Hur resonerar ni kring att butiker saknar kollektivavtal?

Permalänk
Medlem

@Woaini: Problemet är att du som kund lär inte få tag på avtalen som de anställda jobbar under så du kan se exakt vilka villkor de har. Inet hade ju möjlighet att i sitt svar här på forumet klart och tydligt specificera vilka villkor de anställda som inte har kollektivavtal har men valde ju att inte göra det. Har företaget däremot kollektivavtal så är dessa offentliga så då vet du åtminstone vilken grundnivå de ligger på.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@Woaini: Problemet är att du som kund lär inte få tag på avtalen som de anställda jobbar under så du kan se exakt vilka villkor de har. Inet hade ju möjlighet att i sitt svar här på forumet klart och tydligt specificera vilka villkor de anställda som inte har kollektivavtal har men valde ju att inte göra det. Har företaget däremot kollektivavtal så är dessa offentliga så då vet du åtminstone vilken grundnivå de ligger på.

Inet är ett privat företag och behöver inte lämna ut sina anställningsvillkor om de inte vill.

Dessutom kan det vara komplicerat, det kan vara olika avtal från anställd till anställd.

Som sagt, detta är en ickefråga tills att vi får höra från någon Inet-anställd eller f.d. tala ut om hur dåliga villkoren eller arbetsmiljön är.

Permalänk
Medlem

För mig blir de pluss poäng utan!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av "Something":

Helt beroende på vilket fack.

Lika lön gäller oavsett vad du har för erfarenheter m.m Jag får inte ge någon tillägg för att någon har 30.000 timmar i yrket jämfört med en som precis uppnått timmarna och tagit sin licens. (strax över 4k timmar).
Så ja, du får givetvis ha högre än kraven i avtalet, dock ska det gälla alla med samma yrke.
För hade vi t.ex lagbas tillägg i branschen, det får man inte ha längre, då ska alla ha det.osv osv.

Inga extra förmåner eller annat få ges.

Däremot får två olika företag ha olika löner oavsett att dom gör exakt samma jobb, och inte arbetar tillsammans någonstans, så länge du följer minimikraven.

Hmm, det känns som om du tar i lite här, eller så är det en väldigt speciell bransch med mycket konstiga kollektivavtal. Självklart kan och bör en person med mer erfarenhet ha högre lön. Läser man kollektivavtalen så finns det kapitel om detta där man delar in arbetstagarna i kategorier efter just erfarenhet och hur avancerat arbetet är för att fastställa minimilönerna. Och jag har aldrig sett ett kollektivavtal som inte specificerar att ökad erfarenhet ska/bör ge högre lön. Det här är vad som står det avtal jag faller under som exempel:

Skrivet av Unionen:

Vid höjda krav i befattningen, genom ökad erfarenhet, fler och mer krävande arbetsuppgifter, ökade befogenheter, större ansvar, ökad kunskap eller kompetens bör en anställd successivt kunna höja sin lön. Lönesystem och lönesättning i företagen bör utformas så att de blir en drivkraft för utvecklingen av de anställdas kompetens och arbetsuppgifter. Lönesättningen stimulerar därigenom till produktivitetsökning och ökad
konkurrenskraft. Samma löneprinciper ska gälla för samtliga arbetstagare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Hmm, det känns som om du tar i lite här, eller så är det en väldigt speciell bransch med mycket konstiga kollektivavtal.

Jag tror att det skiljer en hel del mellan kollektivavtal som används för tjänstemän och för arbetare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Inet är ett privat företag och behöver inte lämna ut sina anställningsvillkor om de inte vill.

Dessutom kan det vara komplicerat, det kan vara olika avtal från anställd till anställd.

Som sagt, detta är en ickefråga tills att vi får höra från någon Inet-anställd eller f.d. tala ut om hur dåliga villkoren eller arbetsmiljön är.

Exakt, de behöver inte lämna ut dessa. Men de hade möjlighet att göra det och valde att inte göra det.
Och visst kan det vara komplicerat, specifika avtal för varje anställd t.ex. Och säkerligen vill de inte att varje anställd ska se vad de andra har för villkor.

Om det är en icke-fråga eller inte avgör varje person och inget som du kan avgöra för alla. För en del så kan det vara en fråga om de vill stödja företag som har kollektivavtal eller inte. Sedan så är det just det här som tråden handlar om. "Hur resonerar ni kring att butiker saknar kollektivavtal?".

Permalänk
Avstängd

Jobbar hellre för ett bolag med aggressiva framtidsplaner utan kollektivavtal, än ett bolag med kollektivavtal.

Har personlig erfarenhet av en handfull bolag från bägge fälten där sistnämnda (med kollektivavtal) bolag gör det ointressant för dig att vilja sticka ut från mängden och arbeta bättre, komma med idéer som utvecklar m.m. Du får helt enkelt inte gehör i lönekuverten! Det är mer eller mindre samma för alla.

Det många inte begriper är att kollektivavtal innebär inte per automatik löneförbättringar.
Företaget har som krav att öka lönerna med X.Y%, men inte hur de ska fördelas mer än att vissa kriterier ibland kan villkoras in att de måste mötas.

Så rent generellt kan det innebära att surnisse som verkligen ville ha kollektivavtal får en mindre procentenhet av den totala ökningen, alternativt ingen alls om man sett över lönenivåerna och bedömt att vissa ligger högre än det man kommit överens om.

Just nu är jag på ett bolag med kollektivavtal, familjeägt och bolaget är över 80 år gammalt inne på fjärde generationen. Här bortser dem från potten och ger ökningar och förmåner man förtjänar. Så fungerar inte alla bolag som har ett kollektivavtal i botten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@Woaini: Problemet är att du som kund lär inte få tag på avtalen som de anställda jobbar under så du kan se exakt vilka villkor de har. Inet hade ju möjlighet att i sitt svar här på forumet klart och tydligt specificera vilka villkor de anställda som inte har kollektivavtal har men valde ju att inte göra det. Har företaget däremot kollektivavtal så är dessa offentliga så då vet du åtminstone vilken grundnivå de ligger på.

Håller inte riktigt med i hur man bör se på detta, tror jag. Random forumfolk har väl knappast anledning att förvänta sig att företag ska redogöra för vad deras anställda har för avtal osv. (Om det inte är så att man misstänker att dom bryter mot lagen på olika sätt förstås).
Visst kan det vara snyggt av företag att redovisa saker som många tycker är viktigt, tex hållbarhet, jämlikhet osvosv. Men om företag inte redovisar så kan man ju inte per automatik tolka det som att något är dåligt. (särskilt inte när det gäller anställdas avtal. Det är ju lite konstigare om företag inte vill redovisa hållbarhet o jämlikhet).

Det blir ju lite "skyldig tills motsatsen bevisad", vilket jag tycker är fel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Woaini:

Håller inte riktigt med i hur man bör se på detta, tror jag. Random forumfolk har väl knappast anledning att förvänta sig att företag ska redogöra för vad deras anställda har för avtal osv. (Om det inte är så att man misstänker att dom bryter mot lagen på olika sätt förstås).
Visst kan det vara snyggt av företag att redovisa saker som många tycker är viktigt, tex hållbarhet, jämlikhet osvosv. Men om företag inte redovisar så kan man ju inte per automatik tolka det som att något är dåligt. (särskilt inte när det gäller anställdas avtal. Det är ju lite konstigare om företag inte vill redovisa hållbarhet o jämlikhet).

Det blir ju lite "skyldig tills motsatsen bevisad", vilket jag tycker är fel.

Så är det. Och hela drevet är ju politiskt motiverat så någon logik lär vi aldrig se i detta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av joakim99:

Jag tror att det skiljer en hel del mellan kollektivavtal som används för tjänstemän och för arbetare.

Kan vara så, men jag har arbetat på båda sidor så att säga, och det har varit liknande formuleringar i alla avtal som har berört mig i alla fall. Erfarenhet ska ge avspegling i lönekuvertet precis som kompetensutveckling och så vidare.

Skrivet av pixlchaser:

Jobbar hellre för ett bolag med aggressiva framtidsplaner utan kollektivavtal, än ett bolag med kollektivavtal.

Kanske men det är ju lite konstiga kriterier. Vad som är intressant eller relevant är väl inte om du vill jobba på ett jättebra bolag utan kollektivavtal eller ett kasst med?

Citat:

Har personlig erfarenhet av en handfull bolag från bägge fälten där sistnämnda (med kollektivavtal) bolag gör det ointressant för dig att vilja sticka ut från mängden och arbeta bättre, komma med idéer som utvecklar m.m. Du får helt enkelt inte gehör i lönekuverten! Det är mer eller mindre samma för alla.

Då har du jobbat på kassa bolag skulle jag säga, och det hade knappast varit bättre där ifall de inte hade haft avtal. Jag har varit på sådana bolag också, men också på motsatsen, oavsett kollektivavtal eller ej.

Citat:

Det många inte begriper är att kollektivavtal innebär inte per automatik löneförbättringar.
Företaget har som krav att öka lönerna med X.Y%, men inte hur de ska fördelas mer än att vissa kriterier ibland kan villkoras in att de måste mötas.

Nej, men lönen är bara en del av kollektivavtalet, en del som företaget har stor kontroll över även med kollektivavtal. Övriga delar är minst lika viktiga, med försäkringar, rätt till ledighet vid vissa situationer, reglering av arbetstid, övertid och jourtid, avsättningar till pension, eventuell föräldralön, restidsersättning, semesterersättning (utöver lagstadgat), uppsägningstid med mera. Avtalet specificerar också att man ska ha återkommande lönerevisioner där lönerna gås igenom och eventuella skillnader som inte motiveras av erfarenhet eller liknande ska motiveras av företaget. Annars ska företaget fixa en plan för att rätta till detta. Till exempel om man i revisionen ser att kvinnor eller en kvinna som gör samma jobb och har samma erfarenhet tjänar mindre än männen som har samma tjänst.

Citat:

Så rent generellt kan det innebära att surnisse som verkligen ville ha kollektivavtal får en mindre procentenhet av den totala ökningen, alternativt ingen alls om man sett över lönenivåerna och bedömt att vissa ligger högre än det man kommit överens om.

Nja, det krävs ju att företaget kan motivera varför en anställd inte får så mycket, eller något, av potten och att det är klart och tydligt vad den anställde ska göra för att få mer i nästa förhandling. Sen är ju inte alltid det så klart i praktiken, jag har haft kollegor som har fått stå tillbaka för att företaget behövde höja lönerna för nyanställda mer då de hade gått in lågt, arbetsmarknaden för deras kompetens var bra och företaget ville inte bli av med dem.

Citat:

Just nu är jag på ett bolag med kollektivavtal, familjeägt och bolaget är över 80 år gammalt inne på fjärde generationen. Här bortser dem från potten och ger ökningar och förmåner man förtjänar. Så fungerar inte alla bolag som har ett kollektivavtal i botten.

Nej självklart inte, men kollektivavtalet verkar inte vara ett hinder heller då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Hmm, det känns som om du tar i lite här, eller så är det en väldigt speciell bransch med mycket konstiga kollektivavtal. Självklart kan och bör en person med mer erfarenhet ha högre lön. Läser man kollektivavtalen så finns det kapitel om detta där man delar in arbetstagarna i kategorier efter just erfarenhet och hur avancerat arbetet är för att fastställa minimilönerna. Och jag har aldrig sett ett kollektivavtal som inte specificerar att ökad erfarenhet ska/bör ge högre lön. Det här är vad som står det avtal jag faller under som exempel:

Byggbranschen.

Du har stegvis indelning, beroende lite på om du är vuxen lärling med nåt års erfarenhet, gymnasielärling osv.
Men så fort du fått ihop antal timmar du behöver för ditt yrkesbevis och du har fått beviset så ska du ha exakt samma lön som alla andra som har yrkesbeviset oavsett om någon av de andra jobbat i 15 år och du i en kvart efter ditt YB.

Sen har du utöver det prestationslön om du hamnar i en yrkesgrupp som använder sig av det, vilket alla inte gör men det är en bisak, samma regler gäller oavsett.

Olika firmor kan ha olika lön oavsett att dom gör exakt samma jobb, (fortfarande gäller lägst minimilöner eller över givetvis enligt KA) men sätter firmorna fötterna på samma område, t.ex om man lånar in någon gubbe från en annan firma så ska det vara exakt samma lön. Vilket också blir skevt, varför inte ha exakt samma löner oavsett vilket företag man jobbar i, istället för att så länge man är på olika firmor kan man sätta olika löner. Om man ändå ska kludda i det.

Dock får man inte hyra in gubbar på det viset längre enligt byggnads.
Ska bli spännande att se hur dom ska lösa det på alla industrier där man kör servicestopp osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

@Bakgrund: Och det är inget problem för företaget att erbjuda bättre villkor är kollektivavtal. Ett kollektivavtal begränsar bara den lägsta nivån ett företag kan lägga sig på inte den högsta. Så kanske är dags att sluta med dessa påhitt om att företag inte kan ge bättre villkor än kollektivavtal. Visst, de kanske inte är så flexibla som en del önskar men det är inget som hindrar att företaget att avsätta i en extra pensionsförsäkringar om det nu är det som är så viktigt. Att vissa saker inte går att förhandla bort är ju rätt självklart. Det ska handla om ett golv och att inte en arbetsgivare ska kunna pressa en arbetstagare att "förhandla bort" genom olika hot. En ensam arbetstagare är i underläge mot en arbetsgivare. Det handlar om arbetstagarens försörjning, möjlighet att betala hyra och få mat på bordet.

Ja det har du förvisso helt rätt i!

Men å andra sidan har väl vissa kollektivavtal klausuler som innebär att lönesättningen måste följa lönestrukturen på arbetsplatsen. Om alla på arbetsplatsen har låg lön och man ska nyanställas får man ju automatiskt låg lön eftersom de måste följa lönestrukturen. Och om alla ändå har högre lön än lägstalönen går det ju att diskutera behovet av avtalade lägstalöner.

Vissa kollektivavtal tar även på sig rätten att tillåta åldersdiskriminering i form av automatiskt lägre lägstalöner för att man är yngre. Ett exempel är Unionens callcenter-avtal: https://www.unionen.se/sites/default/files/files/269_Avtalstr... sida 135. Tycker detta är förfärligt faktiskt, trodde åldersdiskriminering var olagligt i Sverige, men inte när det gäller lägstalöner och tjänstepension tydligen.

Tycker vissa kollektivavtal är riktigt usla, sen om det är bättre än "inget" är väl öppet för diskussion, är själv inte övertygad.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Finns många företag där anställda har det riktigt jävla dåligt.
I media har det ex tagits upp arbetsförhållandena för Espresso house, Zalando. Folk handlar där lika mycket ändå.

Inet har det väl inte ens kommit upp något om att anställda plågas i sitt arbete direkt.

Personligen bojkottar jag knappast o handla ifrån ett företag bara för de potentiellt saknar kollektivavtal.

Permalänk
Medlem

Många här som tydligen inte har någon aning om vad ett kollektivavtal faktiskt innebär?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Det var tråkig läsning, trodde ändå bättre om dem. Kommer definitivt ha det i bakhuvudet nästa gång det ska inhandlas.

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Exxovion:

Många här som tydligen inte har någon aning om vad ett kollektivavtal faktiskt innebär?

Skickades från m.sweclockers.com

Det innebär att du anser någon annan vet bättre vad du behöver än du själv.
Visst du får ett lönegolv men samtidigt blir du inlåst i massa saker du kanske inte vill ha. Du offrar helt enkelt din frihet för trygghet.

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem

Finns inget i ett kollektivavtal som skulle göra det bättre för mig och kollegorna. Bara till det sämre med alla fackliga förhandlingar och brist på frihet och möjlighet att snabbt anpassa verksamheten efter våra egna och kunders behov.

Men jag kan se värdet av facket i vissa branscher och bolag.
Jag kommer dock fortsätta handla och även stödhandla på inet tills det uppdagas kraftiga missförhållanden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE: Corsair Obsidian 900D | CPU: Intel i7-8086k@5.4GHz | GPUs: 1x AORUS GeForce® GTX 2080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition | 2x AORUS GeForce® GTX 1080 Ti Waterforce WB Xtreme Edition 11G | MB: Asus ROG Maximus Formula X | NVMe: 1x 1TB Samsung 960 Pro PCIe | SSD: 2x 1TB Samsung 850 EVO | RAM: G.Skill Trident Z Black/White 64GB (4x16GB) / 3200Mhz / DDR4 / CL14 | PSU: Corsair HX1200i | COOLING: EKWB EK-KIT 1xXE360 1xXE420 1xXE240 | SCREENs: 2x40" 3x27" 1x34" UW | HEADPHONES: SteelSeries Arctis Pro Wireless | MOUSE: Mad Catz R.A.T 8+ | KEYBOARD: Corsair Gaming K95 RGB PLATINUM
https://valid.x86.fr/bjhxgj

Permalänk
Medlem

Helt ärligt så är jag för dåligt insatt för att reagera på något sådant här. Men jag som person föredrar stabilitet utan att behöva läsa på. Så jag skulle personligen nog föredra kollektivavtal.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Fackligt arbete och kollektivavtal är en anledningarna till varför vi har det hyfsat bra på svensk arbetsmarknad även om det finns saker som kan bli bättre och har varit bättre. Många företag utan avtal har både lika bra och ibland bättre förhållanden men det har inte alltid varit så. Tyvärr är många eller nästan alla produkter som säljs i svenska butiker tillverkade under rätt taskiga förhållanden i länder utan någon form av avtal så även om jag föredrar kollektivavtal på Inet så är det ett mindre problem i det stora hela.
Och om någon nu undrar så köper jag trots dessa funderingar prylar på Inet och andra butiker 😎 då det i princip inte finns några alternativ om man vill köpa elektronik.

Visa signatur

Ryzen 5800X|Noctua NH-D15 Chromax Black|Sapphire Radeon 7900 XT|MSI MAG X570 Tomahawk Wifi|32GB G.skill Trident Z Neo 3600 MHz|Corsair RM850X V2|WINDOWS 10|Gigabyte M32U

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Exxovion:

Många här som tydligen inte har någon aning om vad ett kollektivavtal faktiskt innebär?

Skickades från m.sweclockers.com

Nog många som inte vet att det finns olika kollektivavtal. Blir väl lätt så när man aldrig haft ett fysiskt arbete med hög konkurrens.

Permalänk
Skrivet av anon246659:

Nog många som inte vet att det finns olika kollektivavtal. Blir väl lätt så när man aldrig haft ett fysiskt arbete med hög konkurrens.

Dessa outbildade akademiker som inte bryr sig om att sätta sig in i grundläggande teoretiska saker. Frågan är det vilken grupp som är bäst/sämst insatt i vad kollektivavtal är för något? Och hur det genom lagar hade gått att reglera utan någon kartellbildning bland arbetare.
Som minimilön, vilket många länder har.

*edit*
Arbetslivet är för övrigt skittufft för många. Utbrändheten bara ökar. Förr i tiden så gick nästan alla till en arbetsplats och gjorde fysiska saker, en stämpelklocka hade man som såg när man gick dit och hem.
Idag har många flexibel arbetstid. Ingen bryr sig om hur mycket tid man lägger ner, det enda är prestationen.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Dessa outbildade akademiker som inte bryr sig om att sätta sig in i grundläggande teoretiska saker. Frågan är det vilken grupp som är bäst/sämst insatt i vad kollektivavtal är för något? Och hur det genom lagar hade gått att reglera utan någon kartellbildning bland arbetare.
Som minimilön, vilket många länder har.

Utbildad betyder inte alltid smart ;). Jag tror de flesta endast ser det som gynnar dom.

Ja arbetslivet är tuffare nu. Men jag är rätt övertygad att det är pga folk tar med sig jobbet hem. Så många som jag talat med som jobbar hemifrån när de är sjuka.....
Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Arbetslivet är för övrigt skittufft för många. Utbrändheten bara ökar. Förr i tiden så gick nästan alla till en arbetsplats och gjorde fysiska saker, en stämpelklocka hade man som såg när man gick dit och hem.
Idag har många flexibel arbetstid. Ingen bryr sig om hur mycket tid man lägger ner, det enda är prestationen.

Just där har vi ett av problemen med hur det fungerar på en del företag idag. Bara man levererar så är det lugnt, hur personen sen mår fysiskt och psykiskt är mindre viktigt.

Orimligt höga prestationskrav, stress, ingen kontroll av arbetstider och dålig arbetsmiljö är sånt som fort sliter ut folk helt i onödan. Sen kan man råka ut för detta oavsett om det finns kollektivavtal eller ej...

Den dagen som arbetsgivaren gör något katastrofalt korkat som drabbar en eller flera individer kan det vara bra att ha kollektivavtal och fack som bollplank. Ensam har man inte jättemycket att komma med även om man vet att man har rätt i sin sak.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Tack för mig Inet, utan kollektivavtal har ni inte mig som kund igen.
Utan fackligt arbete och kollektivavtal hade aldrig den Svenska Modellen skapats.

Visa signatur

ASRock X570Taichi | 3950X | Sapphire RX5700 Pulse | Amdgpu With Wayland & Vulkan Enabled :)

Permalänk
Skrivet av Jallee:

Tack för mig Inet, utan kollektivavtal har ni inte mig som kund igen.
Utan fackligt arbete och kollektivavtal hade aldrig den Svenska Modellen skapats.

Låt mig gissa. Du vet inte som jag själv något om de anställdas på Inets arbetsvillkor och löner. Inte heller vet vi om de anställda vill gå med i ett kollektivavtal.
Det enda vi vet är att komponenterna som vi köper tillverkas till stor del av personer som har riktigt usla förhållanden i Kina, Thailand etc.
När vi då väljer att bojkotta ett företag så är inte vårt fokus på de som har det dåligt, utan ett företag i sverige för att de ej har den rätta socialistiska andan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av "Something":

Jag själv har mycket med metall, byggnads och almega fackförbunden att göra.
Och efter nästan 20 år som fackligt ansluten har jag faktiskt gått ur byggnads.
När jag var anställd fick jag väldigt varierande hjälp beroende på om man fick en engagerad person eller inte till hjälp.
Efter jag drivit eget i 4 år så fick det vara nog och gick ur. (byggnads, göteborg) Det är statistik och vinst som gäller för dom. Ingen som helst diskussion går att föra med dom och en före detta anställd som både ljuger och stjäl ska det kämpas för , förtroende pissas på och lögner rätt upp i ansiktet var det som levererades.
Lång jäkla historia som jag inte orkar gå igenom men fy fan för sådana personer...

Förövrigt så förhindrar facket mig från att ge t.ex individuella löner över vad kollektivavtalet bestämt.
Har en anställd xxx kr så ska alla andra med samma anställning ha exakt samma lön, oavsett om den enda har 4000 timmar och den andra 30.000 timmar i yrket.
Jag tvingas på sanktionsavgifter om inte personalen använder sig av den skyddsutrustning jag köpt till dom, betalt kurs för hur dom ska använda sagd skyddsutrustning samt signerat i samband med anställning att dom kommer använda utrustningen.
Skiter personen helt i detta så får företaget en sanktions avgift på ett flertal hundratusen, den anställda drabbas inte.
Jag får inte ens avskeda personen.
Använder personen inte de idkort som loggas varje dag både ut och in så är det jag som får betala, inte den anställde.
Äsch, jag kan fortsätta i evighet om saker som är ruttet med facket.
*bort* /Mod

Jag har alltid sagt åt alla jag anställer att dom ska vara med i facket, och har själv varit det hela livet fram till ett år sedan.
Det är rätt bra jobbat av ett byggnads att lyckas omvända en livslång sosse.

Tack och godnatt.

Varför blandar du in sanktionsavgifter när det gäller din avsky för facket ? Facket styr inte detta https://www.av.se/arbetsmiljoarbete-och-inspektioner/boter-st...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Varför blandar du in sanktionsavgifter när det gäller din avsky för facket ? Facket styr inte detta https://www.av.se/arbetsmiljoarbete-och-inspektioner/boter-st...

Facket är nog bra för en del, men inte för alla. Facket tyckte att min lön var tillräckligt hög, medan de andra tjänade "för lite". Skillnaden var att jag var högutbildad, medan de andra hade betydligt lägre utbildning. Jag lämnade både facket och bytte jobb.

Permalänk
Medlem

Facken behövs och gör gott, men är inte ofelbara. Jag gillar heller inte den religiösa övertygelse vissa förtroendevalda och intresserade visar utåt, där tonen ibland närmar sig något i stil med, "Join us or die!"

Som många andra sagt i tråden: vi har ingen aning om det försiggår missförhållanden hos Inet. Med tanke på att inget sagts vare sig innan trådens skapande eller under den, så kan jag inte i god tro sluta handla där "bara för att." Den enda kontroversen jag egentligen sett från företaget är när kundtjänsten inte skött sig klanderfritt och enligt rådande konsumentlagar.

Ingen är heller skyldig att lämna ut information, och det finns i många fall goda skäl att inte lämna ut information som konkurrenter eller utomstående kan dra nytta av, och genom detta skada företaget. Kanske skumrask, kanske helt på sin plats. Så i såna här fall föredrar jag att följa devisen som Ockhams rakkniv ger: den hypotes som framställs med minst antaganden är sannolikt rätt.

Med allt detta sagt kommer jag personligen gå med i ett nytt fackförbund och dess skilda a-kassa inom kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Låt mig gissa. Du vet inte som jag själv något om de anställdas på Inets arbetsvillkor och löner. Inte heller vet vi om de anställda vill gå med i ett kollektivavtal.
Det enda vi vet är att komponenterna som vi köper tillverkas till stor del av personer som har riktigt usla förhållanden i Kina, Thailand etc.
När vi då väljer att bojkotta ett företag så är inte vårt fokus på de som har det dåligt, utan ett företag i sverige för att de ej har den rätta socialistiska andan.

Det är ett personligt ställningstagande utifrån kunskap och erfarenhet och har ingenting med den "socialistiska andan" att göra. Titta på vad forskningen säger hur man ska minska utanförskap och segregering inom ett land om du är intreserad.
Angående arbetsförhållande utomlands så https://www.lo.se/home/lo/res.nsf/vres/lo_1366026597536_internationellariktlinjer_pdf/$file/internationellariktlinjer.pdf.

Visa signatur

ASRock X570Taichi | 3950X | Sapphire RX5700 Pulse | Amdgpu With Wayland & Vulkan Enabled :)

Permalänk
Medlem

Att man kan ha det bra på företag utan kollektivavtal beror just på att det finns kollektivavtal.
Inget företag skulle självmant gett bort allt som förhandlats fram i årtionden av arbetsmarknadens parter.