Ny speldator, gärna vr-duglig, budget 10-15k

Permalänk
Medlem

Ny speldator, gärna vr-duglig, budget 10-15k

Hej,

Jag har en dator som jag byggt ihop själv 2012 där jag bytt ut lite delar allt eftersom, men nu har grafikkortet gått sönder och det är en del annat som inte riktigt beter sig som det ska så jag tror att det är bättre att börja om.

Jag har en budget på 15000.
Men jag har dålig koll på vad saker kostar nu så om prestandaskillnaden inte är så stor så använder jag gärna delar av budgeten till att byta ut skärmar/högtalare.

Specifika önskemål:
* Den ska kunna köra framtida spel (ex cyberpunk 2077) på hyffsat hög grafik.
* Den ska gärna klara occulus/htc vr. (Jag är osäker på om det är stor skillnad i systemkrav mellan de olika versionerna?)
* Det räcker med en ssd för OS:et då jag har en ssd med spelinstallationer och ett par mekaniska lagringsdiskar osm jag kommer flytta över från gamla datorn.
* Jag tänker betala för ihoppbyggning den här gången, så jag vill beställa allt från Inet eller någon annan som erbjuder den tjänsten.
* Chassit ska vara funktionellt och prisvärt med plats för dvd-läsare. Utseendet spelar mindre roll.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Dvd-läsare begränsar allvarligt alternativen nu för tiden, bara så du vet.

Skillnaden mellan 10-15k är bara grafikkortet, så dina pengar avgör hur mycket kvalitet du vill kunna spela med

Chassi 600kr
Nätagg 600w+ 800kr
Ram 16gb 900kr
Ssd m.2 1tb 1300kr
Moderkort asrock b450 900kr
R5 3600 1900kr

Ca 6500kr

Grafikkort: vilket du vill:
1660 super (1080p ok) 2800
2060 3400kr
2060 super 4500kr
2070 super 5500kr
2080 super 8000kr

Allting är draget ur minnet så stämmer säkert inte perfa

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Här är den övre gränsen... De andra rekommendationerna kommer vara långsammare minnen och äldre kretsar.
https://www.inet.se/datorbygge/b1135925/max-bandbredd-15k

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Nästan 2k för 3600MHz/CL16-minne? TS, gör dig själv en tjänst och kasta inte pengarna i sjön på det sättet. Den tusenlappen extra kommer göra mycket bättre nytta på en 1TB-hdd istället. Utöver det är chassit lite snålbilligt och moderkortet dyrt utan att vara särskilt bra. Processorn, nätagget och grafikkortet är bra val.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av hmattias:

* Den ska kunna köra framtida spel (ex cyberpunk 2077) på hyffsat hög grafik.

Vad har du för skärm? Upplösning? Uppdateringsfrekvens?
https://www.inet.se/kundvagn/visa/13365692

Eller
https://www.inet.se/kundvagn/visa/13365734

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icecrystal:

Nästan 2k för 3600MHz/CL16-minne? TS, gör dig själv en tjänst och kasta inte pengarna i sjön på det sättet. Den tusenlappen extra kommer göra mycket bättre nytta på en 1TB-hdd istället. Utöver det är chassit lite snålbilligt och moderkortet dyrt utan att vara särskilt bra. Processorn, nätagget och grafikkortet är bra val.

Poängen var just minnesbandbredd, detta skulle ge 57 GB/s i minnesbandbredd, att jämföra med exempelvis Xbox One X som har 326 GB/s i minnesbandbredd. Ingen kräver så mycket bandbredd som spel (data som skeppas till GPU), vinsterna i medel är små med hög bandbredd men det är tröskeleffekten som gör att man slipper en del stutter. Huruvida man måste köra med så tighta timings är en annan fråga men dessa minnen kommer garanterat fungera i sin XMP-profil, något som visat sig inte vara helt lätt på Zen 2-plattformen.

Billigaste moderkortet som stöder 3600MHz-minnen med AM4-sockel är MSI B450 Tomahawk, visst billigare men det beror främst på lägre kvalitet/effektivitet på VRM och PCIe-banorna.

Att köra minnena synkront med IF har också en poäng, inte för högre medelprestanda men för högre lägstaprestanda.

TS skrev att han redan hade lagring så jag tyckte det räckte med en snabb liten SSD. TS skrev dessutom att chassit inte var viktigt förutom stöd för DVD.

Permalänk
Medlem

Men Icecrystal har en poäng, själv hade jag tagit de jag föreslog men tänker jag med hjärnan snor jag Erics minnen
https://www.inet.se/datorbygge/b1135932/still-pretty-fast

Permalänk
Viking

https://www.inet.se/datorbygge/b1135933/datorbygge

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Men Icecrystal har en poäng, själv hade jag tagit de jag föreslog men tänker jag med gärnan snor jag Erics minnen
https://www.inet.se/datorbygge/b1135932/still-pretty-fasthttps://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/datorbygge/bild/b1135932/still-pretty-fast

Byt till en m.2 med 1tb (intel 660p?) och moderkortet till asrock b450 så har du min rekommendation.

Lägga mer på moderkort än cpu känns väldigt konstigt för mig

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Dvd-läsare begränsar allvarligt alternativen nu för tiden, bara så du vet.

Ah, det hade jag ingen aning om. Jag kan alltid köra på en extern enhet i så fall.

Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Vad har du för skärm? Upplösning? Uppdateringsfrekvens?

Idag använder jag:

  • LG E2722PY / 27" / 8ms

  • BenQ GW2750HM 27" WLED

Båda är 1920x1080 och verkar vara 60 hz. Det är något som jag funderar på att uppgradera, men det beror på hur mycket själva datorn går på.

Tack för förslagen hittills medbor, Eric, Mordekai och Donnerstal!
Jag ska kolla närmare på dem imorgon och försöka se vad som passar bäst.

Är det någon som har erfarenhet av VR också? Finns det några fallgropar vid datorköp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Byt till en m.2 med 1tb (intel 660p?) och moderkortet till asrock b450 så har du min rekommendation.

Lägga mer på moderkort än cpu känns väldigt konstigt för mig

Skickades från m.sweclockers.com

Ditt föreslagna moderkort klarar inte ens 3600Mhz minnen.

Permalänk
Medlem

Spara 2300:- genom att åternvända befintligt chassi/psu och bygg själv, bara en tanke

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Ditt föreslagna moderkort klarar inte ens 3600Mhz minnen.

3GHz räcker fint, men tror inte det är några problem med snabbare minnen heller. Kortet släppted för länge sedan bara...

Alla prioriterar olika, så är det bara.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hmattias:

Ah, det hade jag ingen aning om. Jag kan alltid köra på en extern enhet i så fall.

Idag använder jag:

  • LG E2722PY / 27" / 8ms

  • BenQ GW2750HM 27" WLED

Båda är 1920x1080 och verkar vara 60 hz. Det är något som jag funderar på att uppgradera, men det beror på hur mycket själva datorn går på.

Tack för förslagen hittills medbor, Eric, Mordekai och Donnerstal!
Jag ska kolla närmare på dem imorgon och försöka se vad som passar bäst.

Är det någon som har erfarenhet av VR också? Finns det några fallgropar vid datorköp?

Jag skulle sikta på en 144Hz 1440p IPS, de brukar ligga på 3500-5000 som minst, men vr kräver många fps pch beroende på headset du väljer kan de ha riktigt hög upplösning, så om vr är målet kanske grafikkort är viktigare...

Att tänka på är att alla dessa nvidiakort är ca 18 månader vid det här laget och snart kommer nya på 7nm som kommer vara mycket snabbare, så frågan är hur mycket man ska lägga nu eller spara till senare?

En sak till är att vr beroende på headset kan bli väldigt dyrt, till och med mer än denna datorn

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Poängen var just minnesbandbredd, detta skulle ge 57 GB/s i minnesbandbredd, att jämföra med exempelvis Xbox One X som har 326 GB/s i minnesbandbredd. Ingen kräver så mycket bandbredd som spel (data som skeppas till GPU), vinsterna i medel är små med hög bandbredd men det är tröskeleffekten som gör att man slipper en del stutter. Huruvida man måste köra med så tighta timings är en annan fråga men dessa minnen kommer garanterat fungera i sin XMP-profil, något som visat sig inte vara helt lätt på Zen 2-plattformen.

Billigaste moderkortet som stöder 3600MHz-minnen med AM4-sockel är MSI B450 Tomahawk, visst billigare men det beror främst på lägre kvalitet/effektivitet på VRM och PCIe-banorna.

Att köra minnena synkront med IF har också en poäng, inte för högre medelprestanda men för högre lägstaprestanda.

TS skrev att han redan hade lagring så jag tyckte det räckte med en snabb liten SSD. TS skrev dessutom att chassit inte var viktigt förutom stöd för DVD.

Du pratar om prestandavinster, men de står inte i relation till kostnaderna. Tusenlappar här och där är inga axelryckningar direkt. Tomahawk ger mycket mer för sitt pris, VRMen fungerar alldeles utmärkt även för en 3900X och behovet för PCIe 4.0 finns inte idag. Poängerna du gör är mer relevanta för datorer med en budget på runt 25-30k och över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icecrystal:

Du pratar om prestandavinster, men de står inte i relation till kostnaderna. Tusenlappar här och där är inga axelryckningar direkt. Tomahawk ger mycket mer för sitt pris, VRMen fungerar alldeles utmärkt även för en 3900X och behovet för PCIe 4.0 finns inte idag. Poängerna du gör är mer relevanta för datorer med en budget på runt 25-30k och över.

Du har ju rätt så klart men utifrån vad TS skrev så kan du inte få mer prestanda för samma pengar, du kan få lite mer lagring vilket hen redan skrev att hen har. PCIe 4.0 ser jag inte heller poängen med de närmsta åren. Det är ju självklart högre kvalitet på X570 moderkorten än B450, om det är kvalitet man kan ha nytta av är en annan sak, jag tänker att moderkort är jobbigast att byta (kräver ominstallation av Windows för en stabil dator). Jag menar att det är ett alternativ TS själv kan ta ställning till. X570 chipsettet är utvecklat för Zen 2, B450 för Zen 1, AMD har ställt höga krav på kvalitet på X570 något de inte tidigare gjort. Som sagt, jag ville visa ett alternativ, något jag personligen valt, vi är alla olika. För mig är bara den långsammaste framen viktig, inte medel, en PC har idag sämre bandbredd per kärna än någon annan del av PC-utvecklingen. Modernare spel som nyttjar fler kärnor, kraftfullare grafikkort etc ligger och tuggar på gränsen av vad minnena hinner med, annars skulle det inte synas någon som helst skillnad i benchmarks mellan olika minnehastigheter. Det är helt enkelt den svagaste länken i vissa delmoment.

Det finns en anledning till att spelkonsoller har så sjukt mycket snabbare minnen än persondatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Du har ju rätt så klart men utifrån vad TS skrev så kan du inte få mer prestanda för samma pengar, du kan få lite mer lagring vilket hen redan skrev att hen har. PCIe 4.0 ser jag inte heller poängen med de närmsta åren. Det är ju självklart högre kvalitet på X570 moderkorten än B450, om det är kvalitet man kan ha nytta av är en annan sak, jag tänker att moderkort är jobbigast att byta (kräver ominstallation av Windows för en stabil dator). Jag menar att det är ett alternativ TS själv kan ta ställning till. X570 chipsettet är utvecklat för Zen 2, B450 för Zen 1, AMD har ställt höga krav på kvalitet på X570 något de inte tidigare gjort. Som sagt, jag ville visa ett alternativ, något jag personligen valt, vi är alla olika. För mig är bara den långsammaste framen viktig, inte medel, en PC har idag sämre bandbredd per kärna än någon annan del av PC-utvecklingen. Modernare spel som nyttjar fler kärnor, kraftfullare grafikkort etc ligger och tuggar på gränsen av vad minnena hinner med, annars skulle det inte synas någon som helst skillnad i benchmarks mellan olika minnehastigheter. Det är helt enkelt den svagaste länken i vissa delmoment.

Det finns en anledning till att spelkonsoller har så sjukt mycket snabbare minnen än persondatorer.

Minnet på en spelkonsol används av den integrerade grafiken därför det krävs snabbare minne som ett grafikkort. Men det gäller inte på xbox one s, den kör ddr3 och en stor cache istället. Det är faktiskt väldigt likt vad zen2 gör (gigantisk L3 cache) vilket tar bort kravet på extremt minne. Skillnaden på 1000kr är viktigare på grafikkortet än minne och moderkort i alla fall, även för minimum. Om minimum fps var enda måttet så är väl bara Intel ett alternativ ändå?

Du får tycka vad du vill, det betyder inte att det är objektiv fakta eller att andra kommer hålla med. Jag har säkert inte rätt jag heller.

Skillnaden vad jag sett på att köra halvkasst minne i singlechannel mot extremt snabbt i dualchannel är inte ens 15% i de tester jag sett, skillnaden i kostnad däremot är ganska extrem. Om det verkligen hade med bandbredd att göra hade pcie4 gett mer än 10% rakt av, så det kan inte vara bandbredden som är kritisk.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

För att komma in här med så enligt tester jag sett verkar prestanda vinsterna bli rätt små efter ca 3200mhz. Iallafall i spel. Ska idag bygga en dator till min bror med ts budget. Blir 3200mhz minne b450 mobo med en 3600 cpu. En 3600 cpu kräver inte ett super mobo defenitivt inte oklockat.
Grafikkortet ger dig högst prestanda vinster så där kommer jag lägga mig på ett 2070 super.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Minnet på en spelkonsol används av den integrerade grafiken därför det krävs snabbare minne som ett grafikkort. Men det gäller inte på xbox one s, den kör ddr3 och en stor cache istället. Det är faktiskt väldigt likt vad zen2 gör (gigantisk L3 cache) vilket tar bort kravet på extremt minne. Skillnaden på 1000kr är viktigare på grafikkortet än minne och moderkort i alla fall, även för minimum. Om minimum fps var enda måttet så är väl bara Intel ett alternativ ändå?

Du får tycka vad du vill, det betyder inte att det är objektiv fakta eller att andra kommer hålla med. Jag har säkert inte rätt jag heller.

Skillnaden vad jag sett på att köra halvkasst minne i singlechannel mot extremt snabbt i dualchannel är inte ens 15% i de tester jag sett, skillnaden i kostnad däremot är ganska extrem. Om det verkligen hade med bandbredd att göra hade pcie4 gett mer än 10% rakt av, så det kan inte vara bandbredden som är kritisk.

Skickades från m.sweclockers.com

Som sagt, medelvärden på 15% är inte vad som är intressant, det intressanta är om det uppstår memory starvation som leder till stutter. Nu är ju Zen 2 extra speciellt pga chipletdesignen och Infinity Fabric så ja det är lättare med Intelplattformen.

Vad som är värt vad för vem är ju såklart subjektivt vilket jag tyckte jag var tydlig med att jag var. Xbox One (S) är ju ett sorgebarn i CPU/Minnesavseende.

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

Inet har bra rea på 5700 XT Red Dragon just nu. Riktigt prisvärt om man vill att de skall montera.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/13366471

Skrivet av medbor:

Skillnaden vad jag sett på att köra halvkasst minne i singlechannel mot extremt snabbt i dualchannel är inte ens 15% i de tester jag sett, skillnaden i kostnad däremot är ganska extrem.

Single channel är verkligen att undvika. Därför många prebuilts får så dåliga spelprestanda.
Men det är irrelevant då TS budget lätt rymmer 3200MHz CL16 Dual channel.
Med det sagt är Ryzens sweetspot 3200MHz CL16 och 3600MHz CL18 kan ge en liten liten boost.

Dold text
Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

Inet har bra rea på 5700 XT Red Dragon just nu. Riktigt prisvärt om man vill att de skall montera.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/13366471https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/13366471
Single channel är verkligen att undvika. Därför många prebuilts får så dåliga spelprestanda.
Men det är irrelevant då TS budget lätt rymmer 3200MHz CL16 Dual channel.
Med det sagt är Ryzens sweetspot 3200MHz CL16 och 3600MHz CL18 kan ge en liten liten boost.

Absolut ska man inte ens fundera på single channel, jag menade bara att minne inte är särskilt kritiskt. Billigaste 3200 kittet på 2x8gb räcker för nästan alla datorer under 20000kr skulle jag säga. Är det bara för cs kanske man kan fundera på det lite tidigare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Mordekai: det bör fungera alldeles utmärkt med 3600 minnen på moderkortet i fråga då minneskontrollern sitter på processorn.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13367164

Visa signatur

Ryzen 7 5700X3D | Sapphire Radeon RX 6900 XT SE | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Corsair Vengeance LPX 2x8 3600 mhz | Fractal Design Meshify C | Corsair Force Series MP510 960 GB | Corsair RM750x v2 | Gigabyte 27" M27Q 2560x1440 170 HZ | Acer Predator 32" XZ321QU 2560x1440 144 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av [SmR]BMF:

@Mordekai: det bör fungera alldeles utmärkt med 3600 minnen på moderkortet i fråga då minneskontrollern sitter på processorn.

Det är för dålig kvalitet på kretskortet för att bära signalen felfritt. Dessutom tror jag inte ens BIOS på det moderkortet tillåter hastigheter över 3200.

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp, och extra stort tack till er som gett förslag!

Jag har satt ihop en dator nu baserat på förslagen som jag kommer beställa inom ett par dagar. Om någon har något sista tips/invändning får ni gärna skriva igen.

Jag har resonerat så här:

  • Jag valde radeonkortet då jag inte tyckte att det var värt 1500kr extra för geforce baserat på en benchmark.

  • Psu, tog den billigaste med högsta effekten.

  • Moderkort, jag kör på det modekai rekommenderade äveno m det är 900kr dyrare. För om det är något som jag inte kommer orka byta ut så är det nog moderkortet.

  • Ssd, inte så stor skillnad i pengar, så lutar åt att ta en 500gbare? Är de som är mindre och snabbare men nästan lika dyra värda pengarna verkligen?

  • Chassi bestämde jag mig för att lägga till några hundralappar för att få en ljuddämpad variant.

  • Extra tyst processorfläkt spenderar jag gärna några hundralappar på också

  • Processor och minne var samma i alla förslagen.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13373430

Permalänk
Medlem
Skrivet av hmattias:

Tack för all hjälp, och extra stort tack till er som gett förslag!

Jag har satt ihop en dator nu baserat på förslagen som jag kommer beställa inom ett par dagar. Om någon har något sista tips/invändning får ni gärna skriva igen.

Jag har resonerat så här:

  • Jag valde radeonkortet då jag inte tyckte att det var värt 1500kr extra för geforce baserat på en benchmark.

  • Psu, tog den billigaste med högsta effekten.

  • Moderkort, jag kör på det modekai rekommenderade äveno m det är 900kr dyrare. För om det är något som jag inte kommer orka byta ut så är det nog moderkortet.

  • Ssd, inte så stor skillnad i pengar, så lutar åt att ta en 500gbare? Är de som är mindre och snabbare men nästan lika dyra värda pengarna verkligen?

  • Chassi bestämde jag mig för att lägga till några hundralappar för att få en ljuddämpad variant.

  • Extra tyst processorfläkt spenderar jag gärna några hundralappar på också

  • Processor och minne var samma i alla förslagen.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/13373430https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/13373430

Mindre hårddisk är inte att rekommendera, du har inte så många m.2 platser. Låter som att du tänkt igenom allt nu, det är bra!

Moderkortet som du säger är lite dyrare, men man får vissa saker som är bättre också.

Med resonemanget ’mest effekt för pengarna’ kan man lätt få extremt dåliga saker. Med det sagt så tror jag inte det är några fel på det nätagget. Det är 80+ gold och just nu nedsatt, inte något okänt märke. 5 år garanti räcker ju mer än många andra delar i datorn

Tänk på att priser kan ändras om man väntar, då kanske man får byta och leta nya saker vilket också tar tid.

Skickades från m.sweclockers.com