator och den har betydligt fler fläktar.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av anon301768:

Jag kör med WD Red diskar men de är inte dom som låter utan fläkten, är bra mycket högre ljudnivå en jag har från min dator och den har betydligt fler fläktar.

Ok hur illa låter det, funkar den i ett vardagsrum?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ratatosk:

Ok hur illa låter det, funkar den i ett vardagsrum?

Nej, skulle aldrig ha den i vardagsrummet, när man använder den så går den upp och ner i varv, man kan ställa in hur fläktarna ska gå men de låter för mycket oavsett, jag har aldrig haft ens en tanke på att ha mina där jag håller till, vardagsrum framför allt, jag har som sagt min i ett separat rum där jag bara har kläder och dom står ovanpå en garderob, har dragit kabel in dit.
Om du har gått in i ett server rum så är de ungefär så de låter, du kommer höra din nas garanterat även om du ser på tv.

Ska du ha lagring i vardagsrum är en Nas helt fel väg att gå för den kommer höras ordentligt.

Du behöver ju inte ha den i vardagsrummet, jag kör allt via wifi, har router på samma ställe, de enda jag kör utan wifi är musik som jag strömmar från min dator och då via USB kabel till förstärkare och datorn står i ett annat rum, till tv kör jag via wifi och även då jag hade läsplatta körde jag via wifi och även till mobilen.

Permalänk
Skrivet av anon301768:

Nej, skulle aldrig ha den i vardagsrummet, när man använder den så går den upp och ner i varv, man kan ställa in hur fläktarna ska gå men de låter för mycket oavsett, jag har aldrig haft ens en tanke på att ha mina där jag håller till, vardagsrum framför allt, jag har som sagt min i ett separat rum där jag bara har kläder och dom står ovanpå en garderob, har dragit kabel in dit.
Om du har gått in i ett server rum så är de ungefär så de låter, du kommer höra din nas garanterat även om du ser på tv.

Ska du ha lagring i vardagsrum är en Nas helt fel väg att gå för den kommer höras ordentligt.

Du behöver ju inte ha den i vardagsrummet, jag kör allt via wifi, har router på samma ställe, de enda jag kör utan wifi är musik som jag strömmar från min dator och då via USB kabel till förstärkare och datorn står i ett annat rum, till tv kör jag via wifi och även då jag hade läsplatta körde jag via wifi och även till mobilen.

Orkar inte göra ingrepp i huset här. Får köra homeplugs om köper NAS.
Testade nu mot bredbandskollen med gamla AV homeplugs (Max 500Mbps). Där jag vill NAS:en fick jag ned 50Mbit/s av 100 möjliga (jacket är på en annan våning och säkring än routern).
Ett reservställe är tvättstugan. Där fick jag ned typ 89Mbit/s av 100. Nasen skulle kanske stå lite utsatt där, men frånluftsdon dånar på (mekanisk frånluft). Men fuktigt ibland när hänger lakan framförallt.

Kan ju köpa och prova med AV2 pluggar också.

Men kan för lite för att avgöra om hastigheterna och pluggarna säger något. Men 50Mbit/s är klart något annat än 1Gbit/s, så långt är jag med.

Permalänk
Hjälpsam

@Uffe-mannen: Börjar glida över till nätverk, men kanske en accesspunkt, som ligger bra till och en kortare Ethernetkabel från denna till NAS, ingen expert på sådant dock.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Inaktiv

Jag har dragit kablar som ligger synligt efter väggar och längst upp mot taket, inget jag bryr mig om att de syns, har nog 30m kabel minst i min lgh.
Vid Nasen har jag en switch som bägge min nas är inkopplade till sedan en 10m kabel till min roter och från routern 10m kabel till internet uttaget.
Har även en 10m kabel ut till vardagsrummet.

Permalänk

Svårt bestämma mig Sorry för upprepningar. Accepterar kabeldragning nu.

Fattar inte riktigt spec på NAS och hur den ska relateras till mitt tänkta behov. Dual core, Quad core, 1GB, 2GB o.s.v.. Vill inte köpa en onödigt dyr pryl. Samtidigt är det kul om den är "framtidssäkrad". Synologys 2020 ersättare till nedanstående modeller är nog på väg också.

Den ska fixa: Streama musik till 4 mobiler samtidigt, synka två Macar (2x100GB), lagra/visa bilder/film (fullHD & 4k) från systemkamera/mobilkameror på nyare påkostad Samsung TV. Inget Plex i sikte. Anslutning via WIFI från enheter.

1.5-3.5 TB lagringsbehov på sikt. Svårbedömt. Idag är det bara 300GB men nya systemkameran bygger på med större bildfiler och 4k filmer märker jag (kör inga RAW-filer än). Sen skulle det klart vara kul bygga på film/TV-serie bibliotek, men det funkar kanske på USB.

Alt 1: 2-disk, 2 x 4TB. Eventuellt ytterligare lagringsbehov pga filmer kan lösas med USB på något sätt, vet inte om man gör det via eller utanför NAS.
DS218play, 1,4 GHz Quad Core / 1 GB RAM, 5500-7000 kr (inkl 2 x 4-6TB) 
DS218+, 2,0GHz Dual Core / 2GB RAM, 6500-8000 kr (inkl 2 x 4-6TB) 

Alt 2: "Slippa tänka bara köra"
DS418J, 1,4GHz Dual Core / 1GB RAM, 6200 kr (inkl 2x4TB)
DS418, 1,4GHz Quad Core / 2GB RAM, 7550 kr
DS418play, 2,0GHz Dual Core / 2GB RA, 8200 kr
DS918+, 2,3GHz Quad Core / 4GB RAM, 8700 kr

Över 6000kr känns psykologiskt jobbigt för nybörjaren, men +- 2000kr fyra år senare märks kanske inte. De där jävla små prishoppen mellan modellerna gör att man klättrar fort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uffe-mannen:

Orkar inte göra ingrepp i huset här. Får köra homeplugs om köper NAS.
Testade nu mot bredbandskollen med gamla AV homeplugs (Max 500Mbps). Där jag vill NAS:en fick jag ned 50Mbit/s av 100 möjliga (jacket är på en annan våning och säkring än routern).
Ett reservställe är tvättstugan. Där fick jag ned typ 89Mbit/s av 100. Nasen skulle kanske stå lite utsatt där, men frånluftsdon dånar på (mekanisk frånluft). Men fuktigt ibland när hänger lakan framförallt.

Kan ju köpa och prova med AV2 pluggar också.

Men kan för lite för att avgöra om hastigheterna och pluggarna säger något. Men 50Mbit/s är klart något annat än 1Gbit/s, så långt är jag med.

Fukt: Är NAS:en igång hela tiden (och diskar är aktiva) så hålls fukten borta så då är det inget problem. Har en burk som står i friggan för att minska fukten där och ännu inga problem efter två vintrar.

En bekant däremot hade sin i badrummet och stängde av den när den inte användes för att spara ström, den dog inom nån månad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uffe-mannen:

Svårt bestämma mig Sorry för upprepningar. Accepterar kabeldragning nu.

Fattar inte riktigt spec på NAS och hur den ska relateras till mitt tänkta behov. Dual core, Quad core, 1GB, 2GB o.s.v.. Vill inte köpa en onödigt dyr pryl. Samtidigt är det kul om den är "framtidssäkrad". Synologys 2020 ersättare till nedanstående modeller är nog på väg också.

Den ska fixa: Streama musik till 4 mobiler samtidigt, synka två Macar (2x100GB), lagra/visa bilder/film (fullHD & 4k) från systemkamera/mobilkameror på nyare påkostad Samsung TV. Inget Plex i sikte. Anslutning via WIFI från enheter.

1.5-3.5 TB lagringsbehov på sikt. Svårbedömt. Idag är det bara 300GB men nya systemkameran bygger på med större bildfiler och 4k filmer märker jag (kör inga RAW-filer än). Sen skulle det klart vara kul bygga på film/TV-serie bibliotek, men det funkar kanske på USB.

Alt 1: 2-disk, 2 x 4TB. Eventuellt ytterligare lagringsbehov pga filmer kan lösas med USB på något sätt, vet inte om man gör det via eller utanför NAS.
DS218play, 1,4 GHz Quad Core / 1 GB RAM, 5500-7000 kr (inkl 2 x 4-6TB) 
DS218+, 2,0GHz Dual Core / 2GB RAM, 6500-8000 kr (inkl 2 x 4-6TB) 

Alt 2: "Slippa tänka bara köra"
DS418J, 1,4GHz Dual Core / 1GB RAM, 6200 kr (inkl 2x4TB)
DS418, 1,4GHz Quad Core / 2GB RAM, 7550 kr
DS418play, 2,0GHz Dual Core / 2GB RA, 8200 kr
DS918+, 2,3GHz Quad Core / 4GB RAM, 8700 kr

Över 6000kr känns psykologiskt jobbigt för nybörjaren, men +- 2000kr fyra år senare märks kanske inte. De där jävla små prishoppen mellan modellerna gör att man klättrar fort

DIY-NAS:
Du kan ju börja med en kontorsdator, min-nivå är väl runt en Dell optiplex 755. Det är typiskt core2duo och de kan du nog få nästan gratis (bortsett från diskarna då). De är ganska tysta, drar väl runt 50W vid låg last.
Finns två "officiella" disk-platser men har 4 sata anslutning så skippar man den optiska enheten går det få in 4 diskar. Ska du inte transkoda så borde den klara det du vill. Vill du sen uppgradera hårdvaran till snabbare/mindre/strömsnålare så är det i princip bara flytta över diskarna till den nya.

Din investering i detta fallet blir diskar + tid att sätta upp det hela.

Permalänk

Tack för byggtips. Men jag är nog lite för bekväm och okunnig.
Har låst mig vid Synology. Kompis snackar om +serien för att framtidssäkra. Sannolikt är den overkill för mina ändamål.

- För foto/filmlagring, behöver man BTRFS och RAID? Tänkte köra backup på vanlig billigare USB-hårddisk.
- Sedan är det lite frågetecken kring ljudnivån och strömförsörjning på en 2-disk (2x8TB) vs 4-disk (3x4TB) NAS.

Räknar på raid 8TB (verkligt behov om 5år är kanske 2-6TB, och så tar man lite höjd...):

1. DS218+ 2x8TB - 9260kr
+ Lagom stor låda. Gillar storleken.
+ Den där förprogrammeringsbara USB-kopieringsknappen på framsidan verkar bra.
+ Sannolikt overkil i prestanda för det jag kommer göra med den i slutändan.
- 2-disk.

2. DS918+ 3x4TB - 10110kr
+ 4-disk
+ Bättre hårdvara (jag är lite tveksam till om jag kommer märka detta?)
+ Bara marginellt dyrare inköp inkl hårddiskar
- Lite stor och klumpig för utrymmet där den ska stå. Gillar inte det riktigt. Men man ska ju inte titta på heller å andra sidan.
- Misstänker att ljudnivå och strömförbrukning drar iväg lite jämfört med DS218+?