Permalänk
Medlem

Jag stoppa precis in en 3700x och ett B450 Tomahawk Max MB i datorn, det fungerar galant!

Visa signatur

🎮 → 5800X3D • B450 Tomahawk Max • 3080 FTW3 Ultra @Customloop
🖥️ → 3440x1440
⌨️ → Zoom65
🖱️ → G-Pro Wireless Superlight
🎧 → Steelseries Arctis 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av sunefred:

@SCORPIUS:

Det hade varit intressant att lista yrkes-roller som tvecklöst haft nytta av fler kärnor på sin workstation. Jag kan inte komma på något utanför film och spel.

Jobbar i nuläget som konstruktör på ett gjuteri, vi kör ganska tunga gjutsimuleringsprogram (tungt beräkningsprogram) som utnyttjar alla 8C/16T i den burken. Vart ett stort lyft att gå från 4C/8T till 8C/16T. I tidsaspekt så sjönk tiden från ca 4h i beräkningstid ner till 2h.

Så det är nog fler yrkesroller än bara dom som redigerar film eller streamar som kan dra nytta av fler kärnor

Visa signatur

Asus ROG Strix Z390-F Gaming, i9 9900K, Corsair 32GB 3200mhz, Aorus RTX 3080 Master, Asus ROG Strix LC 360, Be Quiet Dark Power Pro 12 1200W, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 500 GB, Samsung QVO 2TB, Lian Li PC-011 Dynamic
MacBook Pro Retina 13"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrutto:

Hej,

Nu behöver du ju nödvändigtvis ta ett X570, om du inte verkligen behöver PCI Express 4.0, men eftersom du överväger Intel så är det ju inte ett krav.

https://www.inet.se/kundvagn/bild/13347332

Jag kan för övrigt nämna att jag sitter på en Ryzen 7 3800X på ett x370-kort.
Alltså två generationer bakåt. Ett B450 är en gen bakåt.

Åtnjuter full fräs och minne som tuffar i 3600. Noll problem

Nä PCI-X 4.0 känns inte som ett krav.
Visst är 3700X en intressant processor. Jag tänker dock vänta tills Intel släpper sina nya. Jag har inget behov av en uppgradering just nu. Men till Cyberpunk 2077 blir det dags
Om i7 10700K då ger mer fps så blir det en sådan.
Frågan är när AMD 4700x släpps? Värt att kika in den då kanske.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Jag är personligen mer intresserad av den nya arkitektur som intel först släpper till bärbara.
Skylake arkitekturen dras ju tyvärr med en del säkerhetsbrister som även om de patchas sänker prestandan en hel del.

Det blir ju ny integrerad grafik också.

Kommer nog bli en ny bärbar i år och vet inte alls om det kommer bli AMD eller Intel.

På stationärt kör jag ju AMD och man får se om b450 kommer stödja 4000-serien också.

Spännande tider!

Btw. Tror man behöver minst en 6 trådars CPU idag.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Kommer den "nya" intel cpu med LGA 1200 ha pcie4?

Om inte tror jag det är värt att vänta till next gen då intel faktiskt kör 7nano meter eller iaf lägre en 14 och har pcie4 stöd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dakke:

Kommer den "nya" intel cpu med LGA 1200 ha pcie4?

Om inte tror jag det är värt att vänta till next gen då intel faktiskt kör 7nano meter eller iaf lägre en 14 och har pcie4 stöd?

Teoretiskt möjligt för de har pcie4 på vissa servrar, men troligen inte...

Intel är kvar på 14nm(++++++....) för desktop 2021 ut senast jag har hört. Troligen har de backportat whisky lake. Finns ingen kapacitet på 10nm (dåliga yields) och energieffektivitet är inte prio för stationära alls i samma nivå som laptops och servrar

Det kan alltså bli en väldigt lång väntan. När den väl anländer blir det troligen pcie5 och ddr5 på samma gång dock, så väl värt det för oss som uppgraderar sällan

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Väntar nog lite till, min 2500K duger än till det jag spelar. Känns märkligt att sitta på en snart 10 år gammal CPU som fortfarande hänger med...

Tror det får bli kommande Ryzen 4 eller kanske 5, beror lite på hur Cyberpunk kommer att rulla och om jag har tid att spela.

Skrivet av sunefred:

@SCORPIUS:

Det är en riktigt bra observation och jag skulle vilja påstå att de flesta jobb också går att utföra på en mellanklass CPU. Jag jobbar som utvecklare och dubbelt så många kärnor hade inte på något sätt gjort mig effektivare. Möjligen, möjligen i fall då jag behöver sätta upp ett komplext scenario som kräver många VM's eller docker images hade det hjälpt. Men då hade jag nog ändå inte satt upp det på min lokala burk.

Det hade varit intressant att lista yrkes-roller som tvecklöst haft nytta av fler kärnor på sin workstation. Jag kan inte komma på något utanför film och spel.

Vi utvecklar en del multitrådade program på jobbet. Dock är det främst i produktion prestandan är viktig och då fixar molnet det. Vid lokal utveckling är det sällan CPU:n som begränsar, snarare den långsamma mänskliga hjärnan. Pysslar också med containers men oftast bara en eller två på samma burk, ingen match för en 8 kärning 3 år gammal processor direkt.

Skrivet av Skrutto:

Det är sant som du säger. Intel får marginellt högre fps (ca +5%).
I allt annat än gaming så förlorar Intel (Temperatur, effekt, Streaming, multitasking osv).
Vill man enbart spela och inte streama t.ex. och dessutom inte bryr sig om hur varmt det blir, så är Intel nog rätt val.

Men det är ganska mycket man väljer bort för dessa ~5% +fps.

Om man sedan får 200fps eller 210fps tror jag är försumbart praktiskt.

Jag håller med dig, men om man behåller CPU:n länge så kan det ju stå mellan 25 fps och 30 fps i ett spel och då är dom där 5 extra väldigt viktiga. Sen är ju Intel generellt dyrare också. Upp till var man att välja om det är värt att betala ~20% för 5% prestanda förbättring.