Moderna laddare 563 gånger kraftfullare än Apollo 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Som sagts tidigare kan det skilja upp mot 30-50% bättre utnyttjande av bränslet tex. om man kan applicera dagens teknologi.
Men, det kostar en bra slant att testa och ta fram ny teknologi så att man vet att den är säker att använda.

Det är inte dyrt. Ni som påstår att det kostar så mycket har fortfarande inte kunnat förklara vad det är som kostar

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Vi pratar landa på månen vilket är något helt annat än att jorden är platt eller om ISS finns eller inte.

Det är faktiskt exakt samma sak.
Att du inte inser det förvånar dock ingen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Och du tror den kommer ta människor till månen? Skall vi slå vad, om SLS eller någon annan monsterraket fortfarande inte tagit människor till månen de närmsta 10 åren, vad säger du då?

Att vi inte åkt till månen på ett bra tag.

Vad sådana som du kommer säga om vi faktiskt gör det är väldigt lätt att gissa dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Det är faktiskt exakt samma sak.
Att du inte inser det förvånar dock ingen.

Inte samma sak, visa fungerande teknik som de använde där så kommer jag tro dig. Har du något som exempelvis kan leda bort knappt 100 grader värme i vakuum så de inte kokade? Det borde inte vara så svårt att leta fram för att leda bort värme är viktigt i många områden

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av klk:

Inte samma sak, visa fungerande teknik som de använde där så kommer jag tro dig. Har du något som exempelvis kan leda bort knappt 100 grader värme i vakuum så de inte kokade? Det borde inte vara så svårt att leta fram för att leda bort värme är viktigt i många områden

Om man sätter upp nått som reflekterar bort den direkta strålningsvärmen är det helt plötsligt ganska kallt så man behöver bara använda en reflektor typ all guldfolie man hade kring i princip allt men man hade även vätskekylningssystem där man helt enkelt släppte ut förgasad vätska i rymden när den kokat och tagit upp energi från saker där det inte räcker att bara undvika strålningen.

Thermal conditioning
Thermal conditioning panels, also called cold plates, were located in both the IU and S-IVB stage (up to sixteen in each stage). Each cold plate contains tapped bolt holes in a grid pattern which provides flexibility of component mounting.
The cooling fluid circulated through the TCS was a mixture of 60 percent methanol and 40 percent demineralized water by weight. Each cold plate was capable of dissipating at least 420 watts.
During flight, heat generated by equipment mounted on the cold plates was dissipated to space by a sublimation heat exchanger. Water from a reservoir (water accumulator) was exposed to the low temperature and pressure environment of space, where it first freezes and then sublimates, taking heat from the heat exchanger and transferring it to the water molecules which escape to space in gaseous state. Water/methanol was cooled by circulation through the heat exchanger.
https://en.wikipedia.org/wiki/Saturn_V_instrument_unit

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klk:

Det är inte dyrt. Ni som påstår att det kostar så mycket har fortfarande inte kunnat förklara vad det är som kostar

Som sagts tidigare så är det det faktiska behovet i dagsläget som styr vad som byggs och inte.

Edit, dvs man bygger och sluttestar inte specifika motorer i full skala om man inte behöver dem till något relativt nära förestående projekt då man i så fall sannolikt behöver bygga dem en gång till samt göra om testerna (helt eller delvis) om teknologin behöver uppdateras när det är aktuellt att använda motortypen i fråga.

(Funktionstester av helt nya koncept, eller koncept med stora förändringar/uppdateringar görs ju dock redan kontinuerligt om man faktiskt är intresserad av att följa något av projekten jag nämnde. både ARCA, KSU och SpaceX, mfl håller ju på med just detta för fullt i dagsläget.)

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Inte samma sak, visa fungerande teknik som de använde där så kommer jag tro dig. Har du något som exempelvis kan leda bort knappt 100 grader värme i vakuum så de inte kokade? Det borde inte vara så svårt att leta fram för att leda bort värme är viktigt i många områden

Har inte följt hela diskussionen.
Men vad är det som kokar vid 100 grader Celsius i vakuum?

Intressant video och ett lättsmält sätt att få en inblick i termodynamiken. Videon behandlar vattnets kokpunkt i vakum

En till kommentar jag har angående värme (temperaturöverföring), svartkropsstrålning, är det inte en infraröd strålning som nyttjar fotoner för att transportera energi i vakum likt vår sol?

Jag får läsa på lite mer, man glömmer snabbt vad man en gång har lärt sig gällande svartkroppsstrålning och termodynamik.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om man sätter upp nått som reflekterar bort den direkta strålningsvärmen är det helt plötsligt ganska kallt så man behöver bara använda en reflektor typ all guldfolie man hade kring i princip allt men man hade även vätskekylningssystem där man helt enkelt släppte ut förgasad vätska i rymden när den kokat och tagit upp energi från saker där det inte räcker att bara undvika strålningen.

Det finns gott om information om vad som måste göras och hur man gör för att ta bort värmen. Exempelvis har ISS stora paneler för att transportera bort värme

Var hittar du dessa paneler på Månlandaren? För visst, även om det är mycket svårare att ta bort värme i vakuum så går det men den teknik man gör det, saknas på månlandaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Edit, dvs man bygger och sluttestar inte specifika motorer i full skala om man inte behöver dem till något relativt nära förestående projekt då man i så fall sannolikt behöver bygga dem en gång till samt göra om testerna (helt eller delvis) om teknologin behöver uppdateras när det är aktuellt att använda motortypen i fråga.

Hur vet du det, är du expert på området raketbyggande och varför inte bara skala upp raketer om man fått dem tillräckliga effektiva?

Det forskas rejält på att få så kraftiga raketer som möjligt med låg vikt då detta förhållande är helt avgörande för att få upp saker i luften

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klk:

Hur vet du det, är du expert på området raketbyggande och varför inte bara skala upp raketer om man fått dem tillräckliga effektiva?

Det forskas rejält på att få så kraftiga raketer som möjligt med låg vikt då detta förhållande är helt avgörande för att få upp saker i luften

Om du läste min edit så stod där att man just nu för fullt håller på att testa koncept som innefattar mer omfattande förändringar av de äldre koncepten, alternativ helt nya koncept som ej är testade sedan tidigare. Det övriga du nämner är redan besvarat i tidigare inlägg.
Om du skall trolla så utgår jag från att du åtminstone besitter grundläggande kunskaper, eller i vart fall faktiskt har läst på ordentligt om i allafall de mer kända aktörer som är aktiva i nuläget (jag nämnde flera av dem i ett flertal av mina inlägg), annars har du inget riktigt argument utan bara ett bollande av ordmärkning, litet får du allt jobba för det själv också, annars blir det ju inget kul.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mizzarrogh:

Om du läste min edit så stod där att man just nu för fullt håller på att testa koncept som innefattar mer omfattande förändringar av de äldre koncepten, alternativ helt nya koncept som ej är testade sedan tidigare. Det övriga du nämner är redan besvarat i tidigare inlägg.
Om du skall trolla så utgår jag från att du åtminstone besitter grundläggande kunskaper, eller i vart fall faktiskt har läst på ordentligt om i allafall de mer kända aktörer som är aktiva i nuläget (jag nämnde flera av dem i ett flertal av mina inlägg), annars har du inget riktigt argument utan bara ett bollande av ordmärkning, litet får du allt jobba för det själv också, annars blir det ju inget kul.

Ok, det är inte alltid så lätt att tolka vad ni menar, men tolkar jag dig rätt då om det idag inte finns raketteknik med tillräckligt starka motorer, men att de snart kan finnas?

Saturn V påstås ha klarat av att lyfta 140 ton ovanför LEO, det är c.a. 100 ton mer än vad någon annan raket klarar av.

Vad kommer ny teknik klara och frågan är, är det verkligen sant att Saturn V som inte hade speciellt effektiv motor faktiskt klarade av det här

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klk:

Ok, det är inte alltid så lätt att tolka vad ni menar, men tolkar jag dig rätt då om det idag inte finns raketteknik med tillräckligt starka motorer, men att de snart kan finnas?

Saturn V påstås ha klarat av att lyfta 140 ton ovanför LEO, det är c.a. 100 ton mer än vad någon annan raket klarar av.

Vad kommer ny teknik klara och frågan är, är det verkligen sant att Saturn V som inte hade speciellt effektiv motor faktiskt klarade av det här

Dessa frågor är ju redan besvarade i tidigare inlägg av andra här.
Tittade du inte på videon någon här postade angående just detdär om konstruktion och bygge av månraketer?

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Moderator
Forumledare

*uppmaning*

Kan vi komma överens om att vi flyttar diskussionen om månlandningar, raketers lyftkraft etc till en separat tråd?

Blir lite väl urspårning här @klk mfl

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Avstängd
Skrivet av klk:

Ok, det är inte alltid så lätt att tolka vad ni menar, men tolkar jag dig rätt då om det idag inte finns raketteknik med tillräckligt starka motorer, men att de snart kan finnas?

Saturn V påstås ha klarat av att lyfta 140 ton ovanför LEO, det är c.a. 100 ton mer än vad någon annan raket klarar av.

Vad kommer ny teknik klara och frågan är, är det verkligen sant att Saturn V som inte hade speciellt effektiv motor faktiskt klarade av det här

Angående den nya generationen motorer, tester, byggen och effektjämförelser så finns ju detta väl dokumenterat och även utprovat av NASA, det är öppet för alla att ta del av.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Avstängd
Skrivet av NordhNet:

*uppmaning*

Kan vi komma överens om att vi flyttar diskussionen om månlandningar, raketers lyftkraft etc till en separat tråd?

Blir lite väl urspårning här @klk mfl

Kör på det, jag har för mig att det skall finnas en gammal rymd tråd här som jag gjorde för länge sedan, den blir perfekt!

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Inaktiv

Här har vi en konspirationsteoretiker som skulle bevisa att jorden är platt:

https://www.bbc.com/news/world-us-canada-51602655

Han satt själv i raketen och skulle ta bilder som bevisade att jorden verkligen är platt för NASA är ju bara ett gäng luringar. Tyvärr fungerade inte fallskärmen. Begravningen redan genomförd ...

Okänt vilken styrdator han hade. Skulle inte förvåna mig om det var en ombyggd USB-laddare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon214822:

Här har vi en konspirationsteoretiker som skulle bevisa att jorden är platt:

https://www.bbc.com/news/world-us-canada-51602655

Han satt själv i raketen och skulle ta bilder som bevisade att jorden verkligen är platt för NASA är ju bara ett gäng luringar. Tyvärr fungerade inte fallskärmen. Begravningen redan genomförd ...

Okänt vilken styrdator han hade. Skulle inte förvåna mig om det var en ombyggd USB-laddare.

Upplagt för konspirationer runt själva haveriet då mao.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Slog mig just att Coronas senaste offer lär bli Artemis programmet. När vi har folk som dör som flugor här på jorden och med en världsekonomi som är slagen i spillror som lär ta 10 år att helt repa sig så kan nog frågan "hey, jag tänkte åka en sväng till månen, kan jag få en slant bara?" mötas med viss skepsism...

Julafton för konspirationsäggen dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Men så kostade det också flera procent av statsbudgeten under 6-7 års tid och ca 2.5 biljoner svenska kronor totalt, inflationsjusterat till dagens värde. Och sysselsatte nära en halv miljon.

Man kan ju fundera på vad som skulle kunna åstadkommas på 7-8 år i dag med såna resurser...

Skickades från m.sweclockers.com

Bekämpa Coronaviruset?

Visa signatur

ASUS ROG Maximus XII HERO (WI-FI | Intel i9 10900K | Be-Qiet Straight Power 11 1000W | 32GB G.Skills Ripjaws V 4000Mhz | Nvidia RTX 4090 FE | Fractal Design Define-7 Compact | Noctua NH-D15S | Samsung SSD 970 Pro 512GB NVMe (os), Samsung SSD 980 Pro 512GB (Speldisk)|