Permalänk

Geoblockering o VPN?

Jag har finska rötter o skulle vilja kolla på vissa av video klippen som ligger på YLE.fi.
Tidigare har det gått bra med Nord VPN. Tyvärr verkar det ha kommit in en ny blockeringstjänst hos YLE som ser att jag använder en VPN o säger att VPN användande inte är tillåtet.
Har skickat mail till Nord för att se om dem har någon lösning på problemet.
Finns det någon som har en annan lösning på det här?

Visa signatur

ASUS Maximus VIII Hero / Intel Core i7 6700K Skylake / Noctua NH-D15 / Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 Black 3000MHz / Samsung 850-Series EVO 500GB / Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB / 2*Western Digital Caviar Green WD15EARS 64MB 1.5TB / EVGA GeForce RTX 3060 Ti 8GB FTW3 ULTRA / Cooler Master ATCS 840 / Corsair CMPSU-850HX / LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Vila i frid

Om du har släkt eller vänner i finland/åland kanske de kan sätta upp en VPN-server i deras router/dator. Jag själv har tre VPN-servrar (har 5 externa IP) i hemmet så att det går att surfa privat än var jag befinner mig.

Permalänk
Medlem

Beroende på var du bor kan man ta emot marknätet. Jag bor i Stocholm och kunde alltid ta emot FMradio när jag bodde högt. Tv gick ibland. SVT vidaresände tidigare en del svensktalande program. Jag vet att de tog emot programmen mha av en antenn som var mycket högt belägen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

När det gäller USA så skaffar de hela tiden nya servrar, egentligen nya IP adresser, som inte är blockade av Netflix.
Så om det finns flera servar i Finland testa om någon fungerar.

Efter tag blir de nya servrarna blockade så då får man byta igen.
Kan ju tänkas att de som vill nå Finland är så liten marknad att det svårt att göra samma där.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Skrivet av Irre:

Beroende på var du bor kan man ta emot marknätet. Jag bor i Stocholm och kunde alltid ta emot FMradio när jag bodde högt. Tv gick ibland. SVT vidaresände tidigare en del svensktalande program. Jag vet att de tog emot programmen mha av en antenn som var mycket högt belägen.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag har YLE i Telia boxen. Men på deras play sida ligger t.ex just nu ett klipp på Kalle Rovanperäs power stage inifrån bilen från Svenska rallyt. Det kommer väl någon gång på youtube vill bara inte vänta.

Tack ni andra för era svar ska först se vad jag får för svar från NORD.

Visa signatur

ASUS Maximus VIII Hero / Intel Core i7 6700K Skylake / Noctua NH-D15 / Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 Black 3000MHz / Samsung 850-Series EVO 500GB / Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB / 2*Western Digital Caviar Green WD15EARS 64MB 1.5TB / EVGA GeForce RTX 3060 Ti 8GB FTW3 ULTRA / Cooler Master ATCS 840 / Corsair CMPSU-850HX / LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Att kunna använda en VPN-tjänst för att kunna komma förbi geoblockering kommer att bli svårare och svårare. YLE har en ny blockeringstjänst, nu vet inte jag om det är från ett extern företag eller inte, men hur svårt är det för ett företag att skaffa konton på de största vpn-tjänsterna, logga vilka ip:n som används, och sedan sälja en tjänst för att blockera dessa till Netflix/BBC/YLE/SVT/NBC/HBO osv.

Lösningen, som redan har rekommenderats, är att någon, som litar på en, sätter upp en vpn-tjänst åt en i det landet man vill komma åt.

Permalänk
Medlem

Jag kör Pia och kunde kolla på TV på yle.fi

Permalänk
Vila i frid

Är man riktigt ivrig och inte vill köpa kanalen dyrt från en svensk leverantör - och inte har några finska vänner - kan man köpa finsk vps att köra privat vpn-server från ca 6 euro/month.

Permalänk
Skrivet av hasenfrasen:

Är man riktigt ivrig och inte vill köpa kanalen dyrt från en svensk leverantör - och inte har några finska vänner - kan man köpa finsk vps att köra privat vpn-server från ca 6 euro/month.

Ska kolla på det, hur bär jag mig åt för att göra det? Som sagt har jag YLEs paket i Telia boxen men det är deras playtjänster jag vill åt.
Borde inte dom nordiska länderna kunna sluta med geoblocking.

Visa signatur

ASUS Maximus VIII Hero / Intel Core i7 6700K Skylake / Noctua NH-D15 / Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 Black 3000MHz / Samsung 850-Series EVO 500GB / Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB / 2*Western Digital Caviar Green WD15EARS 64MB 1.5TB / EVGA GeForce RTX 3060 Ti 8GB FTW3 ULTRA / Cooler Master ATCS 840 / Corsair CMPSU-850HX / LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Skrivet av Mordekai:

Jag kör Pia och kunde kolla på TV på yle.fi

ok Då får vi se om Nord kommer att klara det oxå.

Visa signatur

ASUS Maximus VIII Hero / Intel Core i7 6700K Skylake / Noctua NH-D15 / Corsair Vengeance LPX 2x8GB DDR4 Black 3000MHz / Samsung 850-Series EVO 500GB / Samsung SpinPoint F3 HD103SJ 32MB 1TB / 2*Western Digital Caviar Green WD15EARS 64MB 1.5TB / EVGA GeForce RTX 3060 Ti 8GB FTW3 ULTRA / Cooler Master ATCS 840 / Corsair CMPSU-850HX / LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Inaktiv

Jag kan också se, har ExpressVPN.

Permalänk
Medlem

NordVPN:s finska server kanske är "compromised"? Hah.

Med min VPN (annan än dom redan nämnda) så gick det att både kolla klipp på yle.fi och video från deras playtjänst ( https://arenan.yle.fi/tv ). Men utan VPN så vill play att man loggar in. Och klipp på nyhetssidan säger att det bara går att se inom Finland. Har YLE köpt in någon tjänst för att blockera VPN så verkar den inte så kompetent...

Sen finns det ju aldrig någon garanti att en VPN fungerar, det är fritt fram för TV-kanalerna att jaga IP:n att blocka...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr Dirkschneider:

Jag har finska rötter o skulle vilja kolla på vissa av video klippen som ligger på YLE.fi.
Tidigare har det gått bra med Nord VPN. Tyvärr verkar det ha kommit in en ny blockeringstjänst hos YLE som ser att jag använder en VPN o säger att VPN användande inte är tillåtet.
Har skickat mail till Nord för att se om dem har någon lösning på problemet.
Finns det någon som har en annan lösning på det här?

NordVPN är värdelöst för skandinaviska användare, har testat själv. Jag är finlandsvensk och länderna här uppe i norr gör allt för att blockera varandras VPN-tjänster, speciellt de väletablerade.

Skaffa en VPN som är ny samt okänd bland de stora bolagen.

Permalänk
Medlem

Anonine funkar att titta på när jag väljer finsk server.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Förmodligen är det väldigt enkelt att bara blockera IP-adresser som har fler än ett litet antal (5-10) "användare" från sig. Fler än så, ja då är det inte en normal familj utan sannolikt en VPN-IP-adress.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Avstängd

Det är ju mycket enkelt att aktivera en egen openvpnserver med en märkesrouter.

Exempel ASUS
https://www.asus.com/support/FAQ/1008713/

Sen hämtar man då klienten hos OpenVPN
https://openvpn.net/community-downloads/

Kostar gratis!

Just geoblockering är då skälet att jag själv kör en openvpn (plus även testat wireguard), man blir heligt förbannad när man inte kan se svenska playtjänster pga löjliga rättigheter samt betaltjänster som Cmore som jag betalar dyrt för.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk

Testade spela videos från yle.fi med OVPN och det fungerar.

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

@plunn: Köra en server på sin egen router gör vilken nytta? Som redan tagits upp så är det i så fall om man har någon som bor i Finland som man kan sätta upp nämnda server på för att sedan själv hemma ansluta till den. Sedan kan man säkert ha tur och chansa på att om man testar olika öppna servrar så kommer det fungera. Men det kommer ju inte vara någon lätt och framtidssäker lösning. Det kan fungera eller så gör det inte det. Och om det är en någon tävling man vill se på så är det just att se live som är det roliga skulle jag tycka ivf.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ToddTheOdd:

@plunn: Köra en server på sin egen router gör vilken nytta? Som redan tagits upp så är det i så fall om man har någon som bor i Finland som man kan sätta upp nämnda server på för att sedan själv hemma ansluta till den. Sedan kan man säkert ha tur och chansa på att om man testar olika öppna servrar så kommer det fungera. Men det kommer ju inte vara någon lätt och framtidssäker lösning. Det kan fungera eller så gör det inte det. Och om det är en någon tävling man vill se på så är det just att se live som är det roliga skulle jag tycka ivf.

Jo och känner man ingen så får man då betala för en tjänst men det verkar som man blockar många VPN-tjänster numera.

Jag besöker ofta Turkiet och det funkar utmärkt mot min egen OpenVPN server samt då klienten på laptopen.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

@plunn: Så du tycker alltså att TS ska flytta till Finland och besöka Sverige?