El-fordon för pendling i och kring innerstan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wasp:

Jag brukar ligga imellan 20-30km/h. Mer än så bör man inte åka på cykelvägar och dylikt av hänsyn till andra trafikanter. Däcken på elektriska skateboards är mellan 85-120mm på street varianterna så man behöver inte vara rädd för att brädan ska ta tvärstopp i någon liten spricka eller dylikt som jag minns att det gärna gjorde när man åkt vanlig bräda

Bromsen kan vara stark nog för att kasta dig av brädan. Men då dom inte har mekanisk broms, endast elektrisk så är bromsen väldigt smidig att kontrollera. 30km/h till 0 går på typ 4-5sek.

Efter jag fick punka på däcken efter typ 20 mil så bytte jag till solida gummidäck. Sen har jag inte gjort någonting alls på den sen dess. Samma batteri och trimmad till 800w på motorn

Såg en som susade förbi på en e-skateboard igår eftermiddag på Odengatan och måste medge att det ser väldigt smidigt ut. Men antar att det tar lite längre tid att lära sig köra dessa än en e-scooter? Antar att man svänger en e-skateboard på samma sätt som en vanlig skateboard, d.v.s. med hela kroppen?

Hur är det f.ö. med nedförsbackar? Inga större problem med den elektriska bromsen?

Skrivet av Kalasis:

@Icte:

Jag har precis köpt en ny då den gamla blev stulen och då blev det en https://www.sportson.se/produkt/sub-sport-eride-20-men

Riktig snygg modell, men dyr var den!

Skrivet av guos89:

Du kan få en vanlig m365 (ej pro) för ca 3800kr på rea samt som fyndvara för så lite som 2800kr om du håller koll lite hos försäljarna. Jämfört med ett månadskort på ca 900 kr/mån så betalar den alltså av sig på endast 3-4 månader Och även om du kanske inte kan räkna med att en m365 håller flertalet år vid daglig pendling så håller den troligtvis längre än 3-4 månader, säg 6-12 månader. När den väl börjar gå sönder kan du alltså köpa en ny och ändå ha pengar över jämfört med om du hade betalat för ett månadskort.

En av de största fördelarna med m365, framförallt den vanliga, är just att den är väldigt billig i förhållande till hur mycket spark du får.

Ett alternativ jag funderat på ja, men samtidigt vill jag ju inte riktigt köra med en "slit-och-släng" produkt utan något som får gärna hålla i ett par år framöver och kunna repareras vid eventuella problem :P. Får kika lite närmare på denna modell!

Skrivet av Mordekai:

Kör jag hyrmodellen slipper jag en hel del strul, smuts i lägenheten, ladda etc. Vore de man kunde köpa rejält mycket starkare (inte snabbare) hade jag köpt absolut. Jag använder trots det korta avståndet även, uber, bzzt, elmoppe (hyrmodell), t-bana och buss. Allt beror på väder och tidsåtgång. Har till och med kört Aimo (bilen inte scootern) några gånger, mest för att testa. Aimo-scootern är den sämsta av alla el-scootrar som finns att hyra.

Starkare p.g.a. uppförsbackar?

Har du räknat på hur mycket du spenderar per månad på hyrmodellerna, i snitt?

Skrivet av Demerzel:

Trevlig modell! Kikade lite närmare på dessa foldable e-bikes och många verkar vara importerade och re-brandade kina-modeller. Den jag är intresserad mest av är just Rawbike 2, verkar vara väldigt gedigen modell om än rätt dyr:

https://www.rawbike.se/produkt/rawbike/

En hopfällbar modell kan man åtminstone ha i lägenheten, så som en e-scooter t.ex.

Någon som har köpt en hopfällbar e-bike, t.ex. från Aliexpress?

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Varför skaffar inte du som har så nära till jobbet en el-scooter? Slipper ha den ute och går nog fortare/smidigare att ta sig fram och tillbaka till jobbet än att låsa upp cykeln, cykla i trängseln i innerstan och därefter hitta en plats där man kan låsa cykeln?

Blev ett spontanköp av en Xiaomi 365 Pro. Ditt fel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Blev ett spontanköp av en Xiaomi 365 Pro. Ditt fel

Haha Hoppas du blir nöjd! Återkom gärna med lite synpunkter!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Också sugen på en X 365 Pro. Går de fortfarande att få in custom firmware på för att få upp hastigheten? Stannar polisen någonsin folk på sådana (får väl egentligen inte köras på allmän väg)? Hur tåliga är de mot regn?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Jag pendlar till jobbet med en OneWheel Plus moddad med extrabatteri. Dock endast när det är relativt torrt ute, fick vattenskador på den förra hösten. Är det blött cyklar jag vanlig cykel.
Snart uppe i 350mil med onewheelen, men då är det mycket nöjesåkning också.
Sen kostar de ju 20 lakan också..

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweex:

Jag pendlar till jobbet med en OneWheel Plus moddad med extrabatteri. Dock endast när det är relativt torrt ute, fick vattenskador på den förra hösten. Är det blött cyklar jag vanlig cykel.
Snart uppe i 350mil med onewheelen, men då är det mycket nöjesåkning också.
Sen kostar de ju 20 lakan också..

Se där ja, finns en OneWheel användare på SweClockers!

Hur långt har du det till jobbet? Kör du på några backar också? Känner du att du behöver koncentrera dig mycket mer när du kör med din OneWheel än med cykeln?

OneWheel har f.ö. nyligen lanserat en lite billigare modell, OneWheel Pint, som går loss på €1199 i Europa:

https://onewheel.com/products/pint
https://www.ridefatdaddy.com/product/onewheel-pint/

10-13 km på en laddning är kanske lite för lite, blir nog tvungen att ladda den både hemma och på jobbet.

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

Jag har en 365 Pro, hade ca 3 km till jobbet och den var perfekt. Sen flyttade jag så nu står den mest still

Ninebot MAX av Segway har lite längre max körsträcka, men väger också mer och är större.

Värt att notera är att deras ork i uppförsbackar dör snabbt när batteriet tappar kraft, jag håller mig alltid på över 50 % laddning annars blir de brutalt sega. Men det beror nog mycket på vikt också, jag väger drygt 90 KG och tycker den funkar bra.

Men kan tänka mig att den skulle vara perfekt för din typ av pendling. Drygt som satan att byta däck vid punktering också, men går att byta till solida däck. Jag gillar dock känslan att trycksatta, dämpar bra och kan tänka mig att ökade vibrationer inte är så bra för elektroniken.

Finns stötdämpare att sätta på kicken i efterhand om du vill ha mer komfort.

https://www.ebay.com/itm/Front-Suspension-Kit-for-Xiaomi-Miji...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Se där ja, finns en OneWheel användare på SweClockers!

Hur långt har du det till jobbet? Kör du på några backar också? Känner du att du behöver koncentrera dig mycket mer när du kör med din OneWheel än med cykeln?

OneWheel har f.ö. nyligen lanserat en lite billigare modell, OneWheel Pint, som går loss på €1199 i Europa:

https://onewheel.com/products/pint
https://www.ridefatdaddy.com/product/onewheel-pint/

10-13 km på en laddning är kanske lite för lite, blir nog tvungen att ladda den både hemma och på jobbet.

Jag har inte stött på en backe som den inte tar sig upp för. Den är väldigt stark, men så har jag ju plus med extra batteri så det ger lite extra mot Pinten.
Jag har bara 2km nu, hade 3km innan. Jag bor i stan.. Men på sommaren åker jag 20km så gott som varje helg i ett svep och flera kvällsturer i veckan.

Jag har bytt till ett mycket rundare hjul så när jag står still vid rödljuset måste jag koncentrera mig en del. När jag åker, inget alls, det blir som en del av dig. Med originaldäck är det ännu lättare.

Jag skulle inte vilja stå närmare med fötterna i alla fall så Pinten är inget för mig. Sen är den knappt lättare och ja räckvidden är sådär.. Med plus har jag bytt ut batteriet i min plus till Two-X som den kallas.
Dubblar räckvidden. Det kan man inte göra med Pinten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem

@Icte:

Topphastigheten är strax över 40km/h på min Evolve GT med offroadhjul. När jag pendlar med den till jobb brukar jag ligga runt 23-30 i snittfart. Inga problem med lite sämre vägar när man har offoadhjul på. https://www.airboardsverige.se/produkt/evolve-bamboo-gt-at/

Permalänk
Medlem

Hämtade den (Xiaomi M365 Pro) på webhallen igår, släpade hem den, se till att ha bil eller en kompis, jobbig storlek på kartong kombinerat med vikt gör det till riktigt tråkigt soloprojekt till fots.

Mycket smidigt att packa upp och montera. Appen hade inga problem, lite långsamt med BT som vanligt. Den hade 58% i batteriet, laddning tog några timmar.

På väg till jobbet åker jag förbi cykelverkstan för att kolla däcktryck, det var för lågt. Köpte hjälm och handskar.

Bättre eller lika bra som alla jag hyrt, det jag uppskattar är skivbroms, motorbroms (som jag ställt på max) samt acceleration (kör på S-Mode). För mig (90-95Kg) bra motorstyrka, hade kunnat varit lite starkare. Hastighet ca 25Km/h men ingen jobbig limiter som man känner på hyrscootrarna.

Hade trott att den hade elektroniskt lås, dvs krävde appen för att starta men så är det inte, kan låsa den elektroniskt när den är på men då måste den vara på hela tiden. Klar fördel om man verkligen aldrig behöver låsa den då start är supersnabbt om man slipper strula med en app.

Ihopvikt är den lite svårhanterad, finns inget sätt att ställa den vertikalt. Har någon byggt ett sett ett ställ för vertikal förvaring är jag mycket intresserad.

Slutsats/TL;DR
Mycket nöjd

Permalänk
Medlem

Jag tänker mig en sådan resecykel i elcykelutförande. Borde gå att asa i hissen upp till lägenheten.

Jag har bara 2km till jobbet så jag har inga problem att cykla. Men hade jag haft längre och jobbigare väg så hade det nog blivit elcykel. Man vill inte bli svettig och att byta om/duscha tar för mycket tid. Man kan ju dra ner på el-hjälpen på hemvägen om man vill.

Permalänk
Medlem

Enda sedan en glad äldre dam flög förbi mig I uppförsbacke har jag velat ha en el-cykel, men ja, man vill ju få behålla den med..

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Icte:

Såg en som susade förbi på en e-skateboard igår eftermiddag på Odengatan och måste medge att det ser väldigt smidigt ut. Men antar att det tar lite längre tid att lära sig köra dessa än en e-scooter? Antar att man svänger en e-skateboard på samma sätt som en vanlig skateboard, d.v.s. med hela kroppen?

Hur är det f.ö. med nedförsbackar? Inga större problem med den elektriska bromsen?

Riktig snygg modell, men dyr var den!

Ett alternativ jag funderat på ja, men samtidigt vill jag ju inte riktigt köra med en "slit-och-släng" produkt utan något som får gärna hålla i ett par år framöver och kunna repareras vid eventuella problem :P. Får kika lite närmare på denna modell!

Starkare p.g.a. uppförsbackar?

Har du räknat på hur mycket du spenderar per månad på hyrmodellerna, i snitt?

Trevlig modell! Kikade lite närmare på dessa foldable e-bikes och många verkar vara importerade och re-brandade kina-modeller. Den jag är intresserad mest av är just Rawbike 2, verkar vara väldigt gedigen modell om än rätt dyr:

https://www.rawbike.se/produkt/rawbike/

En hopfällbar modell kan man åtminstone ha i lägenheten, så som en e-scooter t.ex.

Någon som har köpt en hopfällbar e-bike, t.ex. från Aliexpress?

Montague gör bra vikbara cyklar och det finn en del kinakopiaor i samma stil också men de har inte alls samma utrustning och kvalitet på ramen utan ser bara snarlika ut, hursomhelst så gör de även vikbara elcyklar montauge är mycket trevliga att cykla på "på riktigt" till skillnad från alla de vanliga instabila vikcyklarna.

https://www.montaguebikes.com/product/e-crosstown/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Värt att veta är att cyklar eller övriga transportmedel med elmotorer över 250w har inte ett smack på cykelbanor att göra, dvs då skall du helt plötsligt förpassas ut i biltrafiken och får kanske en annan resväg till ditt mål.

Eldrivna cyklar
Cykeldefinitionen har ändrats och det finns förutom den "vanliga" trampcykeln tre andra fordon som räknas som cyklar.

Saxat från transportstyrelsen:
En cykel kan också vara ett:

elfordon med trampor; max 250 watt som bara kan förstärka trampningen upp till 25 km i timmen. Här kan du läsa mer om cykel med elassistans.
elfordon utan trampor med maxhastighet 20 km i timmen; (a) max 250 watt eller (b) självbalanserande (ex. Segway).
elfordon utan trampor, som är avsedda för personer med fysisk funktionsnedsättning. De har ingen effektbegränsning men en maxhastighet på 20 km i timmen (ex. elrullstol, el-skoter).
Om en cykel med elassistans avviker från dessa krav kommer fordonet inte längre anses vara cykel, utan kommer troligen anses vara en moped med andra krav och förutsättningar för att få brukas i trafik. Läs mer under Cykel med elassistans eller moped.

Källa:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordons...
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordons...

Vad sägs om en brommie/brompton annars? Finns som elcykel i olika fabrikat, t ex https://www.decathlon.se/elcykel-hopfallbar-tilt-500-e-id_850...
Brukar få tas med i lokaltrafiken ihopfälld.

Permalänk
Medlem

Kör El-moppe (klass 2) när jag väl ska nånstans och smidigare blir det inte då man får köra på både väg och cykelbana, jag väger inte mycket ungefär 70 kg och den orkar galant med sina 1,5 Kw, starkare än dem flesta bensinare. Väldigt bekvämt då man inte behöver trampa funkar även bra i regn och lastkapaciteten är bra.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Jag röstar för ett alternativ som inte finns i tråden – motorcykel, vanlig bensindriven. Då elmotorcykel kostar lite för mycket för att vara värt då. Motorcykel kan du köra genom tullarna utan att betala trängselskatt också.

Vill du bara ta dig till jobbet snabbare säger jag vanlig cykel. Cykla 20 min ska inte vara mer ansträngande än en 30 min promenad.

Vad är dyrt? Man kan få en El-mc för 50 000 tycker jag är rätt överkomligt, går dock få en vanlig mc för mindre pengar.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Vad är dyrt? Man kan få en El-mc för 50 000 tycker jag är rätt överkomligt, går dock få en vanlig mc för mindre pengar.

Som du är bekväm att köra på motorväg med? Räknade nämligen bort de som går i <= 70 km/h. Även om de får köras på motorväg så vill man inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

Ni som gör pendlar med ett el-fordon i en innerstad - vad använder ni er av för el-fordon? Är det el-scooter eller el-cykel som gäller, eller kanske något annat? Någon som kör med en OneWheel t.ex.?

Jag köpte en elscooter härifrån: https://obgrides.se

Min modell går fintfint i regnigt väder och klassas som (el)cykel om hastigheten hålls under 25km/h: https://obgrides.se/produkter/obg-rides-scooter-v2-1000w-vatt... Supporten hos obgrides är shysst också

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icte:

God dag!

Funderar på att skaffa ett el-fordon (ej bil utan något mindre) för pendling både i och kring Stockholms innerstad. Huvudanvändningen blir att ta sig fram till jobbet (ca 7 km bort). Tar för tillfället bussen och tunnelbanan till jobbet vilket tar ca 40-50 min (beroende på trafik, väntetider m.m.) medan det med cykel tar ca 20 min enligt Google Maps.

Har kollat runt lite men tvekar på vad jag ska välja. Har både upp- och nerförsbackar på väg till och från jobbet (två ganska långa) så behöver nog något som kan klara av lite mer än 7 km på en laddning åtminstone (har möjlighet att ladda batteriet på jobbet).

El-cykel kan vara bekvämt men måste dessvärre parkera den utanför lägenheten där vi har haft åtminstone en cykelstöld under den senaste tiden. Elsparkcykel är ett annat alternativ, har kikat lite på bl.a. Xiaomi Mi 365 Pro som många verkar vara nöjda med. Lite för stor kanske för att ha under skrivbordet på jobbet men det kanske kan funka.

Ni som gör pendlar med ett el-fordon i en innerstad - vad använder ni er av för el-fordon? Är det el-scooter eller el-cykel som gäller, eller kanske något annat? Någon som kör med en OneWheel t.ex.?

Utan att veta dina laddningsmöjligheter på jobbet, om du inte är helt hundra på det så fråga fastighetsansvarig. Flera på vårat kontor som trodde det var grönt att ladda el-transportmedel/cykel, spark m.m. men där fastighetsägaren sade stopp. Av brandskyddsskäl.

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Som du är bekväm att köra på motorväg med? Räknade nämligen bort de som går i <= 70 km/h. Även om de får köras på motorväg så vill man inte.

Det vet jag inte har inte testat annars finns ju Super Soco TC MAX som går i 95 Km/h som bara kostar nån 1000 lapp mer.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Det vet jag inte har inte testat annars finns ju Super Soco TC MAX som går i 95 Km/h som bara kostar nån 1000 lapp mer.

Tekniskt sett inget som finns på marknaden än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Tekniskt sett inget som finns på marknaden än.

Kommer nästa månad om jag inte läste fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

Utan att veta dina laddningsmöjligheter på jobbet, om du inte är helt hundra på det så fråga fastighetsansvarig. Flera på vårat kontor som trodde det var grönt att ladda el-transportmedel/cykel, spark m.m. men där fastighetsägaren sade stopp. Av brandskyddsskäl.

Låter märkligt "av brandskyddsskäl" då borde man inte få ladda mobilen där heller, för det antar jag att man får?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Värt att veta är att cyklar eller övriga transportmedel med elmotorer över 250w har inte ett smack på cykelbanor att göra, dvs då skall du helt plötsligt förpassas ut i biltrafiken och får kanske en annan resväg till ditt mål.

Eldrivna cyklar
Cykeldefinitionen har ändrats och det finns förutom den "vanliga" trampcykeln tre andra fordon som räknas som cyklar.

Saxat från transportstyrelsen:
En cykel kan också vara ett:

elfordon med trampor; max 250 watt som bara kan förstärka trampningen upp till 25 km i timmen. Här kan du läsa mer om cykel med elassistans.
elfordon utan trampor med maxhastighet 20 km i timmen; (a) max 250 watt eller (b) självbalanserande (ex. Segway).
elfordon utan trampor, som är avsedda för personer med fysisk funktionsnedsättning. De har ingen effektbegränsning men en maxhastighet på 20 km i timmen (ex. elrullstol, el-skoter).
Om en cykel med elassistans avviker från dessa krav kommer fordonet inte längre anses vara cykel, utan kommer troligen anses vara en moped med andra krav och förutsättningar för att få brukas i trafik. Läs mer under Cykel med elassistans eller moped.

Källa:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordons...
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordons...

Vad sägs om en brommie/brompton annars? Finns som elcykel i olika fabrikat, t ex https://www.decathlon.se/elcykel-hopfallbar-tilt-500-e-id_850...
Brukar få tas med i lokaltrafiken ihopfälld.

Fel. Moped klass 2 ska köras på cykelbana och där är max tillåten effekt 1000 watt. Man får köra på vägbanan med den precis som med cykel men det är inte alltid lämpligt pågrund av den låga hastigheten.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Avstängd

Jag har lite liknande pendling och elcykel passar mig väldigt bra. Jag var också orolig för att den skulle bli stulen så jag köpte en begagnad cykel konverterad till el. Den är ful, med kablar och grejer, och lite rostig så inte så stöldbegärlig. Tror jag betalade typ 3000-4000. Fördelen över någon elscooter eller liknande är ju att man ändå får viss motion, jag brukar ta det ganska lugnt på vägen till jobbet men dra ner på elhjälpen på hemvägen och trampa på.

Angående de där enhjulingarna så var det en som körde en sådan som jobbade i närheten av mig. Jag såg honom vurpa några gånger, så han satte på sig allt mer skydd ju fler gånger han ramlade. Lite komiskt att se en typ femtioåring åka runt på en enhjuling med mer skydd än en femåring i skaterampen, dessutom hade han en massa gaffatejp på enhjulingen, jag antar för att skydda den, vilket inte direkt hjälpte honom att se normal ut heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Kommer nästa månad om jag inte läste fel.

Tittade på vad som såldes nu. Blir svårt att säga något om pris och tillgänglighet annars

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jeffan97:

Låter märkligt "av brandskyddsskäl" då borde man inte få ladda mobilen där heller, för det antar jag att man får?

Skickades från m.sweclockers.com

Eftersom det mesta som inte är elcyklar är leksaker så är kvaliten därefter och det har ju varit väldigt mycket bränder i batterier, de köper antagligen in de allra billigaste cellerna som övriga ratat för att bygga billigt och en del kineser som säger sig ha "märkesceller" använder ibland celler från skrotade laptopar så det finns verkligen mycket skit därute eftersom ett bra batteri kostar en hel del och även bra laddelektronik är ganska dyr så det finn ju en massa skit ute på marknaden så jag kan förstå att det förbjuds men tycker det är lite synd att man inte tillåter laddning av icke leksaker.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@jeffan97: min arbetsplats policy är att inga elektriska enheter får kopplas in i företagets uttag Förrutom originalladdare till mobiltelefon.

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Eftersom det mesta som inte är elcyklar är leksaker så är kvaliten därefter och det har ju varit väldigt mycket bränder i batterier, de köper antagligen in de allra billigaste cellerna som övriga ratat för att bygga billigt och en del kineser som säger sig ha "märkesceller" använder ibland celler från skrotade laptopar så det finns verkligen mycket skit därute eftersom ett bra batteri kostar en hel del och även bra laddelektronik är ganska dyr så det finn ju en massa skit ute på marknaden så jag kan förstå att det förbjuds men tycker det är lite synd att man inte tillåter laddning av icke leksaker.

Det är visserligen sant, batterier från seriösa moppetillverkare är ju tom säkrare än mobiler på grund av mer och säkrare failsafes, så dem borde man definitivt få ha där. Lite dubbelmoral från deras sida.

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeffan97:

Låter märkligt "av brandskyddsskäl" då borde man inte få ladda mobilen där heller, för det antar jag att man får?

Skickades från m.sweclockers.com

Mobilen laddar man ofta nära sin arbetsplats och har koll på. Men en elcykel står i ett förråd, trapphus etc. vilket gör att det hinner gå längre innan det upptäcks. Även större batteriet vilket brinner mer. Telefonen tar man ofta med sig från laddaren när man lämnar kontoret, cykelbatteriet är kvar tills arbetsdagen är slut.

Men finns ju väldigt mycket laptops på laddning dygnet runt på företagen. Men har inte hört några fall där.