Vad uppgradera för bättre kunna spela och streama samtidigt?

Permalänk

Vad uppgradera för bättre kunna spela och streama samtidigt?

Hej!
Min son spelar uteslutande Fortnite. Han streamar samtidigt till twitch, har youtube igång, musik via Spotify samt en del andra program, fördelat på två skärmar. Han upplever att det hackar i spelet särskilt när han streamar till twitch.
Har haft kompisar som kollat på datorn och de hittar inga hårdvarufel. Grafikinställningar är ställda på medium och även streamingen går på måttlig kvalité.

Sonens rigg består av följande och är i grunden ca 2 år gammal:

Intel core I5-7500 4 trådar 3,6 GHz
ASUS ROG Strix Z270H Gaming
MSI GeForce RTX 2060 Gaming Z 6GB
Corsair Vengeance 2x8 GB
Kingstone A400 480 GB 2,5 SATA (systemdisk)
Kingstone A400 960 GB 2,5 SATA (lagringsdisk)
Allt sitter i Define R5 låda

Spelar på 24” skärm i 1080p/144Hz

Om jag ska uppgradera för att det ska funka bättre med spel (Fortnite) och samtidigt kunna streama vad ska uppgraderas då? Maxbudget 5000-6000kr.

Permalänk
Medlem

Fler CPU-trådar behövs. T.ex Ryzen 5 3600, och då behövs ett nytt moderkort också.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Den bästa processorn du kan hitta som passar på det där moderkortet är en intel i7 7700k, den är ca 25-35% snabbare än i5:an beroende på om man överklockar eller inte.

Permalänk
Medlem

Jag var i samma sits fast en i5 7600k, Bytte ut den till en ryzen 3700x och alla mina problem försvann, detta skulle jag rekommendera. @Hangadrott

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Skrivet av Decster:

Fler CPU-trådar behövs. T.ex Ryzen 5 3600, och då behövs ett nytt moderkort också.

Okej byta till AMD, inga problem för mig om det löser problemen.
Vilket mobo skulle rekommendera?
Klara jag mig med en Ryzen 5 eller ska man gå upp ett snäpp eller är det inte ekonomiskt försvarbart?

Permalänk
Skrivet av sINsen:

Jag var i samma sits fast en i5 7600k, Bytte ut den till en ryzen 3700x och alla mina problem försvann, detta skulle jag rekommendera.

https://komponentkoll.se/bild/xDhJE.png

Hej!
Räcker det med en Ryzen 5 eller ska jag följa dig till en Ryzen 7 för att vara lite mer framtidssäker? Är det i så fall samma moderkort som gäller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hangadrott:

Hej!
Räcker det med en Ryzen 5 eller ska jag följa dig till en Ryzen 7 för att vara lite mer framtidssäker? Är det i så fall samma moderkort som gäller?

Jag köpte en ryzen 7 3700x just för att det är 8c/16t så den kommer hålla ett tag, jag är sjukt nöjd med min, jag kör samma moderkort till det och fungerar klockrent, dock kör jag 3600mhz minnen.

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Skrivet av Kvarnis:

Den bästa processorn du kan hitta som passar på det där moderkortet är en intel i7 7700k, den är ca 25-35% snabbare än i5:an beroende på om man överklockar eller inte.

Hej!
Om man ska fortsätta med Intel, är det inte bättre att köpa en av de nyare eller kostar de bara mer pengar och man inte få ut så mycket (äldre I7:a jämfört med en nyare I7:a). Visst det tillkommer då även ett nytt mobo.

Permalänk
Medlem

@Hangadrott: Fler kärnor/trådar hjälper en hel del just när han gör så mycket på datorn samtidigt, Ryzen 3700x är rimligt, eller en intel i7a med 8core/8threads eller 8/16.

Permalänk
Skrivet av sINsen:

Jag köpte en ryzen 7 3700x just för att det är 8c/16t så den kommer hålla ett tag, jag är sjukt nöjd med min, jag kör samma moderkort till det och fungerar klockrent, dock kör jag 3600mhz minnen.

Okej. Vad menar du med att dina minnen är 3600mhz (ja jag fattar hastigheten)? Krävs denna hastighet för att få ut det man vill ha ur processor, flaskar minnena annars eller om man har lägre?

Permalänk
Medlem

Du får så sjukt mycket mer för pengarna hos AMD, skippa Intel om du inte vill öka upp din budget markant. 3700X, med B450 Tomahawk max och 3200 mhz ram och du kommer kunna streama som aldrig förr

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av sINsen:

Jag var i samma sits fast en i5 7600k, Bytte ut den till en ryzen 3700x och alla mina problem försvann, detta skulle jag rekommendera. @Hangadrott

https://komponentkoll.se/bild/hHlZA.png

Tycker att man lika gärna kan lägga på 500 spänn och köpa ett x570 moderkort i stället.
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s434381314&catId=1320&...
Alternativt köpa ett Asrock B450 för under 1000 kr i stället.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ratatosk:

Tycker att man lika gärna kan lägga på 500 spänn och köpa ett x570 moderkort i stället.
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s434381314&catId=1320&...
Alternativt köpa ett Asrock B450 för under 1000 kr i stället.

Jag köpte mitt tomahawk max när webhallen sålde dom för 999:-

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hangadrott:

Okej. Vad menar du med att dina minnen är 3600mhz (ja jag fattar hastigheten)? Krävs denna hastighet för att få ut det man vill ha ur processor, flaskar minnena annars eller om man har lägre?

Nej det går bra med vilka minnen som helst, men AMD drar en stor nytta av att köra med snabbare minnen, men jag skulle rekommendera en 3700x jag är supernöjd

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem

Kan rekomendera å testa å streama med grafikkortet først via nvenc. Billigare å testa de først då datorn duger bra till Fortnite i øvrigt.
https://www.nvidia.com/en-us/geforce/news/geforce-rtx-streami...

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem

Hej,

Att uppdatera z270 plattformen tror jag inte riktigt anses värt då begagnade processorer fortfarande kostar mer än de smakar. Men hittar du en billig 7700 eller 8700 så kan det vara värt. Med det sagt...

Minnena kommer inte göra någon större skillnad. Sweetspot för ryzen 3000 ligger vid 3600 Mhz, men vi pratar om några enstaka % mot ex. 3200. Du skriver inte ut dina minnesspecifikationer men z270 kör med samma minnesstandard som ryzen 3000 (DDR4) så ligger dem på eller över 3000 MHz skulle jag köra på dem så länge. Amd eller intel kommer inte göra någon stor skillnad med ett rtx 2060. Ryzen 7 3700x är en bra processor som kommer hålla många år framöver och moderbrädan som länkades ovan anses vara den som ger mest bang for the buck. Antagligen har ni redan en cpu-kylare till intelprocessorn och har du tur levererades den med fästen för AM4 alt. att det går att få tag på fästen separat. Kylaren som kommer med är ok, men jag skulle nog köra på någon tredjepartslösning.

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

Jag tycker vi har börjat i fel ände av snöret.

Vad har ni för inställningar för streaming?
Använder ni CPU för streaming eller GPU?
Använder ni inte NVENC(gpu) så kommer det troligen vara processorn som flaskar. Jag anser att även med den setup ni har att det inte ska vara något problem med lagg när ni streamar.

Jag anser att grafikkorts-streaming är tillräckligt bra för att använda.

Är kylningen i datorn OK, ingen överhettning?
Finns det något mönster när man laggar, händer det var 5'te sekund, eller helt slumpat?
Ligger RAM minne under 85~90% under spel&stream sessionen?

Men ja, vill ni slippa felsökning så satsa på bättre cpu.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Skrivet av sINsen:

Nej det går bra med vilka minnen som helst, men AMD drar en stor nytta av att köra med snabbare minnen, men jag skulle rekommendera en 3700x jag är supernöjd

Minnena går i 3000Hz, värt att byta?

Permalänk
Skrivet av Zeedarn:

Jag tycker vi har börjat i fel ände av snöret.

Vad har ni för inställningar för streaming?
Använder ni CPU för streaming eller GPU?
Använder ni inte NVENC(gpu) så kommer det troligen vara processorn som flaskar. Jag anser att även med den setup ni har att det inte ska vara något problem med lagg när ni streamar.

Jag anser att grafikkorts-streaming är tillräckligt bra för att använda.

Är kylningen i datorn OK, ingen överhettning?
Finns det något mönster när man laggar, händer det var 5'te sekund, eller helt slumpat?
Ligger RAM minne under 85~90% under spel&stream sessionen?

Men ja, vill ni slippa felsökning så satsa på bättre cpu.

Det är GPU som används vid streaming.
Alla de fyra kärnorna ligger på 60-70 grader. Kylningen över lag är ok i burken på alla komponenter.
Lagget är mer slumpmässigt än att komma var femte sekund men visst när det är mer grafikkrävande moment i spelet blir det mer.
Inställningarna vid streamingen har dragits ned i kvalite, ex kör på 30 fps.
Belastning på Ram har jag i nuläget inte riktigt koll på.

Permalänk
Skrivet av Jud1th:

Hej,

Att uppdatera z270 plattformen tror jag inte riktigt anses värt då begagnade processorer fortfarande kostar mer än de smakar. Men hittar du en billig 7700 eller 8700 så kan det vara värt. Med det sagt...

Minnena kommer inte göra någon större skillnad. Sweetspot för ryzen 3000 ligger vid 3600 Mhz, men vi pratar om några enstaka % mot ex. 3200. Du skriver inte ut dina minnesspecifikationer men z270 kör med samma minnesstandard som ryzen 3000 (DDR4) så ligger dem på eller över 3000 MHz skulle jag köra på dem så länge. Amd eller intel kommer inte göra någon stor skillnad med ett rtx 2060. Ryzen 7 3700x är en bra processor som kommer hålla många år framöver och moderbrädan som länkades ovan anses vara den som ger mest bang for the buck. Antagligen har ni redan en cpu-kylare till intelprocessorn och har du tur levererades den med fästen för AM4 alt. att det går att få tag på fästen separat. Kylaren som kommer med är ok, men jag skulle nog köra på någon tredjepartslösning.

Nuvarande minnen 2x8 GB går i 3000 Hz

Permalänk
Skrivet av Jud1th:

Hej,

Att uppdatera z270 plattformen tror jag inte riktigt anses värt då begagnade processorer fortfarande kostar mer än de smakar. Men hittar du en billig 7700 eller 8700 så kan det vara värt. Med det sagt...

Minnena kommer inte göra någon större skillnad. Sweetspot för ryzen 3000 ligger vid 3600 Mhz, men vi pratar om några enstaka % mot ex. 3200. Du skriver inte ut dina minnesspecifikationer men z270 kör med samma minnesstandard som ryzen 3000 (DDR4) så ligger dem på eller över 3000 MHz skulle jag köra på dem så länge. Amd eller intel kommer inte göra någon stor skillnad med ett rtx 2060. Ryzen 7 3700x är en bra processor som kommer hålla många år framöver och moderbrädan som länkades ovan anses vara den som ger mest bang for the buck. Antagligen har ni redan en cpu-kylare till intelprocessorn och har du tur levererades den med fästen för AM4 alt. att det går att få tag på fästen separat. Kylaren som kommer med är ok, men jag skulle nog köra på någon tredjepartslösning.

Haft orginlakylare så den är inte ett alternativ och det är nog dags att byta. Förslag på lämplig kylare till Ryzen 7...?

Permalänk
Medlem

I windows 7 fanns en testfunktion som betygsatte olika delar i datorn (cpu, minne, disk, grafik) så att man lätt såg vad som behöver uppgraderas. Tyvärr verkar detta saknas i win10, men det borde finnas någonstans.

Permalänk
Medlem

@Irre:

Finns userbenchmark, resultaten efter man gjort testet ger en poäng som visar hur komponenterna placeras jämfört med andra användare som gjort det, det kan TS göra för att eventuellt få en fingervisning om någon komponent underpresterar

https://cpu.userbenchmark.com

Permalänk
Medlem

Alternativen är att byta processor till en 6700k / 7700k eller uppgradera till AMD.

Min systerson streamar ibland R6 Siege med en i5 7500 och ett GTX 1060 6Gb och det laggar inte. I alla fall inte nämnvärt. Om det går trögt för er kanske det är på marginalen så en processor med hyperthreading borde vara det enda som behövs.

Försäkra er också om att han kör NVENC encoder. https://www.nvidia.com/en-us/geforce/guides/broadcasting-guid...

Permalänk
Medlem

Allt handlar om budget. 3000 minnen duger (se bara till att de funkar med ny mobo). Snabbare minnen kommer att göra skillnad men ett par 3600 är en till flera tusenlappar du kan lägga på annat (dyrare om du vill ha tajta timings). Ryzen 5 ger 8 trådar mer än du har nu. Med ryzen 7 så har du framtidssäkrat rejält. Vill du hålla priset nere så borde ryzen 5 duga. Har din burk klarat temp. med intel stock kylare då kan det vara värt att prova den medföljande om du vill hålla kostnaden nere. Annars ta någon av de vanligast rekommenderade, typ be quiet pure rock eller cm hyper 212.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

@Hangadrott: Streamar din son med new nvenc eller med cpu?
Om han streamar med cpu så bör han byta till new nvenc och testa innan pengar läggs ut.

Jag har rtx2060 i min andra dator (med ryzen 3600 cpu) och vi kör streaming med gpu:n och new nvenc.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Hangadrott:

Minnena går i 3000Hz, värt att byta?

Nej, det blir bara aningen bättre, lägg pengarna på annat i stället, tex 3700x i stället för 3600.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |