Jag brukar ligga imellan 20-30km/h. Mer än så bör man inte åka på cykelvägar och dylikt av hänsyn till andra trafikanter. Däcken på elektriska skateboards är mellan 85-120mm på street varianterna så man behöver inte vara rädd för att brädan ska ta tvärstopp i någon liten spricka eller dylikt som jag minns att det gärna gjorde när man åkt vanlig bräda
Bromsen kan vara stark nog för att kasta dig av brädan. Men då dom inte har mekanisk broms, endast elektrisk så är bromsen väldigt smidig att kontrollera. 30km/h till 0 går på typ 4-5sek.
Efter jag fick punka på däcken efter typ 20 mil så bytte jag till solida gummidäck. Sen har jag inte gjort någonting alls på den sen dess. Samma batteri och trimmad till 800w på motorn
Såg en som susade förbi på en e-skateboard igår eftermiddag på Odengatan och måste medge att det ser väldigt smidigt ut. Men antar att det tar lite längre tid att lära sig köra dessa än en e-scooter? Antar att man svänger en e-skateboard på samma sätt som en vanlig skateboard, d.v.s. med hela kroppen?
Hur är det f.ö. med nedförsbackar? Inga större problem med den elektriska bromsen?
Jag har precis köpt en ny då den gamla blev stulen och då blev det en https://www.sportson.se/produkt/sub-sport-eride-20-men
Riktig snygg modell, men dyr var den!
Du kan få en vanlig m365 (ej pro) för ca 3800kr på rea samt som fyndvara för så lite som 2800kr om du håller koll lite hos försäljarna. Jämfört med ett månadskort på ca 900 kr/mån så betalar den alltså av sig på endast 3-4 månader Och även om du kanske inte kan räkna med att en m365 håller flertalet år vid daglig pendling så håller den troligtvis längre än 3-4 månader, säg 6-12 månader. När den väl börjar gå sönder kan du alltså köpa en ny och ändå ha pengar över jämfört med om du hade betalat för ett månadskort.
En av de största fördelarna med m365, framförallt den vanliga, är just att den är väldigt billig i förhållande till hur mycket spark du får.
Ett alternativ jag funderat på ja, men samtidigt vill jag ju inte riktigt köra med en "slit-och-släng" produkt utan något som får gärna hålla i ett par år framöver och kunna repareras vid eventuella problem :P. Får kika lite närmare på denna modell!
Kör jag hyrmodellen slipper jag en hel del strul, smuts i lägenheten, ladda etc. Vore de man kunde köpa rejält mycket starkare (inte snabbare) hade jag köpt absolut. Jag använder trots det korta avståndet även, uber, bzzt, elmoppe (hyrmodell), t-bana och buss. Allt beror på väder och tidsåtgång. Har till och med kört Aimo (bilen inte scootern) några gånger, mest för att testa. Aimo-scootern är den sämsta av alla el-scootrar som finns att hyra.
Starkare p.g.a. uppförsbackar?
Har du räknat på hur mycket du spenderar per månad på hyrmodellerna, i snitt?
@Icte: liknande denna borde man kunna ta in i lägenhet.
https://www.superbilligt.se/elcykel/elcykel/elcykel-energy-bi...
Trevlig modell! Kikade lite närmare på dessa foldable e-bikes och många verkar vara importerade och re-brandade kina-modeller. Den jag är intresserad mest av är just Rawbike 2, verkar vara väldigt gedigen modell om än rätt dyr:
https://www.rawbike.se/produkt/rawbike/
En hopfällbar modell kan man åtminstone ha i lägenheten, så som en e-scooter t.ex.
Någon som har köpt en hopfällbar e-bike, t.ex. från Aliexpress?
12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII